Gemeenteblad van Wijk bij Duurstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijk bij Duurstede | Gemeenteblad 2021, 449671 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijk bij Duurstede | Gemeenteblad 2021, 449671 | ander besluit van algemene strekking |
Beleidskader maatschappelijke accommodaties
De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
Beleid Maatschappelijke Accommodaties Wijk bij Duurstede
Maatschappelijke accommodaties met impact
Wijk bij Duurstede is een veelzijdige, levendige gemeente. Een breed scala aan maatschappelijke activiteiten en de verscheidenheid aan kernen met elk een eigen identiteit ligt daaraan ten grondslag. Voor inwoners is het dan ook van belang dat er in de toekomst voldoende mogelijkheden zijn om sport te beoefenen, goed onderwijs te volgen, zich te ontwikkelen op het gebied van kunst, cultuur en muziek en om elkaar te kunnen ontmoeten. Met de Maatschappelijke Agenda is een nieuwe beleidslijn ingezet voor het sociaal-maatschappelijk domein. En met de Omgevingsvisie is het toekomstbeeld van de drie kernen geschetst.
De gemeente Wijk bij Duurstede wil met dit accommodatiebeleid de juiste randvoorwaarden scheppen voor (de ontwikkeling van) maatschappelijke activiteiten. Het accommodatiebeleid richt zich op de afstemming tussen vraag en aanbod van maatschappelijke accommodaties op de terreinen onderwijs, sport en bewegen, sociaal-maatschappelijk en welzijn en zorg. Om die functies in de kernen te ontwikkelen vergt een andere manier van omgaan met de maatschappelijke accommodaties. Niet het ad-hoc oplossen van een enkel probleem, maar het realiseren van integrale en duurzame oplossingen. In plaats van een accommodatiebeleid met een vastgestelde planning van maatregelen, biedt dit accommodatiebeleid een kader waarmee de gemeente Wijk bij Duurstede regie kan voeren.
Het accommodatiebeleid heeft betrekking op alle gebouwen (met buitenvoorzieningen) waarin maatschappelijke functies op het vlak van Onderwijs, Sport, Sociaal-maatschappelijk en Welzijn en zorg worden georganiseerd. De gemeente heeft ten aanzien van deze functies een wettelijke taak (huisvesten) of een reële invloed en zeggenschap op realisatie, spreiding, kwaliteit en of het gebruik ervan. Onderstaande tabel geeft de scope van het accommodatiebeleid met een niet limitatieve opsomming van maatschappelijke functies, activiteiten en voorzieningen, al dan niet geclusterd per type accommodatie. Kortom, het accommodatiebeleid maatschappelijke accommodaties gaat over:
Het doel van het accommodatiebeleid is dan ook: te komen tot een optimale omvang, efficiënt en effectief gebruik van accommodaties, van een redelijke tot goede kwaliteit en een verspreiding naar behoeften over de kernen van de gemeente, nu en in de toekomst.
Het accommodatiebeleid is ontwikkeld door een gemeentelijke projectgroep met vertegenwoordigers van diverse disciplines. De projectgroep heeft het beleid ‘getest’ door de leidraad toe te passen op een aantal lopende ontwikkelingen en vraagstukken. En met de partners die het meest te maken hebben met maatschappelijke accommodaties – waaronder stichting Binding, stichting Wijksport en enkele sportverenigingen – is gesproken over (actuele) ontwikkelingen die te maken kunnen hebben met het accommodatiebeleid maatschappelijke accommodaties.
De maatschappelijke accommodaties in Wijk bij Duurstede zijn goed bereikbaar en verspreid over de kernen. Dit beeld wordt bevestigd door de Omgevingsvisie. In de zin van spreiding over de kernen zijn er geen acute issues op dit gebied. Uitzondering is de onderwijshuisvesting waar de komende 10 jaar veel van de verouderde schoolgebouwen in de kern Wijk bij Duurstede vervangen moeten worden. Op dit moment wordt daar een Integraal Huisvestings Plan (IHP) voor opgesteld. En verder liggen er mogelijkheden voor optimalisatie van vraag en aanbod en de harmonisering van beheer en tarieven. Uiteindelijk zal de leidraad zorgen voor een transparante en goed uitlegbare aanpak van accommodatievraagstukken.
Aanvullend is voor enkele clusters een perspectief geschetst in lijn met de toekomstbeelden uit de omgevingsvisie. Dit is gevat in een globale uitvoeringsagenda. Hierin worden nadrukkelijk nog geen inhoudelijke keuzes gemaakt, maar wordt een overzicht gegeven welke keuzemogelijkheden qua accommodaties/voorzieningen er in de kernen afzonderlijk en als gemeente in zijn geheel wenselijk, realiseerbaar en verdedigbaar zijn.
Wijk bij Duurstede heeft een divers aanbod van maatschappelijke accommodaties verspreid over de drie kernen van de gemeente. Die maatschappelijke accommodaties zijn geen doel op zich. De gebouwen ‘accommoderen’ maatschappelijke functies en voorzieningen die een bijdrage leveren aan de samenleving. In het accommodatiebeleid is die onderverdeling in functies en accommodaties van belang. De hoofdindeling is gemaakt op het vlak van Onderwijs (scholen, buitenschoolse opvang, kinderopvang), Sport (binnensport, buitensport), Sociaal-maatschappelijk (dorpshuizen, theater, bibliotheek) en Welzijn en zorg (Buurtzorg, consultatiebureau, inloop, kinderboerderij, dagbesteding).
De maatschappelijke accommodaties waar de gemeente een directe relatie mee heeft (eigendom, subsidie, beheer) zijn in beeld gebracht. Een uitgebreid overzicht van accommodaties staat in bijlage 1. En voor elk type maatschappelijke accommodatie is een analyse gemaakt van de belangrijkste kerngegevens (zie bijlage 2 t/m 5).
De gemeente Wijk bij Duurstede heeft 12 basisscholen en met het Revius Lyceum ook een locatie middelbaar onderwijs. In de kern Wijk bij Duurstede zijn acht basisscholen gevestigd op 7 locaties: twee basisscholen zijn geaccommodeerd in Bede school Noorderwaard (De Werkschuit en De Wegwijzer, dependance De Zonnewijzer). Het Revius in Wijk bij Duurstede is gehuisvest in een locatie met een capaciteit van 1.000 leerlingen en 2 volwaardige gymzalen van 252m2. Het aantal leerlingen ligt rond de 700 en dat blijft volgens het Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP) ook zo in de toekomst. In Cothen zijn twee basisscholen gevestigd in brede schoollocaties: Brede school Het Veldhuis accommodeert basisschool De Toermalijn en kinderopvang Partou en de st. Carolusschool is gehuisvest samen met kinderopvang KaKa. Langbroek heeft eveneens twee basisscholen: Piet de Springerschool in de MFA Oranjehof (eigendom woningcorporatie Viveste) en de school met de Bijbel als losse locatie.
In de kernen Cothen en Langbroek zijn de schoolgebouwen respectievelijk 12-13 jaar en 6-8 jaar geleden gebouwd. Die in Wijk bij Duurstede zijn – met uitzondering van Bredesschool Het Anker – allemaal ruim 30 jaar geleden gebouwd en enkele locaties naderen de 50 jaar. Op dit moment is het gemiddelde schoolgebouw in de kern Wijk bij Duurstede 40 jaar oud. De schoolgebouwen hebben waarschijnlijk geen optimaal binnenklimaat en zijn niet duurzaam. De komende 10 jaar zijn vervangingsinvesteringen in onderwijslocaties nodig. In 2021 wordt samen met het onderwijs in Wijk bij Duurstede gewerkt aan een onderwijsvisie en het Integraal Huisvestingsplan. In die ontwikkeling is aandacht voor het clusteren van onderwijs, opvang en aanverwante voorzieningen in de vorm van het concept brede school, een integraal kind centrum of een multifunctionele accommodatie. De brede school of een integraal kind centrum zijn meer toekomstgerichte concepten voor onderwijshuisvesting. Het multifunctioneel maken van de onderwijsaccommodaties biedt een aanzienlijk verbeterpotentieel ten aanzien van benutting. De gebouwen worden overdag benut door onderwijs (08:00-17:00) en ’s avonds door verenigingen en andere maatschappelijke organisaties.
Voor het onderwijs dient binnen een straal van 1.000 meter een sporthal, sportzaal of gymzaal beschikbaar te zijn conform de VNG-modelverordening. Met uitzondering van De Werkschuit en De Wegwijzer vallen alle scholen binnen die afstand. De gemeente voorziet in busvervoer voor De Werkschuit (4 lesuur per week) en De Wegwijzer (5 lesuur per week).
De gemeente heeft een gevarieerd en goed verspreid aanbod binnensport- en buitensportaccommodaties. In Langboek en Wijk bij Duurstede liggen zogenoemde ‘sport clusters’ met binnen- en buitensportvoorzieningen op één locatie. Die clusters zijn in lijn met het toekomstbeeld dat de Omgevingsvisie schetst voor Wijk bij Duurstede. Cothen beschikt over een sporthal en buitensportcomplex.
Met 3 sporthallen, 1 sportzaal en 5 gymzalen, een turnhal, een dojo van 3 zaaldelen en jeu de bouleshal heeft Wijk bij Duurstede een breed aanbod binnensportaccommodaties in iedere kern. Het gebruik van de binnensportaccommodaties vertoont een gebruikelijk beeld: de sporthallen en sportzalen zijn goed bezet in de maanden november t/m februari op doordeweekse dagen van 18:30 tot 22:30. De gymzalen zijn op doordeweekse dagen tussen 09:00-16:00 goed bezet (bewegingsonderwijs). In de overige 8 maanden van een jaar is er nog veel ruimte, voornamelijk in de grotere binnensportaccommodaties zoals de sporthallen en -zalen. In de gymzalen is er jaarrond ’s avonds en in het weekend nog volop ruimte beschikbaar. De gymzalen worden beperkt gebruikt door sportverenigingen.
