Gemeenteblad van Roermond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2021, 45182 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2021, 45182 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent evenementen (Beleidsregels Evenementen Gemeente Roermond 2021)
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Roermond,
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,
dat het in verband met een efficiënte en eenduidige afdoening van aanvragen voor een evenementenvergunning of -melding en de daarmee overige onlosmakende vergunningen c.q. ontheffingen, gewenst is over te gaan tot vaststelling van beleidsregels;
gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet, artikel 2:1 van het Besluit brandveilig gebruik en basis hulpverlening overige plaatsen en de artikelen 1:2 t/m 1:9, 2:24 , 2:25, 4:6 en 5:25 van de Algemene plaatselijke verordening;
Artikel 1 Algemene begripsbepaling
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
evenemententerrein: ruimtelijk begrensde oppervlakte, bestaande uit ten minste een gebied of bouwsel of een samenstelling daarvan waarbinnen een gebeurtenis plaatsvindt en waarbij muziek, kunst, cultuur, sport, , wetenschap of een combinatie van deze centraal staat, over het algemeen ten behoeve van vermaak.
langtijdgemiddeld beoordelingsniveau: het equivalente geluidsniveau waarbij tevens rekening gehouden wordt met de afzonderlijke geluidsbijdragen tijdens de verschillende bedrijfstoestanden (bedrijfsduurcorrectie) alsmede met het karakter van het geluid (muziek) en variaties van het immissieniveau als gevolg van verschillende weersomstandigheden (meteocorrectie).
HOOFDSTUK 2 LOCATIEBELEID EN MAXIMUM AANTAL EVENEMENTENDAGEN
HOOFDSTUK 3 DE EVENEMENTENKALENDER
Degene die voornemens is een evenement zoals bedoeld in artikel 3 te organiseren waarvoor een vergunning op grond van artikel 2:25 van de Apv vereist is, dient het college jaarlijks in het tijdvak van 15 juli tot en met 31 augustus te verzoeken het betreffende evenement te plaatsen op de evenementenkalender voor het volgende jaar.
HOOFDSTUK 5 (BIJZONDERE) VOORSCHRIFTEN
Artikel 12 Voorschriften aan vergunning
Bij een vergunning voor een evenement worden de volgende voorschriften opgenomen met betrekking tot:
De burgemeester is bevoegd om nadere voorschriften te stellen die inhouden dat de vergunninghouder een zorgplicht krijgt opgelegd om binnen zijn/haar mogelijkheden passende maatregelen te treffen om de mogelijke overlast in de openbare ruimte, als gevolg van de verkoop of het recreatief gebruik van lachgas, te beperken.
Er kan aanleiding zijn om op een locatie een andere normering ten opzichte van de Nota Evenementen met een luidruchtig karakter op te nemen. Dit is het geval in het buitengebied bij evenementen in De Weerd en op Kop Hatenboer. Woningen zijn hier over het algemeen verder van de evenementenlocatie af gelegen dan in het stedelijk gebied. Voor deze locaties geldt daarom dat de standaardnormering naar beneden wordt bijgesteld.
Indien basgeluid een groot aandeel heeft in de programmering van een evenement, of wanneer een dB(A) norm boven de standaardnormering uit de Nota Evenementen met een luidruchtig karakter wordt opgelegd, wordt in die situaties naast de dB(A) normering tevens een dB(C) norm opgelegd. Algemeen uitgangspunt is dat aan de normstelling in dB(A) een 15 dB hogere normstelling in dB(C) gekoppeld wordt. In het geval de dB(A) norm lager ligt dan de normering in de Nota Evenementen met een luidruchtig karakter, wordt maatwerk toegepast bij de toepassing van de dB(C) norm.
