Gemeenteblad van Nijkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2021, 449603 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2021, 449603 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening beheer gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk 2021
HOOFDSTUK 1 INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
HOOFDSTUK 3 VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 7 Begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf en urnenruimte
Degene die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of uitstrooien, vraagt dit schriftelijk aan bij de beheerder. Voorwaarde is dat dit gebeurt voor 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of uitstrooiing plaatsvindt. De zaterdag geldt voor deze bepaling niet als werkdag.
De nabestaanden mogen zelf symbolische handelingen verrichten bij het sluiten van het graf, urnenruimte, of bij uitstrooien van as. Indien nabestaanden zelf handelingen willen verrichten, dan dienen zij dit te vermelden in de schriftelijke kennisgeving als bedoeld in het zesde lid van dit artikel. Nabestaanden dienen bij deze handelingen aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
HOOFDSTUK 4 INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Artikel 16 Overschrijven van verleende rechten
Na het overlijden van een gebruiker of de rechthebbende kan het recht op het graf of urnenruimte overgeschreven worden op naam van een ander natuurlijk persoon of rechtspersoon. Voorwaarde is dat de aanvraag binnen 6 maanden na het overlijden van de gebruiker of rechthebbende wordt gedaan. Als de overledene in het graf wordt begraven, of de asbus in het graf wordt bijgezet, dan dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 17 Afstand doen, vervallen raken en vervallen verklaren van rechten op graven, urnenruimten en herdenkingsplaatsen
In geen van de gevallen als bedoeld in het eerste of tweede lid vindt terugbetaling plaats van (een deel van) de kosten van het recht of van eventuele andere kosten. Evenmin kan aanspraak worden gemaakt op enige vergoeding, of ontslaat het de rechthebbende of gebruiker van de verplichting tot het betalen van de kosten voor de lopende termijn.
Indien het recht is vervallen en geen andere bestemming voor de eventueel in het graf of urnenruimte aanwezige stoffelijke resten en/of as(-bussen) kenbaar is gemaakt, worden de resten op een daartoe bestemd gedeelte van de begraafplaatsen begraven. Dit gebeurt op een door de beheerder te bepalen tijdstip.
Op het graf of urnenruimte aanwezige grafbedekking en/of gedenkplaat mogen vóór het vervallen van het recht worden verwijderd. Na het vervallen van het recht blijft de grafbedekking of gedenkplaat gedurende 13 weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker. Na 13 weken vervalt deze aan de gemeente, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.
Artikel 19 Onderhoud door de gemeente
Bij niet-betaling van het in het eerste en derde lid bedoelde onderhoud wordt de op het desbetreffende graf aanwezige grafbedekking verwijderd. Dit gebeurt niet eerder dan 6 maanden na aanvang van de gestelde termijn. De grafbedekking blijft gedurende 13 weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker. Na 13 weken vervalt deze aan de gemeente, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.
Artikel 20 Onderhoud door rechthebbende of gebruiker
Indien een beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of gevaar oplevert voor derden, dan kan het college de rechthebbende of de gebruiker aanschrijven en verplichten om deze, binnen een door het college gestelde termijn, te herstellen,
Indien de rechthebbende of de gebruiker het nalaat om de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, dan kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of, zo nodig, de gehele grafbedekking verwijderen. De grafbedekking blijft gedurende 13 weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet eerder plaats dan nadat het college de rechthebbende of de gebruiker door middel van een brief schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of de gebruiker niet bekend is maakt het college de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het informatiebord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
HOOFDSTUK 6 RUIMING VAN GRAVEN EN URNENRUIMTEN
Artikel 23 Ruimen, bezorgen van stoffelijke resten en as
Het college maakt het voornemen om een graf of urnenruimte te ruimen ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden, per brief, aan de rechthebbende of gebruiker bekend. Indien het adres van de rechthebbende of gebruiker niet bekend is, maakt het college het voornemen tot ruiming van het graf gedurende een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming bekend. Het college doet dit door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en mededeling op het informatiebord bij de ingang van de begraafplaats.