In de binnenstad van Wijk bij Duurstede wordt de gymzaal (Walplantsoen 10) benut door bewegingsonderwijs en een voormalig sporthal (Vikinghal aan de Karolingersweg 234) als sloopobject tijdelijk gebruikt door stichting Wijkse Projecten. Het ligt voor de hand de gymzaal (43 jaar oud en dus duur in onderhoud en exploitatie) te betrekken bij de aankomende opgaven op het gebied van onderwijshuisvesting in de kern Wijk bij Duurstede.
Het aanbod buitensportaccommodaties is gevarieerd en goed verspreid over de kernen. Iedere kern heeft een ‘sport cluster’ met daarin de meest beoefende buitensporten. Gemeente breed is het aanbod 12 voetbalvelden, 2 hockeyvelden, 14 tennisbanen, 4 korfbalvelden, een honk-/softbalveld en 2 petanque banen. Sportcomplex Mariënhoeve in Wijk bij Duurstede heeft een kern-overstijgend karakter, vanwege het brede aanbod van binnen- en buitensportaccommodaties. Langbroek beschikt met sportpark Oranjehof over een doelmatige buitensportaccommodatie met voetbal- en tennisvoorzieningen en een sportzaal op één locatie. Omdat de tennisbanen niet aan de KNLTB-normen voldoen zijn zij alleen geschikt voor training en recreatief tennis. Sportcomplex De Nieuwe Kamp in Cothen heeft eveneens voorzieningen voor voetbal en tennis en een asfaltveld met o.a. basketbalveld. Naast sporthal De Rijnsloot ligt nog een asfaltveld voor handbal en voetbal.
Bij de buitensportaccommodaties zijn ten aanzien van eigendom, beheer en tarieven verschillende constructies van toepassing. Zo kan het zijn dat de gemeente op de ene sportaccommodatie geen bemoeienis heeft met onderhoud, terwijl elders de gemeente opdrachtgever is voor het onderhoud en deze ook betaalt. En waar bij sportcomplex Mariënhoeve een duidelijke relatie ligt tussen kosten en het huurtarief die verenigingen betalen, is die relatie er in Langbroek en Cothen niet. Kortom, het ontbreekt bij de buitensportaccommodaties aan een eenduidig en transparant model voor eigendom, beheer en tarieven. Het accommodatiebeleid geeft een aanzet voor maatregelen.
1.3. Sociaal-maatschappelijke accommodaties
Op het vlak van sociaal- en culturele accommodaties is het breedste aanbod geconcentreerd op vijf locaties in de kern Wijk bij Duurstede: de Bibliotheek (gemeentehuis), Buurtzorg, Speel-o-theek en Ontmoetingscentrum (Walplantsoen 12), het voormalig Postkantoor (kringloopwinkel Nogges) en de voormalige Bibliotheek (Wijkse Inloop en Wijkse Dienst, Repair café en uitgifte voedselpakketten).
Theater Calypso in Wijk bij Duurstede is een kern-overstijgende voorziening. De sociaal-culturele accommodaties bevinden zich in of in de directe nabijheid van de binnenstad. Het voormalig Postkantoor en de voormalige Bibliotheek zijn ontwikkellocaties: de voorzieningen en activiteiten in deze gebouwen zijn daar binnen enige jaren niet meer gehuisvest. In en nabij het centrum van Wijk bij Duurstede zijn nog enkele accommodaties (tijdelijk) in gebruik voor sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen. Het voormalige schoolgebouw van Het Palet (Zigagoven 86) wordt momenteel gebruikt door het vrouwenkoor Eigen Wijs. De Vikinghal wordt tijdelijk gebruikt door Stichting Wijkse activiteiten en op termijn gesloopt. ’t Rondeel in het centrum van Wijk bij Duurstede staat te koop. Voormalig huurder van ’t Rondeel, Reinaerde Atelier, is verhuisd naar De Feuniks.
Cothen en Langbroek hebben ieder een dorpshuis met als voornaamste doel het accommoderen van het lokale verenigingsleven. Dorpshuis de Toekomst in Langbroek bevindt zich in de multifunctionele accommodatie Oranjehof. Het dorpshuis accommodeert een breed programma van sociaal-culturele, maatschappelijke en sport en beweegactiviteiten voor jong en oud. De bibliotheek bevindt zich ook in het Dorpshuis. Met het activiteitenprogramma, de cursussen, lezingen, workshops, toneeluitvoeringen en inloopavonden neemt het dorpshuis (en dus de MFA) een belangrijke sociaal-maatschappelijke plaats in binnen Langbroek.
In Cothen zijn de sociaal-maatschappelijke en welzijn- en zorgvoorzieningen geconcentreerd op één locatie aan de kruising van de Van Beeck Calkoenstraat en C.B. Kentiestraat. Een groot deel van de sociaal-maatschappelijke activiteiten vinden plaats in Het Dorpshuis van Cothen. Het dorpshuis accommodeert sociale en culturele activiteiten variërend van een huiskamerproject en dansles tot een modeshow en benefietavond. De stichting (huurder en exploitant) heeft de horeca-exploitatie sinds 2017 verpacht aan Food N ‘Mood Catering uit Houten. Met de verpachting van de horeca wordt het Dorpshuis meer “vermarkt” als partycentrum en is het sociaal-maatschappelijke karakter naar de achtergrond verschoven. Op dezelfde locatie, aan de C.B. Kentiestraat, staat het Dienstencentrum met daarin de Bibliotheek van Cothen.
Muziekvereniging Excelsior uit Cothen heeft een eigen muziekgebouw tegenover sporthal De Rijnsloot. De vereniging gebruikt de zaal voor eigen activiteiten, repetities en trainingen. Het vaste gebruik is op doordeweekse avonden tussen 18:30-22:00. De vereniging verhuurt de zaal en bestuursruimte ook aan derden. Bijvoorbeeld activiteiten georganiseerd door de Zonnebloem Cothen/Langbroek.
De welzijn- en zorgaccommodaties zijn goed verdeeld over de kernen binnen de gemeente. Het breedste aanbod is logischerwijs te vinden in en nabij de binnenstad. In Wijk bij Duurstede vormt het Ewoud en Elisabeth Gasthuis (E&E) een woonzorgcentrum met brede maatschappelijke voorzieningen, functies en activiteiten. Het E&E beschikt over een zorgboulevard met o.a. huisartsenpost, dagopvang en kinderdagverblijf. In principe zijn de activiteiten toegankelijk voor alle ouderen uit de gemeente Wijk bij Duurstede (niet exclusief bewoners van het E&E Gasthuis). Het consultatiebureau was gevestigd in het E&E, maar dat heeft momenteel tijdelijk onderdak in het Dorpshuis Cothen. Een definitieve locatie is onderwerp van lopend onderzoek. Aan het Walplantsoen in Wijk bij Duurstede bevindt zich een cluster aan welzijnsvoorzieningen. De Feuniks (particulier eigendom) accommodeert diverse welzijnsactiviteiten waaronder; ICCW, Wijks Atelier, Wijks Stekje, Biljartvereniging en Reinaerde werkcentrum Vos (voormalig ’t Rondeel) met een kunstuitleen. En op Walplantsoen 12 is de buurtzorg gevestigd.
In Cothen is alle welzijn- en zorg geconcentreerd in het Dienstencentrum. Het Dienstencentrum ligt aan de C.B. Kentiestraat, op dezelfde locatie als het Dorpshuis, en is eigendom van woningbouwstichting Cothen. Het dienstencentrum accommodeert de huisarts, tandarts, apotheek, fysiotherapie, pedicure, buurtzorg, diëtiste, Saltro voor bloed prikken en de trombosedienst.
Langbroek heeft een concentratie van welzijn- en zorgvoorzieningen in de MFA Oranjehof. In de MFA bevinden zich het consultatiebureau en de prikdienst (Saltro), stichting Boogh met dagbesteding voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel en Quarijn met het seniorensteunpunt. De huisartsenpraktijk in Langbroek ligt aan De Brink 11 en beschikt over een uitdeelpost apotheekvoorziening.
De maatschappelijke accommodaties in Wijk bij Duurstede zijn een belangrijk fundament voor het realiseren van de Maatschappelijke agenda. De accommodaties zijn geen doel op zich, maar zij maken activiteiten mogelijk die bijdragen aan de maatschappelijke doelen. Logischerwijs draagt de gemeente dan ook een groot deel van de kosten van deze maatschappelijke accommodaties. Het gaat om kostencomponenten als kapitaallasten, onderhoudslasten, exploitatielasten (gas, water, elektra), subsidies en daarnaast opbrengsten uit huur-/pacht en eventueel bijdragen van derden. Met de begroting 2021 als uitgangspunt is een financiële analyse gemaakt van de maatschappelijke accommodaties: onderwijs, sport, sociaal-/cultureel (en welzijn/zorg).
Subsidie/bijdrage aan derde 1 |
|||||
Volgens de begroting 2021 geeft de gemeente Wijk bij Duurstede € 3.370.047 uit aan maatschappelijke accommodaties t.b.v. Onderwijs, Sport en Sociaal-maatschappelijke activiteiten. De opbrengsten zijn begroot op € 468.056; per saldo kosten de maatschappelijke accommodaties de gemeente ruim 2,9 miljoen per jaar, oftewel € 141 per inwoner.
