Beleidsregels individuele studietoeslag Twenterand 2022

Burgemeester en wethouders van Twenterand;

 

Wettelijke basis:

Bepalingen van de Participatiewet (artikel 36b), de Verordening individuele studietoeslag gemeente Twenterand 2022 (artikel 4, lid 3, en artikel 5, lid 3,) en de Algemene wet bestuursrecht (artikel 4:81).

 

Besluiten:

Vast te stellen de: Beleidsregels individuele studietoeslag Twenterand 2022.

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Verordening individuele studietoeslag gemeente Twenterand 2022.

Hoofdstuk 2 Voorwaarden individuele studietoeslag, bepalingen omtrent uitsluiting en doorgeven wijzigingen

Artikel 2 Voorwaarden individuele studietoeslag

  • 1.

    Om in aanmerking te kunnen komen voor de individuele studietoeslag toont de belanghebbende aan dat er recht is op studiefinanciering of een tegemoetkoming op grond van de Wtos. Daartoe overlegt de belanghebbende bij de aanvraag de volgende bewijsstukken:

    • a.

      bewijsstuk dat hij studiefinanciering ontvangt zoals bedoeld in artikel 36b, eerste lid, onder b, van de Participatiewet, of

    • b.

      een bewijsstuk van betaling collegegeld of schoolgeld, of

    • c.

      een bewijsstuk van inschrijving bij school of universiteit.

  • 2.

    De peildatum is de datum van de dag waarop de aanvraag voor de studietoeslag wordt ingediend.

  • 3.

    Voor het bepalen of de belanghebbende recht heeft op de studietoeslag, wordt de situatie op de peildatum beoordeeld.

  • 4.

    Het college beoordeelt of een persoon niet in staat is om inkomsten te verwerven naast de studie als rechtstreeks gevolg van een ziekte of gebrek. Daartoe vraagt het college medisch advies.

  • 5.

    Het college vraagt geen medisch advies indien het college op basis van beschikbare gegevens van het UWV, eventuele eerdere medische keuringen en informatie vanuit het netwerk zoals bijvoorbeeld een onderwijsinstelling, de beoordeling bedoeld in het vierde lid kan maken.

  • 6.

    Wanneer het in een individueel geval objectief waarneembaar is, dat er beperkingen aanwezig zijn en overigens voldaan wordt aan het bepaalde in het eerste en het vierde lid, besluit het college tot het toekennen van een studietoeslag.

  • 7.

    Indien het college heeft vastgesteld dat de belanghebbende behoort tot de doelgroep zoals bedoeld in artikel 36b, eerste lid, onder d, van de Participatiewet, dan gaat het college er bij vervolgaanvragen maximaal 5 jaar voor de studietoeslag van uit dat de belanghebbende nog behoort tot de doelgroep van de studietoeslag.

Artikel 3 Medewerkingsplicht

Onverminderd het bepaalde in artikel 36b, eerste lid, onder d, van de Participatiewet eerste lid geldt het volgende. Als de belanghebbende niet aantoont dat er recht is op studiefinanciering dan wel een toeslag, zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze beleidsregels dan wel niet meewerkt aan het verkrijgen van een medisch advies zoals bedoeld in artikel 2, vierde lid, van deze beleidsregels dan bestaat er geen recht op de studietoeslag.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 4 Slotbepaling

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022, onder intrekking van de op 17 maart 2015 vastgestelde Beleidsregel individuele studietoeslag gemeente Twenterand.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels individuele studietoeslag Twenterand 2022.

Vriezenveen, 15 december 2021

Burgemeester en wethouders,

de secretaris

P.F.G Rossen

de burgemeester

mr. J.C.F. Broekhuizen

Toelichting Beleidsregels individuele studietoeslag Twenterand 2022

Algemeen

Bij de invoering van de Participatiewet is de individuele studietoeslag geïntroduceerd. Hiermee krijgt het college de mogelijkheid om studerende inwoners met een beperking, een individuele studietoeslag toe te kennen als ze studeren of een opleiding volgen.

 

Het afronden van een studie of opleiding versterkt de positie op de arbeidsmarkt. Een diploma is een bewijs voor de werkgever dat iemand gemotiveerd en ambitieus is. Mensen met een arbeidshandicap hebben een steuntje in de rug nodig als het gaat om studeren. Voor hen is de drempel om te lenen een stuk hoger, omdat de kans op een baan later lager is. Een studieregeling stimuleert mensen om toch de stap te zetten om een studie of opleiding te gaan volgen. Daarnaast biedt het een financiële compensatie voor het feit dat het vaak moeilijk is om de studie te combineren met een bijbaan.

 

De individuele studietoeslag wordt, totdat de Participatiewet wordt gewijzigd, aangemerkt als een vorm van bijzondere bijstand (artikel 5, onderdeel d van de Participatiewet). De individuele studietoeslag is niet gerelateerd aan bepaalde kosten. Het is een inkomensondersteunende maatregel voor mensen van wie is vastgesteld dat ze door een structurele medische beperking tijdens de studie geen inkomsten kunnen verwerven.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Behoeft geen toelichting.

 

Artikel 2 Voorwaarden individuele studietoeslag

Een persoon die behoort tot de doelgroep voor ondersteuning bij de arbeidsinschakeling als bedoeld in artikel 7, lid 1 onderdeel a van de Participatiewet kan een aanvraag indienen voor een individuele studietoeslag. In artikel 36b, eerste lid van de Participatiewet wordt overigens zowel over verzoek als aanvraag gesproken. Het college kan op de aanvraag besluiten een studietoeslag toe te kennen. Hiervoor is vereist dat deze persoon voldoet aan de omschrijving van artikel 36b van de Participatiewet:

  • Hij is 18 jaar of ouder

  • Er is recht op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of op een tegemoetkoming op grond van hoofdstuk 4 van de Wtos

  • Er is geen in aanmerking te nemen vermogen als bedoeld in artikel 34 van de Participatiewet.

  • Door een structurele medische beperking tijdens de studie geen inkomsten kan verwerven

Bij de aanvraag moeten dus twee zaken duidelijk worden: het bestaan van het recht op studiefinanciering en het niet in staat zijn tot het verwerven van inkomsten naast het volgen van een studie. Dit criterium is bij Verzamelwet SZW (17 december 2019) aangepast in de Participatiewet. Ten aanzien van het eerste geldt dat het recht op studiefinanciering moet worden aangetoond, dus niet het daadwerkelijk ontvangen ervan. Volstaan kan dus worden met het overleggen van een beschikking van DUO of een bewijs van inschrijving bij een onderwijsinstelling of opleiding. Ten aanzien van het tweede kan gebruik worden gemaakt van een medisch advies dat op aanvraag geleverd wordt.

 

Op grond van artikel 36b, tweede lid, van de Participatiewet zijn de artikelen 12,43, 49 en 52 van de Participatiewet niet van toepassing bij verlening van de individuele studietoeslag. Dit betekent onder meer dat:

  • een individuele studietoeslag niet als lening kan worden verstrekt als een belanghebbende met de studietoeslag schulden wil aflossen;

  • de individuele studietoeslag niet kan worden verstrekt in de vorm van een voorschot.

Artikel 3 Medewerkingsplicht

Spreekt voor zichzelf.

 

Artikel 4 Slotbepaling

Met de inwerkingtreding van de Beleidsregels individuele studietoeslag Twenterand 2022 wordt de Beleidsregel individuele studietoeslag gemeente Twenterand op 1 januari 2022 ingetrokken.

Naar boven