HOOFDSTUK 7 IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING
Artikel 25 Intrekken oude regeling
De Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk, inwerking getreden op 1 januari 2014, wordt ingetrokken.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een melding of vergunning op grond van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt deze verordening toegepast.
Overtreding van enige bepaling van deze verordening of van een krachtens enige bepaling van deze verordening gegeven voorschrift wordt, voor zover niet reeds bij of krachtens de wet strafbaar gesteld, gestraft met een geldboete van de eerste categorie, en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Als toepassing van deze verordening tot onbillijkheden leidt, dan kan het college in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van deze verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nijkerk d.d. 14 oktober 2021,
de griffier,
mevrouw A.G. VERHOEF-FRANKEN
de voorzitter,
de heer mr. drs. G.D. RENKEMA
Toelichting bij de Verordening beheer gemeentelijke begraafplaatsen 2021.
HOOFDSTUK 1 INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de gebruikte begrippen gedefinieerd. De gemeente sluit aan bij de begrippen onder andere aan bij de Wet op de lijkbezorging en reguliere bewoordingen. Bij de begrippen en in het taalgebruik probeert de gemeente aanstootgevende woorden te vermijden. Bijvoorbeeld gebruikt de gemeente zoveel mogelijk het woord overledene in plaats van lijk. Desondanks kan het lezen van de tekst emoties of weerstand oproepen.
Artikel 2 Beheer van de begraafplaatsen
Naast de verordening zijn de afspraken over de uitvoering en technische voorschriften voor het beheer vastgelegd in de Nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk 2021. De tarieven zijn opgenomen in de Verordening lijkbezorgingsrechten. Deze worden jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld.
In het kader van privacy van gegevens zijn niet alle gegevens openbaar.
De verantwoordelijkheid voor wijzigen en opgeven van juiste naam- en adresgegevens ligt uitdrukkelijk bij de rechthebbende of gebruiker. Indien deze persoon een Burger Service Nummer (BSN) heeft opgegeven, dan kan de gemeente deze via de Basis Registratie Personen (BRP) koppelen aan de interne administratie. Van de gemeente wordt echter niet meer verlangd dan, dat hij het adres uit zijn eigen administratie gebruikt. Dit ontslaat de gemeente van de plicht het BRP te (doen) raadplegen.
De gemeente schrijft rechthebbenden en gebruikers aan op het adres dat bij de gemeente bekend is. Reageert deze niet binnen drie maanden na de verzenddatum van de brief dan maakt de gemeente de mededeling bekend. Dit doet de gemeente onder andere bij het graf en op het informatiebord bij de ingang van de begraafplaats. Dit doet de gemeente voor een periode van een jaar. Als niemand zich meldt dan vervalt het graf aan de gemeente.
HOOFDSTUK 2 OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATS
Artikel 4 Openstelling begraafplaats
Dit artikel is opgenomen om de rust op de begraafplaats garanderen. Tijdens de uitvaarten worden andere bezoekers, anders dan die voor de uitvaart komen, gedoogd wanneer zij met respect omgaan met de familie, rouwstoet en/of andere belangstellenden die voor de uitvaart van hun dierbare komen.
In dit artikel staan ordemaatregelen genoemd. Deze regels zijn ingesteld om het belang van veiligheid, orde, rust en netheid.
De bevoegdheid van de beheerder om personen weg te sturen als zij zich niet aan zijn aanwijzingen houden biedt, samen met de verbodsbepalingen, voldoende mogelijkheden om tegen ongewenste activiteiten op te treden. De politie kan in geval van een ordeverstoringen optreden en zo nodig proces verbaal opmaken.
Het beeld van een geopend graf en/of een opgraving kan voor sommige mensen een (zware) psychische belasting zijn. Om deze reden worden tijdens deze werkzaamheden alleen mensen toegelaten die werkzaamheden uitvoeren of om andere reden aanwezig moeten zijn. De beheerder beslist hierover.