Uitgaven maatschappelijke accommodaties, begroting 2021
Bijna de helft (48%) van de gemeentelijke uitgaven aan maatschappelijke accommodaties bestaan uit kapitaallasten € 1.602.351. De gemeente verstrekt jaarlijks totaal € 872.629 aan directe subsidie voor beheer en exploitatietaken (26%). De resterende uitgaven met een omvang van € 895.067 hebben direct verband met exploitatie en beheer van maatschappelijke accommodaties (26%). De gemeente heeft in die zin als organisatie ook nog een directe betrokkenheid bij beheer en exploitatie van maatschappelijke accommodaties.
Inkomsten maatschappelijke accommodaties, begroting 2021
De opbrengsten uit maatschappelijke accommodatie zijn € 468.056 per jaar. Die opbrengsten komen vrijwel geheel (94%) uit cluster onderwijs € 438.518. Hier geldt een enigszins vertekend beeld, omdat een deel van de opbrengsten uit bijvoorbeeld sportaccommodaties worden verrekend met subsidie. De mate waarin de opbrengsten de kosten dekken is afgerond 14%. En dat is inclusief directe subsidies. De gemeente verstrekt per saldo een indirecte subsidie2 met een omvang van € 2.029.362 per jaar (saldo -/- directe subsidie) voor alle maatschappelijke accommodatie samen. Een uitgebreide financiële analyse van de maatschappelijke accommodaties is te vinden in bijlage 3 (factsheet, paragraaf 5).
1.6. Bevindingen huidige situatie
De inventarisatie en analyse van de maatschappelijke accommodaties is in detail uitgewerkt in de factsheets van bijlage 3. De voornaamste bevindingen die hieruit volgen zijn per cluster opgesomd:
|
|
|
|
|
2. Beleidsvisie en focuspunten
De Maatschappelijke Agenda Wijk Bij Duurstede (MAG 2020) is hét beleidskader voor het volledige sociaal domein. De MAG brengt samenhang en verbinding aan tussen zorg, welzijn, onderwijs, gezondheid, sport en cultuur en ook met het ruimtelijk en economisch domein. De Omgevingsvisie legt een basis voor een duurzame toekomst van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede. Voor elke kern is bekeken wat waardevol is, wat er ontbreekt en wat er moet veranderen voor de komende 10 tot 20 jaar. Accommodaties zijn hierbinnen een belangrijk fundament. Het Accommodatiebeleid geeft concrete handvatten hoe om te gaan met de maatschappelijke accommodaties: het biedt een praktische en integrale leidraad voor de gemeentelijke inzet en rol alsmede een toetsingskader voor de uitvoering van activiteiten. Het accommodatiebeleid geeft nadrukkelijk geen inhoudelijke beleidsafwegingen.
De afstemming tussen maatschappelijke functies en voorzieningen en de benodigde accommodaties vraagt om continue aandacht. Behoeften zijn dynamisch en accommodaties statisch: door maatschappelijke accommodaties flexibel in te zetten, kan beter worden ingespeeld op veranderende behoeften.
De Maatschappelijke Agenda is duidelijk over de rol die de gemeente inneemt ten aanzien van maatschappelijke voorzieningen en activiteiten. De kernpunten uit de MAG die ook relevant zijn voor het accommodatiebeleid staan hieronder:
2.2. Omgevingsvisie Wijk bij Duurstede
De Omgevingsvisie Wijk bij Duurstede is op 16 februari 2021 vastgesteld door de gemeenteraad. De verschillende deelproducten die zijn opgeleverd, bieden wel richting voor het accommodatiebeleid. Het gaat dan om de opgaven Samenleving en Maatschappij en de richtinggevende hoofdkeuzes in brede zin:
Opgaven Samenleving en maatschappij:
Voldoende (geschikt) aanbod op het terrein van onderwijs4 en kinderopvang.
De richtinggevende hoofdkeuzes in relatie tot het accommodatiebeleid
2.3. Beleidskader Accommodatiebeleid
De gemeente wil een helder en eenduidig afwegingskader voor vragen van inwoners, maatschappelijke partners en/of intern met betrekking tot maatschappelijke accommodatie. Een gemeente heeft binnen de wettelijke kaders en beginselen van goed bestuur een grote mate van vrijheid om zelf invulling te geven aan de positionering van maatschappelijke accommodaties. Voor de gemeente zijn accommodaties geen doel op zich, maar faciliteren zij maatschappelijke functies en activiteiten. In dat opzicht verandert de manier van denken in termen van gebouw naar termen van functies en activiteiten. Met een scherpe visie en een transparante leidraad kunnen accommodatievraagstukken beter worden aangepakt.
De gemeente Wijk bij Duurstede wil in iedere kern voldoende accommodatie voor maatschappelijke functies en activiteiten. Die maatschappelijke accommodaties worden optimaal benut, leveren een aantoonbare bijdrage aan de maatschappelijke agenda en zijn toekomstgericht (duurzaam, vernieuwend en flexibel). Bestaande accommodatie wordt zoveel mogelijk benut en prioritering (bij laag gebruik of leegstand) kan leiden tot afbouw of verbouw van bestaande accommodatie. Ten aanzien van de uitvoering wil de gemeente nog meer dan voorheen ‘loslaten’ en wordt ingezet op samenwerking tussen organisaties. De gemeente kiest er nadrukkelijk voor om de bestaande maatschappelijke accommodaties zo intensief mogelijk te benutten en selectief te zijn in investeringen in nieuwe accommodatie; een investering wordt pas overwogen als de leidraad met succes is doorlopen.
De gemeente zal functies niet geforceerd bij elkaar in één gebouw stoppen. Multifunctioneel gebruik van accommodaties is uitgangspunt, maar daarbij wordt tevens naar de directe omgeving gekeken: een multifunctionele omgeving. In een multifunctionele omgeving liggen functies die in elkaars verlengde passen op loopafstand van elkaar. Een voorbeeld is sportcomplex Mariënhoeve.
3. Leidraad maatschappelijke accommodaties
Het beleidskader maatschappelijke accommodaties wordt toegepast via een leidraad. De leidraad is bruikbaar voor alle vragen en vraagstukken met betrekking tot maatschappelijke accommodaties, zowel gemeentelijke als private (verenigingen, stichtingen etc.). De gemeente heeft in de kern twee mogelijke rollen ten aanzien van deze maatschappelijke accommodaties:
De leidraad bevat een set elementen die ondersteuning bieden bij de integrale afweging of de gemeente wel of niet over gaat tot accommoderen of faciliteren. En zo ja hoe. Het is geen model dat volledig uitsluitsel geeft, maar een leidraad voor het maken van een integrale afweging. De leidraad zorgt voor transparantie.
Leidraad vraagstukken maatschappelijke accommodaties
Een accommodatievraagstuk kan de leidraad doorlopen als de informatie beschikbaar en volledig is. Als de afweging leidt tot een voorstel om een private accommodatie financieel te ondersteunen of te investeren in een (gemeentelijke) accommodatie waar nog geen dekking voor is, dan wordt dit ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. Bij financiële steun zal altijd een staatssteuntoets moeten plaatsvinden. Bij accommodatievraagstukken ten aanzien van zowel private- als gemeentelijke accommodaties, gaan we altijd het gesprek aan met de betreffende organisatie.
In eerste instantie zijn inwoners/organisaties zelf verantwoordelijk voor maatschappelijke accommodatie. Uitzondering hierop is onderwijshuisvesting. Indien de gemeente een verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van de maatschappelijke accommodatie, dan kan de gemeente een accommoderende en/of faciliterende rol hebben.
De gemeente heeft veelal een faciliterende rol ten aanzien van maatschappelijke accommodatie. Het faciliteren van inwoners en organisaties door eenvoudigweg mee te denken is de meest voorkomende rol. Die taak wordt ingevuld door het makel punt maatschappelijke accommodaties. Andere vormen van faciliteren zijn het creëren van gebruiksmogelijkheden (vergunning, bestemmingsplan), een garantstelling of het verstrekken van subsidie.
Het is ook mogelijk dat de gemeente verantwoordelijk is voor het accommoderen. Voor onderwijs ligt hier een wettelijke taak, maar ook voor sport, sociaal-maatschappelijke en welzijn/zorgaccommodatie kan de gemeente accommoderen.
De agenda uitvoering geeft een richting voor de uitvoering van het accommodatiebeleid. Die richting is gevormd vanuit de analyse van accommodaties (factsheets) en de beleidsvisie. Nadrukkelijk is dit geen vastomlijnd plan waar acties in de tijd zijn weggezet. Er is gekozen voor duidelijkheid en flexibiliteit. De kracht van de leidraad accommodatievraagstukken is dat deze kort cyclisch werkt (ieder kwartaal) en de uitvoering van accommodatiebeleid zich zo snel kan aanpassen aan omstandigheden. De dynamiek tussen de agenda en leidraad moet leiden tot duidelijkheid in welke keuzemogelijkheden qua accommodaties/voorzieningen in de kernen afzonderlijk en als gemeente in zijn geheel wenselijk, realiseerbaar en verdedigbaar zijn. In deze ontwikkeling moeten stakeholders een rol spelen. Zowel in de verkennende als in de uitvoeringsfase. Met de gemeente Wijk bij Duurstede in een sturende, stimulerende, voorwaardenscheppende en toetsende rol.
De agenda uitvoering bevat een set mogelijke maatregelen:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 oktober 2021
De raad voornoemd,
griffier,
voorzitter,
Bijlage 1. Overzicht maatschappelijke accommodaties
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Onderwijs, Sociaal-maatschappelijk, Welzijn en zorg, Commercieel. |
|
Bijlage 3. Factsheets maatschappelijke accommodaties
Voorliggend document bevat de factsheets horende bij het Accommodatiebeleid maatschappelijke accommodaties Wijk bij Duurstede. Het document vormt bijlage 3 van het Accommodatiebeleid.
Per type maatschappelijke accommodaties wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste feiten ten aanzien van vraag en aanbod.
