Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 442051 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 442051 | beleidsregel |
Nadere regel subsidie noodsteun cultuur- en erfgoedinstellingen gemeente Utrecht 2021
Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Utrechtse cultuursector: organisaties die een actieve bijdrage leveren aan de culturele keten, welke te onderscheiden zijn door eigen programmering en de samenwerking met andere culturele instellingen of organisaties die met haar doelstellingen er op gericht zijn (statutair vast gelegd) deze te faciliteren en te ondersteunen en zo bijdragen aan cultuur voor iedereen en aan een aantrekkelijke cultuurstad.
Utrechtse erfgoedsector: organisaties die van belang zijn voor beheer, behoud of beleving van erfgoed in de gemeente Utrecht, welke te onderscheiden zijn door de kwaliteit van één of meer beschermde monumenten (rijksmonumenten en/of gemeentelijke monumenten) met economisch, toeristisch en/of sociaal-maatschappelijke betekenis, en die zijn opengesteld.
Algemene reserve: de op de jaarrekening voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd genoemde vrij besteedbare reserves, waarvoor geen verplichtingen gelden om deze aan te houden op grond van wet of subsidieverplichtingen zoals deze gelden op datum inwerkingtreding van deze regeling.
Het doel van deze regeling is om cultuur- en erfgoedinstellingen die door COVID-19 maatregelen zijn getroffen financiële compensatie te verlenen zodat deze instellingen in 2021 vanuit een gezonde financiële basis (herziene) activiteiten kunnen voortzetten met als resultaat een kwalitatief hoogstaand en inclusief cultuuraanbod voor inwoners en bezoekers van de stad.
De gemeente Utrecht streeft naar een pluriform cultureel aanbod bestaande uit een rijk palet aan disciplines, genres en mengvormen daartussen. Monumenten en cultuurhistorische waarden zijn daarbij geborgd als integraal onderdeel van de aantrekkelijke stad. Het achterliggende doel van deze regeling is daarom om de Utrechtse cultuur- en erfgoedsector in stand te houden.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
Is ingediend door een Utrechtse cultuur- of erfgoedinstelling die geen meerjarige subsidierelatie onderhoudt met de gemeente Utrecht, maar waarvan de netto schade voor minstens 25% is afgedekt middels co-financiering. De inzet van algemene middelen wordt ook gezien als co-fianciering. De co-financiering voor 2021 dient te blijken uit de verantwoording 2021, die voor juli 2022 moet worden verstrekt.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat. Aanvragen worden toegekend tot het betreffende subsidieplafond is bereikt. Bij eventuele onderbesteding worden de beschikbare middelen ingezet voor het herstel van de cultuursector.
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
Aan de subsidieaanvraag worden een aantal eisen gesteld. De subsidieaanvraag bestaat uit:
a. een volledig ingevuld format ‘compensatie tekort COVID-19 2021’;
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Alle aanvragen moeten voor 1 december 2021 worden ingediend bij het college van b en w
gebruikmakend van het daarvoor bestemde digitale aanvraagformulier. Deze staat op
www.utrecht.nl/subsidie. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.
Artikel 9 Maximaal subsidiebedrag per aanvrager
De financiële compensatie wordt verleend als subsidie, tenzij de aanvrager NOW ontvangt én huurt bij de gemeente Utrecht. In dat geval kan de subsidie worden verrekend met een korting op de huurverplichting. Als de aanvrager hierdoor in liquiditeitsproblemen komt, kan er alsnog worden gekozen voor een subsidie.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvrager heeft, waar mogelijk, aantoonbaar gebruik gemaakt van de aanvullende rijks- en provinciale ondersteuning, hetzij door bijdragen uit het extra steunpakket voor de cultuur- en erfgoedsector en/of de specifieke en reguliere regelingen (zoals NOW, TOGS en TVL). De schattingen voor de bepaling van de verwachte netto schade dienen realistisch te zijn (zoals bijvoorbeeld een doorrekening van de ontvangen rijks- en/of provinciale ondersteuning en weergave van reeds voor 2021 ontvangen noodsteun van de Gemeente Utrecht).
Artikel 12 Voorwaarden aan subsidieverlening
Bij de besluitvorming kunnen verplichtingen gelden. In het besluit over uw aanvraag wordt omschreven binnen welke periode u dient te voldoen aan de verplichtingen en hoe u hierover verantwoording dient af te leggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-442051.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.