Besluit tot wijziging van Nadere regel speelplaatsen van scholen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,

 

Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 41 lid 1 van de Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht,

 

Na het op overeenstemming gericht overleg met de bevoegde gezagsorganen van de niet door de gemeente in standgehouden scholen in de gemeente,

 

Overwegende dat de nadere regel veelvuldig gebruikt wordt door schoolbesturen om schoolpleinen te vergroenen, maar de regeling in de uitvoering te veel administratie vraagt van zowel de gemeente als de schoolbesturen,

 

Besluiten de Nadere regel speelplaatsen van scholen als volgt te wijzigen:

 

 

 

Artikel I

De Nadere regel speelplaatsen van scholen gemeente Utrecht wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    Artikel 3 lid 2 komt te luiden:

  • 2.

    Het schoolbestuur levert bij de aanvraag een plan in

  • Hierin staat het volgende:

  • a.

    Een analyse van de huidige situatie van de speelplaats met daarin:

    • i.

      2 of 3 foto’s van de huidige situatie van de speelplaats

    • ii.

      het percentage van de speelplaats dat verhard of bestraat is

  • b.

    Een beschrijving van de educatieve visie van de school en hoe deze educatieve visie zichtbaar is in het ontwerp van het schoolplein

  • c.

    Een kostenraming op basis van het plan voor het schoolplein.

  • d.

    Een beheer- en onderhoudsplan voor de aangepaste speelplaats.

  • e.

    In hoeverre er draagvlak is voor het aanpassen van de speelplaats:

    • i.

      een toelichting door de directeur over het draagvlak

    • ii.

      een toelichting van de manier waarop ouders, leerlingen, omwonenden en mogelijke andere gebruikers betrokken zijn bij het maken van het plan

  • B.

    Artikel 4 lid 4 wordt als volgt gewijzigd:

    • i.

      in sub a wordt ‘het schoolbestuur’ vervangen door ‘het schoolbestuur of de gemeente‘.

    • ii.

      in sub h wordt ‘en eigendom is van het schoolbestuur’ verwijderd.

  • C.

    Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

  • i.

    Lid 1 komt te luiden:

  • Het college bepaalt welke aanvragen prioriteit hebben

  • Het college maakt en gebruikt de prioritering als er meer budget wordt aangevraagd dan er beschikbaar is volgens het bekostigingsplafond.’

  • ii.

    In lid 2 onder sub c onder ii wordt ‘stres’ vervangen door ‘stress’.

  • iii.

    Lid 3 komt te vervallen.

  • D.

    Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

  • i.

    In lid 1 komt sub a te vervallen.

Artikel II

  • A.

    Dit wijzigingsbesluit is van kracht op aanvragen van voorzieningen als bedoeld in de Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht voor het boekjaar 2022 of daarna.

Artikel III

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 14 december 2021.

De burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Gabrielle G.H.M. Haanen

Bijlage:

 

Overzicht van de wijzigingen in Nadere regel speelplaatsen van scholen

 

Bestaande tekst: Nieuwe tekst:

 

 

Bestaande tekst:

Nieuwe tekst

Artikel 3

1 Het schoolbestuur dient een aanvraag in volgens de procedure die ook voor de aan te vragen voorzieningen in de verordening geldt

Het schoolbestuur gebruikt hiervoor een vastgesteld formulier. Het formulier is te vinden op www.utrecht.nl.

2 Het schoolbestuur levert bij de aanvraag een plan in

Hierin staat het volgende:

a Een analyse van de huidige situatie van de speelplaats met daarin:

i de afstand van de speelplaats naar ander veilig bereikbaar speelgroen in de omgeving

ii 2 à 3 foto’s van de huidige situatie van de speelplaats

iii een plattegrond waarop is aangegeven welk percentage van de speelplaats verhard of bestraat is

b Een beschrijving van de educatieve visie van de school op de speelplaats:

i wat de educatieve visie van de school is

ii hoe de educatieve visie van de school past bij de wensen voor de speelplaats

iii hoe de educatieve visie van de school zich vertaalt in het ontwerp van de speelplaats

iv welke functies de speelplaats moet hebben binnen deze visie

c Een programma van eisen voor de (her)inrichting van de speelplaats:

