Gemeenteblad van Vlaardingen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlaardingen | Gemeenteblad 2021, 459896 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlaardingen | Gemeenteblad 2021, 459896 | verkeersbesluit of -mededeling |
VERKEERSBESLUIT – doodlopende weg met fysieke afsluiting - Speenkruidstraat te Vlaardingen
vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij het College van Burgemeester en Wethouders ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;
gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2021 en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2021;
gelezen het advies van de politie Eenheid Rotterdam, District Waterweg-Noord van 7 december 2021, die met dit besluit instemt en waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
gelezen de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 11 november 2021;
gelezen het advies “Inrichting Speenkruidstraat” van 15 april 2020 opgesteld door Traffic Design te Utrecht;
overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
overwegende dat op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;
Het college van Burgemeester en Wethouders besluit:
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:
Aanleiding en bestaande situatie:
De Speenkruidstraat is gelegen in de bebouwde kom van Vlaardingen in de wijk Babberspolder-Oost. In deze wijk stonden voornamelijk portiekwoningen, maar sinds 2011 zijn de flats gesloopt en is de buurt herontwikkeld. Het bouwproject krijgt de naam Vlaardings Geluk. Aan de Speenkruidstraat staat nu laagbouw waarbij de woningen beschikken over een parkeerplaats aan de achterzijde van de woning op eigen terrein. De Speenkruidstraat is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km per uur. De Speenkruidstraat ligt in een parkeerverbodszone waar alleen in de vakken geparkeerd mag worden. De ‘nieuwe’ Speenkruidstraat is nooit bedoeld als doorgaande weg en er bevinden zich geen openbare parkeervakken tussen de huisnummers 1 en 45. Dat de Speenkruidstraat niet bedoeld is als doorgaande route blijkt ook uit het stedenbouwkundige plan dat later is verwerkt tot het vigerende bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan vormt de juridische basis voor de nieuwbouw en herontwikkeling van de buurt, waar een groenbestemming de straat in twee delen splitst. Deze groene zone met voetpaden is tijdens de bouwwerkzaamheden in de buurt als laatste gerealiseerd. De fysieke afsluiting van de Speenkruidstraat was nog niet gerealiseerd vanwege het bouwverkeer en de bereikbaarheid van de reeds opgeleverde woningen. Uit door het college ontvangen meldingen en berichten van buurtbewoners bleek ook de behoefte om de groene zone op zo’n wijze te realiseren dat de Speenkruidstraat niet langer als een doorgaande straat gebruikt zou kunnen worden en daarmee de groene zone veiliger zou worden voor de voetgangers die hiervan gebruik maken. Hierop heeft het college aanvankelijk besloten tot de plaatsing van een later verwijderde bussluis, verplaatsbare hekken en in lijn met een advies van een extern verkeerskundig bureau uiteindelijk voor de in beginsel onverplaatsbare hekken zoals deze nu sinds 2020 aanwezig zijn.
Het college overweegt dat het ongewenst is dat autoverkeer de groene voetgangerszone doorkruist. Voor voetgangers is het belangrijk dat zij veilig gebruik kunnen maken van de groene zone. Daarnaast past het gebruik van de Speenkruidstraat door doorgaand verkeer niet bij het karakter en de inrichting van de straat. De functie van de Speenkruidstraat is voornamelijk het bereiken en verlaten van de op eigen terrein van de bewoners gelegen parkeerplaatsen. Om laden/lossen op de Speenkruidstraat te beperken is aan de noordwestzijde van de straat een laad- en losplaats is gerealiseerd. Daarom is het gewenst en mogelijk om het doorrijden tussen de twee delen van de straat door gemotoriseerd verkeer te voorkomen, hetgeen de straat verkeersluw maakt.
dat er mogelijk een kleine toename is van achteruitrijdend verkeer omdat auto’s een doodlopende straat in rijden. Bestuurders worden voor het inrijden van de straat al geattendeerd dat er sprake is van een doodlopende straat. Tevens is er een laad en los plaats aan de noordoostzijde van de straat. Bij het achteruitrijden is sprake van een bijzondere verrichting met lage snelheid, extra oplettendheid en met voorrang voor andere weggebruikers. Het risico voor de verkeersveiligheid met doorgaand vooruitrijdend verkeer wordt hoger ingeschat.
bij de afweging van belangen gaat het om de volgende verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zoals geformuleerd in artikel 2, eerste lid sub a en b van de Wegenverkeerswet 1994;
Vlaardingen, 9 december 2021
Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,
M.Y. Wong
Teammanager Openbare Ruimte
Belanghebbenden kunnen ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen, onder vermelding van “bezwaarschrift verkeersbesluit”, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:
naam en adres van belanghebbende;
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;
een volmacht, indien het bezwaarschrift niet door de belanghebbende maar door een ander, namens hem, wordt ingediend.
Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit (zie artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).
De indiener van een bezwaarschrift kan ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, als onverwijlde spoed dat – gelet op de betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-459896.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.