Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 464354 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 464354 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Schaderegeling kabel- en leidingwerkzaamheden Sittard-Geleen 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;
Overwegende dat nadere regels inzake schade als gevolg van werkzaamheden aan kabels en/of leidingen dienen te worden vastgesteld;
Gelet op artikel 3 van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022;
Besluiten vast te stellen de volgende nadere regels:
“Schaderegeling kabel- en leidingwerkzaamheden Sittard-Geleen 2021.”
De begripsbepalingen van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022 (Avoi) en het Handboek kabels en leidingen Sittard-Geleen 2022 zijn op deze Schaderegeling kabel- en leidingwerkzaamheden Sittard-Geleen 2021 van toepassing, tenzij daarvan nadrukkelijk wordt afgeweken.
Bij het herstel van elementverharding, (bijzondere) bestratingen of groenvoorziening dienen de door netbeheerder of diens gemachtigde grondroerder aangebrachte verkeersmaatregelen op kosten van netbeheerder maximaal 2 werkdagen te blijven staan tot na uitvoering van het definitieve herstel door de gemeente of een door de gemeente gecontracteerde aannemer.
De gemeente kan bij in gebreke blijven van netbeheerder of diens gemachtigde grondroerder (als de voorgeschreven (herstel)termijnen verstreken zijn en/of als herstel onvoldoende is of uitblijft) zelf de noodzakelijke (herstel)werkzaamheden uit laten voeren door een door de gemeente gecontracteerde aannemer. Dit zal tegen marktconforme tarieven geschieden en de kosten worden aan netbeheerder doorberekend. De gemeente zal netbeheerder vooraf in kennis stellen van het feit dat de gemeente het herstel zal laten verrichten.
Deze regeling is van toepassing op alle werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen in of op de openbare grond van de gemeente, behoudens voor de aspecten waarin is voorzien in privaatrechtelijke overeenkomsten.
Artikel 3. Uitgangspunten bij verrekening van uitvoerings-, beheer-, onderhouds- en degeneratiekosten
Voor de wijze van herstel en de verrekening van uitvoerings-, beheer-, onderhouds- en degeneratiekosten inzake ontstane schade die het gevolg is van de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen zijn meerdere varianten mogelijk, te weten:
variant A: Herstel en onderhoud uitgevoerd door de gemeente;
variant B1: Herstel en onderhoud door netbeheerder;
variant B2: Herstel door netbeheerder en onderhoud door de gemeente.
Voor variant A geldt dat de gemeente de werkzaamheden aan c.q. het definitieve herstel van verharding in eigen beheer uitvoert of laat uitvoeren door een door de gemeente gecontracteerde aannemer. Hiervoor gelden de uitvoeringskosten zoals genoemd in artikel 5.3.
Uitzondering hierop zijn sleuven/kopgaten van <5m2 in elementverharding en aan te brengen elementenverharding ter plaatse van tijdelijke sleuven in gesloten verharding. Deze mag de gemachtigde grondroerder zelf herstellen. Sierbestrating valt hier niet onder en wordt altijd hersteld door de gemeente. Voor het herstel van sleuven/kopgaten worden de tarieven in rekening gebracht conform variant B1 waarbij netbeheerder op zijn kosten het herstel en onderhoud (met 12 maanden garantie conform RAW garantiebepalingen) verzorgt.
Bij variant A geldt dat netbeheerder, de gemeente tenminste vijf werkdagen vooraf moet informeren over het moment waarop de herstelwerkzaamheden kunnen aanvangen. Indien deze termijn niet wordt gerespecteerd, dient netbeheerder op zijn kosten de elementenverharding eerst provisorisch zelf herstellen (terugbrengen van de verhardingsmaterialen in hetzelfde verband als voor de werkzaamheden aanwezig was, zodanig dat geen gevaar bestaat voor de weggebruiker). Vervolgens vindt definitief herstel plaats door de gemeente. De kosten voor het opbreken van provisorisch aangebrachte verharding ten behoeve van het definitieve herstel zullen bij netbeheerder in rekening gebracht worden.
Breuk na definitief herstel aan het straatwerk ten gevolge van het gebruik blijft bij variant A in de risicosfeer van de gemeente. Verzakkingen van meer dan 3 cm binnen 1 jaar na uitvoering worden gezien als verborgen gebrek ten gevolge van de verdichting van de sleuf en zal netbeheerder hierover worden aangesproken. In dit geval zullen de kosten voor het herstel in de risicosfeer van betreffende netbeheerder vallen.
