Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 464360 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 464360 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022
De Raad van de gemeente Sittard-Geleen,
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 02 - 11 - 2021, met registratienummer 2822548
Gelet op de artikelen 5.2 en 5.4, vierde lid van de Telecommunicatiewet, de artikelen 149, 154, 156 en 229 van de Gemeentewet en artikel 1 van de Belemmeringenwet Privaatrecht;
vast te stellen de volgende verordening:
“Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022”;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
breekverbod: tijdelijke opschorting van graaf- en/of opbreekwerkzaamheden, op last van het college, in verband met extreme weersomstandigheden. Onder extreme weersomstandigheden worden in ieder geval inbegrepen wateroverlast, sneeuwval of ijzel en vorst. Grondslag voor de opschorting is de overlast voor de bewoners en/of schade voor de gemeente Sittard-Geleen door bijvoorbeeld breuk van vastgevroren bestratingsmateriaal of niet goed te verdichten ondergrond dan wel het niet (meer) aaneengesloten kunnen afwerken van sleuven of verhardingen.
instemmingsbesluit: besluit van het college op een aanvraag van voorgenomen werkzaamheden aan kabels ten behoeve van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid van de Telecommunicatiewet (niet zijnde werkzaamheden van niet-ingrijpende aard dan wel spoedeisende werkzaamheden c.q. calamiteiten).
kabels en/of leidingen: kabels en/of (buis)leidingen als onderdeel van een net(werk), daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations en overige voorzieningen (afsluiters, brandkranen, lassen etc.) alsmede andere hulpmiddelen, behoudens voor zover deze verbindingen en hulpmiddelen liggen binnen de installatie van een producent of van een afnemer, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken; voorbeelden van deze kabels en/of leidingen zijn kabels als bedoeld in de Telecommunicatiewet, elektriciteitskabels (koppel-, transport- en distributiekabels), gasleidingen (transport-, distributie- en dienstleidingen), waterleidingen, stadsverwarmingsleidingen, kabels en/of leidingen ten behoeve van industriële netwerken en signaalkabels.
net of netwerk: één of meerdere ondergrondse kabel(s) of leiding(en), daaronder mede begrepen lege buizen ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken bestemd voor het transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie (een, al dan niet openbaar, elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1 onder e en h van de Telecommunicatiewet).
vergunning: besluit van het college op een aanvraag van voorgenomen aaneengesloten werkzaamheden inzake kabels en/of leidingen (niet zijnde werkzaamheden van niet-ingrijpende aard dan wel spoedeisende werkzaamheden c.q. calamiteiten) in of op openbare gronden die door de gemeente beheerd worden, uitgezonderd voor kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk.
Deze verordening is van toepassing op het aanleggen, in stand houden (inclusief het nemen van maatregelen) en het opruimen van kabels en/of leidingen in of op openbare gronden, voor zover de gemeente Sittard-Geleen deze gronden beheert, in bezit heeft dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft conform de Telecommunicatiewet of de Belemmeringenwet Privaatrecht.
Voor netbeheerders, waarmee de gemeente een overeenkomst inzake het aanleggen, in stand houden (inclusief het nemen van maatregelen) en het opruimen van kabels en/of leidingen heeft afgesloten, staat de inhoud van de van toepassing zijnde overeenkomst in rangorde boven de inhoud van deze verordening.
Hoofdstuk 2 Aanvragen en melden van werkzaamheden
Artikel 4 Vereisten vergunning, instemmingsbesluit, bevestiging en melding
Het is verboden om zonder of in afwijking van een verleende vergunning, een verleend instemmingsbesluit, een verleende bevestiging dan wel melding voor spoedeisende werkzaamheden c.q. calamiteiten, werkzaamheden uit te voeren in of op openbare gronden inzake het aanleggen, in stand houden (inclusief het nemen van maatregelen) of opruimen van kabels en/of leidingen en/of toebehorende voorzieningen.
Voor het uitvoeren van de werkzaamheden, dient een vergunning, een instemmingsbesluit of een bevestiging als bedoeld in het eerste lid van dit artikel bij het college te worden aangevraagd. De aanvraag tot een instemmingsbesluit of bevestiging ten behoeve van een openbaar elektronisch communicatienetwerk geldt als een “melding” als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid onderdeel a van de Telecommunicatiewet.
