Beleidsregel Wet Bibob 2021 gemeente Heusden

 

De burgemeester en het college van de gemeente Heusden, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat de gemeente Heusden graag zaken wil doen met integere partijen. De Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) is hierbij een instrument om de integriteit van het bestuur te waarborgen. Het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat de gemeenten strafbare activiteiten faciliteren. Dit gebeurt door een Bibob-toets uit te voeren. Kern van de Bibob-toets is het onderzoek naar betrokkene(n) en relevante Bibob-relaties van de betrokkene(n);

 

dat de Wet Bibob hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van de uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;

 

gelet op het bepaalde in de Wet Bibob, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Algemene plaatselijke verordening (over gemeentelijke vergunningen), de Algemene subsidieverordening Heusden, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek;

 

besluiten:

 

vast te stellen de navolgende ‘Beleidsregel Wet Bibob 2021 gemeente Heusden’.

 

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    De definities in artikel 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.

  • 2.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    RIEC: het Regionaal informatie- en expertisecentrum;

  • b.

    Landelijk Bureau Bibob (LBB): het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in artikel 8 van de wet;

  • c.

    Wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob);

  • d.

    Waar in deze beleidsregel “de gemeente” wordt genoemd, wordt hiermee zowel het bestuursorgaan als -wanneer van toepassing- de rechtspersoon met een overheidstaak bedoeld;

  • e.

    De gemeente: de gemeente Heusden.

 

Paragraaf 2 Publiekrechtelijke beschikkingen

Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen

De toepassing van de wet zal door de gemeente op de hieronder aangeduide beschikkingen op de volgende wijze plaatsvinden:

 

Lid 1

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij elke aanvraag voor een beschikking als bedoeld in:

  • a.

    artikel 3 Alcoholwet;

  • b.

    artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Heusden (evenementen-vergunning/vechtevenementen) De toepassing van het Bibob-onderzoek zal daarbij beperkt blijven tot aanvragen voor evenementen als vechtsportevenementen of evenementen georganiseerd door motorclubs / motorverenigingen;

  • c.

    artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heusden (Exploitatie openbare inrichting);

  • d.

    artikel 2:39 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heusden (Exploitatievergunning speelgelegenheid);

  • e.

    artikel 2:53a van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heusden (Verbod exploiteren bedrijf zonder benodigde vergunning)

  • f.

    artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heusden (seksinrichting, escortbedrijf).

 

Lid 2

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt bij onderstaande aanvragen voor een beschikking in beginsel plaats als zij vallen onder één van de in Bijlage 1 genoemde bouwsom, risicocategorieën en/ of risicogebieden:

  • a.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (omgevingsvergunning bouwactiviteit);

  • b.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, aanhef en onder e van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een inrichting als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van die wet, (omgevingsvergunning activiteit milieu);

  • c.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder i van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 van die wet is bepaald, dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3 van de Wet kan worden geweigerd (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

 

Lid 3

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt bij onderstaande aanvragen voor een beschikking in beginsel plaats als er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Landelijk Bureau Bibob-informatie als bedoeld in artikel 11 dan wel vanuit het OM informatie als bedoel in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat bij de aanvraag mogelijk sprake is van criminogene invloeden:

  • a.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 30a Alcoholwet (Bijschrijving leidinggevende op het aanhangsel van de Alcoholwet);

  • b.

    artikel 30b van de Wet op de kansspelen (vergunning kansspelautomaat);

  • c.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet in het geval het een horecabedrijf betreft, als bedoeld in artikel 4 van de Alcoholwet (paracommerciële instelling).

  •  

Lid 4

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt bij aanvragen om een beschikking, wanneer deze aanvragen niet genoemd zijn in deze beleidsregel, plaats wanneer uit ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het LBB informatie als bedoeld in artikel 11 dan wel vanuit het OM informatie als bedoel in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat bij de aanvraag mogelijk sprake is van criminogene invloeden.

Daarnaast zal een Bibob-onderzoek plaatsvinden als bij navraag (artikel 11a van de wet) door de gemeente Heusden bij het LBB blijkt dat over de aanvrager van een beschikking, in de afgelopen vijf jaar advies is uitgebracht of een adviesaanvraag in behandeling is genomen.

