Gemeenteblad van Renkum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Renkum | Gemeenteblad 2021, 447280 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Renkum | Gemeenteblad 2021, 447280 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit maatschappelijke ondersteuning Renkum 2021
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;
gelet op de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Renkum 2021;
overwegende dat het college het wenselijk acht nadere regels te stellen ter uitvoering van de hierboven genoemde Verordening;
besluit vast te stellen het Besluit maatschappelijke ondersteuning Renkum 2021
HOOFDSTUK 1: Begripsbepalingen
De begripsbepalingen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, (hierna Wet) en het daarop berustende landelijke uitvoeringsbesluit Wmo 2015 (hierna uitvoeringsbesluit), de geldende Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Renkum 2021 (hierna verordening) zijn van overeenkomstige toepassing op dit besluit.
Artikel 4. Indicatie Wet langdurige zorg
Indien na een aanvraag van een cliënt gedurende het onderzoek duidelijk wordt dat er sprake is van een Wlz-indicatie, dan zet het college het onderzoek pas voort wanneer de afbakening met de Wlz – zoals deze in de wet geregeld is – aantoont dat de cliënt mogelijk in aanmerking komt voor een voorziening vanuit de Wmo.
Het college kan wel een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo verstrekken als overbrugging tot de Wlz-indicatie ingaat. Het aanvragen van een Wlz-indicatie kan namelijk enige tijd duren. Daarom kan het college voor een tijdelijke oplossing zorgen door een maatwerkvoorziening voor een korte duur af te geven.
HOOFDSTUK 6: Maatwerkvoorziening in de vorm van een financiële tegemoetkoming
Artikel 7. Vergoeding verhuiskosten
Indien het college van oordeel is dat een maatwerkvoorziening voor verhuizing en inrichting de goedkoopst compenserende voorziening vormt kan het college een verhuiskostenvergoeding verstrekken. Deze vergoeding bestaat uit een vergoeding van de werkelijk gemaakte kosten van verhuizing– aangetoond aan het College met de betreffende facturen – tot een maximum van de in de onderstaande tabel opgenomen bedragen.
Artikel 8. Vergoeding vervoerskosten
Deze vergoeding bestaat uit een financiële tegemoetkoming in de kosten voor eigen vervoer of vervoer van derden voor maximaal 1500 kilometer per kalenderjaar. Indien het college eerder een individuele voorziening vervoer, bijvoorbeeld een scootmobiel, aan de cliënt heeft verstrekt bedraagt het maximale aantal kilometers waarvoor de financiële tegemoetkoming vervoerskosten wordt verstrekt 750 kilometer per kalenderjaar. Tot een maximum van de in de onderstaande tabel opgenomen bedragen.
Hoofdstuk 7: Persoonsgebonden budget
Artikel 9. Voorwaarden om een pgb toegekend te krijgen
De bekwaamheid wordt beoordeeld met de volgende criteria:
de cliënt of diens (wettelijke) vertegenwoordiger is in staat de verantwoordelijkheid van de opdrachtgeverstaak op zich te nemen, zoals het zoeken van een zorgaanbieder, het voeren van sollicitatiegesprekken, het (laten) opstellen van de correcte zorgovereenkomsten gelijk aan het model van de Sociale Verzekeringsbank (Svb), dan wel het accorderen van facturen en het bewaken van de kwaliteit en voortgang van de zorg.
De bekwaamheid voor het beheren van een pgb wordt in samenspraak met de cliënt getoetst, maar het oordeel van het college is hierin leidend. Wanneer het college van oordeel is dat de cliënt dan wel met hulp uit zijn sociale netwerk of van zijn (wettelijke) vertegenwoordiger niet bekwaam is voor het houden van een pgb, dan kan het college het pgb weigeren.