Een organisator is in het kader van de aanvraag evenementenvergunning verantwoordelijk om aan te tonen welke geluidproductie een evenement met zich meebrengt en of dit past binnen het locatieprofiel. De gemeente toetst de aangeleverde informatie. In dit licht kan voor de beoordeling aan de organisator worden gevraagd een geluidsplan, eventueel met akoestisch onderzoek, aan te leveren. Hierin worden de geluidsniveaus op locatie vertaald naar de geluidbelasting bij de meest nabijgelegen geluidgevoelige bestemmingen. Het onderzoek zal moeten aangeven wat de geluidbelasting is bij deze woningen, gebouwen en/of meetpunten. Het onderzoek moet worden uitgevoerd conform de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999 (uitgave van VROM) of een gelijkwaardige methode.
In de gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet, beslist het bevoegde bestuursorgaan. Het bevoegde bestuursorgaan kan een of meer bepalingen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan in een individueel geval leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 2 februari 2021.
Burgemeester en wethouders van Roermond,
De secretaris, Ir. J.A.G.M. van Aaken
De burgemeester, M.J.D. Donders- de Leest
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 3 februari 2021.
De burgemeester, M.J.D. Donders- de Leest
Toelichting Beleidsregel Evenementen Gemeente Roermond 2021
Artikel 1 Algemene begripsbepaling
In dit artikel wordt een aantal begrippen die in de beleidsregel wordt gehanteerd, gedefinieerd.
Onderstaande evenementen hebben een bijzondere status:
De burgemeester kan kleine evenementen uitzonderen van de vergunningplicht en alleen een meldingsplicht voorschrijven. Het betreft kleine evenementen/activiteiten/optochten, die geen belasting vormen voor de leefomgeving, beperkt van omvang zijn, een beperkte geluidsproductie kennen en veelal overdag of in de avonduren plaatsvinden.
Artikel 3 Indeling behandelclassificatie evenementen
De Handreiking evenementenveiligheid 2018 is een procesmodel evenementenveiligheid welk een landelijk kader biedt, dat veiligheidsregio’s, politie, gemeenten en samenwerkingspartners kunnen gebruiken bij de vergunningverlening, voorbereiding, uitvoering en nazorg van veilige evenementen.
De Handreiking evenementenveiligheid 2018 beschrijft het gehele proces voor de evenementenveiligheid. Dit proces start met het aanvragen van een evenement en eindigt met het evalueren van het evenement na afloop. Door acht processtappen te doorlopen, houden de verschillende samenwerkende partijen grip op de veiligheid bij evenementen en kunnen zij, als dat nodig is, op tijd maatregelen nemen om de veiligheid te bevorderen.
HOOFDSTUK 2 LOCATIEBELEID EN MAXIMUM AANTAL EVENEMENTENDAGEN
Met het groeiende aantal evenementen neemt ook de omgevingsbelasting toe. Voor een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid is het dan ook zaak om weloverwogen om te gaan met de beschikbare evenementenlocaties. De locatieprofielen vormen de basis voor een goede balans tussen ruimte voor gewenste ontwikkelingen en een acceptabele omgevingsbelasting. Het biedt extra sturingsmogelijkheden om evenementen naar een passende en geschikte locatie te kunnen verwijzen en op die manier de synergie te bevorderen, met een aantrekkelijk evenementenklimaat als resultaat.
De opgenomen locaties zijn niet limitatief. Er kunnen nieuwe locaties worden toegevoegd of locaties worden afgestoten. Daarnaast kunnen evenementen ook plaatsvinden op andere locaties waarvoor (nog) geen profielen zijn opgesteld.
Een omgevingsvergunning is noodzakelijk indien er sprake is van planologisch relevante evenementen. Dergelijke evenementen moeten worden getoetst aan het bestemmingsplan. Evenementen zijn planologisch relevant, als er geen sprake is van kortdurend en incidenteel gebruik.
Artikel 5 Maximaal aantal evenementen per locatie
Er is geen regelgeving voor het aantal geluidsdagen. Wat acceptabel is voor een bepaalde locatie is ter afweging aan de gemeente zelf. Het aantal van 12 dagen wordt hierbij vaak gehanteerd. Dit komt voort uit de milieuregelgeving. Activiteiten die tot 12 dagen per jaar voorkomen worden gezien als incidenteel (waarvoor een ontheffing nodig is) en niet als representatieve bedrijfssituatie.