i de mate waarin speelgroen, educatief groen, eetbaar groen, biodiversiteit en als dat mogelijk is verticaal groen onderdeel uitmaken van het ontwerp

ii de manier waarop de bestuurscommissie op wiens grond de speelplaats ligt en de school of scholen samenwerken om de speelplaats (opnieuw) in te richten

iii de manier waarop duurzaamheid een rol inneemt in de (her)inrichting en het gebruik van de speelplaats

iv de manier waarop de speelplaats klimaatadaptief wordt ingericht

v de openingstijden van de speelplaats en het toezicht dat daarbij nodig is

vi de manier waarop ouders, leerlingen, omwonenden en mogelijke andere gebruikers (zoals de voor- en vroegschoolse educatie en de buitenschoolse opvang) betrokken worden bij het ontwerp van de speelplaats

vii de mate waarin de speelplaats uitdaagt tot verschillende vormen van spel en beweging

d Een kostenraming op basis van het programma van eisen.

e Een beheer- en onderhoudsplan voor de aangepaste speelplaats.

f In hoeverre er draagvlak is voor het aanpassen van de speelplaats:

i een toelichting van het draagvlak van het team van de school

ii de manier waarop ouders, leerlingen, omwonenden en mogelijke andere gebruikers betrokken zijn bij het maken van de plannen

Artikel 3

1 Het schoolbestuur dient een aanvraag in volgens de procedure die ook voor de aan te vragen voorzieningen in de verordening geldt

Het schoolbestuur gebruikt hiervoor een vastgesteld formulier. Het formulier is te vinden op www.utrecht.nl.

2 Het schoolbestuur levert bij de aanvraag een plan in

Hierin staat het volgende:

a Een analyse van de huidige situatie van de speelplaats met daarin:

i 2 of 3 foto’s van de huidige situatie van de speelplaats

ii het percentage van de speelplaats dat verhard of bestraat is

b Een beschrijving van de educatieve visie van de school en hoe deze educatieve visie zichtbaar is in het ontwerp van het schoolplein

c Een kostenraming op basis van het plan voor het schoolplein.

d Een beheer- en onderhoudsplan voor de aangepaste speelplaats.

e In hoeverre er draagvlak is voor het aanpassen van de speelplaats:

i een toelichting door de directeur over het draagvlak

ii een toelichting van de manier waarop ouders, leerlingen, omwonenden en mogelijke andere gebruikers betrokken zijn bij het maken van het plan

Artikel 4, lid 4, sub a

de speelplaats niet in eigendom is van het schoolbestuur, of

Artikel 4, lid 4, sub a

de speelplaats niet in eigendom is van het schoolbestuur of de gemeente, of

Artikel 4, lid 4, sub h

het schoolbestuur op grond van deze regeling al eerder een financiële bijdrage heeft gekregen voor de speelplaats die bij de school hoort en eigendom is van het schoolbestuur, of

Artikel 4, lid 4, sub h

het schoolbestuur op grond van deze regeling al eerder een financiële bijdrage heeft gekregen voor de speelplaats die bij de school hoort, of

Artikel 5

1 Een adviescommissie adviseert het college over de prioritering

a Zij adviseert het college over de rangschikking en de hoogte van de financiële bijdrage aan de hand van een puntenscore.

b Het college stelt de adviescommissie zelf in.

Artikel 5

1 Het college bepaalt welke aanvragen prioriteit hebben

a Het college maakt en gebruikt de gemaakte prioritering als er meer budget wordt aangevraagd dan er beschikbaar is volgens het bekostigingsplafond.

Artikel 5

3 Het college gebruikt de gemaakte prioritering als er meer budget wordt aangevraagd dan er beschikbaar is volgens het bekostigingsplafond

Artikel 5

[Lid 3 verwijderd]

Artikel 7, lid 1

a Het schoolbestuur stuurt het college het definitieve ontwerp van de speelplaats. Dat doet hij uiterlijk 6 maanden nadat de financiële bijdrage is toegekend.

Artikel 7, lid 1

[Sub a verwijderd]

Artikel 7, lid 1

d De speelplaats is en blijft rookvrij.

Artikel 7, lid 1

[Sub d verwijderd]

 

Naar boven