Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2021, 442307 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2021, 442307 | gemeenschappelijke regeling |
Convenant Samenwerking tussen gemeenten en ketenpartners Zorg- en Veiligheidshuis Groningen
op grond van artikel 171 van de Gemeentewet allen vertegenwoordigd door hun burgemeesters, verder afzonderlijk aangeduid als ‘Partij’ of ‘Gemeente’ en gezamenlijk als ‘Gemeenten’,
Ieder voor zich vertegenwoordigd door een bevoegde functionaris. Hierna afzonderlijk te noemen ‘Partij’ en gezamenlijk, inclusief Gemeenten, te noemen ‘Partijen’,
De volgende overwegingen in aanmerking nemende:
Er bestuurlijke afspraken zijn gemaakt tussen het toenmalige Ministerie van Veiligheid en Justitie en de Vereniging Nederlandse Gemeenten, namens alle Nederlandse gemeenten, rondom de financiële bijdrage van de Rijksoverheid aan de Veiligheidshuizen, die zijn opgenomen als bijlage bij de brief van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie d.d. 2 augustus 2012, kenmerk 287830;
De onderstaande definities worden met hoofdletters in dit Convenant weergegeven. In dit Convenant en de Bijlagen wordt verstaan onder:
Persoonsgerichte aanpak (PGA): een integrale, op de persoon en zijn (gezins)systeem toegesneden mix van bestuursrechtelijke-, strafrechtelijke-, zorg- en overige interventies die beoogt het afglijden naar de criminaliteit en verslechtering van welzijn of teloorgang te voorkomen. De PGA voorziet in een eenduidige en systemische werkwijze in het gehele werkgebied. Deze werkwijze houdt het volgende in.
Plan van Aanpak: het samenstel van acties, interventies en afspraken over een persoon of (gezin)systeem teneinde het perspectief van hem/haar (of hen) te verbeteren en overlast en gevaar voor veiligheid voor de omgeving te stoppen of te verkleinen. Het Plan van Aanpak kan ook de vorm van een scenario krijgen en is altijd gebaseerd op een integraal informatiebeeld;
Triage: het proces waarbij relevante Partijen worden bevraagd om te komen tot een nadere afweging ten aanzien van de routering van de casus, tot een bepaling van het doel en de thema’s van een eventueel Casusoverleg, en tot een afweging welke Partijen relevant zijn om te betrekken bij een Casusoverleg;
Zetelgemeente: de gemeente Groningen die namens de gemeenten optreedt als ondersteuner en facilitator van het primaire proces van ZVHG middels het uitvoeren van de PIJOFACH-functies en die optreedt als werkgever of inlener van het personeel van ZVHG. De gemeente Groningen geeft in de hoedanigheid van Zetelgemeente geen inhoudelijke sturing aan ZVHG.
Artikel 2. Doel en Functie ZVHG
ZVHG is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en Gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van de samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie van Betrokkenen, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventies en zorg, hetgeen moet worden gezien als een zwaarwegend algemeen belang.
In het kader van de Strategische Regie is de Stuurgroep verantwoordelijk voor het opstellen van operationele en beleidsmatige kaders voor de opdracht van ZVHG in de vorm van een Jaarplan, en beslist over eventueel bijstellen/afwijken van deze kaders. Jaarlijks stelt de Stuurgroep in een jaarplan een voorstel voor het inhoudelijk en financieel beleid vast. Het voorstel wordt ter besluitvorming aan het Bestuur voorgelegd ter vaststelling. Het Jaarplan bevat ten minste de volgende onderdelen:
Artikel 7. Besluitvorming Stuurgroep
De Stuurgroep neemt besluiten over de Strategische Regie in ZVHG. Het gaat hierbij onder andere om de inhoud van de samenwerking, hoe taken uitgevoerd worden en wie welke bijdrage levert in capaciteit op beleidsmatig niveau, zodat een goede sturing op resultaten mogelijk is en de koers over meerdere jaren uitgezet kan worden.
De Manager van ZVHG treedt op als bestuurssecretaris van de Stuurgroep en is verantwoordelijk voor de ondersteuning en advisering van de voorzitter tijdens vergaderingen. Tevens bereidt de Manager de vergadering voor en informeert de Stuurgroep periodiek over de (voortgang van) processen en inhoudelijke zaken.
Artikel 11. De Triagetafel/het TVO
De Triagetafel bestaat uit vertegenwoordiger(s) van de Gemeenten (Openbare orde en Veiligheid/Directie Maatschappelijke Ontwikkeling), de politie, het sociaal veld (sociale wijkteams) en ZVHG. Elke Gemeente participeert in dit tactisch veiligheidsoverleg. De samenstelling van een Triagetafel of een TVO wordt lokaal door Partijen bepaald.