In afwijking van het tweede lid kan voor spoedeisende werkzaamheden c.q. calamiteiten volstaan worden met een melding voorafgaand aan de uit te voeren werkzaamheden. Indien achteraf blijkt dat de uitgevoerde werkzaamheden vergunnings-, instemmings- of bevestigingsplichtig zijn, dient er alsnog een vergunning, een instemmingsbesluit respectievelijk een bevestiging te worden aangevraagd.
Artikel 7 Voorschriften, beperkingen en weigeringsgronden
Het college kan aan een vergunning, een instemmingsbesluit of een bevestiging voorschriften of beperkingen verbinden, dan wel een vergunning of een bevestiging weigeren (met uitzondering van weigeren van kabels ten dienste van een openbaar communicatienetwerk), in het belang van:
de ondergrondse ordening, waaronder mede verstaan wordt het zo min mogelijk hinder veroorzaken voor reeds in de grond aanwezige werken en het niet in gevaar brengen of zonder noodzaak bemoeilijken van deze werken, waaronder mede verstaan worden de riolering en de levering of het transport van elektronische informatie, gas, water, warmte en elektriciteit;
Artikel 8 Wijzigen of intrekken vergunning, instemmingsbesluit of bevestiging
Het college kan de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging wijzigen of intrekken, indien:
na het verlenen van de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging naar het oordeel van het college gegronde aanleiding bestaat te veronderstellen dat het van kracht blijven van de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging onaanvaardbare schadelijke gevolgen heeft voor mens, natuur of milieu en hieraan door het stellen van nadere voorschriften en beperkingen aan de verleende vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging niet kan worden tegemoetgekomen;
Artikel 9 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Een netbeheerder maakt bij de aanleg of het verleggen van kabels en/of leidingen in of op openbare gronden zoveel mogelijk (mede)gebruik van bestaande, hetzij door overige netbeheerders dan wel door of in opdracht van het college aangelegde voorzieningen, indien dit technisch en economisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid.
Een vooroverleg dan wel een door het college geïnitieerd overleg naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning, instemmingsbesluit of bevestiging is er mede op gericht te bepalen of en zo ja langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.
Indien de openbare gronden geen ruimte bieden voor de aanleg van nieuwe kabels en/of leidingen, legt de netbeheerder het college een alternatief tracé voor en wordt daarbij bezien of andere netbeheerders eventuele voorgenomen werkzaamheden op dat tracé kunnen combineren of doet hij aan andere netbeheerders een verzoek tot medegebruik van kabels en/of leidingen.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Op het nemen van maatregelen, ten aanzien van kabels en/of leidingen die ten dienste staan van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen, zijnde openbare werken van algemeen nut, in of op openbare gronden, waaronder het verleggen, gelden de volgende bepalingen, tenzij en voor zover daarover andersluidende afspraken zijn overeengekomen tussen partijen:
de netbeheerder is verplicht op aanwijzing van het college over te gaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen ten dienste van zijn net of netwerk, waaronder het verleggen, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door of vanwege de gemeente;
Artikel 14 Zorgplicht netbeheerder
De netbeheerder is verplicht zorg te dragen voor een goede staat van onderhoud van kabels en leidingen.
De netbeheerder stelt het college onverwijld en schriftelijk in kennis van het feit dat een kabel en/of leiding niet langer ten dienste staat van een net of netwerk in of op openbare gronden.
Indien door de netbeheerder werkzaamheden aan kabels en/of leidingen in of op openbare gronden worden uitgevoerd, brengt het college de marktconforme kosten voor uitvoering, beheer, onderhoud en degeneratie van openbare gronden die het rechtstreekse gevolg zijn van de uitgevoerde werkzaamheden bij de netbeheerder in rekening conform de door het college jaarlijks vast te stellen tarieven in de “Schaderegeling kabel- en leidingwerkzaamheden Sittard-Geleen”, dan wel op basis van afzonderlijke schriftelijke overeenkomsten tussen netbeheerders en het college.
Niet alle schades die de gemeente als gevolg van kabel- en/of leidingwerkzaamheden lijdt kunnen door de vastgestelde schadehersteltarieven worden gedekt. Dit kan het geval zijn bij schade bij groenwerkzaamheden, schade die ontstaat buiten de sleuf of verborgen gebreken. Deze marktconforme kosten zullen achteraf verhaald worden.
