Verkeersbesluit inpassing busbaan Eindhovenseweg in Aalst

kenmerk Openbare Ruimte 2021-19

Gemeente Waalre

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,

 

Gelet op:

de Wegenwet, artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Burgemeester en wethouders heeft besloten om de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) afdoenings- en ondertekeningsmandaat te verlenen aan de Manager Leefomgeving en onder mandaat en verder- onder mandaat toe te staan. Conform Besluit mandaten, volmachten en machtigingen 2014, 3 juni 2014.

Uit het oogpunt van:

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• het beschermen van weggebruikers en passagiers.

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegende:

- dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- dat voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit moet worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

- dat de gemeente in het kader van het project “Duurzaam door Waalre” een duurzaam gezonde leefomgeving wil creëren door, in navolging op de realisatie van de Nieuwe Verbinding N69, het aantal verkeersbewegingen op de Eindhovenseweg in Aalst en op de Traverse in Waalre-dorp rigoureus terug te dringen.

- dat als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg wordt heringericht.

- dat als gevolg van de openstelling van de nieuwe N69 de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg het doorgaand verkeer van en naar Eindhoven een alternatieve verbinding heeft.

- dat de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg onderdeel is van een openbaar vervoer verbinding tussen Valkenswaard en Eindhoven.

- dat het openbaar vervoer in Aalst nu regelmatig vertragingen oploopt en daardoor de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer slecht is.

- dat met het reduceren van de hoeveelheid verkeer op de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg ruimte ontstaat voor een betrouwbaar en hoogwaardig openbaar vervoer.

- dat hier invulling aan wordt gegeven door de inpassing van een busbaan op de Eindhovenseweg tussen de aansluiting Raadhuisstraat en Burgemeester Mollaan.

- dat deze busbaan in twee richtingen berijdbaar is voor lijnbussen.

- dat daarmee een hoogwaardig en betrouwbare busverbinding ontstaat, omdat de bus eventuele wachtrijen op de Eindhovenseweg via de busbaan kan vermijden.

- dat de inpassing van deze busbaan gevolgen heeft voor het wegprofiel van de Eindhovenseweg met parallelwegen.

- dat op dit moment op de parallelweg ten westen van de Eindhovenseweg tussen de aansluiting Schoonoordstraat en Gestelsestraat, wordt geparkeerd op de rijbaan en ook deels op het trottoir.

- dat als onderdeel van de herinrichting van de Eindhovenseweg tussen de aansluiting Raadhuisstraat en Burgemeester Mollaan is voorzien in een herinrichting van de westelijke parallelweg door te voorzien in langsparkeerplaatsen.

- dat daarbij de rijbaan wordt versmald, maar geparkeerde voertuigen op deze rijbaan voorkomen moet worden.

- dat door de smalle parallelweg fietsverkeer in twee richtingen niet gewenst is.

- dat daarnaast is voorzien in de toepassing van een parkeerverbodszone.

- dat daarmee de bestuurders verplicht zijn om gebruik te maken van de beschikbare langsparkeerplaatsen langs deze parallelweg en de westelijke parallelweg bereikbaar blijft.

- dat door de inpassing van de busbaan onvoldoende ruimte beschikbaar blijft voor het behoud van de oostelijke parallelweg van de Eindhovenseweg vanaf het kruispunt met Raadhuisstraat – Brabantialaan tot de aansluiting Knipperij – Blikslagerij.

- dat daarom dit deel van de oostelijke parallelweg wordt opgeheven en wordt omgevormd naar een vrijliggend fietspad.

- dat door het opheffen van de oostelijke parallelweg tot de aansluiting Knipperij – Blikslagerij de mogelijkheid ontstaat dat verkeer vanaf de hoofdrijbaan Eindhovenseweg direct Knipperij – Blikslagerij inrijden.

- dat deze verkeersbeweging resulteert in een risico op kopstaart-ongevallen op de hoofdrijbaan van de Eindhovenseweg.

- dat daarom de aansluiting van Knipperij – Blikslagerij op de oostelijke parallelweg alleen voor uitgaand verkeer vanaf Knipperij – Blikslagerij via de oostelijke parallelweg richting het noorden beschikbaar blijft.

- dat het verkeer richting Knipperij – Blikslagerij de mogelijkheid heeft om via de Brabantialaan deze straten te bereiken.

- dat daardoor een verkeersveilige aansluiting wordt geboden.

- dat de oostelijke parallelweg wordt versmald om een busbaan op de Eindhovenseweg inpasbaar te maken.

- dat voorkomen moet worden dat bestuurders, buiten de voorzien langsparkeerplaatsen, gaan parkeren op de versmalde oostelijke parallelweg.

- dat daarom een parkeerverbodszone op de oostelijke parallelweg wordt ingesteld.