Het Casusoverleg heeft de volgende taken:
het bepalen van de criteria voor afschaling, alsook het nemen van besluiten hieromtrent. Afschaling is de fase die volgt op het besluit in het Casusoverleg dat de betrokkenheid van ZVHG niet langer nodig is, waarin het dossier dat in het systeem van ZVHG is aangelegd ten behoeve van procesregie, geschoond wordt van alle niet langer noodzakelijke informatie, en uiteindelijk verdwijnt uit het systeem van ZVHG.
Artikel 13. Afspraken Casusoverleg
De vergaderingen van het Casusoverleg zijn niet openbaar. Informatieverstrekking aan derden omtrent hetgeen wordt besproken in het Casusoverleg vindt slechts plaats conform het Convenant en het Privacyreglement, binnen de voor Partijen geldende wettelijke kaders en slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke zoals bedoeld in het Privacyreglement, die de betreffende informatie oorspronkelijk aan het samenwerkingsverband heeft verstrekt.
De Procesregisseur is belast met de volgende taken:
het houden/organiseren van de Casusoverleggen, waaronder het aanwijzen van Partijen die worden uitgenodigd deel te nemen aan een Casusoverleg en het bepalen van de van hen gevraagde inhoudelijke bijdrage aan dat Casusoverleg. Alleen die Partijen worden uitgenodigd die rechtmatig bij het overleg aanwezig mogen zijn;
het beoordelen of, en zo ja welke informatie voorafgaand aan het Casusoverleg door deelnemers aan het Casusoverleg kan worden ingezien. Deze beoordeling geschiedt in overleg met de Partij die de Casus bij ZVHG heeft Aangemeld of de Casusregie heeft, en uitsluitend als de Partij die de gegevens heeft verstrekt dat accordeert;
Artikel 16. De Procesondersteuner
De Procesondersteuner is bevoegd en verantwoordelijk voor:
het registreren van de melding, het bijeenbrengen van informatie van melder en andere relevante Betrokkenen voor een eerste beoordeling (advies) van een Casus op geschiktheid voor behandeling in het Casusoverleg of ter Triage of PGA na Aanmelding/Intake. Deze eerste beoordeling geschiedt in overleg met de Partij die de Casus bij de Procesondersteuner heeft aangedragen;
Conform artikel 12.4 kan in het Casusoverleg een Casusregisseur worden aangewezen. De Casusregisseur werkt onder de verantwoordelijkheid van de Partij tot wie deze behoort. De Casusregisseur is doorgaans afkomstig uit de organisatie waar het zwaartepunt van de zorgverlening aan de betreffende betrokkene ligt.
Artikel 18. Uitwisseling van informatie
Partijen voorzien elkaar van alle noodzakelijke informatie voor het behalen van de doelstellingen van ZVHG zoals beschreven in artikel 2 en het uitvoeren van hun respectievelijke taken zoals beschreven in dit Convenant, voor zover wettelijk mogelijk. Partijen zijn ieder zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van informatie in ZVHG. Verder gebruik van die informatie geschiedt onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van Partijen, slechts voor zover dit volgens geldende wet- en regelgeving is geoorloofd en met inachtneming van artikel 19, lid 2.
Voor zover het de verwerking van persoonsgegevens, waaronder (bijzondere) persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens of de Wet politiegegevens betreft, handelen partijen overeenkomstig het Privacyreglement, in het bijzonder voor wat betreft de daarin vastgelegde doeleinden en grondslagen voor die verwerking.
Artikel 19. Interventie en het gebruik van informatie
Partijen behouden hun eigen bevoegdheden met betrekking tot de in ZVHG besproken Casussen. Afzonderlijk optreden op basis van eigen informatie blijft door samenwerking in ZVHG gelden. Ondanks dat streven Partijen naar een zo gezamenlijk mogelijke behandeling van een Casus, waar noodzakelijk voor het bewerkstelligen van de in artikel 2 geformuleerde doeleinden.
De Partij die de informatie verstrekt bepaalt op welke wijze de informatie door de overige Partijen mag worden gebruikt, behoudens hetgeen hierover omtrent de verwerking van persoonsgegevens is bepaald in het Privacyreglement. Partijen verklaren dat Privacyreglement te onderschrijven en daar naar, in het kader van samenwerking in ZVHG, te zullen handelen.