1. Factsheet Onderwijsaccommodaties
In Wijk bij Duurstede zijn acht basisscholen en zes kinderopvang- en BSO-locaties en met het Revius Lyceum tevens een school voor middelbaar onderwijs. Cothen en Langbroek hebben elk twee basisscholen.
1.1 Aanbod onderwijsaccommodaties
De gemeente Wijk bij Duurstede heeft 12 basisscholen en met het Revius Lyceum ook een locatie middelbaar onderwijs. Het aanbod onderwijsaccommodaties binnen de gemeente Wijk bij Duurstede is weergegeven in onderstaande tabel.
De acht basisscholen in Wijk bij Duurstede zijn gevestigd op 7 locaties. De Werkschuit en De Wegwijzer, dependance De Zonnewijzer bevinden zich in Bede school Noorderwaard. In Wijk bij Duurstede is breed aanbod van Kinderopvang. In beide brede scholen (Noorderwaard en Het Anker) organiseert KMN Kind & Co aanbod peuteropvang, kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. Daarnaast zijn er nog 3 andere kinderopvanglocaties in Wijk bij Duurstede: Kresj & Co, Viela Kresj en Blos kinderopvang Gansfortstraat.
De schoolgebouwen in Wijk bij Duurstede zijn – met uitzondering van Bredesschool Het Anker – allemaal ruim 30 jaar geleden gebouwd en enkele locaties naderen de 50 jaar. Op dit moment is het gemiddelde schoolgebouw in de kern Wijk bij Duurstede 40 jaar oud.
In Wijk bij Duurstede staan nog 3 onderwijs(gerelateerde) accommodaties. Gymzaal Binnenstad is voor meerdere scholen de locatie voor bewegingsonderwijs. De Vikinghal is een voormalig sporthal nabij de Wegwijzer en de Werkschuit die in de basis geschikt zou kunnen zijn geweest voor bewegingsonderwijs. De sporthal is een sloopobject en tijdelijk in gebruik door Stichting Wijkse Projecten. Het voormalig schoolgebouw Het Palet is een ontwikkellocatie. Vrouwenkoor Eigen Wijs maakt tijdelijk gebruik van het schoolgebouw.
In Langbroek zijn twee basisscholen gevestigd. Piet de Springerschool in de MFA Oranjehof en op 350 meter loopafstand van de MFA, De School met de Bijbel. De kinderopvang in Langbroek bestaat uit peuteropvang en buitenschoolse opvang in de MFA. En de School met de Bijbel heeft buitenschoolse opvang.
De kern Cothen heeft twee brede schoollocaties. Basisschool De Toermalijn met tevens peuteropvang, kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang onder één dak gevestigd aan het sportcomplex De Nieuwe Kamp. Basisschool St. Carolus vormt samen met kinderdagverblijf Careltje en buitenschoolse opvang Careltje de Brede School Carolus.
Het aantal leerlingen in de gemeente ligt rond de 700 en dat blijft volgens het Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP) ook zo in de toekomst.
2.1 Vraag onderwijsaccommodaties
In 2021 wordt een nieuwe visie op onderwijs ontwikkeld. Vanuit die visie wordt eveneens in 2021 een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opgesteld. De vraag naar onderwijsaccommodatie zal blijken uit de leerlingenprognose uit het IHP. Omdat het accommodatiebeleid eerder klaar is dan het IHP, en omdat het accommodatiebeleid geen inhoudelijke beleidskeuzes maakt, wordt in de factsheet verwezen naar het IHP.
3.1 Financiën onderwijsaccommodaties
De totale onderwijsbegroting van de gemeente bestaat uit een kostenpost van € 2.023.417 en baten van € 438.518. Per saldo geeft de gemeente € 1.584.899 uit aan onderwijshuisvesting. De grootste kostenpost is algemeen Huisvesting onderwijs (60%), gevolgd door Brede school Het Anker (13%) en Brede school Cothen (9%) met een saldo van respectievelijk € 188.334 en € 98.331.
De onderwijslocaties in de kern Wijk bij Duurstede zijn over het algemeen genomen (sterk) verouderd. In Cothen en Langbroek zijn de gebouwen aanzienlijk jonger. Het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) dat in 2021 wordt opgesteld, zal een omvangrijk investeringsplan bevatten voor de onderwijsgebouwen in Wijk bij Duurstede.
2. Factsheet Sportaccommodaties
2.1 Aanbod binnensportaccommodaties
In de gemeente Wijk bij Duurstede ligt een breed aanbod aan binnensportaccommodaties. Het gaat om 3 sporthallen, 1 sportzaal, 5 gymzalen5 , een turnhal, een dojo, dansruimte en darts en jeu de boulesbaan. Brede School Het Anker beschikt over een eigen gymzaal, het Revius Lyceum heeft 2 gymzalen en in Wijk bij Duurstede staat Gymzaal binnenstad die wordt gebruikt voor bewegingsonderwijs. De Vikinghal (3 gymzaaldelen) is een sloopobject en wordt buiten beschouwing gelaten. De hal is momenteel in gebruik voor sociaal-culturele activiteiten.
*tevens buitensportvoorzieningen: 2 x asfaltveld 20m x 40m (handbal + voetbal)
2.2 Gebruik binnensportaccommodaties
De binnensportaccommodaties worden hoofdzakelijk gebruikt door Onderwijs en Sport. De basisscholen geven bewegingsonderwijs in de eigen speelzaal (kleutergroepen), maar benutten daarnaast ook gymzalen en sporthallen dicht bij de school (groepen 3 t/m 8). Het Revius Lyceum geeft bewegingsonderwijs in de eigen gymzalen en aanvullend op sportcomplex Mariënhoeve.
De maximale benutting van binnensportaccommodatie is vanuit het onderwijs beperkt. Een basisschool kan per week maximaal 26 klokuren gymnastiekonderwijs geven. Bij het voortgezet onderwijs is dit maximaal 40 uur, conform de nu geldende VNG-norm. De maximale capaciteit van een binnensportaccommodatie ligt uiteraard hoger. Het onderwijs gebruikt de binnensport op doordeweekse dagen tussen 08:00 en 16:00 (40 uur, capaciteit). De sportverenigingen voornamelijk op doordeweekse dagen tussen 16:00 en 23:00 (capaciteit weekdagen 35 uur) en in het weekend op zaterdag van 09:00 tot 22:00 en zondag van 10:00 tot 19:00 (capaciteit weekend 20 uur). In deze factsheet wordt dus met bezettingspercentage bedoeld: het gebruik afgezet tegen de maximale capaciteit.
Het onderwijsgebruik is in beeld gebracht door twee bronnen ‘over elkaar heen te leggen’. Te weten het rooster 2020-2021 van afdeling Samenleving en de verhuuradministratie van de Exploitanten van binnensport in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek. Onderstaande tabel geeft zicht op het gemiddeld aantal uren onderwijsgebruik per dag.
Bewegingsonderwijs schooljaar 2018/2019
Gebruiksuren; gemiddelde aantal uren per dag 2018/2020 en bezetting o.b.v. norm capaciteit
Het onderwijsgebruik is dus beperkt tot maximaal 26 klokuren bewegingsonderwijs PO en maximaal 40 klokuren VO. Uiteraard kan een accommodatie in de praktijk nog langer worden gebruikt. Dat verklaart ook waarom de piekbezetting van een accommodatie soms boven de 100% kan liggen.
De binnensportaccommodaties in Wijk bij Duurstede worden over het algemeen goed benut door bewegingsonderwijs. De basisscholen6 hebben afwisselend gymnastiek in de gymzaal Het Anker, Binnenstad en Mariënhoeve. Het gebruik van de grotere binnensportaccommodaties (sporthallen en sportzalen) ligt beduidend lager. Met uitzondering van sporthal Rijnsloot; hoewel daar ook slechts 1/3e hal wordt benut, wat neerkomt op een behoefte aan een gymzaal en niet per definitie een sporthal (met 3 zaaldelen). Van de twee sporthallen op sportcomplex Mariënhoeve – die beiden deelbaar zijn in 3 zaaldelen – wordt alleen sporthal 2 structureel benut door onderwijs als halve sporthal. Het Revius Lyceum gebruikt naast de eigen gymnastiekvoorzieningen ook sporthal 2 (1/2e) in de ochtend en incidenteel op woensdagmiddag de hele sporthal 2 op sportcomplex Mariënhoeve.
Al met al is het beeld dat de gymzalen overdag volop worden gebruikt voor bewegingsonderwijs en dat de sporthallen en sportzalen overdag grotendeels leeg staan.
Voor het Sportgebruik van de binnensportaccommodaties is de periode 10-2018 tot en met 02-2020 als uitgangspunt genomen. De gebruiksgegevens zijn aangeleverd door de drie sportexploitanten: stichting WijkSport, sportstichting Langbroek en stichting Sportvoorzieningen Cothen.
De factsheet tracht een zo compleet mogelijk beeld te geven van het gebruik van de binnensportaccommodaties. Daarom wordt niet alleen naar de piekbelasting bekeken – bijvoorbeeld een week uit de maand november en januari – maar ook het gemiddelde gebruik over de periode 10-2018 tot en met 02-2020 gecombineerd met het aantal huurmomenten. Zo ontstaat een compleet beeld van het structureel gebruik op werkdagen en in de weekenden en daarmee beter begrip van het gebruik van de sportaccommodaties. De sportverenigingen gebruiken de binnensportaccommodaties voornamelijk op doordeweekse dagen tussen 16:00 en 23:00 (capaciteit weekdagen 35 uur) en in het weekend op zaterdag van 09:00 tot 22:00 en zondag van 10:00 tot 19:00 (capaciteit weekend 20 uur). Uiteraard kan een accommodatie in de praktijk nog langer worden gebruikt. Dat verklaart ook waarom de piekbezetting van een accommodatie soms boven de 100% kan liggen.
