Verkeersbesluit snelheid Valkenswaardseweg – Eindhovenseweg in Aalst

kenmerk Openbare Ruimte 2021-17

Gemeente Waalre

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,

 

Gelet op:

de Wegenwet, artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

Burgemeester en wethouders heeft besloten om de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) afdoenings- en ondertekeningsmandaat te verlenen aan de Manager Leefomgeving en onder mandaat en verder- onder mandaat toe te staan. Conform Besluit mandaten, volmachten en machtigingen 2014, 3 juni 2014.

Uit het oogpunt van:

- dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- dat voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit moet worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

- dat de gemeente in het kader van het project “Duurzaam door Waalre” een duurzaam gezonde leefomgeving wil creëren door, in navolging op de realisatie van de Nieuwe Verbinding N69, het aantal verkeersbewegingen op de Eindhovenseweg in Aalst en op de Traverse in Waalre-dorp rigoureus terug te dringen.

- dat het doorgaand verkeer naar de nieuwe verbinding N69 gestuurd moet worden.

- dat het afwaarderen van de functie van de Valkenswaardseweg een bijdrage levert aan het sturen van het doorgaand verkeer naar de nieuwe verbinding N69.

- dat vanwege de afname van de intensiteiten en de nieuwe verbinding N69 de functie van de Valkenswaardseweg als gebiedsontsluitingsweg 80 km/u wordt afgewaardeerd naar een erftoegangsweg 60 km/u.

- dat het afwaarderen van de Valkenswaardseweg bijdraagt aan het gebruik van de nieuwe verbinding N69 en een afname van het gebruik van de Valkenswaardseweg.

- dat daarmee de leefbaarheid en oversteekbaarheid op de Valkenswaardseweg en Eindhovenseweg verbetert.

- dat de Eindhovenseweg een belangrijke functie heeft als ontsluiting van Waalre en Aalst naar de Eindhoven en de Randweg N2/A2.

- dat het ontwerp van de herinrichting Valkenswaardseweg samen met inwoners is gemaakt die al vanaf de start van het project Duurzaam door Waalre betrokken zijn.

- dat bewoners van de Valkenswaardseweg schriftelijk of persoonlijk zijn geïnformeerd over het ontwerp en hun opmerkingen en wensen konden aangeven.

- dat dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen en een heel breed gedragen ontwerp.

-dat op grond van artikel 25 van BABW de voorgenomen afwaardering van de functie van de Valkenswaardseweg is afgestemd met de gemeente Valkenswaard.

- dat door deze maatregel het doorgaand verkeer verleid wordt om gebruik te maken van de daarvoor geschikte route via de nieuwe verbinding N69.

 

Overwegende:

- dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- dat voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit moet worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

- dat de gemeente in het kader van het project “Duurzaam door Waalre” een duurzaam gezonde leefomgeving wil creëren door, in navolging op de realisatie van de Nieuwe Verbinding N69, het aantal verkeersbewegingen op de Eindhovenseweg in Aalst en op de Traverse in Waalre-dorp rigoureus terug te dringen.

- dat de ambities uit het project Duurzaam door Waalre een rechtstreeks uitvloeisel zijn van het Gebiedsakkoord Grenscorridor N69 dat op 27 juni 2012 door de regio is vastgesteld en het Uitvoeringsprogramma NULplusmaatregelen.

- dat als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg wordt heringericht.

- dat als gevolg van de openstelling van de nieuwe N69 de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg het doorgaand verkeer van en naar Eindhoven een alternatieve verbinding heeft.

- dat de Valkenswaardseweg beschikbaar moet blijven voor het doorgaand openbaar vervoer en landbouwverkeer.

- dat daarom ook landbouwverkeer gebruik mag maken van de busbaan ter plaatse van de aansluiting Lissevenlaan.

- dat hierover met ZLTO en Cumela overleg is gevoerd en dat met de maatregel is ingestemd

- dat de busbaan vanaf de aansluiting Merenstraat op de as van de Valkenswaardseweg is voorzien om de voorgenomen hoogteportalen te vermijden en een extra kruisende beweging (ligging oost naar ligging midden) te voorkomen.

- dat tevens hulpdiensten gebruik kunnen maken van de busbaan in geval van calamiteiten.

- dat een busbaan met twee rijstroken op de as van Valkenswaardseweg niet inpasbaar is.

- dat daarom een enkele rijstrook op de as van de Valkenswaardseweg in twee richtingen berijdbaar is vanwege de aanwezigheid van voldoende uitzicht op tegemoetkomend verkeer.

- dat dit wordt ondersteund met een voorrangsregeling, waarbij het bus- en landbouwverkeer in noordelijke richting voorrang (Aalst/Eindhoven) heeft ten opzichte van het bus- en landbouwverkeer in zuidelijke richting (Valkenswaard)

- dat het bus- en landbouwverkeer in zuidelijke richting hierbij gebruik kan maken van een uit- en invoegstrook aan weerszijden van de aansluiting Lissevenlaan.