Artikel 18 Opruimen van buiten gebruik gestelde kabels en/of leidingen
Buiten gebruik gestelde kabels en/of leidingen dienen bij reconstructies op aanzegging van het college op kosten van de netbeheerder te worden opgeruimd. Een en ander met in achtneming van de termijn genoemd in artikel 5.2 lid 7 van de Telecommunicatiewet voor zover het bepaalde uit deze wet van toepassing is op de betreffende kabel.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 21 Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en wijziging Apv
Artikel 2:11, vierde lid, van de Algemene plaatselijke verordening Sittard-Geleen komt te luiden:
Het verbod is voorts niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door het Wetboek van Strafrecht, de Wet beheer rijkswaterstaatswerken, de Provinciale omgevingsverordening, de Waterschapskeur, de Telecommunicatiewet of de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022.
Artikel 22 Overgangsbepalingen
De aanwezigheid van kabels en/of leidingen in of op openbare gronden, voor zover deze zijn gemeld of aangevraagd en aangelegd met toepassing van verleende vergunningen, instemmingsbesluiten of bevestigingen en/of op basis van andere aantoonbare en gelegaliseerde afspraken met de gemeente, zoals die hebben gegolden tot de inwerkingtreding van deze verordening, wordt per ingang van deze verordening eveneens beheerst door de regels van deze verordening.
Instemmingsbesluiten en bevestigingen op grond van de Telecommunicatiewet en vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening met betrekking tot kabels en leidingen, blijven na de inwerkingtreding van deze verordening gelden, hetzij tot het einde van hun looptijd, hetzij tot het tijdstip waarop zij met toepassing van deze verordening worden ingetrokken.
Aldus besloten door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van
15 - 12 - 2021.
De griffier,
drs. J. Vis
De voorzitter,
mr. J.Th.C.M. Verheijen
Toelichting Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022
Het voornaamste doel van de “Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022, hierna “Avoi” is de realisatie van één uniform regime met betrekking tot werkzaamheden die nodig zijn voor de aanleg, instandhouding of opruiming van alle kabels en/of leidingen in of op openbare gronden binnen de gemeentegrenzen.
De Avoi reguleert de werkzaamheden in de openbare ruimte, waarbij onder andere de (weg)verharding, maar ook bermen en andere groenvoorzieningen worden opgebroken.
De Avoi is ook gericht op minimalisatie van overlast en maatschappelijke kosten ten gevolge van werkzaamheden in de openbare ruimte.
Beleidsmatig, procesmatig en praktisch wordt thans voorzien in lokaal beleid voor ordening van de openbare ondergrond en gelijke behandeling van partijen.
De Avoi geeft tevens invulling aan de wettelijke verplichting voor de gemeente om een Telecommunicatieverordening op te stellen. De bestaande Telecommunicatieverordening van de gemeente vervalt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze Avoi, zodat er per saldo niet meer regelgeving bijkomt.
Vooralsnog was niet voorzien in een algemene wettelijke grondslag voor een vergelijkbare regeling voor alle netbeheerders waaronder de energie- en warmtenetten. Enkel voor graafwerkzaamheden in de weg geldt een vergunningsplicht ingevolge de Algemene plaatselijke verordening.
Met de Avoi wordt thans voorzien in uniforme, lokale afspraken met daarbij een zo gelijk mogelijke behandeling van alle partijen.
De vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging voor het uitvoeren van werkzaamheden in verband met het leggen van kabels en/of leidingen is publiekrechtelijk van aard. Dat wil zeggen dat de verkrijger van de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging het recht krijgt om (tijdelijk en onder bepaalde voorwaarden) de openbare orde te mogen verstoren, dit om de gewenste werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
Het college verleent in principe bij het verstrekken van een vergunning, instemmingsbesluit of bevestiging zowel een publiekrechtelijke beschikking als een privaatrechtelijke toestemming, tenzij het college andere belangen wil behartigen dan die welke in het kader van het vergunning-, instemmings- of bevestigingsbesluit zijn toegestaan. In het laatste geval zal een afzonderlijke privaatrechtelijke toestemming worden afgegeven.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit artikel zijn de begripsbepalingen opgenomen. Voor een goed begrip van de Avoi is het van belang om op te merken dat in beginsel alle leidingen (waaronder ook rioolbuizen) in openbare gronden waarover de bevoegdheid van de gemeente zich uitstrekt onder de reikwijdte van de verordening vallen.