In de berekening van de bezetting zijn de uren omgerekend naar hele sporthaluren: bijvoorbeeld 12 uur gebruik van 1/3e hal is 4 uren hele sporthal (1/3e x 12). Onderstaande tabel toont van de binnensportaccommodaties het gebruik door sportverenigingen. Het betreft het gemiddelde aantal gehuurde uren per dag over de periode 10-2018 tot en met 02-2020. De bezetting geeft een beeld van het gebruik afgezet tegen de reguliere gebruiksuren.
Gebruiksuren in hele sporthaluren; gemiddelde per dag 10-2018 t/m 02-2020 en bezetting t.o.v. capaciteit sport
Over het algemeen genomen worden de binnensportaccommodaties in Wijk bij Duurstede goed benut door sportverenigingen. De sporthallen en de turnhal op sportcomplex Mariënhoeve zijn echte verenigingsvoorzieningen: overdag staan zij vrijwel leeg en van circa 17:00 tot 22:30 is er volop sportgebruik. De voornaamste bevindingen worden hieronder per kern weergegeven:
De Dansruimte wordt op weekdagen vanaf 15:00-22:00 goed gebruikt door (commerciële) dansschool Mbition. Gemiddeld voor 5 tot 7 uur per dag. In het weekend wordt de dansruimte hoofdzakelijk gebruikt door de Judobond Nederland en incidenteel door Judovereniging Duurstede en Mbition. De Dansruimte is beschikbaar op werkdagen tot 15:00 en in het weekend op regelmatige momenten.
De Dojo is rijk uitgerust en deelbaar in 3 zaaldelen. Overdag op werkdagen staat de dojo veelal leeg en wordt deze ’s avonds voor 1/3e benut: gemiddeld 2 uur per dag. In het weekend worden wel alle zaaldelen van de dojo benut. Dat uit zich ook in een hoge weekendbezetting. Hoofdgebruikers zijn Judo Duurstede, Renesports en Judobond Nederland.
De gymzaal op Marienhoeve wordt in beperkte mate gebruikt door sportverenigingen. Het gaat om circa 10:30 uur per week waarvan iets meer dan 2:00 in het weekend. In het weekend staat de gymzaal nagenoeg leeg. De gymzaal beschikt over een volleybal en tennisveld en wordt in het weekend hoofdzakelijk gebruikt door voetbalvereniging CDW en volleybalvereniging SV Bourgondie. Op werkdagen is er gevarieerd gebruik met korte gebruiksuren (01:00) door enkele verenigingen (Levitas, TTV Effect) en verder (commerciële) aanbieders als en Stichting Binding.
De Jeu de Boules banen (binnen) worden vooral gebruikt op woensdag, donderdag en zaterdag. Het gaat om circa 2 tot 5,5 uur gebruik. De overige dagen hebben een incidenteel karakter. De Jeu de Boules banen (binnen) zijn de minst gebruikte sportvoorzieningen op sportcomplex Marienhoeve, uitgaande van het totaal aantal verhuurde uren.
Sporthal 1 en sporthal 2 op Marienhoeve worden respectievelijk circa 36:00 en 38:00 hele sporthal uren gebruikt door sport. Uitgaande van de beschikbare capaciteit voor sportgebruik (55 uur per week) is er in beide hallen ruimte voor zo’n 20 uur extra sportgebruik per week. Sporthal 2 vertoont een iets betere benutting in het weekend. Hoofdgebruikers van sporthal 1 zijn KV Viking, badmintonvereniging Ricochet en hockeyvereniging Dorsteti. Sporthal 2 wordt hoofdzakelijk gebruikt door volleybalvereniging SV Bourgondië, hockeyvereniging Dorsteti en basketbalvereniging Bourgondië. Dorsteti zorgt in beide hallen voor een substantieel aandeel in de benutting.
Voornaamste bevindingen gebruik binnensportaccommodaties Cothen en Langbroek:
Sportzaal Langbroek wordt circa 16:30 uur per week gebruikt door Omnivereniging SVL, dat is een bezetting van 41% uitgaande van de maximale capaciteit sportgebruik. In het weekend wordt de sportzaal beperkt gebruikt. SVL-gymnastiek huurt 6:00 uur per week, volleybal 5:00 uur per week en badminton 1:30 uur per week. Daarnaast is er op zaterdag 2:00 karate.
Sporthal Rijnsloot wordt circa 17:30 uur per week gebruik, hoofdzakelijk door hv Fortissimo (14:00 hele sporthaluren). Daarnaast heeft de sporthal een beperkt aantal overige huurders. Omgerekend naar hele sporthaluren gebruikt Levitas 1:30 op dinsdagavond en zaterdagochtend, Badminton 2:00 op dinsdagmiddag en woensdagavond en is er op woensdagavond Volleybal in 1/3e sporthal, omgerekend 00:30 uur.
Gecombineerd Onderwijs en Sport
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en NOC*NSF hebben een richtlijn voor de bouw en exploitatie van sporthallen en -zalen. Beide richtlijnen gaan uit van het (potentiële) jaargebruik in uren. De VNG adviseert dat voor de bouw en exploitatie van een sporthal of –zaal een minimale behoefte van 1.600 uur per jaar moet bestaan (sport en onderwijsgebruik). De NOC*NSF hanteert een richtlijn van 1.400 uur sportgebruik (exclusief onderwijsgebruik). Voor gymzalen is er geen richtlijn.
De tabel hieronder toont het gebruik van de accommodaties over de periode 03-2019 tot en met 02-2020 afgezet tegen de VNG-richtlijn van 1.600 uur per jaar (onderwijs en sport) en die van de NOC*NSF (sport alleen):
Gebruiksuren; aantal gebruiksuren 03-2019 tot en met 02-2020
Het gebruik van de sporthallen/-zalen ligt onder die richtlijn van 1.600 uur per jaar. De binnensport komt totaal gemiddeld op 83% van die 1.600 uur. Sportzaal Langbroek komt met 93% in de buurt van de richtlijn. De onderwijsbezetting is goed, maar de zaal wordt matig gebruikt door sportverenigingen. Sporthal 1 en sporthal 2 op sportcomplex Mariënhoeve presteren met respectievelijk 76% en 79% ondermaats. Beide zijn goed uitgeruste hallen, groot en deelbaar in 3 zaaldelen, maar zij worden niet optimaal gebruikt. Met name overdag staan zij leeg. De vraag is in hoeverre deze sporthallen meer benut kunnen worden voor bewegingsonderwijs. Sporthal De Rijnsloot heeft met 60% bezetting het laagste gebruik. De hal bestaat uit 3 zaaldelen (gymzalen) en heeft dus veel capaciteit over. De sporthal wordt gebruikt door basisschool Sint Carolus en De Toermalijn. Zij benutten 1/3e deel sporthal (één gymzaal) voor bewegingsonderwijs. Sporthal De Rijnsloot staat overdag dus voor 2/3e leeg. Op maandag tot en met donderdag wordt de hele sporthal gebruikt van circa 17:30 tot 21:30. De hal biedt ruimte om meer gebruik te accommoderen, met name op vrijdag, zaterdag en zondag.
De turnhal op sportcomplex Mariënhoeve vormt een uitzondering. Deze kan ook niet worden afgezet tegen de VNG-richtlijn. De turnhal is een monofunctionele sportvoorziening die niet geschikt is voor bewegingsonderwijs of andere sporten. Deze staat dan ook volledig tot de beschikking van Levitas (325 leden). Levitas gebruikt de hal hoofdzakelijk tussen 16:00-22:30 en hoeft daarbij geen rekening te houden met andere gebruikers. De turnhal staat op doordeweekse dagen gemiddeld gezien leeg tussen 10:00 en 15:00.
In onderstaande grafiek is het gebruik van de binnensportaccommodaties op sportcomplex Mariënhoeve afgezet tegen de VNG-richtlijn. Het gebruikspatroon (kolommen) geeft zicht op het gebruik per kalendermaand. Het totaalgebruik per type accommodatie (lijnen) is een weergave van het totaal aantal gebruiksuren van betreffende accommodatie in vergelijking met de (blauwe) VNG-richtlijn.
De binnensportaccommodaties kennen een piekgebruik in de wintermaanden. Dan zijn de accommodaties het meest optimaal in gebruik. In de overige 8 maanden van het jaar ligt het gebruik beduidend lager. In feite is dat niet uniek in Nederland. Het is wel een aandachtspunt dat er op sportcomplex Mariënhoeve substantiële binnensportcapaciteit op één locatie is gevestigd. Die capaciteit is gebaseerd op het accommoderen van piekgebruik (4 maanden per jaar én iedere vereniging wil kunnen trainen tussen 18:00-22:00).
2.3 Aanbod Buitensportaccommodaties
Verspreid over de kernen Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede liggen drie goed uitgeruste buitensportaccommodaties. Sportpark De Nieuwe Kamp (Cothen), Sportpark Oranjehof (Langbroek) en Sportcomplex Mariënhoeve (Wijk bij Duurstede).
In de kern Wijk bij Duurstede ligt sportcomplex Mariënhoeve; een cluster van (deels) kern overstijgende buitensportvoorzieningen. Mariënhoeve accommodeert de buitensporten: voetbal, hockey, tennis, korfbal, honk- en softbal en petanque. De voetbalaccommodatie (CDW) beschikt over 2 kunstgras hoofdvelden, 2 natuurgrasvelden en 2 natuurgras pupillenvelden. Ook is er een keeperstrainingshoek. CDW heeft een verouderde clubaccommodatie met kantine en kleed-/wasruimten (8 stuks). Sinds 2020 huurt CDW de 2 natuurgrasvelden niet meer. De tennisaccommodatie (tv Uitwijk) heeft 7 verlichte banen, een oefenmuur en een minibaan. TV Uitwijk heeft een club-/kleedgebouw met kantine en 3 tennisbanen zijn eigendom van de vereniging. De hockey accommodatie (Dorsteti) bestaat uit 2 semi-water hockeyvelden en een club-/kleedgebouw met kantine. De korfbalaccommodatie (KV Viking) heeft 1 natuurgrasveld en een natuurgras pupillenveld. De petanque accommodatie (Mazijk de Petanque) beschikt – naast de indoorbanen – over 2 buitenbanen.