HOOFDSTUK 3 VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 6 Tijden van begraven en asbezorging
De Wet op de lijkbezorging (artikel 35, Wlb) verplicht tot de mogelijkheid van begraven op iedere dag gedurende een bij gemeentelijke verordening te bepalen tijd. Uitzonderingen zijn zon- en feestdagen.
In bijzondere situaties is het mogelijkheden om op zon- en feestdagen, of buiten de genoemde tijden te begraven. Hierover beslist het college. Een voorbeeld van een bijzondere situatie is als de burgemeester toestemming geeft om een overledene binnen 36 uur te begraven.
Indien begraven of bezorgen van as op zaterdag of buiten de reguliere tijden uit het eerste lid plaatsvindt dan geldt het extra tarief. Reden hiervoor is dat op deze dag ook extra tarieven worden gerekend voor het uitvoeren werkzaamheden. De tarieven staan in de Verordening op de lijkbezorgingsrechten.
Artikel 7 Begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf en urnenruimte
Voorafgaande aan een begrafenis, bijzetten of uitstrooien van as maakt de gemeente met rechthebbenden of gebruikers afspraken over de uitvaart. Deze afspraken legt de gemeente vast in een aanvraagformulier zodat duidelijk is wat (persoonlijke) wensen zijn, welke afspraken zijn gemaakt over het grafrecht, wie contactpersoon is en wie er wordt begraven, uitgestrooid of bijgezet. Deze gegevens gebruikt de gemeente voor de administratie van de begraafplaats. Hiermee wordt ook de machtiging bedoeld als omschreven in het derde lid.
De gemeente begrijpt dat sommige nabestaanden alle of bepaalde symbolische handelingen zelf willen verrichten. Om redenen van veiligheid mag dit plaatsvinden onder toezicht en aanwijzing van de beheerder. Nabestaanden en het personeel van de begraafplaats kunnen de werkzaamheden eventueel samen verrichten. Zo kunnen de nabestaanden bijvoorbeeld een begin maken. Vervolgens kan het personeel de handelingen verrichten waar ervaring voor nodig is of die van de nabestaanden te zware lichamelijke inspanning vragen.
Sommige handelingen, zoals het openen en sluiten van het graf, worden uitsluitend door personeel van de begraafplaats uitgevoerd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het aanbrengen van de grafranden ter stutting van de rand om het geopende graf en het verwijderen van die randen voor het sluiten van het graf.
Artikel 8 Te overleggen stukken
Voordat de gemeente kan begraven, bijzetten of uitstrooien is het nodig om een aantal documenten in te vullen en te controleren. Deze documenten worden voorafgaande aan de begrafenis aan de beheerder overhandigd. Deze documenten zijn:
In de Wet op de lijkbezorging (artikel 11, Wlb) staat dat voor begraving of crematie van een overledene een schriftelijk verlof van de ambtenaar van de burgerlijke stand noodzakelijk is. Dit verlof kan via de website worden aangevraagd, en wordt kosteloos afgegeven. Het formulier voor dit verlof wordt door Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgesteld.
Op de kist of op een ander omhulsel van de overledene wordt een registratienummer aangebracht. Dit nummer correspondeert met het nummer zoals vermeld op een registratieformulier. Het registratieformulier bevat tevens de namen, de data van geboorte en overlijden van de overledene. De beheerder kan controleren of het registratieformulier overeenkomt met het aangevraagde graf, de naam van de overledene en het verlof tot begraven.
In de Wet op de lijkbezorging (artikel 8, Wlb) staat dat de begraving of crematie pas start nadat de houder van de begraafplaats of van het crematorium de overeenkomst heeft vastgesteld tussen het op de kist of het omhulsel vermelde registratienummer en het nummer, vermeld op het registratieformulier.
De rechthebbende of gebruiker dient door middel van een aanvraagformulier aan te geven voor welk graf en welke termijn recht wordt verleend. Hierop staan tevens de gegevens vermeldt van de rechthebbende of gebruiker en eventuele wensen voor de uitvaart. Het college kan het format van het aanvraagformulier vastleggen in nadere regels.