Voor de definitie van ‘openbare gronden’ is aansluiting gezocht bij de definitie in de Telecommunicatiewet.
Uit de definitie van ‘openbare gronden’ blijkt dat het bereik van de verordening niet beperkt blijft tot kabels en leidingen die in de grond liggen, maar ook ziet op kabels en leidingen en bijbehorende voorzieningen die in of op kunstwerken zijn gelegd.
De meeste begrippen zijn voldoende omschreven en behoeven geen nadere toelichting.
Enkele begrippen worden hieronder nog nader verduidelijkt
Een gedoogplichtige moet de aanleg, instandhouding en/of opruiming van kabels en/of leidingen toestaan in op of boven hun gronden. De gemeentelijke betrokkenheid is vooral gericht op haar rol als beheerder van de openbare gronden. In deze hoedanigheid is de gemeente in het kader van de Telecommunicatiewet gedoogplichtige als het gaat om openbare elektronische communicatienetwerken. Het begrip gedoogplichtige ziet in deze verordening ook op de gemeente indien zij gedoogplichtig is krachtens de Belemmeringenwet privaatrecht dan wel anderszins leidingen (impliciet) moet gedogen. Te denken valt aan een obligatoir of zakelijk recht.
Het begrip gedoogplichtige slaat tevens op andere partijen, die ook krachtens de Telecommunicatiewet of Belemmeringenwet Privaatrecht gedoogplichtig zijn.
Het definiëren van het onderscheid tussen werkzaamheden van al dan niet-ingrijpende aard vloeit voort uit artikel 5.4, lid 5 Telecommunicatiewet, maar geldt ook voor kabels en leidingen die niet onder de Telecommunicatiewet vallen. Om welke werkzaamheden het gaat wordt in dit artikel verder beschreven. Voor deze niet-ingrijpende werkzaamheden geldt een verkorte aanvraagprocedure.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van de verordening vastgelegd; dit behoeft geen verdere toelichting.
Het college krijgt de mogelijkheid toegekend door de raad om in voorkomende gevallen nadere regels ter uitvoering van deze verordening vast te stellen. Deze nadere regels hebben in ieder geval betrekking op: de wijze van uitvoering bij de aanleg, instandhouding en/of opruiming van kabels en/of leidingen, het medegebruik van voorzieningen en het opstellen van voorschriften op het gebied van verkeersveiligheid en bereikbaarheid, het in rekening brengen van de kosten voor uitvoering, beheer, onderhoud en degeneratie van de openbare ruimte die het rechtstreekse gevolg zijn van uitgevoerde werkzaamheden alsmede het toekennen van nadeelcompensatie bij het verleggen van kabels en/of leidingen. Het college maakt van deze mogelijkheid gebruik door in het “Handboek kabels en leidingen Sittard-Geleen”, in de “Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen Sittard-Geleen” en in de “Schaderegeling kabel- en leidingwerkzaamheden Sittard-Geleen” regels vast te stellen. Verwijzingen in deze verordening naar het Handboek, de Nadeelcompensatieregeling of Schaderegeling worden ook geacht betrekking te hebben op eventuele door het college in de toekomst vast te stellen nieuwe versies van deze regelingen.
Hoofdstuk 2 Aanvragen en melden van werkzaamheden
Artikel 4 Vereisten vergunning, instemmingsbesluit, bevestiging en melding
Uitgangspunt van de Avoi is dat werkzaamheden in openbare gronden verboden zijn, tenzij men beschikt over een vergunning, een instemmingsbesluit of een bevestiging.
Voor de categorie werkzaamheden van niet-ingrijpende aard kan worden volstaan met een lichtere aanvraagprocedure zowel voor telecommunicatiekabels (voorzetting bestaand beleid) als ook voor overige kabels en leidingen). Het reguleringsonderscheid tussen reguliere werkzaamheden en werkzaamheden van niet-ingrijpende aard wordt duidelijk, indien dit artikel wordt gelezen in samenhang met het hoofdstuk 3 van het “Handboek kabels en leidingen Sittard-Geleen”.