Sportpark Nieuwe Kamp accommodeert een voetbal en tennisvoorziening. Voetbalvereniging SVF heeft beschikking over 1 kunstgrasveld, 1 natuurgrasveld en natuurgras pupillenveld. Tennisclub TC De Kamp heeft 4 verlichte tennisbanen. In Cothen liggen naast de sporthal ook nog 2 asfaltvelden (20m x 40m) met belijning voor handbal en voetbal. Handbalvereniging HV Fortissimo gebruikt deze velden.
Sportpark Langbroek is een goed uitgeruste buitensportaccommodatie (met gymzaal) dat wordt gebruikt door omnivereniging SVL. SVL-voetbal gebruikt 1 kunstgras hoofdveld en 2 natuurgrasvelden inclusief verlichting. SVL-tennis heeft beschikking over 3 verlichte tennisbanen. De tennisbanen voldoen niet aan de KNLTB-normen en zijn daarom enkel geschikt voor training en recreatief gebruik. De club-/kleedaccommodatie (met 8 kleedkamers buitensport en 2 kleedkamers gymzaal) en kantine bevinden zich in een multifunctionele accommodatie.
2.4 Gebruik buitensportaccommodaties
Het gebruik van de buitensportaccommodaties in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede is globaal in beeld gebracht aan de van het aantal leden en het aantal ingeschreven teams.
De voetbalaccommodatie op Mariënhoeve beschikt over 6 voetbalvelden en 8 kleed-/wasruimten. Hoofdgebruiker CDW heeft momenteel 740 leden en 48 teams. Van dat aantal teams spelen 42 teams op zaterdag, 1 team op zondag en 5 doordeweeks. Kortom, op zaterdag wordt er volop gevoetbald en op zondag liggen de velden vrijwel de hele dag leeg. CDW heeft een behoefte van 4 wedstrijdvelden en 8 kleed-/wasruimten en 2 trainingsvelden (conform behoeftebepaling KNVB, december 2020).
Hockeyvereniging Dorsteti heeft beschikking over twee (semi-) watervelden. De hockeybond (KNHB) drukt de capaciteit van een vereniging uit in normteams. Deze capaciteit is gebaseerd op het aantal en type velden van de vereniging en op het gegeven dat 60% van de normteams thuis moet kunnen spelen. Een (semi-)waterveld kan zes normteams per dag aan. De veldcapaciteit van Dorsteti is dus 12 normteams (die 60% thuis spelen). Dorsteti heeft 560 leden en 33 ingeschreven teams die optellen tot 21 normteams: 14 teams op zaterdag en 7 teams op zondag. Gelet op deze behoefte aan velden is op zondag ruim voldoende veldcapaciteit beschikbaar: aanbod 12 normteams en vraag 7 normteams is een overcapaciteit van 5 normteams (bijna 1 semiwaterveld). Op zaterdag is planning technisch de maximale capaciteit van de twee velden bereikt: aanbod 12 normteams en vraag 14 normteams is een ondercapaciteit van 2 normteams te weten 0,3 semiwaterveld (conform behoeftebepaling KNHB, december 2020).
Korfbalvereniging KV Viking heeft 128 leden en circa 12 ingeschreven teams. De vereniging speelt competitie op zaterdag. In seizoen 2018/2019 speelde KV Viking 130 thuiswedstrijden op 30 zaterdagen. De twee kunstgrasvelden liggen tegen de hal en vormen zo een optimale korfbalvoorziening.
Op sportcomplex Mariënhoeve ligt een honk- en softbalaccommodatie die wordt gehuurd door honk- en softbalvereniging Wyck Lions. De vereniging heeft 31 leden en 3 ingeschreven teams; een heren honkbalteam, een heren softball team en een dames softball team. De trainingen zijn op dinsdag- en woensdagavond. De accommodatie is geschikt voor 2e klasse (Wyck speelt 3e klasse) en heeft dispensatie van de bond vanwege het combinatieveld.
Tennisvereniging TV Uitwijk heeft 344 leden die jaarrond kunnen spelen op de 7 verlichte tennisbanen. Om een beeld te geven van de benutting van accommodatie hanteert de KNLTB een richtlijn van 50-70 spelers per baan, ongeacht de baansoort. Op verlichte banen kan de richtlijn worden verhoogd tot een bandbreedte van 70-90 spelers per baan. Uitgaande van de 344 leden heeft TV Uitwijk met 5 tot 6 verlichte tennisbanen voldoende capaciteit (conform richtlijn KNLTB, december 2020).
De richtlijn kan niet te strikt gehanteerd worden, omdat tennisverenigingen erg verschillen ten aanzien van competitie, trainingen en overige clubactiviteiten. Verder moet worden opgemerkt dat de tennissport al jaren wordt gekenmerkt door dalende ledenaantallen. Steeds meer verenigingen stoten overcapaciteit af om vernieuwend aanbod te ontwikkelen, zoals Padel. Op meer dan 100 locaties in Nederland is inmiddels één of meer padelbanen te vinden, veelal te vinden bij een KNLTB aangesloten vereniging.
Mazijk de Petanque heeft 71 leden en beschikt naast de indoor accommodatie ook over 2 buitenbanen. De vereniging organiseert activiteiten voor training en recreatief petanque en speelt op zaterdag competitie.
Het eigendom, beheer en de exploitatie van het gehele sportcomplex Mariënhoeve is verantwoordelijkheid van Stichting WijkSport.
Sportpark Nieuwe Kamp in Cothen voorziet in een voetbal- en tennisaccommodatie. De voetbalaccommodatie wordt gebruikt door SVF en heeft beschikking over 1 kunstgrasveld en verlicht pupillenveld en een natuurgrasveld. Hoofdgebruiker SVF heeft momenteel 400 leden en 20 teams. Van dat aantal teams spelen 18 teams op zaterdag, 2 teams op zondag en 0 doordeweeks. Op zaterdag is de piekbelasting en op zondag liggen de velden nagenoeg leeg. Op grond van de behoeftebepaling KNVB zou SVF naar boven afgerond 2 wedstrijdvelden nodig hebben op zaterdag, 1 trainingsveld en 6 kleed-/wasruimten (conform behoeftebepaling KNVB, december 2020).
De tennisaccommodatie in gebruik door TC De Kamp heeft 4 verlichte tennisbanen en een kleine tennisbaan. Op de verlichte banen is de bandbreedte 70-90 spelers per baan. Uitgaande van de 161 leden heeft TC de Kamp een behoefte van 2 tennisbanen (conform richtlijn KNLTB, december 2020).
Aan het parkeerterrein van het sportcomplex ligt een multifunctioneel asfaltveld met o.a. basketbalveld.
Het beheer en exploitatie van de binnensportvoorzieningen in Cothen is in handen van Stichting Sportvoorzieningen Cothen (SSC). De stichting verhuurt naast de sportvoorzieningen ook de kantineruimten, grote vergaderzaal (100 personen) en kleine vergaderruimte (10 personen). Het beheer van de buitensportaccommodatie is verantwoordelijkheid van de gemeente Wijk bij Duurstede.
Het sportpark en de binnensportvoorzieningen in Langbroek worden gebruikt door Omnivereniging SVL. De voetbalaccommodatie beschikt over 1 kunstgrasveld, 1 natuurgrasveld en 1 pupillenveld (allen verlicht), hoofdgebruiker is SVL-voetbal. De vereniging heeft 14 teams die allen op zaterdag spelen. De veldbehoefte is 2 wedstrijdvelden, 1 trainingsveld en 4 kleed-/wasruimten (conform behoeftebepaling KNVB, december 2020).
De tennisaccommodatie wordt gebruikt door SVL-tennis en heeft 3 verlichte tennisbanen. Uitgaande van de richtlijn van de KNVB van 70-90 spelers per verlichte baan heeft de vereniging een capaciteit van 360 leden. De vereniging heeft momenteel 63 leden die aan één tennisbaan voldoende capaciteit zouden hebben.
Het beheer en exploitatie van sportpark Langbroek is in handen van Sportstichting Langbroek (SLL).
2.5 Beheer en tarievenstructuur
Wat betreft eigendom, beheer en exploitatie van de sportaccommodaties is binnen de gemeente nu geen uniforme lijn. En daarmee is ook de financiële structuur en dus het tarievenbeleid verschillend per gebruiker. Sportcomplex Mariënhoeve is eigendom (erfpacht) van stichting WijkSport. De stichting is verantwoordelijk voor de instandhouding, beheer en exploitatie van binnen- en buitensport en ontvangt van de gemeente een subsidie voor de uitvoering van taken. Met uitzondering van 4 tennisbanen die eigendom zijn van tennisvereniging TV Uitwijk; de andere 3 tennisbanen zijn eigendom van Stichting WijkSport.
In Langbroek is eenzelfde constructie met sportstichting Langbroek. De stichting heeft binnen- en buitensportaccommodatie in eigendom (erfpacht) en is verantwoordelijk voor instandhouding, beheer en exploitatie en ontvangt subsidie. De grondslagen van de financiële structuur zijn wel anders dan die bij sportcomplex Mariënhoeve. In Cothen is de binnensportaccommodatie verantwoordelijkheid van stichting sportvoorzieningen Cothen en de buitensportaccommodatie sportpark De Nieuwe Kamp is verantwoordelijkheid van de gemeente.