 

Lid 5

Uitvoering van het Bibob-onderzoek blijft in beginsel achterwege (behalve als daartoe aanleiding bestaat) in het geval een aanvraag afkomstig is van overheidsinstanties, semi-overheidsinstanties of woning(bouw)corporaties (die op grond van de Woningwet zijn aangewezen als toegelaten instellingen voor de volkshuisvesting).

 

Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij verleende beschikkingen

De gemeente Heusden kan een Bibob-onderzoek starten bij verleende beschikkingen indien:

  • 1.

    de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit en/ of gelegen is in een concreet bepaald gebied, dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente na de verstrekking van de beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie en / of valt binnen een in Bijlage 1 genoemd risicogebied;

  • 2.

    vanuit eigen informatie dan wel vanuit informatie van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC, er aanwijzingen zijn dat er mogelijk sprake is van criminogene invloeden;

  • 3.

    informatie als bedoeld in artikel 11 en/ of artikel 26 van de Wet Bibob vanuit het LBB en/ of OM is verkregen, die er op duidt dat er mogelijk sprake is van criminogene invloeden;

  • 4.

    bekend wordt, dat tegen betrokkene in een andere gemeente op grond van de Wet Bibob een ernstige mate van gevaar is geconstateerd en aan betrokkene alhier een soortgelijke beschikking is verstrekt.

     

Artikel 2.3 Toepassingsbereik bij subsidies

  • 1.

    De gemeente kan een Bibob-onderzoek starten over een aanvraag van een subsidie dan wel een verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening, indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd valt onder één of meer van de in de Bijlage 1 genoemde risicocategorieën en/ of risicogebieden dan wel;

  • 2.

    er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het LBB informatie als bedoeld in artikel 11 dan wel vanuit het OM informatie als bedoel in artikel 26 van de wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat bij de aanvraag mogelijk sprake is van criminogene invloeden.

     

Paragraaf 3: Privaatrechtelijke transacties

Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

De gemeente kan de wet in beginsel toepassen bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is. De wederpartij zal op de hoogte worden gebracht indien het Bibob-onderzoek deel uit maakt van de procedure.

In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, voor zover juridisch geoorloofd, op grond waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst.

Het Bibob-onderzoek wordt in beginsel beperkt tot de gevallen die een of meerdere van onderstaande kenmerken hebben:

  • -

    behorend tot een als zodanig door de gemeente benoemde risicocategorie en/ of risicogebied zoals benoemd in Bijlage 1;

  • -

    hoge mate van complexiteit van de bedrijfsstructuur, zoals meerdere bv’s en/of een holdingstructuur;

  • -

    exceptioneel financieel risico voor de gemeente;

  • -

    wanneer ook sprake is van een aanvraag om beschikking genoemd in artikel 2.1, eerste en tweede lid, van deze beleidsregel.

 

In geval van een vastgoedtransactie kan de gemeente ook een Bibob-onderzoek starten, indien op grond van:

  • 1.

    eigen ambtelijke informatie en/of;

  • 2.

    informatie verkregen van het LBB (artikel 11 en/ of 11a van de wet) en/of;

  • 3.

    informatie verkregen vanuit het OM conform artikel 26 van de wet (OM-tip) en/of;

  • 4.

    informatie verkregen van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC,

vragen ontstaan of bestaan over de integriteit van over de betrokkene en/ of zijn potentiele, huidige of voormalige Bibob-relaties als bedoeld in artikel 3, vierde lid van de Wet Bibob en/ of over de organisatiestructuur en/ of wijze van financiering.

 

Artikel 3.2 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

De gemeente kan de wet in beginsel toepassen bij overheidsopdrachten.

Aangezien dit instrument een ingrijpend karakter heeft zal een besluit daartoe weloverwogen en met inachtneming van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de beginselen van het aanbestedingsrecht moeten worden gemaakt. In aanbestedingsdocumenten zal daarom dan ook worden opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente Heusden, alvorens tot gunning over te gaan en tijdens de uitvoering van een voor de overheidsopdracht gesloten overeenkomst een Bibob-onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet Bibob.

In geval van een overheidsopdracht start de gemeente een Bibob-onderzoek, indien op grond van:

  • 1.

    eigen ambtelijke informatie en/of;

  • 2.

    informatie verkregen van het LBB (artikel 11 en/ of 11a van de wet) en/of;

  • 3.

    informatie verkregen vanuit het OM conform artikel 26 van de wet (OM-tip) en/of;

  • 4.

    informatie verkregen van een of meerdere partners binnen hetsamenwerkingsverband RIEC,

er vragen ontstaan of bestaan over de integriteit van de betrokkene en/ of zijn potentiële, huidige of voormalige Bibob-relaties als bedoeld in artikel 3, vierde lid van de Wet Bibob en/ of over de organisatiestructuur en/ of wijze van financiering.

