Wijziging van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Duiven

In mei 2017 heeft de gemeenteraad zijn werkwijze veranderd van een commissiemodel in een BOB-model (beeldvorming-oordeelsvorming-besluitvorming). Na enkele aanpassingen is in 2019 gestart met een meer fundamentele evaluatie van dit model. De raad heeft op 26 januari 2021 besloten de BOB-systematiek te willen behouden en deze steeds organisch aan te scherpen. Het besluit in januari betrof een eerste optimalisatie van het model. De werkgroep Veranderen Vergaderpraktijk stelt nu op basis van nieuwe ervaring en inzichten een tweede optimalisatie voor.

 

De raad besluit

 

  • 1.

    In de toelichting op het Reglement van Orde wordt een passage opgenomen dat de Agendacommissie kritisch beoordeelt of een politieke, informele of thema avond echt nodig is.

  • 2.

    Artikel 5b, lid 1 van het Reglement van Orde wordt aangepast opdat het luidt: “Een fractie kan namens de betreffende fractie een fractieassistent voordragen voor benoeming door de raad, die namens de fractie kan deelnemen aan de ronde- of debattafels of het ‘over-en-weer’; een fractieassistent kan alleen worden voorgedragen indien deze op dezelfde kandidatenlijst heeft gestaan als een of meer van de fractieleden.

  • 3.

    Artikel 35 van het Reglement van Orde wordt aangepast opdat het luidt: “De artikelen 15, 19, 20, 21 en 23 van dit reglement van orde zijn van overeenkomstige toepassing op de orde van de politieke avond met dien verstande dat voorstellen van orde betreffende het geagendeerde onderwerp alleen aangenomen worden indien hiertoe unaniem wordt beslist”.

  • 4.

    Artikel 20, 2, b. van het Reglement van Orde wordt aangepast opdat het luidt: “De (raads)voorzitter kan interrupties toelaten. Deze moeten bestaan uit korte opmerkingen

  • 5.

    of vragen, zonder inleiding.” 5. In de toelichting op het Reglement van Orde wordt een passage opgenomen dat de een (tafel/raads-) voorzitter het herhalen van (schriftelijke) vragen beperken.

  • 6.

    Artikel 56, lid 3 aan te passen opdat hier staat: “Dit reglement wordt aangehaald als ‘Reglement van Orde gemeenteraad Duiven 2021”.

  • 7.

    Het gewijzigde Reglement van Orde per 1 januari 2022 in werking te laten treden.

de griffier,

drs. W.R. (Wouter) Bosch

de voorzitter,

mr. H.B. (Huub) Hieltjes

Naar boven