Tot de niet-ingrijpende werkzaamheden behoren werkzaamheden waarvoor slechts gedurende relatief korte tijd in een beperkt gedeelte van het netwerk werkzaamheden worden verricht, en waarvan de impact voor de omgeving relatief beperkt en kortstondig is. Er wordt als norm een lengte van de kabels en/of leidingen korter of gelijk aan 25 meter gehanteerd.
In geval van spoedeisende werkzaamheden of calamiteiten waarbij herstel geen uitstel kan lijden, kan uiteraard geen procedure van 5 werkdagen gelden. Deze dienen wel onverwijld, dus zo spoedig mogelijk, via het digitale meldsysteem gemeld te worden. De burgemeester kan om redenen van openbare orde en veiligheid besluiten dat deze werkzaamheden op een ander tijdstip moeten plaatsvinden.
Voor de kabels en/of leidingen van de gemeente zelf, zoals de riolering, is om praktische redenen de verordening procedureel niet van toepassing. Om redenen van effectiviteit en kwaliteit zullen echter intern binnen de gemeente waar mogelijk afspraken en procedures worden gemaakt om de bepalingen van deze verordening met het oog op regie en coördinatie zoveel mogelijk ook intern na te leven.
De voorgenomen (graaf) werkzaamheden moeten altijd digitaal aan het college kenbaar worden gemaakt. Een aanvraag om een vergunning of instemmingsbesluit wordt minimaal acht weken voor de geplande aanvang van de werkzaamheden bij het college ingediend. Een aanvraag voor werkzaamheden van niet-ingrijpende aard (de zogenaamde bevestiging) wordt minimaal vijf werkdagen voor de geplande aanvang ingediend. Voor spoedeisende werkzaamheden of calamiteiten kan volstaan worden met enkel een melding vooraf.
De netbeheerder kan voorts vooroverleg voeren met het college om de aanvraag, bedoeld in het tweede lid van dit artikel, voor te bereiden.
De beslistermijn op een vergunning of instemmingsbesluit is maximaal acht weken en is afgeleid uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Op grond van de Awb is het college verplicht binnen een redelijke termijn een besluit te nemen, waarbij die redelijke termijn geacht te zijn verstreken na verloop van acht weken. Voor aanvragen betreffende niet-ingrijpende werkzaamheden geldt een beslistermijn van drie werkdagen.
Het college kan onder bepaalde voorwaarden de termijn tot besluitvorming verlengen.
In geval dat de netbeheerder niet, of niet langer, van een vergunning, instemmingsbesluit of bevestiging gebruik wenst te maken, doet hij hiervan mededeling aan het college. Deze zal in reactie hierop de vergunning, het instemmingsbesluit of bevestiging intrekken met daarbij zo nodig de verplichting om de betreffende kabel of leiding ook op te ruimen. Met het intrekken van de vergunning, het instemmingsbesluit of bevestiging vervallen alle rechten die daaraan verbonden waren.
Artikel 7 Voorschriften, beperkingen en weigeringsgronden
De netbeheerder moet aan een aantal verplichtingen voldoen, indien hij werkzaamheden gaat verrichten als bedoeld in de Avoi. Daarnaast kan het college aan de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging aanvullende voorschriften of beperkingen verbinden.
Omwille van de uniformiteit is in de verordening geregeld onder welke voorwaarden dit kan en welke soort voorschriften en beperkingen dit zijn. De voorschriften hebben vooral te maken met de wijze van uitvoering en zijn gericht op de (deels wettelijk vastgelegde) belangen die het college geacht wordt te behartigen.
De aanvrager van een vergunning, instemmingsbesluit of bevestiging, -de netbeheerder-, is verantwoordelijk voor de naleving van die besluiten en de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen en kan daar op worden aangesproken, ook wanneer hij werkzaamheden laat uitvoeren door ondergeschikten of derden, bijvoorbeeld (onder)aannemers/grondroerders.
Artikel 8 Wijzigen of intrekken vergunning, instemmingsbesluit of bevestiging
Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om een vergunning, een instemmingsbesluit of een bevestiging in te trekken of te wijzigen indien sprake is van één of meer van de in het eerste lid genoemde situaties.