Artikel 20. Geheimhouding en beveiliging
Partijen nemen conform de toepasselijke wettelijke bepalingen en ongeacht de duur van dit Convenant strikte geheimhouding in acht over elkaars organisatie, over informatie die ten behoeve van de uitvoering van dit Convenant bij en/of tussen Partijen bekend wordt en vertrouwelijk is, dan wel waarvan mag worden aangenomen dat deze vertrouwelijk is, dan wel persoonsgegevens die worden uitgewisseld, alsmede over al hetgeen waarvan redelijkerwijs is aan te nemen dat bekendmaking daarvan de belangen van de andere Partijen, het privacybelang van de Betrokkene of het algemene maatschappelijk belang zou schaden, voor zover deze informatie niet al openbare informatie betreft als gevolg van openbaarmaking door één of meerdere Partijen, dan wel anderszins bekend is geworden bij het publiek, behoudens wettelijke verplichtingen en hetgeen is bepaald in dit Convenant.
Partijen nemen ieder voor zich adequate technische en organisatorische maatregelen om informatie te beschermen tegen verlies of onrechtmatige verwerking, waaronder ten minste het bewaren, verstrekken, verzenden en archiveren van informatie. Voor informatiebeveiliging in ZVHG wordt zorg gedragen door de Zetelgemeente, conform het informatiebeveiligingsbeleid ZVHG. De Zetelgemeente stelt de benodigde middelen ter beschikking voor de uitvoering van dat Informatiebeveiligingsbeleid door ZVHG.
Artikel 21. Financiering en overige bijdragen
Partijen zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor het dragen van financiële lasten voor deelname in ZVHG in het kader van dit Convenant die niet worden gedekt door de Rijksbijdragen of bijdrage van de Gemeente(n). Hieronder valt in ieder geval het leveren van een afgevaardigde ten behoeve van het Casusoverleg, de Stuurgroep, Stuurgroep voorbereiding, en eventuele reis- en verblijfkosten voor die afgevaardigden.
De inzet in natura door Partijen betreft de inzet van medewerkers die door Partijen, als vaste vertegenwoordiger van hun eigen organisatie, voor een aantal uur per week deelnemen aan het Ketenoverleg/de Ketenkamer ten behoeve van informatiedeling, overleg over de Aanmelding van Casussen, verrijking, screening, Intake, advies en monitoring. Deze inzet geschiedt met gesloten beurs, en daarmee in natura.
Het Bestuur beslist met een meerderheid van de helft plus één op het verzoek van toetreding na advisering vanuit de Stuurgroep. In geval van goedkeuring, vindt toetreding tot het Convenant plaats door middel van ondertekening van het formulier, te vinden in Bijlage 1 bij dit Convenant, door de toetredende organisatie en de voorzitter van het Bestuur.
Artikel 25. Duur, opzegging, beëindiging
Het Bestuur kan, op voordracht van de Stuurgroep, zonder rechterlijke tussenkomst en met meerderheid van stemmen, na schriftelijke ingebrekestelling, een Partij met onmiddellijke ingang uitsluiten van de samenwerking in ZVHG, indien de afspraken zoals neergelegd in dit Convenant niet door de desbetreffende Partij worden nagekomen.
Indien dit Convenant wordt ontbonden of wordt gewijzigd ten gevolge van uittreding van een der Partijen, worden een liquiditeitsplan en liquidatiebegroting opgesteld. Daarin worden de kosten opgenomen die de Zetelgemeente heeft jegens het personeel dat in dienst is van of gedetacheerd is bij ZVHG. Deze kosten worden gedragen door de Gemeenten, evenredig aan hun bijdrage aan ZVHG.
De bepalingen in dit Convenant kunnen door de Partijen in gezamenlijk overleg worden gewijzigd. Wijzigingen in dit Convenant worden door het Bestuur op voordracht van de Stuurgroep besloten. Mondelinge mededelingen, toezeggingen of afspraken welke betrekking hebben op de inhoud van dit Convenant, hebben geen rechtskracht, tenzij deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn bevestigd door de Stuurgroep.
Artikel 28. Toepasselijk recht en geschillen
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Dienst Justitiële Inrichtingen Noord Nederland (DJI)
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Groningen (GGD)
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Leger des Heils, Jeugdbescherming en Reclassering
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Leger des Heils, Welzijns- en Gezondheidszorg Noord
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Nationale Politie, Regionale Eenheid Noord-Nederland
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Openbare Ministerie, arrondissement Noord-Nederland (OM)
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Raad voor de Kinderbescherming
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Reclassering Nederland, regio Midden-Noord
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN) en reclassering VNN
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
in dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door: [naam en functie]
Bijlage 1: Toetredingsformulier nieuwe partner tot Convenant
hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door [naam, functie],
Deelname aan het Convenant gelet op de publieke en/of maatschappelijke taak die ondergetekende zichzelf in het kader van integrale veiligheid en complexe casuïstiek toedicht en gelet op de verantwoordelijkheid en/of bevoegdheid van ondergetekende een bijdrage levert aan de doelstelling zoals geformuleerd in Artikel 2 van het Convenant;
verklaart daartoe het volgende:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-442307.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.