Het verlof, het registratieformulier en aanvraagformulier dienen te worden overlegd aan de beheerder. De beheerder is vervolgens bevoegd om medewerking te verlenen, of te ontzeggen indien de gegevens onvolledig of incorrect zijn.
De gemeente vindt het belangrijk dat de rust op de begraafplaats wordt gewaarborgd. Initiatiefnemers van een plechtigheid melden een herdenkingsbijeenkomst daarom zes werkdagen voor aanvang en spreken met de beheerder een passende datum en tijdstip af. Hierdoor voorkomt de gemeente dat de plechtigheid samenvalt met andere activiteiten of een begrafenis. De gemeente maakt dan tevens afspraken over de plaats, voorbereiding, aantal bezoekers, eventueel geluidniveau, en andere voorwaarden die belangrijk zijn om de rust op de begraafplaats te waarborgen.
Het kan zijn dat een plechtigheid het karakter heeft van een openbare manifestatie. Er is sprake van een openbare manifestatie wanneer er meerdere personen zijn die in het openbaar een mening uiten en waarbij het uiten van deze mening centraal staat. Hiervan moet vooraf kennisgeving worden gedaan aan de burgemeester volgens de Wet openbare manifestaties en APV-bepalingen.
HOOFDSTUK 4 INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Artikel 10 Gemeentelijke begraafplaatsen
In dit artikel staat omschreven welke begraafplaatsen er zijn, en mogelijkheden van graven, urnenruimten en herdenkingsplaatsen. De gemeente kent twee soorten herdenkingsplaatsen: de herdenkingszuil en de gedenkboom. Op de herdenkingszuil worden bijvoorbeeld vermisten herdacht of als de persoon in het buitenland is overleden en de stoffelijke resten niet naar Nederland zijn vervoerd.
Onder prematuur geboren kinderen verstaat de gemeente: een vrucht die na een zwangerschapsduur van minder dan 24 weken levenloos ter wereld is gekomen. Een vrucht jonger dan 24 weken valt niet onder de Wet op de lijkbezorging. Volgens de Wet op de lijkbezorging is het niet verplicht om deze te begraven of te cremeren. De gemeente begrijpt dat het verliezen van een kind verdrietig is. Daarom biedt de gedenkboom nabestaanden gelegenheid om deze prematuur geboren kinderen te herdenken. Ouders die dat willen kunnen hier hun prematuur geboren kind begraven en herdenken. Bij begraven van het kind moeten de ouders een verklaring van een behandelend arts overleggen, waaruit blijkt dat het een menselijke vrucht betreft die is overleden na een zwangerschap van minder dan 24 weken. Model van deze verklaring is opgenomen in het Besluit op de lijkbezorging.
Artikel 11 Aantal overledenen in graven en urnenruimte
In de Nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk 2021 zijn de uitvoeringsafspraken voor de begraafplaatsen in de gemeente Nijkerk vastgelegd. Voor begraven en bijzetten zijn een aantal basisafspraken gemaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld over de inrichting van het graf en afstand tot de graven. Deze afspraken liggen onder andere vast in het Besluit op de lijkbezorging.
Artikel 12 Volgorde van uitgifte
Een graf zal alleen buiten de volgorde van ligging worden toegewezen als dit niet bezwaarlijk is voor de situatie op de begraafplaats. Hierbij kan worden gedacht aan het aanzien van de begraafplaats of technische uitvoeringsredenen. De gemeente kan ook het initiatief nemen om een graf uit te geven buiten de volgorde van ligging. Bijvoorbeeld om planningsredenen.
Artikel 13 Termijnen particuliere graven en urnenruimte
De Wet op de lijkbezorging (artikel 28, Wlb) verplicht dat het recht op een graf voor ten minste 10 jaar wordt verleend. Om reden van de bodemgesteldheid is de minimale termijn voor een graf bij de gemeente Nijkerk 20 jaar.
Het is voorgekomen dat in particuliere graven begravingen of bijzettingen betrekkelijk kort voor het aflopen van de uitgiftetermijn plaatsvonden. In deze situatie kan daarom begraving of bijzetting alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn. De gemeente hanteert hierbij de voorwaarde dat voor de overledene die het laatste is bijgezet de termijn van 20 jaar in acht wordt gehouden.
