Gemeenteblad van Meierijstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2021, 447348 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2021, 447348 | gemeenschappelijke regeling |
CentrumregelingBeschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 - 2025
Centrumregeling beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 e.v.
Deze centrumregeling heeft betrekking op de taken die de gemeenten uit de regio Meierij en Bommelerwaard uitvoeren betreffende beschermd wonen, maatschappelijk opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang.
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Boxtel, ’s-Hertogenbosch, Maasdriel, Meierijstad, Sint-Michielsgestel, Vught en Zaltbommel, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
zij met ingang van 1 januari 2020 regionaal hebben samengewerkt op basis van de ‘Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2020 e.v.’;
de ‘Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2020 e.v.’ vanaf 01 januari 2022 niet meer voldoet aan de wettelijke eisen;
zij belang hechten aan voortzetting van de samenwerking in de regio Meierij en Bommelerwaard omtrent de uitvoering van taken op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijk opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang;
de samenwerking rondom de inkoop en de beleidstaken van de specialistische functies die onder Wmo vallen (met uitzondering van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken) voor de regio Meierij (niet voor de regio Bommelerwaard) vastgelegd zijn in de centrumregeling regio Meierij Wmo 2020;
de gemeente ’s-Hertogenbosch tot en met 2025 nog als centrumgemeente fungeert voor maatschappelijk opvang en verslavingszorg;
de gemeente ’s-Hertogenbosch tot en met 2021 als centrumgemeente voor beschermd wonen heeft gefungeerd en er met ingang van 2022 een geleidelijke doordecentralisatie plaatsvindt;
de gemeenten ook de samenwerking op het gebied van de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang wenst voort te zetten;
de gemeente ’s-Hertogenbosch op basis van bovenstaande ook vanaf 2022 als centrumgemeente wil fungeren voor beschermd wonen, maatschappelijk opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang;
de start van de nieuwe samenwerking (als gevolg van de doordecentralisatie beschermd wonen) op 01 januari 2022 moet ingaan en de regio dan een niet-vrijblijvende governance geregeld moet hebben, die voldoet aan de Norm van Opdrachtgeverschap;
voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken een publiekrechtelijke regeling als een gemeenschappelijke regeling de voorkeur verdient boven een privaatrechtelijke regeling;
de vorm van een lichte gemeenschappelijke regeling in de vorm van een enkelvoudige centrumregeling (zonder openbaar lichaam en gemeenschappelijke orgaan) na een zorgvuldige afweging de meest geschikte vorm blijkt te zijn voor de regio Meierij en Bommelerwaard voor het uitvoeren van de taken op beschermd wonen, maatschappelijk opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang;
zij daarom ingaande 01 januari 2022 een centrumregeling wensen aan te gaan voor tenminste 4 jaar (2022 – 2025) waarin aan de gemeente ’s-Hertogenbosch het mandaat wordt verleend om als centrumgemeente beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz, en de Wet zorg en dwang, in te kopen, contract- en accountmanagement uit te voeren, de financiën te beheren en regionale beleidstaken uitvoert;
de centrumregeling overeenkomt met de constructie van de centrumgemeente tot en met 2021, met uitzondering van de benodigde aanpassingen in het kader van de lokale verantwoordelijkheden zoals beoogd wordt met de doordecentralisatie beschermd wonen;
de centrumregeling aansluit bij de organisatiestructuur zoals deze is vastgelegd in de centrumregeling Meierij Wmo 2020;
de centrumregeling de gemeenten niet ontslaat van haar taken om te komen tot transformatie op het gebied van beschermd wonen.
Artikel 1.2.1 en 2.6.1 van de Wmo 2015, afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht, en de artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr);
de door de raden van voornoemde gemeenten aan hun colleges van burgemeester en wethouders verleende toestemming tot het aangaan van deze samenwerking en het vaststellen van deze regeling ex artikel 1, tweede lid Wgr.
vast te stellen de navolgende gemeenschappelijke regeling voor het uitvoeren van de taken op het gebied van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang.
Centrumregeling beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 e.v..
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze Centrumregeling verstaat onder:
Verdeelsleutel: het percentage CBS-inwoneraantal per gemeente op het totaal aantal inwoners in de regio op 1 januari van het voorgaande jaar plus het percentage cliëntaantallen vanuit het GGK per gemeente op het totaal aantal cliënten in de regio op 1 januari van het voorgaande jaar gedeeld door twee;
Artikel 2 Doel van de centrumregeling
In deze centrumregeling zijn de afspraken vastgelegd tussen de gemeenten uit de regio Meierij en Bommelerwaard over de uitvoering van de taken rondom beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang (aanverwante taken). De gemeenten gaan daartoe de komende jaren een onderlinge samenwerking aan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede ondersteuningsstructuur voor de doelgroep van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken. Hierdoor wordt het behalen van schaalvoordelen, het stimuleren van de samenwerking tussen de gemeenten, de beheersing van de middelen en eventuele besparingen of aanvullende kosten en de verevening van risico’s geregeld.
