Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 453514 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 453514 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling buurtbudgetten/buurtbegroten
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Buurtbudgettenproces: bij de start van een nieuwe buurtbudgetten-ronde maakt het dagelijks bestuur van elk stadsdeel op basis van de beoogde doelen, binnen de bestaande (beleids- en subsidie)kaders, een beargumenteerde keuze uit (een mix van) de beschikbare modellen. Hierbij wordt de stadsdeelcommissie actief betrokken vanuit haar adviserende rol.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze regeling is om initiatieven die voortkomen uit een buurtbudgetten-proces mogelijk te maken. Deze processen kennen het volgende kenmerk waarmee ze zich onderscheiden van andere subsidieregelingen: Bewoners bepalen zelf welke (haalbare) activiteiten worden uitgevoerd (zeggenschap) en worden als volwaardige partner beschouwd in het maken van de buurt (eigenaarschap).
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een subsidie verlenen voor activiteiten die voortkomen uit buurtbudgetmodellen A ‘Amsterdam begroot’, B ‘Co-creatie’ en C ‘Community-based begroot’ (zoals beschreven in artikel 6 en 7 van deze regeling).
Artikel 6 Verdeelsleutel Modellen A en B stemronde
In afwijking van artikel 7 van de ASA wordt het beschikbare buurtbudget als volgt verdeeld:
Binnen model A en B bepalen bewoners middels een stemronde welke (haalbare) activiteiten worden uitgevoerd. Bij model A en B variant 1 doen zij dit via een stemronde. Bewoners verdelen het budget. Zo bepalen zij welke plannen worden gerealiseerd. De plannen die het vaakst zijn gekozen en die binnen het subsidieplafond vallen worden gesubsidieerd. Bij B variant 2 brengen zogenaamde adviesgroepen een zwaarwegend advies uit aan het dagelijks bestuur.
Artikel 7 Verdeelsleutel Model C
Binnen model C wordt het beschikbare budget door het dagelijks bestuur verdeeld op basis van een onderlinge vergelijking. Alleen aanvragen, bestaande uit een buurtplan inclusief activiteiten, die het best voldoen aan de onder lid 3 van dit artikel benoemde criteria komen voor subsidie in aanmerking. Het dagelijks bestuur bepaald de deelnemende buurt/gebied. De subsidiering kan plaatsvinden in de vorm van afzonderlijke tranches.
Binnen model A en B kan subsidie worden aangevraagd door een bewoner van het stadsdeel van 12 jaar of ouder, bewonersgroep uit het stadsdeel, (vrijwilligers-)organisatie uit het stadsdeel of een ondernemer met sterke, aantoonbare binding met de buurt. Bewoners onder de 18 jaar dienen een toestemming van hun ouders of verzorgers toe te voegen. Indien er een bedrag hoger dan 50.000€ wordt aangevraagd dient de aanvrager een rechtspersoon te zijn.
Artikel 9 Bij het plan in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid van de ASA dient het ingediende plan binnen model A en B naast een beschrijving van de activiteiten het volgende te bevatten:
Een realistische begroting (inclusief eventuele beheerkosten en een overzicht van de eventuele uren van de bewoner/uitvoerder). Eventuele vergoedingen voor de uitvoer van het plan mogen nooit hoger zijn dan vrijwilligersvergoedingen of een maatschappelijk tarief (maximaal 50€ per uur). Wanneer initiatiefnemers derden of expertise van derden inhuren bij de uitvoer van hun plan geldt een marktconform tarief.
Het dagelijks bestuur geeft bij het bekendmaken van de keuze voor het model/mix van modellen ook aan tot wanneer plannen/aanvragen ingediend kunnen worden.
Artikel 11 Haalbaarheidstoets model A en B
Indien het ingediende plan voldoende draagvlak geniet, zoals bedoel in artikel 12 eerste lid onder a van deze regeling, toetst het dagelijks bestuur of het plan uitvoerbaar en haalbaar is om in geval van Model A en B naar de stemronde door te kunnen gaan. Tijdens de Haalbaarheidstoets moet het plan conform het Beleidskader Buurtbudgetten (minimaal) voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 16 Verantwoording en vaststelling subsidie
Conform de ASA dient verantwoording in het geval van subsidieverlening tussen € 5.000 en € 50.000 te bestaan uit een inhoudelijk en een financieel verslag. In aanvulling op artikel 10 van de ASA kunnen stadsdelen kunnen de beschikking gebruik maken van de mogelijkheid tot periodieke voortgangsgesprekken met de aanvrager.
Artikel 17 Inwerkingtreding en looptijd regeling
Deze regeling treedt in werking met ingang van 7 december 2021. Indien het Gemeenteblad waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 7 december 2021, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 7 december 2021.
De subsidieregeling buurtbudgetten is de juridische uitwerking van het beleidskader buurtbudgetten dat in februari 2021 is vastgesteld door het college, waarbij zo min mogelijk nieuwe of aanvullende criteria zijn toegevoegd. De regeling vergemakkelijkt het toekennen en uitkeren van buurtbudgetgelden. Bovendien voorziet de subsidieregeling het toekennen van buurtbudgetgelden van een wettelijke grondslag..
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Kenmerken: schaalgrootte stadsdeel of gebied, online, beperkte zeggenschap van relatief grote groep mensen, impact op eigenaarschap/sociale cohesie is minder. Processtappen: spelregels en gebied(en) worden vooraf bepaald door stadsdeel, thema’s bepaald door stadsdeel of in co-creatie met de buurt, plannen insturen online (offline ondersteuning), bewoners verzamelen steun/draagvlak, haalbaarheidstest (intern), stemperiode eventueel met competitie-element (online en/of offline).