De Wet op de lijkbezorging (artikel 28, Wlb) bepaalt dat vanaf twee jaar voor het verstrijken van de lopende termijn, verlenging van de termijn kan worden aangevraagd. Binnen een jaar voor het verstrijken van de termijn moet, volgens het tweede lid van genoemd wetsartikel, het college de rechthebbende schriftelijk meedelen dat de termijn afloopt.
Artikel 14 Termijnen algemene graven
De termijn voor een algemeen graf kan niet worden verlengd. De gebruiker ontvangt ten minste zes maanden en ten hoogste twaalf maanden voor het einde van de termijn een mededeling dat de termijn afloopt.
Artikel 15 Termijnen gedenkplaten op herdenkingsplaats
De gebruiker ontvangt ten minste zes maanden voor het einde van de termijn een mededeling dat de termijn afloopt. Indien gewenst kan de gebruiker de termijn vervolgens verlengen of laten vervallen. Vervalt het recht van het graf aan de gemeente, dan wordt de herdenkingsplaat verwijderd. Deze blijft voor een periode van 13 weken ter beschikking van de gebruiker. Hierna vervalt deze aan de gemeente.
Artikel 16 Overschrijven van verleende rechten
De eigenaar kan zijn recht niet verkopen. Het recht op een particulier graf wordt verleend door een beschikking van het college. Hierin wordt aan de aanvrager het uitsluitend recht gegeven om overledenen in een bepaald graf te doen begraven.
Het recht kan op verzoek van de rechthebbende worden overgeschreven op een andere natuurlijk persoon of rechtspersoon. Het is gewenst dat er na overlijden van een rechthebbende of gebruiker een ander persoon wordt aangewezen die de verantwoordelijkheid voor de grafruimte en de daaraan verbonden kosten op zich neemt. De termijn, waarbinnen de aanvraag tot overschrijving kan worden gedaan, is gesteld op zes maanden na het overlijden van de rechthebbende of gebruiker. Er is geen reden een langere termijn aan te houden. Het vierde lid van dit artikel geeft het college de mogelijkheid om van de genoemde termijn af te wijken.
Worden de stoffelijke resten van de rechthebbende in het graf bijgezet, dan dient het verzoek tot overschrijving voor de bijzetting te worden gedaan. Wanneer nabestaanden ontbreken heeft de rechthebbende de mogelijkheid om de rechten over te schrijven op naam van de notaris die de nalatenschap beheert, of op naam van de Stichting Grafzorg Nederland.
Artikel 17 Afstand doen, vervallen raken en vervallen verklaren van graven, urnenruimten en herdenkingsplaatsen
Er zijn verschillende redenen op basis waarvan grafrechten (kunnen) vervallen. Bijvoorbeeld kan een rechthebbende of gebruiker schriftelijk afstand doen van het graf. Als rechthebbenden het grafrecht of onderhoudsrecht niet betalen dan kan het college de rechten als vervallen verklaren. Dit betekent dat het grafrecht aan de gemeente vervalt, deze kan het graf op termijn ruimen en opnieuw uitgeven. Vanzelfsprekend wordt wel afgesproken wat er met het stoffelijke resten van de overledene gebeurd. Is er sprake van het sluiten van een begraafplaats, dan bespreekt de gemeente ook met rechthebbenden welke beslissingen er ten aanzien van de graven worden genomen. Tot slot kan er sprake zijn van verwaarlozing van het onderhoud van een particulier graf. In dit geval gelden de termijnen zoals deze in de Wet op de lijkbezorging (artikel 28, Wlb) zijn omschreven.
Rechten voor algemene en particuliere graven worden voor een bepaald termijn afgesproken.
In de Wet op de lijkbezorging (artikelen 27 en 28, Wlb) is vastgelegd dat rechthebbenden en gebruikers op de hoogte worden gesteld van het verstrijken van de termijn van uitgifte.
