Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2021, 442073 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2021, 442073 | beleidsregel |
Subsidieregeling Leefbaarheidsinitiatieven Montferland 2022
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor leefbaarheidsinitiatieven die zich richten op:
Artikel 8. Aanvullende Weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, tweede lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening geweigerd worden als:
Aanvragen voor incidentele subsidies worden getoetst in volgorde van ontvangst aan de hand van deze subsidieregeling. Alle aanvragen die zijn ingekomen binnen het tijdvak als bedoeld in het vorige lid en voldoen aan de bepalingen van deze subsidieregeling zullen worden gehonoreerd tot een maximaal bedrag van € 2.000,00. per aanvraag.
Artikel 10. De verlening van voorschotten
Als het college op grond van artikel 9 lid 1 een besluit tot subsidieverlening heeft genomen zal de verleende subsidie volledig als voorschot worden uitbetaald.
Artikel 11. De vaststelling van de subsidie
Voor activiteiten waarvoor subsidie is verleend op grond van artikel 7 lid 1 dient de aanvrager binnen 12 weken nadat de activiteiten zijn uitgevoerd een aanvraag tot subsidievaststelling in. Deze aanvraag gaat vergezeld van een verslag van de uitgevoerde activiteiten, de bereikte doelgroep en het effect van de activiteiten op de leefbaarheid. Tevens dient er een financiële verantwoording van de gemaakte kosten bijgevoegd te worden. Op basis hiervan stelt het college binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling de subsidie vast, onder verrekening van eventueel verleende verschotten.
Artikel 12. Aanvullende procesregels
Het college van burgemeester en wethouders dient zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld te worden als de activiteiten waarvoor subsidie is verleend geen doorgang kunnen vinden op de wijze zoals in de subsidieaanvraag is vermeld.
Burgemeester en wethouders van Montferland,
De secretaris,
drs. M. Wagener
De burgemeester,
H.H. de Vries
Deze subsidieregeling heeft als doel initiatieven op het gebied van leefbaarheid binnen de gemeente Montferland te ondersteunen en bevorderen.
In 2018 is eenmalig een leefbaarheidssubsidie ingesteld voor de kleine kernen. Hiervan is veelvuldig gebruik gemaakt en deze regeling heeft doorgaans ook bijgedragen aan de sociale cohesie binnen de kernen.
Mede op basis hiervan is deze nieuwe regeling opgesteld. Daarnaast biedt de regeling de mogelijkheid tot jaarlijkse vergoeding van organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden.
De wijzigingen ten opzichte van de voorgaande subsidieregeling leefbaarheidsinitiatieven:
In dit artikel zijn de begrippen die in deze regeling worden gehanteerd nader gedefinieerd.
In artikel 2 wordt aangegeven dat deze subsidieregeling uitsluitend van toepassing is op de verstrekking van subsidies voor activiteiten die nader zijn aangeduid in artikel 3. Voor andere activiteiten gelden weer andere subsidieregelingen. De gemeente heeft per 1 januari 2022 inclusief de voorliggende regeling 7 subsidieregelingen. De subsidieregeling leefbaarheidsinitiatieven Montferland 2021-2 wordt met ingang van 1 januari 2022 ingetrokken. De voorliggende regeling kan worden gezien als vervanger van deze regeling.
Art. 3 Subsidiabele activiteiten
Dit artikel bevat een opsomming van de verschillende categorieën waarin de subsidiabele activiteiten kunnen worden ingedeeld. Er is bewust voor gekozen om de activiteiten zelf niet te benoemen. Leefbaarheid heeft te maken met de sociale en de fysieke leefomgeving. Met de vaststelling van deze regeling wil de gemeente ondersteuning van een breed scala aan activiteiten mogelijk maken.
Er is voor gekozen dat subsidie uitsluitend kan worden aangevraagd door in Montferland gevestigde rechtspersonen. Natuurlijke personen komen dus niet in aanmerking voor vertrekking van subsidie op grond van deze regeling. Deze keus is gemaakt vanwege het feit dat hiermee de verantwoording van de verleende subsidie wordt neergelegd bij het bestuur van de rechtspersoon en niet bij een individu. Hiermee wordt de rechtmatige besteding van verleende subsidies bevorderd.
Ook is gekozen voor in Montferland ingeschreven rechtspersonen om het lokale karakter van de regeling te benadrukken.
Bij de uitvoering van de regeling wordt geen rangordening per kern aangebracht. Aanvragen kunnen worden ingediend door rechtspersonen afkomstig uit de gehele gemeente.
In dit artikel wordt de hoogte aangegeven van de subsidies t.b.v. de in artikel 3 vermelde subsidiabele activiteiten. Voor incidentele subsidies als bedoeld in artikel 5 lid 1 wordt een subsidie van maximaal € 2.000,00 per aanvraag verstrekt. De subsidie kan ook op een lager bedrag worden vastgesteld als blijkt dat hiermee de subsidiabele activiteit kan worden uitgevoerd.
Voor de organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden (art 5 lid 2) is een vaste waarderingsgrondslag van € 750,00 per organisatie opgenomen in de regeling. Dit is een jaarlijkse subsidie.