2.6 Financiën sportaccommodaties
Wijk bij Duurstede heeft een goed verspreid aanbod binnen- en buitensportaccommodaties over de drie kernen. De accommodaties bieden volop gelegenheid voor sport- en beweegactiviteiten. Zij dragen daarmee bij aan Sport en gezondheid, sociale cohesie en een nog veel uitgebreider palet aan maatschappelijke doelen. De gemeente heeft voor alle sportaccommodaties € 793.895 als kosten begroot. Daar staat een post baten tegenover van € 15.325. Dat brengt het saldo van de sportaccommodaties op € 778.570. De kosten en baten per accommodatie zijn als volgt:
In absolute zin zijn de financiële verschillen tussen de kernen aanzienlijk. In verhouding tot het aantal inwoners en aantal accommodaties per kern zijn de verschillen kleiner en is er balans in de uitgaven.
Zo blijkt dat ruim 63% van wat de gemeente per saldo uitgeeft aan sportaccommodaties gerelateerd is aan sportcomplex Mariënhoeve. Uitgaande van het aantal sportaccommodaties en -voorzieningen in de betreffende kern of het aantal inwoners per kern, ligt de verhouding min of meer gelijk: de gemeente geeft per saldo (kosten minus opbrengsten) gemiddeld € 31,- per inwoner uit aan sportaccommodaties. En de sportaccommodaties kosten per saldo gemiddeld € 32.546 per accommodatie. De verhouding is als volgt:
De gemeentelijke uitgaven aan sportaccommodaties zijn vrijwel geheel – voor 86% - toe te delen aan Subsidies/bijdragen aan derden (49%) en Kapitaallasten (37%). Een uitzondering is sportcomplex De Nieuwe Kamp, waar de gemeente wel kosten maakt voor onderhoud aan sportvoorzieningen.
3. Factsheet Sociaal-maatschappelijke accommodaties
Onder sociaal maatschappelijke accommodaties verstaan we accommodaties met voorzieningen en activiteiten zoals de bibliotheek, dorpshuis, atelier/oefenruimte, ontmoetingsplek, theater. In de komende paragrafen worden deze accommodaties op een rijtje gezet en een aantal ervan nader toegelicht.
3.1 Aanbod sociaal-maatschappelijke accommodaties
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Onderwijs, Sociaal-maatschappelijk, Welzijn en zorg, Commercieel. |
|
Het meest diverse aanbod sociaal-maatschappelijke accommodaties is te vinden in Wijk bij Duurstede. Hierbij moet worden opgemerkt dat een deel van deze accommodaties op (soms korte) termijn niet meer beschikbaar is. De accommodatie die het betreft zijn gearceerd in de tabel. Alleen al het voormalig Postkantoor en de voormalige Bibliotheek accommoderen nu vast aanbod sociaal-maatschappelijke voorzieningen die onmisbaar zijn. Het voormalig schoolgebouw Het Palet is tijdelijk in gebruik door het vrouwenkoor Eigen Wijs. De voormalige sporthal De Vikinghal is een sloopobject en tijdelijk in gebruik door stichting Wijkse Projecten.
Het accommodatie aanbod voor sociaal-maatschappelijke activiteiten zal in de kern Wijk bij Duurstede sterk veranderen: 5 van de in totaal 11 accommodaties kwalificeren als ontwikkellocatie. Dus 45% van het aanbod verdwijnt de komende jaren en vaste huurders/ gebruikers zullen elders onderdak moeten vinden.
Het Calypso Theater staat in de kern Wijk bij Duurstede. De gemeente verstrekt het Theater jaarlijks een subsidie van € 59.568. De accommodatie bestaat uit 2 voorzieningen: het Calypso Theater en Calypso’s Muziektheater. Het Calypso Theater is geschikt voor activiteiten van 5 tot 250 personen en bestaat uit een foyer, theatercafé, de theaterzaal en een vergaderruimte. Naast theatervoorstellingen worden zakelijke en feestelijke evenementen georganiseerd. Het Muziektheater is geschikt voor 5 tot 120 personen en beschikt over een balletvloer.
Het gebouw De Feuniks aan de Walplantsoen 14 is particulier eigendom. De gemeente heeft het gebouw verkocht met de bestemming “maatschappelijke doeleinden” inclusief door gemeente en koper overeengekomen vaste tariefstelling voor commercieel en niet-commercieel (maatschappelijk) gebruik. Op dit moment zijn de vaste gebruikers: stichting Islamitisch Cultureel Centrum Wijk bij Duurstede (ICCW), Wijks Atelier, Wijks Stekje, Biljartvereniging Duurstede en Reinaerde werkcentrum Vos.
De kern Cothen heeft het Dorpshuis als centrale plek voor sociaal-maatschappelijke activiteiten. Muziekvereniging Excelsior organiseert in haar eigen gebouw muziek- en danslessen, verenigingsbijeenkomsten et cetera. Ook biedt Excelsior onderdak aan activiteiten van De Zonnebloem.
Muziekvereniging Excelsior in Cothen heeft sinds 2011 een eigen muziekgebouw ‘De Krib’. De vereniging bestaat uit een fanfare, een malletband, een jeugdband en een twirlteam. Het muziekgebouw heeft diverse mogelijkheden voor verhuur en gebruik voor workshops, trainingen en vergaderingen.
De grootte van de ruimtes varieert tussen de 30m2 en 200m2. In het gebouw is een keuken en bar aanwezig. Bestuurskamer voor circa 8 personen. De grote zaal is deelbaar.
In Langbroek neemt de MFA Oranjehof een belangrijke plek in voor wat betreft het accommoderen van sociaal-maatschappelijke voorzieningen.
De bibliotheek van Wijk bij Duurstede heeft een vestiging in het gemeentehuis, Dienstencentrum Cothen en in dorpshuis De Toekomst in Langbroek. De gemeente verstrekt jaarlijks een budgetsubsidie ter grootte van maximaal € 365.196. Dit bedrag is opgebouwd uit de volgende componenten: Basispakket, Huisvesting, Cultuurcoach (0,45 fte), Boekstart. De subsidie die de bibliotheek ontvangt is substantieel hoger dan andere sociaal-maatschappelijke accommodaties. De te verrichten prestaties luiden: het verstrekken van informatie, het aanbieden van materialen t.b.v. het leven-lang-leren en het bieden van ontspanning en recreatie. De cultuurcoach is in dienst van de bibliotheek en stimuleert de samenwerking in de culturele sectoren en het onderwijs, initieert, ontwikkeld en voert (educatieve) projecten uit op scholen en gemeentebreed (Beleidsregel subsidieverlening 2020).
Bibliotheek Z-O-U-T (Zuid Oost Utrecht) exploiteert de bibliotheek als een gastvrije locatie waar bezoekers naast boeken lenen ook toegang hebben tot (oefen)computers, individuele werk- en studieplekken, print- en kopieerfaciliteiten, een leestafel en in Wijk bij Duurstede en Langbroek ook een eet- en drinkvoorziening. De openingstijden en beschikbare faciliteiten zijn per locatie als volgt:
Zoals blijkt uit de financiële analyse (hoofdstuk 3.3 van deze factsheet), is de subsidie per hoofd van de bevolking substantieel hoger dan andere sociaal-maatschappelijke partners. Het verdient aanbeveling de huisvesting van de bibliotheek – als component van de budgetsubsidie – in overleg met de bibliotheek nader te analyseren. Mogelijkheden tot optimalisatie van accommodatie(gebruik) moeten worden benut.
Cothen en Langbroek hebben ieder een dorpshuis met als voornaamste doel het accommoderen van het lokale verenigingsleven. De gemeentelijke uitgaven aan dorpshuis Langbroek zijn € 55.797 per jaar en dorpshuis Cothen € 42.231.
Dorpshuis De Toekomst in Langbroek bevindt zich in de MFA Oranjehof; een multifunctionele accommodatie met onder één dak een basisschool en breed aanbod maatschappelijke activiteiten (creatief/cultureel, sport en bewegen, welzijn/zorg) en een ‘commerciële schil’ van activiteiten die bijdragen aan het exploitatieresultaat. Het dorpshuis heeft een centrale ontmoetingsruimte (40 tot 50 personen) en een grote feestzaal met podium van 10x5 meter (200 personen). De kleinere zaal (tot 15 personen) en twee vergaderruimten (tot 15 personen) worden vast gebruikt als consultatiebureau en priklocatie (Saltro) en zijn daarbuiten nog te huren. Dorpshuis De Toekomst vervult een brede sociaal-maatschappelijke rol. De stichting verhuurt ruimten aan o.a. stichting Boogh, stichting Binding, Fit 4 All, kinderopvang, GGD en de Bibliotheek. De stichting heeft een activiteitencommissie die activiteiten organiseert voor alle inwoners van Wijk bij Duurstede (o.a. Covac, Koningsdag, Wintermarkt et cetera). De ontmoetingsruimte in het Dorpshuis dient als ‘huiskamer’ voor de bewoners van de appartementen. Stichting Dorpshuis Langbroek heeft twee parttime medewerkers die worden ondersteund door vrijwilligers.