Artikel 18 Aanbrengen grafbedekking en gedenkplaat
De vergunnings- en meldingseis geldt voor de grafbedekkingen op algemene en particuliere graven, urnenruimtes en gedenkplaten. Het omvat zowel het gedenkteken (monument) als de winterharde beplantingen (zoals bomen).
De gemeente geeft rechthebbenden en gebruikers vrijheid om graven en urnenruimte persoonlijk in te richten. Voor het behoud van het aanzien van de begraafplaats en de veiligheid te borgen heeft de gemeente hierover wel wat afspraken vastgelegd. Deze staan verwoord in de Nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk 2021. Hierin staan de minimumeisen voor de afmetingen, constructie en materiaalkeuze waaraan de grafbedekking moet voldoen. Past een grafbedekking binnen deze afspraken dan volstaat een melding. Is dit niet het geval, dan vraagt de gemeente de rechthebbende of gebruiker om een vergunning aan te vragen. In het bijzonder geldt dit voor de monumentale begraafplaats in Njikerk.
Voor de monumentale begraafplaats (oude deel van begraafplaats in Nijkerk) geldt een strengere eis. De grafbedekking en -monument dient te passen binnen de redengevende omschrijving die bij het gemeentelijk monument hoort. Tot het gemeentelijk monument behoren onder andere het baarhuis, de padenstructuur, beplanting en sobere uitstraling van de begraafplaats.
Artikel 19 Onderhoud door de gemeente
In dit artikel zijn de verantwoordelijkheden voor de gemeente omschreven. Onder algemene voorzieningen verstaat de gemeente bijvoorbeeld meubilair, paden, beplanting en gebouwen die de gemeente aanlegt en onderhoudt. Aanleg en onderhoud op individuele graven is een verantwoordelijkheid van de rechthebbende, deze vallen niet onder algemene voorzieningen. De rechthebbende of gebruiker betaalt voor het onderhoud aan de algemene voorzieningen of als er in het verleden andere afspraken zijn gemaakt. De tarieven worden jaarlijks vastgesteld en gepubliceerd in de Verordening lijkbezorgingsrechten.
In het verleden is met een aantal rechthebbenden afgesproken dat de gemeente ook het onderhoud van het graf op zich neemt. In dit artikel staat omschreven wat de gemeente hiervoor doet. De letters op het gedenkteken worden door de gemeente bijgewerkt indien deze voor minder dan 40% leesbaar zijn. Bij het stellen van het gedenkteken dient de rechthebbende of gebruiker een deugdelijke fundering aan te brengen, één en ander conform de in de nadere regels omschreven voorwaarden. Het kan voorkomen dat het gedenkteken naar verloop van tijd verzakt. Als gevolg van de grondomstandigheden kan de grond verder inklinken. Dat is een normaal risico. In dit geval stelt de gemeente het gedenkteken.
Een grafkelder kan eigendom zijn van rechthebbende of van de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de constructie van de grafkelders die zij in eigendom heeft (rechthebbende heeft gebruiksrecht). De grafbedekking is in deze situatie verantwoordelijkheid van de rechthebbende.
Artikel 20 Onderhoud door rechthebbende of gebruiker
In dit artikel worden de rechten en de plichten van de rechthebbende of de gebruiker omschreven. Indien er sprake is van verwaarlozing van de grafbedekking of gedenkplaat dan kan de beheerder de rechthebbende of de gebruiker aanspreken en sommeren tot het verrichten van herstelwerkzaamheden. De rechthebbende is verantwoordelijk voor het onderhoud aan grafkelders waarvan zij eigenaar zijn.
In de Wet op de lijkbezorging (artikel 28, Wlb) staat dat het recht op het graf vervalt wanneer vijf jaar na constatering en bekendmaking van de verwaarlozing niet in het onderhoud is voorzien. Hierbij wordt rekening gehouden met de termijn van grafrust en de uitgiftetermijn van het graf.
Op de graven kunnen beplantingen worden aangebracht, zoals rozen, coniferen en buxushagen. Deze beplanting is toegestaan mits deze voldoet aan nadere regels. De zorg voor deze blijvende beplantingen, zoals snoeien, is een verantwoordelijkheid van de rechthebbende of gebruiker van het graf.
