Gemeenteblad van Reusel-De Mierden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2021, 440906 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2021, 440906 | ander besluit van algemene strekking |
‘Groen op de kaart’ Beleidsplan openbaar groen 2022-2031 Gemeente Reusel-De Mierden Definitief Eco Consult gmm
Dit document is opgesteld door:
Eco Consult - Groen, Monitoring & Management BV
Plesmanstraat 59-32, 3905 KZ Veenendaal
E-mail: info@ecoconsult-gmm.nl
Website: www.ecoconsult-gmm.nl
Projectleider adviesbureau: Marieke Teunissen
Samenstelling: Rick Lieverse, Sacha Roering en Marieke Teunissen.
Foto’s: Eco Consult (tenzij anders vermeld bij de foto)
Opdrachtgever: Gemeente Reusel-De Mierden
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de samensteller en in overleg met de opdrachtgever.
Deze uitgave is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Noch de samenstellers, noch de opdrachtge-ver zijn aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van onjuistheden en/of onvolkomenheden ten gevolge van het gebruik van deze uitgave.
In dit hoofdstuk leggen we vast wat de aanleiding is voor het Beleidsplan openbaar groen voor de gemeente Reusel-De Mierden. We benoemen welke doelen we hiermee nastreven en be-schrijven op welk groen het plan betrekking heeft. Ook brengen we in beeld hoe het plan tot stand is gekomen en wie hieraan hebben meegewerkt en/of inbreng hebben geleverd.
Gemeente Reusel-De Mierden is bezig met het actualiseren van het groenbeleid. Het uiteindelijke doel is een integraal groenbeleidsplan dat ook kan gaan dienen als onderlegger voor de Omge-vingsvisie en het -programma. Hiermee wordt invulling gegeven aan het besluit van de gemeente om voor alle disciplines binnen het Team Ruimtelijk Beheer een gelijksoortig beleidsplan te maken inclusief een bijbehorend beheerplan. De plannen voor wegen, verlichting en verkeer zijn inmiddels gereed en vastgesteld. Vanuit stedelijk water en klimaat staan nog zaken op de planning zoals o.a. het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP).
Het Beleidsplan en Beheerplan openbaar groen (in het vervolg aangeduid als beleidsplan) ver-woorden de gemeentelijke groenvisie en beschrijven de kaders voor het gemeentelijk groen en bie-den zodoende duidelijkheid over groene vraagstukken aan zowel de samenleving als de eigen in-terne organisatie.
Het nieuwe Beleidsplan openbaar groen omvat de volgende onderdelen:
Waar relevant is ook het groen van andere terreinbeheerders en particuliere eigenaren benoemd en/of op kaart weergegeven.
Het Beleidsplan openbaar groen vormt de ‘paraplu’ voor het groenbeleid in de volledige breedte. De kaders voor de verschillende groene sectoren (in de kernen, landschap, bos- en natuurterreinen) zijn hierin opgenomen en wanneer relevant wordt aangehaakt/verwezen naar bestaande plannen. Defi-nitieve keuzes worden uiteindelijk op het niveau van het bestemmingsplan c.q. omgevingsplan ge-maakt, bijvoorbeeld als het gaat om de afweging tussen groen, bouwen en energie.
Het Beleidsplan openbaar groen is sturend en mede richtinggevend voor het bestuurlijk en ambtelijk handelen. Met het vaststellen van het Beleidsplan openbaar groen legt de gemeente het groenbeleid vast.
Zodoende zorgt het plan voor borging van de waarden, functies en ruimtelijke betekenis van groen. Bij weging van verschillende belangen (bv. eventuele uitbreiding bedrijventerrein ten koste van groen) maakt het duidelijk welk gewicht er aan het betreffende groen en/of bomen moet worden toegekend.
Zodra onderdelen van het Beleidsplan openbaar groen worden opgenomen in gemeentelijke regel-geving (bv. Verordening Fysieke Leefomgeving of het Omgevingsplan), zal er sprake zijn van recht-streekse externe werking. Dat wil zeggen dat op de groenstructuurkaart vastgelegd groen behalve een beleidsmatige ook een juridische status krijgt. Dit is onder andere het geval bij de groenstruc-tuurkaart waarop de bestaande èn gewenste groene structuren en bijbehorende waarden zijn vast-gelegd.
Met dit beleidsplan worden de uitgangspunten, kaders en/of randvoorwaarden voor het nieuwe groenbeleid ter besluitvorming aan de Raad voorgelegd. Beslissingen met eventuele financiële consequenties (kwaliteitsniveaus, levensduur, vervangingsbudgetten e.d.) zijn opnieuw afgewogen en kunnen zo nodig worden vertaald naar de gemeentelijke begroting.
Voorafgaand aan het opstellen van het Beleidsplan openbaar groen en het inkleuren van de ambi-ties is ruimte geboden voor het meedenken door inwoners, belangenverenigingen/organisaties, dorpsraden, raadsfracties en ambtenaren.