Het toepassen van variant A betekent dat uitvoeringskosten, beheerkosten, onderhoudskosten en degeneratiekosten in rekening gebracht worden.
Voor variant B1 geldt dat netbeheerder op zijn kosten het herstel en onderhoud (met 12 maanden garantie conform RAW garantiebepalingen) verzorgt.
Voor variant B2 geldt dat netbeheerder het risico van kosten voor eventueel herstel en onderhoud gedurende de eerste 12 maanden afkoopt door het betalen van onderhoudskosten.
Voor de varianten B1 en B2 geldt, dat indien de reeds aanwezige breukschade vooraf aan het werk ter plaatse van de sleuf meer bedraagt dan 5%, na overleg met de toezichthouder (bestratings-)materialen ten behoeve van inboet door of vanwege de gemeente worden bijgeleverd.
Het toepassen van variant B1 betekent dat beheerkosten en degeneratiekosten in rekening gebracht worden.
Het toepassen van variant B2 betekent dat beheerkosten, degeneratiekosten en onderhoudskosten in rekening gebracht worden.
De uitvoerings-, onderhouds-, beheer- en degeneratiekosten worden in alle gevallen berekend volgens het bepaalde in artikel 5.
Gesloten verharding, groenvoorziening en bijzondere bestrating:
variant D: Herstel en onderhoud door de gemeente.
De gemeente voert werkzaamheden aan c.q. het definitieve herstel aan gesloten verharding in eigen beheer uit of laat dit uitvoeren door een door de gemeente gecontracteerde aannemer. Hiervoor gelden de uitvoeringskosten zoals genoemd in artikel 5.1.
Bij werkzaamheden waar ter plaatse gesloten verharding aanwezig is en netbeheerder toestemming heeft gekregen van de gemeente om de gesloten verharding open te breken, dient netbeheerder ervoor te zorgen dat nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd de sleuf tijdelijk dicht gestraat wordt met betonklinkers. De gemeente stelt deze betonstenen ter beschikking. Netbeheerder verzorgt op zijn kosten het herstel en onderhoud gedurende 12 maanden garantie.
Het opbreken van de gesloten verharding en het dichtstraten van de sleuf dient te gebeuren conform de voorschriften uit het Handboek kabels en leidingen Sittard-Geleen 2022.
De gemeente verzorgt het definitieve herstel van gesloten verhardingen. De gesloten verharding wordt tijdens het periodieke onderhoudsprogramma in opdracht van de gemeente hersteld.
Groenvoorziening (exclusief bomen en beplantingen)
De gemeente voert werkzaamheden aan c.q. het definitieve herstel van groenvoorzieningen in eigen beheer uit of laat dit uitvoeren door een door de gemeente gecontracteerde aannemer. Dit geldt voor bermen en gazons binnen en buiten de bebouwde kom. Hiervoor gelden de uitvoeringskosten zoals genoemd in artikel 5.2.
Als netbeheerder (projectmatig) toestemming krijgt van de gemeente om de werkzaamheden aan c.q. het herstel van groenvoorzieningen zelf uit te voeren worden vóór verstrekking van de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging specifieke afspraken tussen de gemeente en netbeheerder gemaakt. Afhankelijk van de omvang van het werk geldt dan voor netbeheerder een garantietermijn van één jaar of één volledig groeiseizoen (week 13 t/m 45) na oplevering. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in de vergunning, het instemmingsbesluit of de bevestiging.
De gemeente voert zelf werkzaamheden aan c.q. het definitieve herstel van bijzondere bestratingen (sierbestrating en waterdoorlatende verharding) in eigen beheer uit of laat dit uitvoeren door een door de gemeente gecontracteerde aannemer. Dit geldt ook voor sleuven/kopgaten <5m2. Hiervoor gelden de uitvoeringskosten zoals benoemd in artikel 5.4 en 5.5.
Artikel 4. Verhalen van overige schade
Niet alle schades die de gemeente als gevolg van kabel- en/of leidingwerkzaamheden lijdt kunnen door de vooraf vastgestelde schadehersteltarieven gedekt worden.