In de dagelijkse praktijk rijzen er nog wel eens problemen over verwijderde bloemen en eenjarige planten. Omdat de bloemen en planten van emotionele waarde zijn is een kennisgeving vooraf op zijn plaats. Het komt echter erg vaak voor dat bloemen of niet blijvende planten blijven liggen en verwelken. Daarom is het erg arbeidsintensief om genoemde personen steeds per brief in kennis te stellen. Om deze reden mag de beheerder deze, wanneer zij verwelkt zijn, verwijderen.
HOOFDSTUK 6 RUIMING VAN GRAVEN EN URNENRUIMTEN
Artikel 22 Opgraven, schudden en ruimen van graven
Het schudden van een graf houdt in dat de stoffelijke resten in een graf dieper in een graf worden herbegraven. Ruimen betekent dat de gemeente of de rechthebbende het monument en grafbedekking verwijdert. Vervolgens maakt de gemeente het graf leeg, zodat er weer plek is voor een nieuwe kist. Zijn er nog stoffelijke resten in het graf aanwezig, dan worden deze op de begraafplaats in het verzamelgraf begraven. De rechthebbende mag deze ook opnieuw begraven, of cremeren.
In de Wet op de lijkbezorging (artikel 31, Wlb) staat omschreven dat een particulier graf alleen geruimd kan worden met toestemming van de rechthebbende. Het recht op een graf kan echter vervallen, bijvoorbeeld na het verstrijken van de termijn, of omdat er na het overlijden van de rechthebbende niet tijdig een nieuwe rechthebbende is aangewezen.
Opgraven, schudden en ruimen kunnen emotionele onderwerpen zijn. De beheerder zorgt ervoor dat respectvol wordt omgegaan met de stoffelijke resten die in het graf worden aangetroffen. Er worden bovendien maatregelen getroffen zodat bezoekers van de begraafplaats niet met deze werkzaamheden geconfronteerd worden.
Artikel 23 Ruimen, bezorgen van stoffelijke resten en as
De mededeling dat het college voornemens is om de graven te ruimen wordt gedaan zowel aan de rechthebbenden op particuliere graven als gebruikers van een algemeen graf.
HOOFDSTUK 7 IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING
Artikel 24 Lijst historische graven
Dit artikel is op genomen om te voorkomen dat graven die van bijzondere waarde zijn ondoordacht worden geruimd. Een graf kan bijvoorbeeld van betekenis zijn vanwege de persoon die er is begraven. De overledene kan voor de plaatselijke gemeenschap van betekenis zijn geweest. Daarnaast kan het gedenkteken, de symboliek van bijzondere waarde zijn. Het gedenkteken kan opvallen door zijn vormgeving en door het gebruikte materiaal. De beheerder raadpleegt een deskundige bij twijfel over de monumentale betekenis en waarde.
Artikel 25 Intrekken oude regeling
De datum waarop de oude regeling vervalt, is de datum waarop de nieuwe verordening in werking treedt.
De gemeente Nijkerk heeft op 19 augustus 1971 een gedeelte van de begraafplaats in Hoevelaken van de Nederlands Hervormde Gemeente te Hoevelaken. De gemeente doet recht aan de afspraken die destijds zijn gemaakt.
De Verordening beheer gemeentelijke begraafplaatsen Nijkerk 2021 is een besluit van het gemeentebestuur op overtreding waarvan straf is gesteld. Een dergelijk besluit wordt op dezelfde wijze bekend gemaakt als alle overige besluiten van het gemeentebestuur die algemeen verbindende voorschriften inhouden (Artikel 139, Gemeentewet). Voorts is de gemeente gehouden dit besluit mede te delen aan het parket van het arrondissement waarin de gemeente is gelegen (artikel 143, Gemeentewet).
Een ieder mag verzoeken of vragen bij het college indienen.
Hier geldt artikel 142 van de Gemeentewet.
Dit is de officiële naam die de gemeente gebruikt voor het verwijzen naar deze verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-449603.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.