- dat de versmalling van de parallelweg fietsverkeer in twee richtingen niet meer gewenst is, omdat zij daardoor in de knel komen met tegemoetkomend autoverkeer.

- dat daarmee de verkeersafwikkeling op de oostelijke parallelweg geborgd is.

- dat de oostelijke parallelweg langs de Eindhovenseweg op dit moment aansluit op de Voorbeeklaan.

- dat hier op dit moment sprake is van een ongewenste verkeerssituatie, omdat het verkeer vanaf de parallelweg pas laat kan anticiperen op het inrijdend verkeer vanaf de Eindhovenseweg en Burgemeester Mollaan naar de Voorbeeklaan.

- dat daarnaast het verkeer, vanaf de oostelijke parallelweg richting de hoofdrijbaan van de Eindhovenseweg, moet invoegen vlak voor de stopstreep voor de verkeerslichten.

- dat daarom de oostelijke parallelweg vóór de opstelstroken bij het geregeld kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan wordt aangesloten op de Eindhovenseweg en de parallelweg tussen deze aansluiting en de aansluiting op de Voorbeeklaan wordt omgevormd tot een vrijliggend fietspad.

- dat door deze aanpassing de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling wordt verbeterd, omdat het verkeer vanaf de parallelweg alleen nog rekening moet houden en voorrang moet verlenen aan parallel rijdend verkeer in noordelijke richting op de hoofdrijbaan Eindhovenseweg.

- de oostelijke parallelweg intact blijft en het laatste deel van de parallelweg tot de aansluiting op de Voorbeeklaan wordt omgevormd naar een vrijliggend fietspad.

- dat het ontwerp van de herinrichting Valkenswaardseweg en Eindhovenseweg samen met inwoners is gemaakt die al vanaf de start van het project Duurzaam door Waalre betrokken zijn.

- dat alle bewoners van de Eindhovenseweg en Valkenswaardseweg schriftelijk of persoonlijk zijn geïnformeerd en hun opmerkingen en wensen konden aangeven.

- dat dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen en een heel breed gedragen ontwerp.

 

Is het gewenst:

om de Eindhovenseweg in Aalst her in te richten om een betrouwbaar en hoogwaardig openbaar vervoer verbinding mogelijk te maken.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is dit besluit op 29 november 2021 is voorgelegd aan de inspecteur van nationale politie, basisteam De Kempen. Dat de inspecteur van nationale politie op 6 december 2021 akkoord is met de voorgenomen verkeersmaatregelen.

Mededelingen

Voor het inzien van het verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunt u telefonisch een afspraak maken: 040 – 2282500. U kunt het verkeersbesluit ook inzien via de site van het elektronisch Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad. Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat de ter inzage termijn van zes weken is verstreken. Het verkeersbesluit is onderdeel van het project Duurzaam door Waalre. Meer informatie daarover vindt u op: www.duurzaamdoorwaalre.nl.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met reden omkleed bezwaarschrift indienen. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het elektronisch Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het elektronisch Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Waalre, Postbus 10.000, 5580 GA Waalre. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op de het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

BESLUITEN

het college van burgemeester en wethouders van Waalre:

 

• Het inrichten van een busbaan op de Eindhovenseweg tussen de aansluiting Raadhuisstraat en Burgemeester Mollaan door de aanleg van een busbaan, in beide rijrichtingen voorzien van markering “Lijnbus”.

 

• Het instellen van een parkeerverbodszone op de parallelwegen van de Eindhovenseweg door plaatsing van de borden E1-ZB en E1-ZE (begin/eind parkeerverbodszone).

 

• Het opheffen en herinrichten van de oostelijke parallelweg Eindhovenseweg als vrijliggend fietspad door plaatsing van de borden G11 en G12 (begin/eind verplicht fietspad) tussen de aansluiting Brabantialaan en Knipperij/Blikslagerij en tussen de aansluiting op de hoofdrijbaan Eindhovenseweg en Voorbeeklaan.

 

• Het voorkomen van fietsverkeer in twee richtingen op de parallelwegen Eindhovenseweg door verwijdering van de onderbord OB52 “Uitgezonderd fietsers”.

 

• Het instellen van éénrichtingsverkeer op de aansluiting Knipperij/Blikslagerij op de oostelijke parallelweg Eindhovenseweg door plaatsing van de borden C2 en C3 “Eenrichtingsweg” met onderbord OB52 “Uitgezonderd fietsers” en bord D4 langs de oostelijke parallelweg Eindhovenseweg.

 

• Het plaatsen van borden D2-RO met eenmalig het onderbord “uitgezonderd lijnbussen” ter hoogte van de aansluiting van de busbaan op de Eindhovenseweg.

 

Waalre, d.d. 16 December 2021

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WAALRE

Namens hen,

 

 

De heer ing. H.J.M. Dings

Manager Ruimtelijke Ontwikkeling

Naar boven