Gemeenteblad van Albrandswaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2021, 451550 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2021, 451550 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Klachtenregeling sociaal domein gemeente Albrandswaard 2022
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Albrandswaard houdende de regels omtrent de klachtenbehandeling sociaal domein (klachtenregeling sociaal domein gemeente Albrandswaard 2022)
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Albrandswaard; ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Overwegende, dat het gewenst is over elk gemeentelijk handelen (gedragingen, processen en hulp- en dienstverlening) en het handelen van een door de gemeente gecontracteerde zorgaanbieder of partner in het sociaal domein een regeling voor de behandeling van deze klachten in het leven te roepen:
Gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, de Klachtenregeling gemeente Albrandswaard 2020, de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Albrandswaard 2019 en de verordening Jeugdhulp Albrandswaard 2019;
Hoofdstuk 1. Begrips- en algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
klacht: elke mondelinge of schriftelijke uiting van ontevredenheid over gedragingen en hulp- en dienstverlening in het sociaal domein waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Het kan gaan om het handelen van de gemeente zelf of het handelen van een zorgaanbieder of een partner waarmee de gemeente een contract heeft gesloten bij uitvoering van wet- en regelgeving in het sociaal domein;
sociaal domein: hieronder wordt verstaan de gebieden van jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Participatiewet, Wet sociale werkvoorziening, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Inburgeringswet, lokale minimaregelingen en/of de hulp- en dienstverlening van een gecontracteerde zorgaanbieder c.q. partner;
cliëntondersteuning: onafhankelijk ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke hulp- en dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.
De klachtenprocedure in het sociaal domein beslaat het hele spectrum van het gemeentelijk handelen en hulp- en dienstverlening in het sociaal domein: van het eerste contact met de gemeente tot en met de levering van voorzieningen, hulp en ondersteuning. Het betreffen klachten die betrekking hebben op het handelen van de gemeente en de hulp- en dienstverlening van gecontracteerde zorgaanbieders en partners. Deze klachten hebben betrekking op het proces en de inhoud.
Het uitgangspunt is een laagdrempelige en duidelijke afhandeling van klachten in het sociaal domein. Het klachtenproces, waarbij inzicht verkregen wordt in de aard en omvang van klachten, wordt benut als een van de middelen voor verbetering van de kwaliteit van het gemeentelijk handelen. Inzicht in de aard en omvang van de klachten is essentieel voor het kunnen sturen op naleving van contractuele eisen.
Indien een klacht over het gedrag van een medewerker van de gemeente of hulp- en dienstverlening door de gemeente niet tot tevredenheid van een klager is opgelost, kan deze klager zich wenden tot de gemeentelijke ombudsman of de gemeentelijke kinderombudsman. De klager wordt gewezen op deze mogelijkheid.
De klachtenbehandeling bij klachten over gedragingen van een ambtenaar van de gemeente of hulp- en dienstverlening door de gemeente kent drie fasen (sub a, b en c), en de klachtenbehandeling bij klachten over de hulp- en dienstverlening van een zorgaanbieder/partner die terugkomen kent twee fasen (sub a en b):
Nadat iemand een klacht bij de gemeente heeft ingediend, wordt door de klachtencoördinator getracht de klacht binnen een termijn van twee weken vanaf het moment van ontvangst van de klacht op te lossen naar tevredenheid van de klager. De klager wordt altijd gewezen op de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de klachtencoördinator voor een formele behandeling, indien de klacht niet op informele wijze is opgelost.
Formele behandeling in eerste instantie:
Indien de klacht na informele behandeling niet is opgelost, vindt formele behandeling van de klacht plaats. Een ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2. van de Awb en met inachtneming van de bepalingen van deze klachtenregeling.
Formele behandeling in tweede instantie:
Indien de klager bij klachten over gedragingen van een ambtenaar of de hulp- en dienstverlening van de gemeente niet tevreden is met de uitkomst van de formele behandeling van de klacht in eerste instantie, kan hij vervolgens zijn klacht voorleggen aan de gemeentelijke ombudsman of de gemeentelijke kinderombudsman.
Hoofdstuk 2 Indienen van een klacht
Artikel 8 Niet in behandeling nemen van een klacht
De klachtencoördinator kan beslissen om de klacht niet te behandelen als er sprake is van een situatie als genoemd in artikel 9:8 van de Awb. Dit artikel bevat een limitatieve opsomming van gronden waarop een bestuursorgaan kan besluiten om een klacht niet te behandelen. Deze gronden zijn:
Hoofdstuk 3 Klachten over het gedrag van een medewerker gemeente of hulp- en dienstverlening door gemeente
Hoofdstuk 4 Klachten over hulp- en dienstverlening zorgaanbieder/partner
Hoofdstuk 5 Klachten over zorgaanbieder/partner die terugkomen bij gemeente
De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders verslag uit van alle in het voorgaande jaar ingediende klachten. Het verslag wordt aangevuld met een verslag van alle klachten die in het voorgaande jaar zijn ingediend bij de gemeentelijke ombudsman en de gemeentelijke kinderombudsman.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-451550.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.