Als bomen worden beschadigd of zonder toestemming van de gemeente worden gerooid, kan netbeheerder aansprakelijk worden gesteld voor de schade. De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld door de gemeente. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Schade die ontstaat buiten de directe werkomgeving:
Van schade die ontstaat buiten de directe werkomgeving van de gemachtigde grondroerder is sprake als ten gevolge van werkzaamheden schade ontstaat aan materialen, lichtmasten, verkeersregelinstallaties (Vri’s), geparkeerde auto's, en dergelijke. Voor zover het gemeentelijke eigendommen betreft, kan de gemeente conform het civiele aansprakelijkheidsrecht deze schade verhalen op de veroorzaker. Afhankelijk van de specifieke situatie kan het wenselijk zijn dat voorafgaand aan de werkzaamheden een gezamenlijke (toezichthouder en de gemachtigde grondroerder) schouw van de werkomgeving plaatsvindt. De bevindingen dienen vastgelegd te worden.
Verborgen gebreken zijn buitenproportionele oneffenheden van opgeleverd en goedgekeurd hersteld straatwerk. Uitgangspunt is dat die netbeheerder, die als laatste grondwerk heeft uitgevoerd verantwoordelijk is. In dergelijke gevallen heeft de gemachtigde grondroerder vijf werkdagen na eerste aanzegging van de gemeente de tijd om de verharding opnieuw te herstellen. Als norm voor "buitenproportioneel" wordt een oneffenheid aangehouden van meer dan 0,03 m., die zich binnen een jaar na eerste oplevering voordoet.
Artikel 5. Tarieven, garantie en onderhoud
De uitvoerings-, beheer-, onderhouds- en degeneratiekosten worden berekend volgens de vigerende VNG richtlijn Tarieven (graaf) werkzaamheden Telecom. De uitvoeringstarieven volgen in beginsel de grondslagen van de tarieven voor het herstel van schade aan verharding en groen in de provincie Limburg (behorende bij OGN).
Deze marktconforme uitvoeringstarieven worden voor alle netbeheerders gehanteerd en worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld.
De gemeente berekent over de hieronder genoemde kostensoorten geen BTW.
Wanneer in bijzondere omstandigheden de in dit artikel aangegeven posten ontoereikend zijn om volledig herstel kostendekkend te kunnen uitvoeren, dan behoudt de gemeente het recht om alle extra gemaakte kosten (marktconform) door te berekenen aan netbeheerder.
De gemeente Sittard-Geleen hanteert navolgende tarieven:
Tarief herstel bijzondere bestratingen (waterdoorlatende verharding) o.b.v. werkelijke kosten:
Het herstel, beheer en onderhoud van waterdoorlatende verharding inclusief speciale waterdoorlatende opbouw wordt uitgevoerd door de gemeente. De kosten voor herstel, beheer en onderhoud komen voor rekening van netbeheerder en worden verrekend op basis van de werkelijke kosten voor zover de tarieven van dit artikel hier niet in voorzien.
De gemeente Sittard-Geleen is gelegen in een gebied met löss/leem. Dit is, vooral in natte geroerde toestand vergelijkbaar met fysische eigenschappen van een kleibodem. Dit betekent dat de gemeente het percentage slechte bodem 60-70% uit de Richtlijn tarieven (graaf-)werkzaamheden telecom uit 2004 voor berekening van de tarieven als uitgangpunt aanhoudt.
De gemeente Sittard-Geleen is gelegen in een gebied met löss/leem. Dit is, vooral in natte geroerde toestand vergelijkbaar met fysische eigenschappen van een kleibodem. Dit betekent dat de gemeente het percentage slechte bodem 60-70% uit de Richtlijn tarieven (graaf-)werkzaamheden telecom uit 2004 voor berekening van de tarieven als uitgangpunt aanhoudt.
Aldus besloten in de vergadering van 2 november 2021.
Het college voornoemd,
De burgemeester,
mr. J.Th.C.M. Verheijen
De secretaris,
mr. G.J.C. Kusters
Bepaling te verrekenen oppervlakte elementenverharding sleuven
Voor de toepassing van de tarieven is het oppervlakte van de opgenomen verharding bepalend, in de praktijk te bepalen door de lengte te vermenigvuldigen met de gemiddelde breedte van de opgenomen verharding.
De breedte van de sleuf is 0,6 m.
De (gemiddelde) breedte van de opgenomen tegels is
In de praktijk zal het werkelijk herstelde straatwerk meer zijn dan wat opgenomen is.
In dit voorbeeld kunnen de tegels gemerkt met een vierpuntige rode ster verzakt zijn.
Deze zogenaamde gatvergroting is verwerkt in de tarieven door een toeslag van 20% op de tarieven voor tegels en klinkers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-464354.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.