Gemeenteblad van Leeuwarden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2021, 448630 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2021, 448630 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
6e Wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 oktober 2021 (Zaaknummer: 2021-062636 );
gelet op (artikel I, onderdelen H, J en EE van) de Wet van 16 december 2020 tot wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet (Stb. 2021, 26);
In artikel 2:59a wordt de bestaande tekst vervangen door de volgende tekst:
Het is de eigenaar of houder van een hond verboden deze hond op zijn terrein zonder muilkorf te laten loslopen als de burgemeester een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod heeft opgelegd als bedoeld in artikel 2:59, eerste lid dan wel als de hond is opgeleid voor bewakings-, opsporings- en verdedigingswerk.
Artikel 2:59c Hekwerk en sluitwerk
Indien de burgemeester een hond in verband met zijn gedrag gevaarlijk of hinderlijk acht en vrees bestaat voor het uitbreken van een hond van eigen terrein, kan het de eigenaar of houder van die hond verplichten om op het eigen terrein een solide hekwerk en/of sluitwerk aan te brengen. De hond mag zich niet aan de voorzijde van de voorgevel bevinden. Het hekwerk is achter de voorgevel is:
Artikel 2:59d Vaste verblijfplaats gevaarlijke of hinderlijke hond
Indien de burgemeester een hond in verband met zijn gedrag gevaarlijk of hinderlijk acht en de eigenaar of houder van de hond niet beschikt over een vaste woon- of verblijfplaats, kan de burgemeester de eigenaar of houder van de hond verplichten om de hond onder te brengen op een locatie waar de hond een vaste verblijfplaats krijgt. De gegevens van deze vaste verblijfplaats alsmede de nieuwe houder van de hond moeten onverwijld bij de burgemeester gemeld worden. De burgemeester kan op grond van APV aanvullende voorwaarden stellen waaraan de vaste woon- of verblijfplaats van de hond moet voldoen.
Degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt of tegen betaling in gebruik geeft, draagt er zorg voor dat door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf of in de onmiddellijke nabijheid van die woning of dat erf geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 1 december 2021,
voorzitter.
griffier.
*Dit document is rechtsgeldig digitaal ondertekend.
Middels deze wijzigingen worden de verwijzingen naar de Drank- en Horecawet aangepast aan de nieuwe naam Alcoholwet.
Dit betreft een tekstuele aanpassing.
Dit betreft een tekstuele aanpassing.
Het verbod voor niet-aangelijnde honden is uitgebreid tot openbare plaatsen binnen de bebouwde kom (was alleen binnen de bebouwde kom op de weg, zie eerste lid, onder b). Hierdoor geldt het verbod ook voor andere plaatsen binnen de bebouwde kom, zoals parken en plantsoenen of andere voor publiek openstaande plaatsen. Dat past ook beter bij de uitzondering in het tweede lid, waar wordt gesproken over ‘aangewezen plaatsen’.
In lid 2 van dit artikel wordt de zinsnede “van hand tot halsband” vervangen door “van hand tot halsband / tuig / neusband”. Deze wijziging sluit aan bij de wijze waarop tegenwoordig honden kunnen worden aangelijnd.
In de gemeente Leeuwarden komen steeds vaker bijtincidenten voor met gevaarlijke en hinderlijke honden. Deze incidenten tasten de leefbaarheid en veiligheid(sgevoelens) in een wijk, straat en/of buurt aan en zorgen voor maatschappelijke onrust. Anderzijds is er natuurlijk ook de zorg voor de hond en de verantwoordelijkheid van het baasje.
Met het bestaande artikel konden deze verschillende belangen te weinig worden meegenomen en was adequate handhaving soms lastig. Door aanpassing van het bestaande artikel en toevoeging van een aantal nieuwe artikelen kan dit wel.
De burgemeester kan op grond van deze bepalingen een aanlijn- en/of muilkorfgebod en locatieverboden opleggen en voorwaarden stellen aan de verblijfplaats van de hond. Op grond van de bepalingen zal door de burgemeester ook beleid worden gevoerd.