De gemotiveerde keuze voor het pgb kan blijken uit de wijze waarop de cliënt zijn verzoek om pgb motiveert. Het gaat om de keuze van de cliënt en niet van de in te kopen ondersteuner of aanbieder. Wel kan iemand uit het eigen sociale netwerk of een onafhankelijke cliëntondersteuner ondersteunen bij het motiveren van de aanvraag. Beiden mogen zich niet laten betalen als belangenbehartiger vanuit het pgb.
Artikel 10. Weigering van een pgb
Verder wordt het pgb geweigerd in de volgende gevallen:
Dubbelrol van de professionele ondersteuner en bewindvoerder. Indien de professionele ondersteuner tevens de rol als bewindvoerder of wettelijk vertegenwoordiger aanneemt, is dit in strijd met boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Met name als de professionele ondersteuner geregistreerd is als bewindvoerder (voert voor meer dan drie personen bewind). Er kan dan sprake zijn van belang dat tegengesteld is aan het belang van de cliënt.
Naast deze opgenomen criteria kunnen er ook andere situaties denkbaar zijn waarin het verstrekken van een pgb niet gewenst is. Om een pgb af te kunnen wijzen op overwegende bezwaren, moet er een feitelijke onderbouwing zijn op grond waarvan afgewezen kan worden. Dit kan een medische onderbouwing zijn, maar ook het aantonen van schulden of eerder misbruik. De onderbouwing wordt in de afwijzing van de aanvraag om pgb vermeld.
Artikel 11. Kwaliteitseisen bij niet-professionele aanbieder:
De niet-professionele aanbieder is in staat om binnen de eigen grenzen van kennis en kunde en van (dreigende) overbelasting aan te geven of deze binnen de in de beschikking gestelde tijdsduur aan de doelen zoals gesteld in het persoonlijk plan kan werken. Hierop kan door het college steekproefsgewijs worden gecontroleerd.
Artikel 12. Kwaliteitseisen bij professionele pgb-aanbieder:
Wanneer de gevraagde documentatie niet binnen de daarvoor gestelde termijn wordt aangeleverd, wordt de pgb-aanbieder eenmalig een hersteltermijn geboden. Wordt ook na deze hersteltermijn de gevraagde documentatie niet of onvolledig aangeleverd, dan kan de kwaliteit van de te bieden ondersteuning niet worden gewaarborgd en kan het sociaal team de aanvraag voor het pgb voor de ondersteuning geboden door deze professionele pgb-aanbieder afwijzen. Het sociaal team ziet dan af van een verificatiegesprek.
Wanneer uit het verificatiegesprek blijkt dat de pgb-aanbieder over onvoldoende kwaliteit beschikt, dan kan de kwaliteit van de te bieden ondersteuning niet worden gewaarborgd en kan het sociaal team de aanvraag voor het pgb voor de ondersteuning geboden door deze professionele pgb-aanbieder afwijzen.
Conform artikel 16 verordening is het uitgangspunt dat de (wettelijk) vertegenwoordiger niet zelf ook ondersteuning aan de cliënt verleent. Wanneer de cliënt deze dubbelrol wel wil inzetten, moet hij dit eerst voorleggen aan het college. In bepaalde situaties kunnen deze rollen toch door één en dezelfde persoon vervuld worden, namelijk: in geval ouders of partner.
Artikel 15. Maximering pgb vervoer
Het tarief voor het pgb voor regionaal sociaal-recreatief vervoer als bedoeld in artikel 8 lid 3 en 4 verordening bedraagt € 0,17 per kilometer plus € 0,99 aan opstaptarief voor een enkele reis in 2021. Dit is het bedrag van de kosten voor het collectief vraagafhankelijk vervoer zoals opgenomen in artikel 14 lid 1 van de verordening.
Aldus vastgesteld te Oosterbeek, op 30 november 2021
Burgemeester en wethouders van Renkum,
de gemeentesecretaris,
M.G.M. van de Geijn
de burgemeester,
A.M.J. Schaap
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-447280.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.