Artikel 3 Uitgangspunten voor de samenwerking
De gemeenten behouden hun eigen bestuurlijke structuur, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, gericht op een goede dienstverlening aan de eigen inwoners en ruimte voor het behoud van eigen identiteit in de uitvoering van de beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken.
Artikel 7 Financiering beschermd wonen
De financiering van beschermd wonen gaat in 2022 via de rijksbudgetten welke de centrumgemeente ’s-Hertogenbosch ontvangt. Vanaf 01 januari 2023 (uitstel vanuit het Rijk daargelaten) ontvangen de gemeenten – naast het rijksbudget welke de centrumgemeente ’s-Hertogenbosch ontvangt voor bestaande cliënten – geoormerkte middelen voor nieuwe cliënten beschermd wonen. Deze twee budgetten gezamenlijk noemen wij het ‘regionale budget’.
De kosten voor het verlenen van zorg, de personele en overhead kosten voor het uitvoeren van regionale taken op het gebied van beschermd wonen worden betaald vanuit het regionale budget. Zorgkosten worden in het geval van een PxQ bekostiging via het berichtenverkeer betaald door de gemeenten en na afloop van ieder kwartaal gedeclareerd bij de centrumgemeente..
Elk jaar wordt door de gemeenten geëvalueerd of het totale lokale uitvoeringsbudget voldoende is voor het realiseren van de lokale set aan basisvoorzieningen. Op basis van de evaluatie kan er een bijstelling van het totale lokale uitvoeringsbudget plaatsvinden indien dit binnen de financiële kaders past en na instemming van alle gemeenten.
De gemeenten zijn financieel solidair aan elkaar. In geval een gemeente bij de uitvoering van het realiseren van de lokale set aan basisvoorzieningen of voorzieningen voor de regio in het kader van de transformatie voor zijn kosten aanspraak wenst te maken op het regionale budget, dient te gemeente daarvoor een gemotiveerd verzoek bij het regieteam in. Indien in het Poho MZ alle gemeenten met deze aanspraak instemmen en dit past binnen de financiële kaders, worden deze kosten gedekt uit het regionaal budget.
Artikel 9 Vaststellen begroting beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg
Artikel 10 Verantwoording begroting
De centrumgemeente houdt de gemeenten minimaal twee keer per jaar op de hoogte van de stand van zaken van de (meerjaren)begroting, op 01 juli en 01 november. Standaard wordt de (meerjaren)begroting bijgevoegd ter informatie bij het vaststellen van het regionaal uitvoeringsprogramma in de colleges van de regiogemeenten.
Artikel 11 Tekorten en overschotten beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg
Mogelijke overschotten uit het regionale budget voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg stort de centrumgemeente in de reserve Sociaal & Zorgfonds van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Dit deel van de reserve is uitsluitend bedoeld voor het opvangen van de lasten en baten met betrekking tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg conform de regionale afspraken. De centrumgemeente rapporteert twee keer per jaar over de stand van zaken aan de regiogemeenten, tegelijkertijd met de communicatie over de (meerjaren)begroting.
Hoofdstuk 4 Samenwerking en overleg
Artikel 13 Regionale organisatiestructuur
De samenwerking en aansturing van de organisatie is als volgt georganiseerd:
Regionaal Regieteam, bestaande uit één ambtelijke vertegenwoordiger per partij op management niveau. Het Regionaal Regieteam wijst uit zijn midden de voorzitter aan en wordt ambtelijk ondersteund door een secretaris. De manager van het Regionaal Inkoopteam en de voorzitter van het Regionaal Beleidsteam zijn vaste adviseurs van het Regionaal Regieteam. Het Regionaal Regieteam kan naar behoefte andere adviseurs betrekken.
Regionaal Beleidsteam, bestaande uit ambtelijke beleidsmedewerkers (met beschermd wonen en/of maatschappelijke opvang en/of verslavingszorg en/of aanverwante taken in hun portefeuille) van de gemeenten. Het Regionaal Beleidsteam wijst uit zijn midden een voorzitter aan. De voorzitter is vaste adviseur van het Regionaal Regieteam.