- dat op deze wijze de doorstroming van het openbaar vervoer en landbouwverkeer is geborgd.

- dat ten noorden van de aansluiting Lissevenlaan de busbaan in noordelijke richting vanuit de as van de Valkenswaardseweg naar de huidige busbaan ten oosten van de hoofdrijbaan wordt ingepast.

- dat hierbij de rijstrook voor het overig verkeer in noordelijke richting wordt gekruist.

- dat voor het behoud van de doorstroming van het openbaar vervoer hier de voorrang wordt geregeld, waarbij het verkeer op de hoofdrijbaan van de Valkenswaardseweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de busbaan.

- dat deze locatie wordt geregeld met een verkeerslicht.

- dat hiermee een duidelijke voorrangsregeling ontstaat hetgeen ten goede komt aan de veiligheid van dit kruispunt en vertragingen voor het openbaar vervoer worden voorkomen.

- dat vanaf de Lissevenlaan tot de kom van Aalst aan de oostzijde van de Valkenswaardseweg een vrijliggend in één richting bereden fietspad is gelegen.

- dat in de huidige situatie (brom)fietsers langs de Valkenswaardseweg gebruik maken van het (brom)fietspad.

- dat als onderdeel van de afwaardering van de Valkenswaardseweg naar een 60 km/u weg de bromfietsers gebruik mogen maken van de hoofdrijbaan.

- dat daarom het verplicht (brom)fietspad langs de Valkenswaardseweg wordt aangeduid als verplicht fietspad.

- dat hierdoor een herkenbare en veilige situatie op het fietspad ontstaat.

- dat uit verkeerstellingen blijkt dat relatief weinig fietsers gebruik maken van dit fietspad omdat parallel aan dit pad een snelfietspad aanwezig is.

- dat het fietspad ten oosten van de Valkenswaardseweg bovendien op een korte afstand van de busbaan is gelegen.

- dat daarom het oostelijke fietspad tussen de aansluiting Lissevenlaan en de bebouwde kom van Aalst wordt opgeheven.

- dat wordt voorzien in een fietsoversteek ter hoogte van de aansluiting Lissevenlaan, waarna het fietsverkeer via het westelijk gelegen fietspad in twee richtingen de weg naar Aalst kan vervolgen.

- daardoor blijft de fietsverbinding intact en is tevens minder verharding nodig hetgeen ten goede komt aan de natuurwaarden in de omgeving.

- dat het ontwerp van de herinrichting Valkenswaardseweg en Eindhovenseweg samen met inwoners is gemaakt die al vanaf de start van het project Duurzaam door Waalre betrokken zijn.

- dat bewoners van de Eindhovenseweg en Valkenswaardseweg schriftelijk of persoonlijk zijn geïnformeerd en hun opmerkingen en wensen konden aangeven.

- dat dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen en een heel breed gedragen ontwerp.

- dat op grond van artikel 25 van BABW de herinrichting van de Eindhovenseweg is afgestemd met de gemeente Valkenswaard.

 

Is het gewenst:

om de Valkenswaardseweg af te waarderen naar een erftoegangsweg 60 km/u

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is dit besluit op 29 november 2021 is voorgelegd aan de inspecteur van nationale politie, basisteam De Kempen. Dat de inspecteur van nationale politie op 6 december 2021 akkoord is met de voorgenomen verkeersmaatregelen.

Mededelingen

Voor het inzien van het verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunt u telefonisch een afspraak maken: 040 – 2282500. U kunt het verkeersbesluit ook inzien via de site van het elektronisch Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad. Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat de ter inzage termijn van zes weken is verstreken. Het verkeersbesluit is onderdeel van het project Duurzaam door Waalre. Meer informatie daarover vindt u op: www.duurzaamdoorwaalre.nl.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met reden omkleed bezwaarschrift indienen. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het elektronisch Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het elektronisch Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Waalre, Postbus 10.000, 5580 GA Waalre. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op de het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

BESLUITEN

het college van burgemeester en wethouders van Waalre:

 

• het afwaarderen van de functie van de Valkenswaardseweg buiten de bebouwde kom naar een erftoegangsweg 60 km/u door plaatsing van de borden A1-ZB (begin 60-zone), A1-ZE (eind 60-zone) en A1-ZH (herhaling 60-zone) en het intrekken en verwijderen van eventuele bestaande snelheidsborden langs de Valkenswaardseweg.

 

Waalre, d.d. 16 December 2021

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WAALRE

Namens hen,

 

 

De heer ing. H.J.M. Dings

Manager Ruimtelijke Ontwikkeling

Naar boven