Gemeenteblad van Assen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Gemeenteblad 2021, 463683 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Gemeenteblad 2021, 463683 | beleidsregel |
Algemene regels terrassen op grond van artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Assen
Overwegende dat nadere regels een goed instrument vormen om het gebruik van de openbare weg voor het exploiteren van een terras te reguleren.
Gezien de behoefte van horecaondernemers met een terrasvergunning om uitbreiding van het bestaande terras (waar mogelijk) voor een langere periode te verlengen (max 5 jaar) en ook om de horeca ondernemers tegemoet te komen;
Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en artikel 2:10 lid 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening;
Vast te stellen de navolgende nadere regels waarin wordt uiteengezet welke algemene regels de burgemeester hanteert om een terras te mogen inrichten, in gebruik te nemen en te houden vanaf 1 januari 2022.
Deze nadere regel verstaat onder:
Inrichting: de lokaliteiten waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen voor zover die terrassen in ieder geval bestemd zijn voor het verstrekken van (alcoholhoudende) drank voor gebruik ter plaatse, welke lokaliteiten al dan niet onderdeel uitmaken van een andere besloten ruimte.
Deze nadere regels zijn van toepassing op alle horeca- inrichtingen gelegen binnen de gemeente Assen met een exploitatievergunning, inclusief terras.
Artikel 3 . Voorwaarden voor een terras
Voor exploitatie van een terras gelden de volgende voorwaarden:
De terrasruimte moet nagenoeg uitsluitend aan, voor of opzij van de inrichting worden gesitueerd. Een looppad tussen de inrichting en het terras is toegestaan. Verder wordt aansluiting gezocht bij artikel 7 van de Alcoholwet: een terras dient in de onmiddellijke nabijheid van een horecagelegenheid te zijn gelegen.
Voor het plaatsen van structureel vaste elementen, zoals terrasschotten/windschermen, overkappingen, vaste parasols e.d. is een omgevingsvergunning vereist. Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor deze vaste elementen moet het aanvraagformulier “tijdelijk te plaatsen bouwwerken” worden ingediend.
Er mogen geen voorzieningen in het gemeentelijk trottoir of bestrating worden aangebracht. Een uitzondering hierop vormt de terrasmarkering aangebracht door de gemeente. Er mag zonder toestemming geen verandering aangebracht worden in aan de in gebruik gegeven grond en er mag geen schade worden aangebracht in de bestrating.
Artikel 4. Toegestane elementen op het terras
Elementen die zijn toegestaan op het terras zijn de volgende:
Zomerperiode; van 1 april tot 1 november. Verplaatsbare terrasschermen mits deze een maximale hoogte van 1.50 m hebben, gemeten vanaf het aangrenzend perceel waarop het terras is gelegen, en delen van de schermen boven 1 meter transparant uitgevoerd zijn, met uitzondering van palen en dragers van de schotten/schermen. De terrasschermen zijn voorzien van veiligheidsglas. De naastgelegen panden moeten te allen tijden goed bereikbaar blijven.
Winterperiode; van 1 november tot 1 april. Verplaatsbare terrasschermen mits deze een maximale hoogte van 2.50 m hebben, gemeten vanaf het aangrenzend perceel waarop het terras is gelegen, en delen van de schermen boven 1 meter transparant uitgevoerd zijn, met uitzondering van palen en dragers van de schotten/schermen. De terrasschermen zijn voorzien van veiligheidsglas. De naastgelegen panden moeten te allen tijden goed bereikbaar blijven. Restrictie artikel 3 sub g blijft van toepassing.
TOELICHTING NADERE REGELS TERRASSEN GEMEENTE ASSEN
Algemeen : op grond van de APV Assen (hierna APV) is het niet toegestaan om de openbare weg anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.
Dit verbod geld niet voor terrassen, mits wordt voldaan aan de door het College in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving te stellen nadere regels. Op grond van artikel 2:10 lid 5 van de APV kan de burgemeester deze nadere regels stellen. Dit zijn nadere regels voortvloeiende uit het terrassenbeleid.
In de gemeente Assen is het gebruik van terrassen toegestaan in het gehele jaar. Dit is onderverdeeld in twee periodes. Van 1 april t/m 1 november (zomer terras) en van 1 november t/m 1 april (winterterras). In het algemeen wordt in de winterperiode alleen het gevel terras gebruikt door de ondernemer en dient hij niet gebruikt meubilair op te ruimen. De roep vanuit de horeca is om tijdens de winterperiode gebruik te mogen maken van een volledig terras. Daarbij is het van belang dat zij gebruik kunnen maken van o.a. terrasschotten/windschermen/overkappingen/parasols e.d. om het enigszins behaaglijk te maken. Een specifieke uitwerking van het mogen hebben van een winterterras is niet uitgewerkt in het terrassenbeleid. Derhalve dienen er nadere regels te worden opgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-463683.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.