Ook kan in geval van een overheidsopdracht een Bibob-onderzoek worden gestart wanneer sprake is van een overheidsopdracht die gaat over activiteiten die gerelateerd kunnen worden aan de risicocategorieën zoals benoemd in Bijlage 1 dan wel plaatsvinden in een in Bijlage 1 genoemd risicogebied.

 

Paragraaf 4: Invoering

Artikel 4.1 Intrekking

De ‘Beleidsregel Wet Bibob Heusden 2015’ van 12 mei 2015 wordt ingetrokken.

 

Artikel 4.2 Invoeringsdatum.

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking;

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Beleidsregel Wet Bibob 2021 gemeente Heusden’.

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Heusden op 7 december 2021,

 

de secretaris,

mr. H.J.M. Timmermans

 

Aldus besloten door de burgemeester van Heusden op 7 december 2021,

de burgemeester,

drs. W. van Hees

 

Bijlage 1 Risicocategorieën

Bouwsommen waarbij de gemeente in beginsel de Wet Bibob zal worden toegepast:

 

  • -

    Bouwsom van € 500.000,00;

  • -

    Een cumulatie waarbij een bouwsom van € 500.000,00 wordt behaald;

  • -

    In geval van een vierde aanvraag in een jaar (12 maanden) waarbij de bouwsom hoger is dan € 50.000,00 maar lager dan € 500.000,00.

  • -

     

Risicocategorieën waarbij de gemeente in beginsel de Wet Bibob zal worden toegepast waarbij de bouwsom € 100.000 of meer bedraagt:

  • -

    Hotels

  • -

    Kamerverhuurbedrijven (alsmede omgevingsvergunningen voor kamerverhuur- en/ of logiespanden waarbij sprake is van vijf of meer kamers)

  • -

    Pensions

  • -

    Recreatieparken en jachthavens

  • -

    Horecabedrijven

  • -

    Coffeeshops

  • -

    Shisha-lounges

  • -

    Prostitutiebedrijven

  • -

    Darkrooms

  • -

    Seksbioscopen

  • -

    Sekswinkels

  • -

    Erotische massagesalons

  • -

    Smartshops/ Headshops

  • -

    Speelautomatenhallen

  • -

    Gamecenters

  • -

    Afvalbewerkings- en -verwerkingsbedrijven

  • -

    Afvalrecyclingbedrijven

  • -

    Inrichtingen voor het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto's, tank- of bulkcontainers

  • -

    Autohandel (verkoop en verhuur)

  • -

    Sloopbedrijven

  • -

    Autodemontagebedrijven

  • -

    Vuurwerkbranche

  • -

    Wellnesscentra/ zonnestudio’s

  • -

    Kappers

  • -

    Nagelstudio’s

  • -

    Tattooshops

  • -

    Fitnessbedrijven

  • -

    Sporthallen/complexen

  • -

    Religieuze instellingen

  • -

    Scholen

  • -

    Energiemaatschappijen/ producenten (w.o. vergisters, windmolens etc.)

  • -

    Zonneparken

  • -

    Zorgbureaus/ zorgaanbieders als bedoeld in de WMO 2015 en de Jeugdwet

  • -

    Branches of locaties waarvoor op grond van de APV een exploitatievergunning dient te worden aangevraagd. Anders dan hierboven vermeld;

  • -

    Reïntegratiebedrijven en/ of activiteiten;

  • -

    Kavelverkoop

  • -

    Verhuur gemeentelijke vastgoed

  • -

    Verkoop (voormalige) overheidsgebouwen

  • -

    Aanvragen voor een gebouw dat is geplaatst op een standplaats in de zin van de APV en dat in zijn geheel of in delen kan worden verplaatst;

  • -

    Transformatie kantoorpanden

  • -

    Overheidsopdrachten boven € 100.000,00

     

Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief, maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangepast worden, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.

 

Risicogebieden waarbij de gemeente in beginsel de Wet Bibob zal worden toegepast:

  • -

    indien de aanvraag een locatie betreft, die ligt in een door het college aangewezen risicogebied.

 

Naar boven