Voor alle locaties, behalve voor de locatie de Weerd, hanteren wij een maximaal aantal evenementendagen van 12 per jaar waarbij een minimale spreiding tussen twee opeenvolgende evenementen wordt gehanteerd van 7 dagen tussen de laatste afbouwdag en de eerste opbouwdag. Onder evenementendagen worden niet gerekend de dagen voor het organiseren van een kermis. In de locatieprofielen is opgenomen op welke locatie het organiseren van een kermis is toegestaan.
Voor de locatie de Weerd en Roerkade zal de spreiding tussen twee opeenvolgende evenementen met het vaststellen van de evenementenkalender apart worden beoordeeld. De reden hiervoor is dat het aantal evenementen in de Weerd zich concentreert in de zomermaanden en bij de Roerkade de verkeersdoorstroom zo weinig mogelijk belemmerd moet worden.
HOOFDSTUK 3 DE EVENEMENTENKALENDER
De Evenementenkalender draagt bij aan een goede programmering van verschillende evenementen. Deze programmering is om een aantal redenen van essentieel belang: het voorkomen van wildgroei van evenementen in kwantitatieve zin, het waarborgen van een goede kwaliteit en het spreiden van evenementen in de stad en over het gehele jaar. Wanneer een organisator tijdig zijn voornemens voor het houden van een evenement in het komende jaar bekend maakt, dan kan zijn plan bij de vaststelling van de Evenementenkalender meegewogen worden. Vermelding van een evenement op de kalender houdt niet automatisch in dat een vergunning wordt verleend, maar geeft de aanvrager wel een beginseltoestemming voor een datum waar, bij ongewijzigde omstandigheden, de beoordeling van zijn aanvraag op gebaseerd kan worden. Concrete invulling van de aanvraag kan uiteraard alsnog leiden tot een afwijzing. Immers het verzoek om een evenement op de kalender te plaatsen is geen aanvraag om vergunning. De aanvraag om vergunning dient apart op het daartoe vastgestelde formulier te geschieden. Wel is het zo dat niet-vermelding op de Evenementenkalender een weigeringsgrond kan zijn en dat een ‘gereserveerde’ plek op de Evenementenkalender een weigeringsgrond kan zijn voor een ander evenement. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de locatie: ook aanvragen in de nabijheid van een reeds via de Evenementenkalender ‘gereserveerde’ locatie kunnen geweigerd worden om te voorkomen dat evenementen elkaar ‘in de weg zitten’ (hierbij valt o.a. te denken aan geluid, zichtbaarheid, trek van publiek). Bij de jaarlijkse vaststelling van de evenementenkalender zal rekening gehouden worden met evenementen met een bijzondere status. Hierbij dient wel aangemerkt te worden dat een organisator een dergelijk evenement tijdig dient aan te melden.
Ook nadat de evenementenkalender is vastgesteld zullen nog aanvragen binnenkomen. Deze aanvragen zullen per geval en in relatie tot de reeds vastgestelde evenementenkalender bekeken worden. Dit betekent niet dat deze aangevraagde evenementen op voorhand worden uitgesloten van een vergunning. Bij de behandeling van deze aanvragen worden de criteria van de evenementenbepalingen afgewogen en “strijd met de Evenementenkalender” is één van die criteria.
Artikel 7 Samenlopende/concurrerende evenementen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 8 Wijze van loting samenlopende/concurrerende evenementen
Dit artikel spreekt voor zich.
Er is gekozen voor een indieningstermijn van uiterlijk 8 weken voor een A-evenement en 14 weken voor een B- en C-evenement. Door de werkwijze die er gehanteerd wordt is er tijd nodig om een zorgvuldige afweging te maken. Er wordt o.a. advies ingewonnen bij politie, brandweer, GHOR en andere medewerkers van de gemeente. Tevens kan een vooroverleg met een organisatie worden gehouden voordat er overgegaan wordt tot besluitvorming.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Geldigheid vergunning
Dit artikel spreekt voor zich.
