Besluit tot wijziging Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht: Tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht 2022

De burgemeester van de gemeente Utrecht;

 

Overwegende dat:

  • Sinds het uitbreken van het COVID-19 in de gemeente Utrecht tijdelijke terrassen zijn toegestaan door middel van eerst een gedoogconstructie en daarna vergunningen;

  • Tijdelijke terrassen extra terrasruimtes zijn die met ingang van 1 juni 2020 zijn aangevraagd en goedgekeurd (gedoogd). Het gaat hierbij expliciet niet om de reguliere en vergunde terrassen.

  • Veel ondernemers extra terrasruimte direct bij of naast hun eigen horecabedrijf toegewezen hebben gekregen.

  • Uit een evaluatie van de tijdelijke terrassen 2020 (na de eerste periode van gedogen) is gebleken dat er onder de inwoners en ondernemers een groot draagvlak is om de tijdelijke terrassen langer mogelijk te maken;

  • Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester hebben op 16 februari 2021 voor zover het zijn bevoegdheden betreft heeft besloten om de voor terrassen bestaande gedoogsituatie te continueren tot 1 april 2021, maar voor de periode na 1 april 2021 de wens had om dit middels vergunningen te doen;

  • Deze wens ook bestaat voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022 en het college daarom op 7 september 2021 het besluit heeft genomen horecaondernemers toe te staan hun terras tijdelijk uit te breiden of een satellietterras in te richten, als het kabinet besluit de 1,5 meter-maatregel in te zetten in de periode tussen 31 oktober 2021 en 1 november 2022, mits zij de benodigde vergunning(en) aanvragen en deze wordt verleend;

  • Hierbij wel de beperking geldt dat dit alleen het geval is als er afstand moet worden gehouden, zoals bijvoorbeeld 1,5 meter, tussen personen waardoor reguliere exploitatie van een terras/horecabedrijf niet mogelijk is;

  • Uitgangspunt hierbij is dat de aanwezigheid van de al toegestane terrassen tijdelijk kan worden verlengd en vergund;

  • Een exploitatievergunning getoetst wordt aan de Verordening horeca gemeente Utrecht;

  • Een terras tevens moet voldoen aan de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht als het gaat om de locatie en het gebruik van het terras;

  • Strikte toepassing van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht onevenredig is gelet op de beperkte mogelijkheden van het gebruik van terrassen door de maatregelen vanwege de bijzondere situatie van een COVID-19-crisis;

  • Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen tijdelijke afwijking van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht in verband met de COVID-19-crisis gerechtvaardigd is, zolang dit passend is binnen de geldende uitgangspunten;

  • Middels dit beoordelingskader invulling wordt gegeven aan de afwijking van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht als het gaat om de genoemde tijdelijke terrassen voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022;

 

Besluit de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht als volgt te wijzigen:

 

 

 

Artikel I

Onder de ondertekening wordt de volgende tekst ingevoegd

 

Addendum bij de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht

Dit addendum is het kader voor het beoordelen van exploitatievergunningen voor tijdelijke terrassen ten behoeve van bestaande horecabedrijven tijdens de COVID-19 pandemie voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022 als de 1,5 meter maatregel van kracht is.

 

Artikel 1 Algemene uitgangspunten

Als algemene uitgangspunten, los van de mogelijkheden van het afwijken van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht, geldt dat;

  • Er moet worden voldaan aan de maatregelen die voortvloeien uit de landelijke regels omtrent bestrijding van het Coronavirus.

  • Inwoners van Utrecht veilig over straat moeten kunnen en (bijvoorbeeld 1.5 meter) afstand kunnen houden van elkaar.

  • Er sprake moet zijn van een veilige verkeerssituatie, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen.

  • Ondernemers in hun vergunningaanvraag rekening moeten houden met het vrijhouden van publiek toegankelijke ruimte die niet gebruikt wordt voor terras. Er moet verblijfsruimte en verplaatsingsruimte blijven voor personen die niet op een terras willen neerstrijken.

  • De situatie zoals vergund in 2021 geldt hierbij als uitgangspunt.

  • De regels uit de bestaande Beleidsregel terrassen blijven bestaan voor tijdelijke terrassen, tenzij dit besluit anders bepaalt.

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, of gebruikers van de openbare ruimte moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in de vergunningaanvraag.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om de vergunning voor het tijdelijke terras aan te passen.

  • Bij meerdere aanvragen voor één locatie wordt voorrang gegeven aan horecaondernemers in Utrecht die nu geen terras of een terras hebben met slechts enkele tafels/stoelen.

  • Als door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijkt dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrecht zich het recht voor deze instructies toe te passen in een aangepaste tijdelijke vergunning.

  • De vergunning beperkt in tijd is en loopt tot 31 oktober 2022 of tot twee weken na het beëindigen van de 1,5 meter maatregel.

  • Met een aanvraag een ondernemer verklaart dat de situatie in overeenstemming is met de vergunning uit 2021;

  • Ontwikkelingen in de bestrijding van het COVID-19 virus, zoals sneltesten of een vaccin, ertoe kunnen bijdragen dat dit kader of de vergunning wordt aangepast.