Art. 6 Het aanvragen van subsidie
Ook bij het aanvragen van subsidie wordt onderscheid gemaakt tussen activiteiten als bedoeld in artikel 5.1 (incidentele activiteiten) en artikel 5.2. (jaarlijkse subsidie in de organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden). Een subsidieaanvraag voor incidentele activiteiten dient uiterlijk 8 weken voor het geplande tijdstip van uitvoering bij de gemeente te worden ingediend. Deze termijn is nodig om voor aanvang van de activiteit te kunnen beschikken op de aanvraag. Aangegeven is welke informatie moet worden aangeleverd bij de subsidieaanvraag. Er wordt naar gestreefd voor dit type aanvragen een digitaal aanvraagformulier beschikbaar te stellen.
In het subsidiejaar kan een aanvrager slechts eenmaal een aanvraag indienen. Wel is het mogelijk om de bestaande aanvraag aan te vullen of te verduidelijken. Wij gaan ervan uit dat aanvragers op een verzoek van de gemeente om verduidelijking c.q. aanvulling van hun subsidieaanvraag terstond reageren. Als aanvragers op dit punt in gebreke zijn kan de gemeente niet garanderen dat uiterlijk twee weken voor aanvang van de geplande activiteit de beschikking kan worden verzonden. In dat geval zal de behandeling van de aanvraag voor 4 weken worden verdaagd. Als de gemeente dan nog niet beschikt over de gevraagde aanvullende informatie zal de subsidieaanvraag worden afgewezen.
Aanvragen om subsidies als bedoeld in artikel 5.2. worden ingediend voor 1 oktober van het lopende subsidiejaar. Voor de jaarlijkse bijdrage in de organisatiekosten van de wijk- en dorpsraden wordt een simpele aanvraagprocedure ingeregeld op basis waarvan deze bijdrage direct kan worden vastgesteld en uitbetaald. Verantwoording achteraf van de uitgaven wordt niet gevraagd. Het jaar 2022 moet hierbij gezien worden als een overgangsjaar. Alle in 2021 bestaande wijk- en dorpsraden hebben voor het jaar 2022 reeds een jaarlijkse subsidie aangevraagd voor organisatiekosten.
Art. 7 Het beslissen op subsidieaanvragen
De beschikking kan inhouden dat de subsidie wordt geweigerd dan wel dat de subsidie wordt verleend. Zo nodig worden specifieke voorwaarden aan de subsidieverlening verbonden. Voor incidentele subsidies geldt dat de beschikking uiterlijk twee weken voor aanvang van de geplande activiteit wordt verzonden. Voor periodieke subsidie gebeurt dit voor het einde van het subsidiejaar.
Op een subsidieaanvraag wordt negatief beschikt (wordt subsidie geweigerd) als:
Jaarlijks stelt de gemeenteraad bij de vaststelling van de gemeentebegroting het budget vast voor de uitvoering van deze subsidieregeling. Naar aanleiding van de vaststelling van de begroting stelt het college het subsidieplafond vast. Na vaststelling van het subsidieplafond wordt dit op de gebruikelijke wijze gepubliceerd. Dat betekent dat aanvragen om subsidie voor activiteiten -ook als deze activiteiten in principe subsidiabel zijn- worden geweigerd als toekenning zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond. Aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.
Art. 10 De verlening van voorschotten
Als wordt besloten een subsidie te verlenen als bedoeld in artikel 5.1. zal deze subsidie direct na verzending van de beschikking volledig als voorschot worden uitbetaald. Subsidies als bedoeld in artikel 5.2. worden direct vastgesteld en uitbetaald. Voor deze subsidie wordt geen verantwoordingsverslag gevraagd.
Art. 11 De vaststelling van de subsidie
Voor subsidies die zijn verleend op grond van artikel 5.1 geldt dat binnen 12 weken na afloop van de uitgevoerde activiteiten de aanvrager een financiële verantwoording en een inhoudelijk verslag van de uitgevoerde activiteiten bij de gemeente indient. Op basis hiervan wordt de subsidie definitief vastgesteld, onder verrekening van de verleende voorschotten. Dat betekent dat als de subsidie op een lager bedrag wordt vastgesteld dan in het besluit tot subsidieverlening is vermeld, het verleende voorschot geheel of gedeeltelijk aan de gemeente moet worden terugbetaald. Lager vaststellen van de definitieve subsidie is mogelijk als de activiteiten niet of niet volledig overeenkomstig de subsidieaanvraag binnen het subsidiejaar hebben plaatsgevonden.
Art. 12 Aanvullende procesregels
Indien de activiteiten waarvoor subsidie is verleend geen doorgang kunnen vinden dient de aanvrager van de subsidie het college hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen. De subsidie kan dan worden teruggevorderd.
Alle besluiten tot subsidieverlening en subsidievaststelling die worden genomen op basis van deze subsidieregeling worden geregistreerd in het gemeentelijk subsidieregister. Dit register staat op de website van de gemeente en is dus voor een ieder te raadplegen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-442073.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.