HOOFDSTUK 5 (BIJZONDERE) VOORSCHRIFTEN
Artikel 12 Voorschriften aan vergunning
Naast de opgenomen voorschriften in artikel 12 kunnen bij evenementen ook gebruik worden gemaakt van bouwsels/ constructies, zoals podia, tribunes, tenten en decorschermen. Eisen waaraan deze bouwsels/constructies moeten voldoen zijn apart opgenomen in de beleidsregel tijdelijke constructies bij evenementen en andere festiviteiten Roermond.
Dit beleid voorziet in indieningsvereisten, een toetsingskader en aan een vergunning te verbinden voorschriften voor alle vormen van bouwsels die bij evenementen en andere festiviteiten kunnen voorkomen, voor zover dit uit oogpunt van constructieve veiligheid relevant is. Van bouwsels, waarbij de constructieve veiligheid minder relevant is en minimale risico’s op persoonlijk letsel bij falen te verwachten is, hoeft geen constructieve verantwoording te worden afgelegd, e.e.a. in overleg met het bevoegd gezag. Voor de toepassing van deze beleidsregel is de omvang van het bouwsel bepalend en wordt in principe geen onderscheid gemaakt naar type evenement, tenzij de overgangsbepaling van toepassing is.
Om overlast zoveel mogelijk te beperken zijn er eindtijden vastgesteld waarop een evenement afgelopen moet zijn. De eindtijd van muziek ligt 30 minuten voor de vastgestelde eindtijd van het evenement. Er geldt een andere eindtijd voor de doordeweekse dagen dan voor de weekenden. Er is besloten enkele feestdagen gelijk te stellen aan een zondag. Het evenement moet afgelopen zijn op het genoemde tijdstip.
Evenementen kunnen gepaard gaan met de productie van geluid. Bij de beoordeling en het toestaan van evenementen is het uitgangspunt dat het aspect geluid wordt afgewogen in het traject van de evenementenvergunning en dat de normering daarin wordt vastgelegd. De normering van geluid hangt samen met de specifieke kenmerken van een locatie en aard/ grootte van een evenement, in relatie tot de woon- en leefomgeving. Afhankelijk van deze kenmerken, wordt ook de geluidnormering beoordeeld. Indicatoren daarbij zijn locatie, aard van het evenement, tijdstip, tijdsduur en bezoekersaantallen. Zo zal bij kortere afstanden tot omliggende woningen eerder hinder door geluid kunnen ontstaan. Daar tegenover staat de ambitie om juist in dan wel dichtbij het Stadshart van Roermond en centraal in de omliggende bewoonde kernen evenementen toe te staan.
Als algemeen kader hanteren we de uitgangspunten zoals verwoord in de Nota Evenementen met een luidruchtig karakter (Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, d.d.1996). Op sommige locaties wijken we af van de Nota: soms is de norm strenger dan in de Nota, op andere locaties willen wij – onder voorwaarden - meer geluid toestaan.
Voor dagen waarop een vrije dag en/of (lokale) feestdag 1 volgt, kan het tijdstip waarop de nachtperiode ingaat met maximaal 2 uur worden verschoven tot 01.00 uur. Indien er sprake is van specifieke omstandigheden bij een evenement dat een cultureel of maatschappelijk belang dient, kan afgeweken worden van de gestelde normering
In het buitengebied zoals de Weerd zijn de afstanden tussen het evenement en de woningen groter dan in de binnenstad/centrum. Vanwege de grotere ruimten zijn de initiatiefnemers in het buitengebied meer in de gelegenheid om hun podium dusdanig te plaatsen zodat het gunstiger is voor de omgeving. Hierdoor hebben ze niet die geluidruimte nodig die men in het centrum nodig heeft om een evenement te houden. Daarbij komt dat normaal gesproken het omgevingsgeluid in een buitengebied lager is dan in het centrum waar meer bedrijvigheid heerst.
Zouden we nu in het buitengebied dezelfde geluidsnorm toepassen dan in het centrum dan zouden we de initiatiefnemers van een evenement in het buitengebied onnodig veel geluidsruimte geven en zouden we de omgeving hier relatief meer mee belasten. Door nu een lagere norm toe te passen krijgen we een beter evenwicht tussen het evenement en de daarmee gepaard gaande geluidsoverlast.