 

A rtikel 2 L ocatie

Ten aanzien van het afwijken van de locatie gelden de volgende kaders;

  • Voor de locatie geldt dat bij een aanvraag exact gelijk aan de vergunning die verleend is in 2021 voor een tijdelijk terras, deze in beginsel wederom verleend zal worden. Hierbij zal geen nieuwe toetsing plaatsvinden. Dit is slechts anders als er op voorhand duidelijke bezwaren zijn waarna een uitgebreidere toetsing zal plaatsvinden.

  • Indien het terras op andere plekken voorgesteld wordt dan direct aangrenzend aan het horecabedrijf is dat mogelijk, maar dit kan alleen als de veiligheid niet in het geding is en er voldoende toezicht is op het terras. Hieromtrent kunnen nadere voorschriften worden gesteld.

  • Voor terrassen in parken en groenstroken geldt dat moet worden aangetoond dat de flora en fauna hierdoor niet (onherstelbaar) in het geding komt én de ondernemer bij de aanvraag aangeeft op welke wijze hij schade aan het park of groenstrook zoveel mogelijk voorkomt en herstelt (denk aan gebruik van terras en routes voor bezoekers op verharde delen). Eventuele schade moet voor rekening en risico van de initiatiefnemers worden hersteld.

  • Terrassen op of bij bijzondere locaties zoals parken, in de buurt van historisch erfgoed, bij locaties waar de woonfunctie dominant is of in de buurt van recreatieve voorzieningen worden op wenselijkheid integraal getoetst in samenspraak met de gemeentelijke gebiedsteams.

  • Voor woonlocaties geldt dat er voldoende draagvlak moet worden georganiseerd onder omwonenden. Voldoende draagvlak voor het initiatief kan blijken uit de wijze waarop contact is geweest met omwonenden, wat de uitkomsten zijn van deze contacten en welke beheersmaatregelen worden getroffen voor het behoud van leefbaarheid. Hierbij valt te denken aan specifieke afspraken en voorwaarden die zijn overeengekomen (denk aan sluitingstijden). De ondernemer zal duidelijk moeten maken op welke wijze hij hinder voor de directe omgeving zoveel mogelijk wil voorkomen. Dit alles moet de ondernemer schriftelijk vastleggen en insturen bij zijn aanvraag voor de exploitatievergunning voor het tijdelijke terras. Daarnaast kan voldoende draagvlak blijken door het ontbreken van klachten in voorgaande perioden. Pas na een afweging van de belangen volgt een beslissing op het al dan niet meewerken aan de vergunning.

 

A rtikel 3 G ebruik

Ten aanzien van het afwijken van het gebruik gelden de volgende kaders;

  • De terrasinrichting moet flexibel geplaatst worden en wanneer het terras niet gebruikt wordt (ook bij regen en harde wind) moeten inrichtingselementen zoals parasols, windschotten en terrasschuttingen verwijderd worden zodat er meer ruimte ontstaat voor bezoekers en passanten.

  • Op de tijdelijke terrassen zijn uitsluitend parasols, windschotten en terrasschuttingen toegestaan.

  • Gelet op artikel 5, lid 6, van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht geldt voor tijdelijke terrassen op de pleinen dat, om de (verkeers)veiligheid van terrasgebruikers en personeel zoveel mogelijk te garanderen, een tijdelijke uitgiftebalie (bar) wordt toegestaan.

  • Op de tijdelijke eiland- en satellietterrassen wordt enkel duurzame terrasverwarming toegestaan, en bijvoorbeeld dus géén verwarming met aardgas of biogas. Er zijn verschillende alternatieven beschikbaar voor de traditionele terrasverwarmers zoals (fleece)dekens. Dit is slechts anders bij de tijdelijke terrassen grenzend aan vergunde terrassen langs de gevels van horeca. Hiervoor gelden de bestaande regels.

  • Op terrassen mag alleen zittend aan een tafel worden plaatsgenomen

  • Gebruik van het tijdelijke terras dient, wanneer het gesloten is, onmogelijk te zijn zodat overlast wordt voorkomen.

  • Gelet op artikel 5, lid 6, van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht geldt voor zogenaamde satellietterrassen dat het is toegestaan om per terras een tijdelijk uitgiftepunt te gebruiken dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid. Hieronder verstaan we ook foodtrucks, zeecontainers, e.d. Ook mogen hier sanitaire units worden geplaatst.

 

Artikel 4 Openingstijden

  • In de periode van 1 november 2021 tot 1 april 2022 geldt dat alle terrassen om 21.00 dicht moeten zijn en om 22.00 uur opgeruimd moeten zijn.

  • Vanaf 1 april 2022 dienen eiland- en satellietterrassen uiterlijk om 22:00 uur gesloten te zijn (en 23.00 uur opgeruimd) en in het weekend om 23:00 uur (en 24.00 uur opgeruimd), of zoveel eerder indien dit is overeengekomen met omwonenden (maatwerk) dan wel dit op basis van bestaande regelgeving al verplicht is en eventueel afhankelijk van nationale maatregelen i.v.m. Covid-19.

  • Gelet op artikel 3 van de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht geldt dat bij het van kracht zijn van de 25 graden regeling alle tijdelijke terrassen een uur langer geopend mogen zijn.

 

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag van bekendmaking en zal worden ingetrokken per 1 november 2022.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 10 december 2021.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

Naar boven