Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Dronten houdende ambtelijke bijstand raadsleden Dronten 2022

De raad van de gemeente Dronten,

 

overwegende dat de Verordening ambtelijke bijstand raad en raadsleden verouderd is en niet meer aansluit bij de bedoeling van de gemeente Dronten,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Dronten met nummer 64553 d.d. 12 oktober 2021,

 

gelet op artikel 33, derde lid van de Gemeentewet,

 

BESLUIT:

 

De volgende Verordening ambtelijke bijstand raadsleden Dronten vast te stellen:

Artikel 1  

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door ambtenaren;

  • b.

    ambtenaar: ambtenaar met een dienstverband bij de gemeente en waarbij het college heeft besloten met die ambtenaar een arbeidsovereenkomst aan te gaan;

  • c.

    bijstand: het verstrekken van informatie, het geven van advies of het geven van ondersteuning;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten;

  • e.

    raadslid: raadslid of burgerraadslid;

Artikel 2  

  • 1.

    Uitgangspunt is dat de griffie raadsleden ondersteunt bij hun werkzaamheden.

  • 2.

    Naast hetgeen in het eerste lid is bepaald, kan ieder raadslid zich voor ambtelijke

  • 3.

    Behoudens het tweede lid, kan de griffie op verzoek van het raadslid het raadslid ondersteunen bij het verzoek om ambtelijke bijstand.

  • 4.

    De ambtenaar verleent de gevraagde bijstand, tenzij:

    • a.

      het niet bijdraagt aan raadswerkzaamheden;

    • b.

      het betrekking heeft op stukken waar op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur geheimhouding is opgelegd;

    • c.

      het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd;

    • d.

      de werkzaamheden van het college hierdoor onevenredig wordt belemmerd;

    • e.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 5.

    Voordat de ambtenaar op grond van het vierde lid ambtelijke bijstand weigert, overlegt hij eerst met zijn teammanager. De teammanager overlegt zo nodig met de secretaris.

6. Indien ambtelijke bijstand wordt geweigerd, deelt hij dit binnen 10 werkdagen, aanvangende de dag na het verzoek, aan het betreffende raadslid mede, vergezeld van een motivering. Een afschrift hiervan wordt verzonden aan de griffier.

Artikel 3  

  • 1.

    Het raadslid dat het met de weigering niet eens is, kan dit kenbaar maken aan de burgemeester. De burgemeester beslist of alsnog de gevraagde ambtelijke bijstand wordt verleend, al dan niet in overleg met de secretaris.

  • 2.

    Indien het raadslid een klacht heeft over de verleende ambtelijke bijstand, wendt hij zich tot de secretaris. De secretaris doet de klacht af. Indien het raadslid het met die afdoening niet eens is, wendt hij zich tot de burgemeester. De burgemeester bepaalt wat dan gebeurd.

Artikel 4  

De Verordening ambtelijke bijstand raad en raadsleden wordt ingetrokken.

Artikel 5

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand raadsleden Dronten.

Artikel 6  

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Dronten, gehouden op 25 november 2021.

E.M. Geldorp

griffier

drs. J.P Gebben

voorzitter

Naar boven