Het Dorpshuis in Cothen vervult eveneens een brede sociaal-maatschappelijke rol. ’t Dorpshuis van Cothen heeft een centrale entree (30 tot 70 personen), een grote zaal (250 personen) en twee te delen zalen (50 tot 100 personen) voor feesten of bijeenkomsten. Daarnaast is er een vergaderruimte (tot 8 personen). De stichting verhuurt zalen aan diverse lokale en regionale organisaties waaronder stichting Binding (ouderenactiviteiten, jongerendisco), muziekonderwijs, basisschool Toermalijn (musicals) en activiteiten zoals feesten en partijen, condoleances en uitvaarten. De stichting heeft de horeca-exploitatie sinds 2017 verpacht aan Food ‘N Mood Catering uit Houten. Met de verpachting van de horeca wordt het Dorpshuis meer “vermarkt” als partycentrum en is het sociaal-maatschappelijke karakter naar de achtergrond verschoven. Gelet op de leeftijd van Dorpshuis Cothen (1966) verwacht de Stichting de komende jaren regelmatig middelen vrij te moeten maken voor onderhoud en verbeteringen. In 2019 zijn met een geldlening van de gemeente forse investeringen gedaan m.b.t. veiligheidseisen (luchtkwaliteit, brandveiligheid etc.).
In beide kernen heeft het dorpshuis een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. De prijsstelling van het Dorpshuis Cothen ligt gemiddeld 35% hoger dan Dorpshuis De Toekomst in Langbroek.
3.2 Vraag sociaal-maatschappelijke accommodaties
Op basis van het aantal sociaal-maatschappelijke accommodaties en de vaste huurders/ exploitanten en of eigenaren, wordt een globaal inzicht in de vraag naar sociaal-maatschappelijke accommodaties verkregen. De huidige omvang (aantal locaties, aantal m2, indeling) is voldoende voor de huidige vraag. Dat betekent dat het wegvallen van ontwikkellocaties (Voormalig Postkantoor, Voormalig Bibliotheek, Rondeel, Voormalig schoolgebouw Het Palet en de Vikinghal) vraag naar sociaal-maatschappelijke accommodaties oplevert: de huidige huurders/gebruikers van deze accommodaties moeten elders onderdak vinden.
Wat de werkelijke vraag is c.q. het daadwerkelijk gebruik van deze accommodaties is niet in beeld gebracht. Die wordt bepaald door de programmering en het gebruik van betreffende accommodaties te kennen. Dat vraagt een uitgebreid onderzoek onder alle stakeholders. Voor het accommodatiebeleid is dat niet relevant, maar voor accommodatievraagstukken zal de gemeente deze programmering wel gaan opvragen.
3.3 Financiën sociaal-maatschappelijke accommodaties
Het accommodatie aanbod met sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen kosten de gemeente € 552.735 in 2021. Daar staan baten tegenover met een omvang van € 14.213. Mogelijk worden baten net als bij de sportaccommodaties (deels) verrekend met subsidies/bijdragen. Dit gebrek aan transparantie betekent dat geen zinnige uitspraken kunnen worden gedaan over bijvoorbeeld de dekkingsgraad. De budgetsubsidie die de Bibliotheek ontvangt (€ 365.196) beslaat ruim 66% van de gemeentelijke uitgaven aan sociaal-maatschappelijke accommodaties.
De dorpshuizen in Langbroek en Cothen kosten de gemeente respectievelijk € 47.115 en € 37.882. Dit verschil in absolute zin bestaat ook in verhouding tot het aantal inwoners: Langbroek € 20,- per inwoner en Cothen € 12,-.
De uitgaven bestaan hoofdzakelijk (82%) uit subsidie/bijdragen aan derden. En zoals eerder opgemerkt gaat 66% van de totale uitgaven naar de Bibliotheek.
4. Factsheet Welzijn- en zorgaccommodaties
4.1 Aanbod Welzijn- en zorgaccommodaties
In de kern Wijk bij Duurstede is een cluster van welzijnsvoorzieningen op Walplantsoen 12 en 14. De Feuniks (Walplantsoen 14) accommodeert hoofdzakelijk welzijnsactiviteiten waaronder: ICCW, Wijks Atelier, Wijks Stekje, Biljartvereniging en Reinaerde werkcentrum Vos (voormalig ’t Rondeel) met kunstuitleen. Het gebouw is particulier eigendom. Op het Walplantsoen 12 is Buurtzorg gevestigd.
In de kern Wijk bij Duurstede is een verloskundigenpraktijk De Geboortezaak.
Het consultatiebureau (GGD) was gevestigd in het E&E Gasthuis. Momenteel is het consultatiebureau tijdelijk geaccommodeerd in het dorpshuis Cothen. Een definitieve locatie voor het consultatiebureau is een accommodatievraagstuk dat loopt.
Ewoud en Elisabeth Gasthuis (E&E) is een levendig woonzorgcentrum met diverse maatschappelijke functies en activiteiten. Op de begane grond is een zorgboulevard met verschillende voorzieningen. In de boulevard zijn onder andere ondergebracht: een huisartsenpost, fysio, tandarts, dagopvang, een grand café met restaurant, ruimte voor stichting welzijn ouderen, Vitras, een winkel, WMO-loket gemeente Wijk bij Duurstede, kinderdagverblijf de Rakkertjes et cetera. Tevens is er een beperkte bibliotheekvoorziening en vinden toneelvereniging Toverdo en het smartlappenkoor De Lekkerbekken er onderdak.
In het E&E Gasthuis is een grote zaal (in tweeën deelbaar) waar stichting Binding allerlei sociaal-culturele activiteiten en beweegactiviteiten organiseert voor senioren uit de gemeente. Het uitgebreide programma bestaat uit bridgen, jeu de boules, gym, country-line dance, handwerken, kaarten, bloemschikken, festiviteiten et cetera. De SP houdt er zijn maandelijks spreekuur.
In principe zijn de activiteiten toegankelijk voor alle ouderen uit de gemeente Wijk bij Duurstede (niet exclusief bewoners van het E&E Gasthuis). Het binnenplein, Plein 1400 vormt het hart van het E&E met een grand café, terras, restaurant en winkel en is toegankelijk voor iedereen.
De grote zaal kan door andere verenigingen en organisaties worden gehuurd.
Alle zorgverleners in Cothen, zoals de huisarts, tandarts, apotheek, fysiotherapie, pedicure, buurtzorg, diëtiste, Saltro voor bloed prikken en de trombosedienst, werken vanuit het Dienstencentrum Cothen dat eigendom is van Woningbouwstichting Cothen.
De MFA Oranjehof in Langbroek is een geschikte locatie voor zorg en welzijnsvoorzieningen. De locatie is goed bereikbaar en toegankelijk. Momenteel accommodeert de MFA het seniorensteunpunt van zorginstelling QuaRijn, het consultatiebureau en is stichting Boogh er gehuisvest. Stichting Boogh biedt dagbesteding aan voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Tevens maakt Saltro gebruik van de MFA (1,5 uur per week, 3 ochtenden) voor het bloedprikken (Trombosedienst).
De huisartsenpost in Langbroek bevindt zich in een monumentaal pand (Brink 11) en heeft een apotheekvoorziening in de vorm van een uitdeelpost.
4.2 Financiën welzijn- en zorgaccommodaties
In de begroting 2021 zijn geen direct herleidbare baten en lasten die één op één zijn te relateren aan accommodaties zorg- en welzijn.
5. Factsheet Financieel algemeen
De gemeente draagt logischerwijs een groot deel van de kosten van de maatschappelijke accommodaties. Het gaat om kostencomponenten als kapitaallasten, onderhoudslasten, exploitatielasten (gas, water, elektra), subsidies en daarnaast beperkte opbrengsten uit huur-/pacht en eventueel bijdragen van derden. Met de begroting 2021 als uitgangspunt is een financiële analyse gemaakt van de maatschappelijke accommodaties: onderwijs, sport, sociaal-/cultureel (en welzijn/zorg).
In de begroting wordt geen onderscheid gemaakt tussen soorten subsidies (activiteiten- en accommodatie subsidies). De post uitgaven subsidie/bijdrage aan derde betreft dus subsidies voor zowel activiteiten als accommodatie (zoals exploitatiebijdragen). De subsidie uitgaven zijn gerelateerd aan de accommodatie of type accommodatie en dus is inzicht in alle kosten die nodig zijn om activiteiten en accommodatie mogelijk te maken.
Volgens de begroting 2021 geeft de gemeente Wijk bij Duurstede € 3.370.047 uit aan maatschappelijke accommodaties t.b.v. Onderwijs, Sport en Sociaal-maatschappelijke activiteiten. De opbrengsten zijn begroot op € 468.056; per saldo kosten de maatschappelijke accommodaties de gemeente ruim 2,9 miljoen per jaar, oftewel € 141 per inwoner.
Uitgaven maatschappelijke accommodaties, begroting 2021
Bijna de helft (48%) van de gemeentelijke uitgaven aan maatschappelijke accommodaties bestaan uit kapitaallasten € 1.602.351. De gemeente verstrekt jaarlijks totaal € 872.629 aan directe subsidie voor beheer en exploitatietaken (26%). De resterende uitgaven met een omvang van € 895.067 hebben direct verband met exploitatie en beheer van maatschappelijke accommodaties (26%). De gemeente heeft in die zin als organisatie ook nog een directe betrokkenheid bij beheer en exploitatie van maatschappelijke accommodaties.
Inkomsten maatschappelijke accommodaties, begroting 2021
De opbrengsten uit maatschappelijke accommodatie zijn € 468.056 per jaar. Die opbrengsten komen vrijwel geheel (94%) uit cluster onderwijs € 438.518. Hier geldt een enigszins vertekend beeld, omdat een deel van de opbrengsten uit bijvoorbeeld sportaccommodaties worden verrekend met subsidie. De mate waarin de opbrengsten de kosten dekken is afgerond 14%. En dat is inclusief directe subsidies. De gemeente verstrekt per saldo een indirecte subsidie7 met een omvang van € 2.029.362 per jaar (saldo -/- directe subsidie) voor alle maatschappelijke accommodatie samen.
Kenmerk gemeente WbD: 2021-552
------------------------------------------------------------------------
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-449671.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.