Allereerst kan de vergunning of het instemmingsbesluit worden ingetrokken indien de netbeheerder niet binnen zes maanden na datum verlening van de vergunning of het instemmingsbesluit is begonnen met het werk. Voor werkzaamheden van niet-ingrijpende aard is in beginsel één maand aangehouden.
Indien de netbeheerder het bepaalde bij of krachtens de Avoi, waaronder de nadere regels, of de voorschriften en beperkingen verbonden aan de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging niet naleeft, kan het college de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging intrekken.
Artikel 9 (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Dit artikel beschrijft dat een netbeheerder op verzoek van het college gebruik moet maken van reeds aanwezige voorzieningen als deze tegen een marktconforme prijs worden aangeboden. Het doel hiervan is te voorkomen dat onnodig gegraven wordt in gemeentegrond of onnodig overige voorzieningen in de openbare ruimte worden aangelegd.
Het bevorderen van het medegebruik van voorzieningen geldt voor zowel kabels ten dienste van een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk als overige kabels en leidingen.
Hoofdstuk 3: Overige bepalingen
Op het nemen van maatregelen, waaronder het verleggen, ten aanzien van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk op verzoek van de gemeente, zijn de wettelijke regels conform artikel 5.8 van de Telecommunicatiewet van toepassing.
Op het nemen van maatregelen, ten aanzien van kabels en/of leidingen die ten dienste staan van netwerken ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden, gelden de in lid 2 geformuleerde bepalingen, tenzij en voor zover daarover andersluidende afspraken zijn overeengekomen tussen partijen.
Lid 2 b, sub y vormt de wettelijke basis voor het college om nadere regels vast te stellen met betrekking tot het thema “nadeelcompensatie” en verwijst naar de door het college vastgestelde “Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen Sittard-Geleen“.
Het college is bevoegd een breekverbod in te stellen als er sprake is van extreme weersomstandigheden. Dit naar oordeel van het college. Een afweging die gemaakt wordt is de kans op de omvang van schade aan de openbare gronden als er gegraven wordt. Het breekverbod wordt op de dag dat het breekverbod geldt gecommuniceerd naar de betrokken netbeheerders en diens gemachtigde grondroerders.
In ieder geval één dag voor het beëindigen van het breekverbod wordt dit medegedeeld aan de betrokken partijen. Ten tijde van het breekverbod mogen er op geen enkele wijze breek- en/of graafwerkzaamheden plaatsvinden in de grond en/of bestrating. In het geval van spoedeisende werkzaamheden of calamiteiten is het breekverbod niet van toepassing. Overtreding van het breekverbod kan leiden tot (volledige) stillegging van het werk.
Het zakelijk karakter van de verkregen toestemming is gewenst opdat ook een nieuwe netbeheerder, die gebruik maakt van de kabel of leiding de betreffende graaf/ligrechten heeft, maar ook gehouden is aan de geldende voorschriften. Het college moet op de hoogte gesteld worden van het feit dat het eigendom wordt overgedragen. De wettelijke bepalingen zijn van toepassing op het eigendom van kabelnetwerken in grond van anderen.
Artikel 13 Niet-openbare kabels en/of leidingen
Met niet-openbare kabels en/of leidingen worden kabels en/of leidingen bedoeld die niet gebruikt worden om openbare diensten aan te bieden. De gemeente gedoogt (onder voorwaarden) kabels en/of leidingen met een publieke of openbare functie in de openbare ruimte. Het college kan echter ook aanvragen krijgen van partijen die niet-openbare kabels en/of leidingen wensen aan te leggen. Vanwege het intensieve gebruik van de ondergrondse ruimte en de veiligheidsrisico’s is de tendens dat in het algemeen geen toestemming wordt gegeven voor de aanleg van niet-openbare kabels en/of leidingen van particulieren en/of bedrijven. Particulieren die een eigen verbinding wensen, dienen bij voorkeur gebruik te maken van openbare netstructuren. Toch zijn er uitzonderingssituaties en indien de beschikbare (ondergrondse) ruimte het toestaat kan het college onder strikte voorwaarden daarvoor toestemming geven.
Dit betekent echter niet dat de gemeente daarmee een gedoogplicht voor deze kabels en/of leidingen heeft.
Artikel 14 Zorgplicht netbeheerder
Dit artikel heeft een algemene vangnetfunctie en verwoordt dat een netbeheerder (logischerwijs) primair verantwoordelijk is voor een goede staat van onderhoud van kabels en/of leidingen.