De gemeente Leeuwarden kent in Friesland de meest laagdrempelige manier van carbidschieten. Dat houdt in dat bewoners kunnen carbidschieten als aan de voorwaarden in de APV wordt voldaan. Hierdoor is er weinig zicht op het aantal locaties waar, de feitelijke locatie van en met welke middelen er carbid wordt geschoten. Omdat vooraf initiatiefnemers geen locatie hoeven aan te leveren is het voor handhaving lastig om ter plaatse tijdens het schieten te beoordelen of aan de afstandscriteria wordt voldaan.
Afgelopen jaar is achteraf geconstateerd dat er niet aan de afstandscriteria is voldaan waardoor er te dicht bij de bebouwde kom en/of bij voorzieningen waar dieren worden gehouden is geschoten. Om beter uitvoering te geven aan toezicht en handhaving op de voorwaarden is het noodzakelijk om het artikel carbidschieten in de APV te wijzigen in die zin dat er een ontheffingsstelsel wordt ingericht, zodat de activiteit van te voren getoetst kan worden.
Aanvragen dienen voor 1 december ingediend te worden, onder vermelding van de verantwoordelijke c.q. initiatiefnemer en vergezeld van een kaart van de locatie met bijbehorende afmetingen waaronder de schietrichting. Hierdoor wordt vooraf inzichtelijk of aan de afstandscriteria voldaan wordt.
Naar aanleiding van de jaarwisseling 2020-2021 is er binnen de Veiligheidsregio Fryslân een inventarisatie uitgevoerd hoe carbidschieten is geregeld in de verschillende Friese gemeenten in relatie tot de veiligheid van en overlast voor personen. Hieruit zijn twee belangrijke punten gekomen, namelijk de grootte van de bus en de eindtijd van het schieten. De grootte van de bus was in de APV Leeuwarden al geregeld. De eindtijd was echter niet in lijn met de andere gemeenten en de afspraken die er op regioniveau over zijn gemaakt. Daarom is in het artikel de eindtijd aangepast naar 18.00 uur. Uit de praktijk van de afgelopen jaren is gebleken dat er in onze gemeente na die tijd niet veel geschoten meer wordt en deze eindtijd hoeft derhalve ook geen problemen op te leveren.
Door de gehele aanpassing van dit artikel komt de regeling meer in lijn met de andere Friese gemeenten, conform de inventarisatie van de VRF in opdracht van het ROT ter voorbereiding op de jaarwisseling 2020-2021.
In artikel 2:79 van de APV is een zorgplicht opgenomen voor gebruikers en verhuurders van woningen om geen ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden te veroorzaken. De burgemeester kan op grond hiervan gedragsaanwijzingen geven aan overlastgevers in zowel huur- als koopwoningen en aan verhuurders. Tot 1 januari 2021 was de gedragsaanwijzing aan verhuurders alleen mogelijk als de persoon die overlast gaf niet als ingezetene in de desbetreffende gemeente stond ingeschreven. Met de inwerkingtreding van de Wet toeristische verhuur van woonruimte (Stb. 2020, 460) op 1 januari 2021 is die beperking vervallen. In verband hiermee is artikel 2:79 aangepast. Om woonoverlast beter tegen te gaan, geldt de zorgplicht voortaan in alle gevallen voor verhuurders van woonruimten. Dat betekent dat verhuurders zorgdragen dat de woningen die zij verhuren geen ernstige en herhaaldelijke hinder veroorzaken. Als de verhuurder zich niet of op een verkeerde manier inzet tegen ernstige en herhaaldelijke hinder, kan de burgemeester direct een verhuurder aanspreken en hoeft de burgemeester daarvoor niet eerst de huurder te hebben aangesproken. Dit is wenselijk wanneer verschillende huurders van dezelfde verhuurder hinder hebben veroorzaakt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn in panden waar meerdere huurders wonen of waar huurders snel wisselen. De burgemeester kan dan dus – als ultimum remedium – direct aan een verhuurder een last onder bestuursdwang of dwangsom opleggen.
In het eerste lid is onderdeel a vervalt de tekst ‘en is niet ontzet uit het ouderlijk gezag of de voogdij’. Sinds 2015 is wettelijk sprake van ‘beëindiging van ouderlijk gezag of voogdij’. Beëindiging van het ouderlijk gezag is veel ruimer dan de zeer beperkte groep ontzette ouders. In verband hiermee is ook in de Drank- en Horecawet deze weigeringsgrond destijds vervallen. Dit gebeurt nu ook in dit artikel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-448630.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.