Regionaal Inkoopteam, bestaande uit ambtenaren van de centrumgemeente die belast zijn met de inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, en aanverwante taken voor de gemeenten zoals in deze centrumregeling omschreven. De manager van het Regionaal Inkoopteam is vaste adviseur van het Regionaal Regieteam.
adviseren van colleges van gemeenten over de beleidskaders waarbinnen de uitvoering, financiën en inkoop van de Regiovisie 2020 e.v., het Regioplan 2022 e.v. en het Uitvoeringsprogramma van beschermd wonen, maatschappelijke opvang een aanverwante taken plaatsvindt. Deze beleidskaders omvatten de gezamenlijke beleidsdoelen en de lokale ruimte;
Artikel 15 Taken Regionaal Regieteam
Taken van het Regionaal Regieteam zijn:
adviseren aan het Poho MZ over beleidskaders waarbinnen de uitvoering en inkoop van de Regiovisie 2020 e.v., het Regioplan 2022 e.v. en het Uitvoeringsprogramma van beschermd wonen, maatschappelijke opvang een aanverwante taken van plaatsvindt. Deze beleidskaders omvatten de gezamenlijke beleidsdoelen en de lokale ruimte. De adviezen worden gebaseerd op input van de het Regionaal Beleidsteam, het Regionaal Inkoopteam en landelijke ontwikkelingen;
Artikel 16 Taken Regionaal Beleidsteam
Taken van het Regionaal Beleidsteam (onderdeel BW/MO) zijn:
uitvoering geven aan en het voeren van een uniform, gezamenlijk opgesteld beleid voor de regionale afspraken vanuit de Regiovisie 2020 e.v., het Regioplan 2022 e.v. en het Uitvoeringsprogramma voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken en het bepalen van de gezamenlijke uitgangspunten voor de inkoop van de beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken;
Artikel 17 Taken Regionaal Inkoopteam
Taken van het Regionaal Inkoopteam zijn:
de regionale inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken, inclusief accountmanagement, contractbeheer en het houden van toezicht. Een gemeente kan bij een gesprek tussen een accountmanager en een aanbieder aanwezig zijn, indien dat nodig is voor oplossing van een (lokaal) knelpunt;
Artikel 18 Bestuurlijk en ambtelijk overleg
Besluitvorming vindt plaats op basis van een meerderheid op basis van CBS inwoneraantallen per 01 januari van het betreffende kalenderjaar én instemming van minimaal drie gemeenten. Waar het besluitvorming over de taken van de Centrumgemeente betreft, dient ook instemming van de Centrumgemeente te worden verkregen.
Artikel 19 Regionaal uitvoeringsprogramma en regionaal uitvoeringsbudget
Het regionaal uitvoeringsprogramma en het regionale uitvoeringsbudget worden uiterlijk 31 december van elk jaar vastgesteld in alle colleges van de gemeenten. Hierbij geldt dat het uitvoeringsprogramma en het uitvoeringsbudget zijn vastgesteld door de hele regio als een meerderheid op basis van inwoneraantal, plus minimaal drie gemeenten positief besluiten.
Artikel 21 Monitoring transformatie
Na twee jaar wordt door de regionaal programmamanager een evaluatie uitgevoerd (met o.a. een safari) naar de stand van zaken van de transformatie van beschermd wonen; het realiseren van de lokale set aan basisvoorzieningen. Op basis van deze evaluatie kan er bijgestuurd worden op de basisafspraken in de regio.
Hoofdstuk 7 Tussentijds wijzigen, toetreden, uittreden en opheffen
Artikel 27 Tussentijdse uittreding
Als een regiogemeente uittreedt, zal die gemeente tot 01-01-2026 de jaarlijkse uitvoeringskosten van de centrumgemeente en de contractuele verplichtingen met aanbieders aan de centrumgemeente blijven voldoen. Daarnaast betaalt die regiogemeente de werkelijke kosten ten gevolge van de uittreding. De centrumgemeente stelt de hoogte van de in dit lid genoemde kosten vast in overleg met de gemeenten.
Hoofdstuk 8 Overige bepalingen
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr, verplichten de gemeenten zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze Centrumregeling met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
Artikel 30 Aanwijzing artikel 26 Wgr gemeente
Het college van de centrumgemeente is aangewezen om uitvoering te geven aan artikel 26 van de Wgr.
De gemeenten waarborgen, als verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, dat bij de onderlinge gegevensuitwisseling de vigerende privacywetgeving wordt nageleefd.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Boxtel
mw. M. Van Alphen - Habraken, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente ’s-Hertogenbosch
dhr. H.C. van Olden, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Maasdriel
mw. J.H.A. Sørensen, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d. 14 september 2021
Namens de gemeente Meierijstad
dhr. H.J. Compagne, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Sint-Michielsgestel
dhr. P.J.H. Raaijmakers, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Vught
dhr. T. van de Ven, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Zaltbommel
dhr. A.C. Bragt, wethouder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-447348.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.