Kenmerken: schaalgrootte buurt, on- en offline, intensieve ambtelijke begeleiding, continue dialoog draagt bij aan wederzijds begrip, vergaande overdracht van zeggenschap aan relatief kleine groep mensen en toename van eigenaarschap. Processtappen Model B. Binnen dit model zijn een tweetal varianten te onderscheiden:
Model B variant 1. Stadsdeel bepaald vooraf deelnemende buurt(en)/gebied(en). Stadsdeel en bewoners bepalen in co-creatie spelregels en proces, thema’s bepaalt door stadsdeel en bewoners, bewoners verdelen budget over thema’s, dienen plannen in (on- en/of offline), en verzamelen steun/draagvlak, haalbaarheidstest (intern), uitslag via stemperiode eventueel met competitie-element (online en/of offline).
Model C: ‘Community-based begroot’
Het proces wordt door buurtbewoners zelf vormgegeven waarbij het eigenaarschap en zeggenschap over de toegekende buurtbudgetten van buurtorganisaties- of communities centraal staat. Het bewonerscollectief is, binnen vooraf bepaalde kaders, in de lead als het gaat om spelregels, planvorming en uitvoering. Doel is het waarderen en benutten van een actieve en inclusieve community. Kenmerken: schaalgrootte buurt, meest vergaande overdracht van zeggenschap en eigenaarschap over proces en uitvoering plannen, vertrouwen in resultaatgerichte samenwerking en hoge mate van draagvlak en inclusiviteit van de community. Processtappen: Stadsdeel bepaalt deelnemende buurt/gebied, stadsdeel en bewonerscollectief bepalen in co-creatie spelregels, bewonerscollectief bepaalt middels met de buurt opgesteld buurtplan thema’s en verdeling budget over thema’s/ activiteiten, buurtcollectief bepaalt welke activiteiten wanneer worden uitgevoerd en bestaat de mogelijkheid deze zelf uit te voeren. Met het subsidie kader van gemeente Amsterdam kan deze samenwerking juridisch worden vormgegeven (met aanvullende voorwaarden in de beschikking rondom transparantie en onderhouden draagvlak).
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
In de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 zijn de spelregels met betrekking tot subsidieverlening voor activiteiten op de beleidsterreinen die in de begroting zijn opgenomen vastgelegd. In deze subsidieregeling worden bepalingen uit de ASA 2013 niet herhaald op een enkele uitzondering na, er wordt aangegeven waar van de ASA wordt afgeweken of waar wordt aangevuld op hetgeen in de ASA is bepaald.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Kern van buurtbudgetten is dat dat bewoners zelf bepalen welke activiteiten worden uitgevoerd. Daarom is biedt deze regeling ruimte voor maatwerk. Deze subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen aan:
Binnen dit plafond kan het dagelijks bestuur deelplafonds vaststellen:
In principe voert elk stadsdeel één keer per jaar een buurtbudgetronde uit.
Artikel 11. Haalbaarheidstoets
Deze regeling is van toepassing voor plannen waar het subsidie betreft. Indien een ingediend plan onder het begrip inkoop valt gelden de aanbestedingsregels en het inkoopbeleid van de gemeente Amsterdam.
Artikel 12 Weigeringsgronden model A en B
Model A en B heeft verschillende fasen: 1) plannen indienen; 2) eerste stemronde (draagvlak bijvoorbeeld via liken op een online platform); 3) haalbaarheidstoets en 4) tweede stemronde: begrotingsronde. De indieners gaan niet door naar de begrotingsronde als blijkt dat de plannen onvoldoende draagvlak genieten (bijvoorbeeld door te weinig likes) of niet voldoen aan de haalbaarheidstoets. De uitslag van de haalbaarheidstoets wordt door het dagelijks bestuur teruggekoppeld aan de planindiener.
Artikel 13 Weigeringsgronden Model C
Het dagelijks bestuur kan ook gedeeltelijk subsidie verlenen. In het geval een subsidie niet volledig verleend kan worden als gevolg van het bereiken van het subsidieplafond vindt verlening plaats ter hoogte van het nog beschikbare bedrag. Indien naar het oordeel van het dagelijks bestuur echter niet aannemelijk is dat de subsidieaanvrager na gedeeltelijke verlening van de subsidie de activiteiten uit zal voeren, is het dagelijks bestuur bevoegd de subsidie te weigeren.
Buurtcollectieven kunnen maximaal 8% handelingskosten uit het toegekende buurtbudget in rekening brengen voor ondersteuning bij de uitvoering van het (buurt)plan. Deze eventuele kosten worden vooraf transparant gecommuniceerd naar overige buurtbewoners/iedereen die op het plan kan stemmen en zijn achteraf controleerbaar.
Artikel 15 Aanvullende verplichtingen
Sub c draagvlak buurtcollectieven
Het bewonerscollectief moet voldoende handelen in het belang van de buurt en voldoende draagvlak in de buurt genieten. Indien tussentijds blijkt dat dit niet het geval is wordt de subsidieverlening in eerste instantie bevroren (in het geval van tranches). In dat geval kan worden besloten om een rechtsmatigheid- en doelmatigheidscheck uit te voeren. eventueel uitgevoerd door een derde partij. Indien deze partij onrechtmatigheden constateert kan het stadsdeel de subsidieverlening intrekken en onverschuldigd betaalde subsidie bedragen terugvorderen.
Bij de besteding van de buurtbudgetten wordt gestreefd naar een laagdrempelige werkwijze, die gericht is op daadwerkelijke uitvoering, de effecten en de zichtbaarheid daarvan. Bewoners dienen de uitgaven verantwoorden (tussentijds en achteraf) en het stadsdeel/overige buurtbewoners een overzicht geven van uitgevoerde activiteiten met inzicht in aantal deelnemers, lokale publiciteit en informatie over aantal deelnemers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-453514.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.