Enkele evenementenlocaties binnen het stedelijk gebied zijn gesitueerd op locaties die worden omringd door bebouwing. Door de situering van de gebouwen rondom de locatie wordt de vergunde geluidsnorm eerder behaald dan wenselijk is voor de beleving van het evenement. Vanuit ons evenementenbeleid vinden wij het wel van belang dat op deze locaties (grote) evenementen kunnen plaatsvinden. Bij deze locaties maken wij het mogelijk dat in een beperkt aantal gevallen per jaar gemotiveerd van de standaardnorm naar boven wordt afgeweken, tot een uiterste waarde van 85 dB(A), om het organiseren van evenementen mogelijk te maken.
In een dergelijk geval passen wij naast de dB(A) norm ook een dB(C) norm toe om het woon- en leefklimaat van omwonenden te beschermen. Daarnaast besteden we bij deze evenementen extra aandacht aan de toepassing van de Best Beschikbare Technieken.
Bij evenementen met een hoog geluidsniveau (vanaf 75 dB(A)) of met veel bastonen dient de organisator het BBT-principe (Best Beschikbare Technieken) toe te passen.
Dit zijn technieken om o.a. de geluidsoverdracht naar de omgeving zoveel als mogelijk te beperken.
Voorbeelden van BBT technieken zijn:
Een maatregel om hinder van (zeer) lage tonen te verminderen is het zogenaamde ‘af-filteren’. Dit betekent dat het geluidsniveau onder een bepaalde frequentie verminderd wordt. Hiervoor wordt een filter gebruikt die naarmate de frequentie lager wordt het geluidniveau steeds verder reduceert.
Artikel 15 Veiligheids- en Calamiteitenplan
We spreken van impact als bij het organiseren van evenementen buiten gebouwde voorzieningen noodzakelijk is tot het afzetten van een weg of een terrein. Dit dient in ieder geval goed geregeld te worden (meestal in de vergunning). Bijvoorbeeld omdat een stuk straat is afgezet ontstaat er ook meestal een parkeerprobleem voor zowel bewoners als bezoekers. De parkeerplaatsen ter plekke kunnen niet meer benut worden. Het probleem wordt groter als veel publiek wordt verwacht en geparkeerde auto’s de leefbaarheid in de omliggende wijken gaan aantasten. Als een evenement echt omvangrijk wordt heeft het vrijhouden van calamiteitenroutes prioriteit zodat hulpdiensten in geval nood altijd ongestoord het gebied kunnen bereiken. Een maatregel die bij evenementen van enige omvang al snel noodzakelijk wordt is het plaatsen van extra bewegwijzering.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 18 Toezicht en handhaving
Bij B- en C-evenementen worden voor het evenement afspraken gemaakt over de invulling van toezicht en handhaving en eventueel afgestemd met de organisator.
Op basis van een risico-inschatting en prioritering worden in dit overleg de toezicht- en handhavingsprioriteiten vastgesteld. Per evenement worden afspraken gemaakt over:
Deze afspraken worden opgenomen in de op het evenement toegesneden Handhavingsmatrix. Vooral bij complexe B en C evenementen of evenementen met specifieke aandachtspunten is het noodzakelijk om te werken met een multidisciplinaire handhavingsmatrix en coördinatie door toezicht en handhaving. In de handhavingsmatrix wordt dan vastgesteld op welke elementen toezicht noodzakelijk is en wie dit toezicht uit gaat voeren; het gaat daarbij om de werkafspraken tussen alle toezichthoudende partijen.
Er kunnen corrigerende instructies worden gegeven indien er overtredingen zijn in de voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld op- en afbouwtijden, verstrekking van alcoholhoudende drank aan minderjarigen, geluidsovertredingen, opruimen van afval e.d.
De uitkomst van deze evaluatie kan gevolgen hebben zoals;
Dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-45182.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.