Vijfde wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Gouda

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

 

gelezen het voorstel van 7 december 2021;

 

gelet op de bevoegdheid van de burgemeester tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen van openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2:9, negende lid, van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 (APV). Deze verordening is op 11 november 2020 vastgesteld en is op 1 december 2020 in werking getreden;

 

gelet op de bevoegdheid van het college tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen als bedoeld in artikel 2:9, negende lid, en artikel 2:14 van de APV voor zover de aanvraag is ingediend door inrichting, die geen inrichting is in de zin van artikel 174 van de Gemeentewet;

 

gelet op artikel 3.25 van de Verordening Fysieke leefomgeving Gouda en hoofdstuk 4 van de Welstandsnota;

 

overwegende dat het in het kader van de woon- en leefsituatie in de omgeving van een openbare inrichting en uit een oogpunt van openbare orde, in het belang van de bruikbaarheid of een doelmatig en veilig gebruik van de weg en het doelmatig beheer en onderhoud daarvan, alsmede de bescherming van het beschermde stadsgezicht, de monumentale waarden en de gewenste beeldkwaliteit van het beschermde stadsgezicht, de monumentale waarden en de gewenste beeldkwaliteit, wenselijk is regels te stellen voor het hebben en houden van terrassen voor zover deze zich op de weg bevinden;

 

dat zij op 6 september 2016 ingevolge artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 hebben vastgesteld met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheden;

 

dat sinds 1 december 2020 de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 van kracht is als een van de maatregelen om verdere verspreiding van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19), behorende tot groep A van de infectieziektes, in Nederland maar ook wereldwijd;

 

dat in verband hiermee bij besluiten van 26 mei 2020, 16 juni 2020,1 september 2020 en 9 maart 2021 de Beleidsregels terrassen Gouda 2016 tijdelijk zijn gewijzigd;

 

overwegende dat de tijdelijke uitbreiding van de terrassen in 2020 en 2021 bevestigt dat een tijdelijke uitbreiding van de terrassen het omzetverlies van horeca-exploitanten als gevolg van de coronacrisis beperkt, in het bijzonder voor de dag- en avondhoreca;

 

dat het wenselijk is om deze beleidsregels tijdelijk te wijzigen, in het bijzonder voor wat betreft de voorschriften inzake de plaatsing en de omvang van de terrassen op de Markt en de daaraan verbonden inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen, en het voorschrift dat de terrassen, die niet op de Markt zijn geplaatst, maximaal gevelbreed dienen te zijn, om op deze wijze medewerking te kunnen verlenen aan tijdelijke uitbreidingen van reeds vergunde terrassen en aan het plaatsen van terrassen bij horeca-inrichtingen die geen terras exploiteren;

 

gelet op de wijziging van de Drank- en Horecawet in Alcoholwet, die per 1 juli 2021 in werking is getreden;

 

gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:9, negende lid, van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

 

besluiten

 

de eerder vastgestelde Beleidsregels Terrassen Gouda 2016, laatstelijk gewijzigd op 9 maart 2021 middels de 4e wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016, als volgt te wijzigen:

Artikel 1  

Artikel 3, zesde lid komt als volgt te luiden:

 

Tappunt

  • a.

    Het plaatsen van een tappunt op het terras en het van daaruit serveren van dranken voor gebruik ter plaatse is toegestaan.

  • b.

    Het is niet toegestaan om een tappunt buiten het terras te plaatsen zonder een door de burgemeester afgegeven ontheffing op grond van artikel 35 van de Alcoholwet.

Artikel 2  

Artikel 15 komt als volgt te luiden:

 

  • 1.

    In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

     

    exploitant: exploitant van een openbare inrichting, waarvoor een geldige exploitatievergunning op grond van artikel 2:9 APV is verleend;

     

    tijdelijk terras: terras, dat op een openbare plaats wordt geplaatst in de periode vanaf 1 maart 2022 tot en met 31 oktober 2022 en dat gedurende deze periode deel uitmaakt van de openbare inrichting als bedoeld in de exploitatievergunning op grond van 2:9 APV en van de inrichting, waarvoor op grond van artikel 3 van de Alcoholwet een vergunning is verleend, als de openbare inrichting over deze vergunning beschikt.

  • 2.

    De bepalingen van dit hoofdstuk gelden voor de periode van 1 maart 2022 tot en met 31 oktober 2022.

Artikel 3  

Artikel 16 komt als volgt te luiden:

 

  • 1.

    De exploitant van een openbare inrichting kan een melding indienen op het daartoe vastgestelde meldingsformulier.

  • 2.

    Bij de melding wordt een situatietekening van de openbare inrichting, het reeds vergunde terras en de gewenste openbare plaats voor het innemen als tijdelijk terras gevoegd. De situatietekening is op schaal gemaakt.

  • 3.

    De situatietekening is voorafgaand aan de indiening van de melding afgestemd met de gebruikers van de omliggende panden. Bewoners van de panden waarvoor het tijdelijke terras wordt geplaatst, hebben voorafgaand aan de indiening van de melding ingestemd met de melding.

  • 4.

    Exploitanten van openbare inrichtingen, die in dezelfde straat of in hetzelfde gebied zijn gevestigd, kunnen een gezamenlijke melding met een situatietekening indienen.

Artikel 4  

Aan artikel 23 wordt een vierde lid toegevoegd:

 

  • 4.

    In verband met evenementen, ter bescherming van de openbare orde en veiligheid, kan de burgemeester een exploitant, die over een akkoordverklaring voor het plaatsen van een tijdelijk terras beschikt, de verplichting opleggen om het terrasmeubilair, dat is geplaatst binnen de vakken als bedoeld in het derde lid, direct na deze plaatsing voldoende deugdelijk met kabels en hangsloten wordt vastgezet. De melder wordt vooraf tijdig over deze verplichting bericht.

Artikel 5 Citeertitel

Deze wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 wordt aangehaald als: Vijfde wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt op 1 maart 2022 in werking.

Aldus vastgesteld op 7 december 2021

De burgemeester van Gouda,

mr. drs. P. Verhoeve

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Bijlage 1 Tijdelijke terrassen op de Markt

Naar boven