Wettelijk is voor wat betreft openbare elektronische communicatienetwerken voorzien in regels ten aanzien van kabels (en bijbehorende voorzieningen) voor wat betreft de duur van de gedoogplicht. Het is van groot belang om inzichtelijk te hebben of kabels en/of leidingen nog deel uitmaken van een netwerk. Ook gezien de mogelijkheden tot medegebruik van al bestaande voorzieningen.
Op basis van de Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten (WIBON) is de netbeheerder verplicht kabels en/of leidingen te registreren.
Ter afstemming van allerlei zaken wordt een periodiek overleg gepland tussen de gemeente en netbeheerders en andere betrokken of belanghebbende partijen. Dit op initiatief van het college. Dit kan ook in samenwerking met andere gemeenten gebeuren.
De kosten voor uitvoering, beheer, onderhoud en degeneratie van de openbare ruimte die het rechtstreekse gevolg zijn van de uitgevoerde (graaf)werkzaamheden worden bij de netbeheerder in rekening gebracht. In het “Handboek kabels en leidingen Sittard-Geleen” en in bijzonder de “Schaderegeling kabel- en leidingwerkzaamheden Sittard-Geleen” zijn de voorwaarden en tarieven vastgelegd met betrekking tot de wijze van verrekening van deze kosten.
Het tweede lid heeft betrekking op werkzaamheden in openbare gronden die plaatsvinden binnen een periode van 5 jaar nadat er groot onderhoud aan of een herinrichting van deze gronden heeft plaatsgevonden.
Uiteraard zal worden getracht om te voorkomen dat er binnen een periode van 5 jaar na herinrichting of groot onderhoud werkzaamheden aan kabels en/of leidingen moeten plaatsvinden. In dat kader zullen college en netbeheerder moeten bezien of een alternatief tracé mogelijk is, zodat daarmee de kosten voor de netbeheerder beperkt of zelfs voorkomen kunnen worden.
Het college kan in deze situaties eisen dat het herstel over de gehele straat- of trottoirbreedte zal moeten plaatsvinden. De kosten zijn voor rekening van de netbeheerder.
Het derde lid betreft schades die niet door vastgestelde schadehersteltarieven kunnen worden gedekt. Deze schades zullen achteraf verhaald worden op veroorzaker.
Artikel 18 Opruimen van buiten gebruik kabels en/of leidingen
Aangegeven is dat formeel gezien een netbeheerder verplicht is op aanzeggen van het college bij reconstructies buiten gebruik gestelde kabels en/of leidingen op zijn kosten op te ruimen. Uiteraard zal dit gegeven de consequenties steeds in afstemming tussen het college en de betrokken netbeheerder gebeuren, met in achtneming van het bepaalde in de Telecommunicatiewet, indien van toepassing, mede om onnodige overlast voor omwonenden te beperken.
Hoofdstuk 4 Toezicht- en strafbepalingen
Dit artikel geeft aan dat het college ambtenaren kan aanwijzen die belast zijn met toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens deze Avoi.
Dit artikel biedt de mogelijkheid om in voorkomende gevallen strafrechtelijk op te treden. Over het algemeen zal gekozen worden voor bestuursrechtelijke handhavingsinstrumenten en vormt de toepassing van strafrechtelijke sancties in beginsel een uiterst handhavingsmiddel.
Hoofdstuk 5 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 21 Inwerkingtreding en intrekking oude regeling/wijziging Apv
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022. De bekendmaking vindt plaats op de gebruikelijke wijze. Op hetzelfde tijdstip wordt de Telecommunicatieverordening ingetrokken en hiermee verband houdend artikel 2:11, lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening gewijzigd.
Artikel 22 Overgangs- en slotbepalingen
Dit artikel bevat het overgangsrecht. Aan de netbeheerders van de talloze kabels en leidingen die thans in openbare gronden aanwezig zijn, is in de meeste gevallen -al dan niet privaatrechtelijk- een ’ligrecht’ gegund waaraan diverse voorwaarden verbonden zijn. Om redenen van efficiency en om te voorkomen dat de netbeheerders hoge kosten moeten maken is ervoor gekozen de bestaande toestemmingen te beschouwen als een instemming of vergunning in de zin van deze verordening.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-464360.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.