Tijdens verschillende online-bijeenkomsten hebben de in bijlage I genoemde personen en groepe-ringen in verschillende samenstellingen bijgedragen. Inwoners hebben door het invullen van een enquête via het bestaande bewonerspanel hun mening gegeven en aandachtspunten benoemd.
De belangrijkste uitkomsten van deze bijeenkomsten en de enquête zijn steeds per onderwerp in het betreffende hoofdstuk verwerkt. Voor de resultaten van de enquête per vraag wordt verwezen naar bijlage VIII.
Mede op basis van de opgehaalde gegevens heeft een compacte kerngroep bestaande uit de be-leidsmedewerkers van de verschillende teams van de gemeente en de adviseurs van Eco Consult het voorliggende beleidsplan samengesteld. Het concept-plan is tenslotte voor reactie teruggelegd bij de participanten (bijlage I).
Vanaf hoofdstuk 3 kennen de hoofstukken een gelijke opbouw. Als eerste wordt de relevante wet- en regelgeving genoemd. Daarna volgen enkele sfeerfoto’s van locaties waar het onderwerp van het hoofdstuk betrekking op heeft. Vervolgens volgt een impressie van hetgeen we hebben opgehaald uit de participatie voor het Beleids- en beheerplan openbaar groen. Aansluitend is dan steeds op kernachtige wijze de gemeentelijke ambitie ten aanzien van het onderwerp verwoord (verder onder-bouwd en uitgewerkt in het beheerdeel).
Elk hoofdstuk eindigt met een samenvattende tabel. Deze tabel bevat een overzicht van de beleids-afspraken (‘wat spreken we af?’) en hoe hieraan handen en voeten te geven (‘wat werken we uit?’). Een deel van de uitwerking wordt automatisch ingevuld met het Beheerplan openbaar groen. Ande-re acties zullen op een passend moment tijdens de looptijd van het beleidsplan opgepakt worden. Een totaaloverzicht van alle beleidsafspraken met bijbehorende acties is opgenomen in bijlage VII, het uitvoeringsprogramma.
Net als voor de andere kapitaalgoederen van de gemeente als wegen, riolering en verlichting gelden er voor het openbaar groen beleid, wet- en regelgeving waarnaar moet worden gehan-deld. Dit hoofdstuk geeft een samenvatting van de uitgangspunten vanuit de wettelijke kaders, het provinciaal beleid en overkoepelend gemeentelijk beleid.
Het beheer van openbaar groen vindt plaats binnen de volgende wettelijke kaders en beleid:
2.2 Uitgangspunten overkoepelend gemeentelijk beleid
De Omgevingsvisie (2018), Beleidskader Sociaal Domein ‘Samen Doen´ (2016-2020) en de Toekomstvisie Gezamenlijk, Grenzeloos en Groen (2013) stellen de algemene kaders voor dit groenbeleid. Het gaat om de volgende vertrekpunten:
2.3 Relaties met andere beleidsvelden
Het Beleidsplan openbaar groen beschrijft de belangrijkste thema’s rondom openbaar groen. Hierbij geldt uiteraard dat ‘groen’ niet de enige speler is binnen de openbare ruimte. Er zal dus altijd af-stemming gezocht moeten worden met de andere beheerdisciplines weg-, water- & rioolbeheer, ver-lichting en de beleidsvelden sport en recreatie, klimaat, ruimtelijke ordening, economie en sociaal-maatschappelijke diensten. Elke beheerdiscipline en beleidsveld kent zijn eigen vraagstukken en opgaven die vaak in elkaar grijpen. Een integrale aanpak is dus een vereiste. Doel is om zo veel als mogelijk werk-met-werk te maken.
Relevante plannen en regelgeving: Omgevingsvisie (2018), de Toekomstvisie Gezamenlijk, Grenzeloos en Groen (2013), Nota Ruimtelijke Kwaliteit – buitengebied (2021).
Onze insteek is om het karakter van een ‘aantrekkelijk groene, bos- en natuurrijke gemeente’ op duurzame wijze te behouden en verder te versterken. Om dit te bereiken streven we ernaar dat bo-men, bos- en natuurgebieden, beken, groengebieden en bermen tezamen een robuust groen raamwerk vormen dat:
Relevante plannen en regelgeving: Wet natuurbescherming, Natuurbeheerplan Noord-Brabant (2021), Maatregelenkaart biodiversiteit Brabant, Omgevingsvisie gemeente Reusel-De Mierden (2018), Ecologisch bermbeheerplan Kempengemeenten (i.o.).
De verscheidenheid aan inheemse planten en dierensoorten, ook wel biodiversiteit genoemd, gaat wereldwijd sterk achteruit (zie indicatoren biodiversiteit CLO https://www.clo.nl/indicatoren/nl1617-duiding-provinciale-indicatoren). Er is landelijk veel aandacht voor herstel van biodiversiteit (Zie on-der andere https://www.samenvoorbiodiversiteit.nl). Gemeente Reusel-De Mierden (h)erkent dit en wil meer inzetten op het herstel van biodiversiteit in het openbaar groen en dit actief uitdragen.
Verhoging van biodiversiteit is daarom een speerpunt in het gemeentelijk groenbeleid en krijgt van-uit het groenbeheer prioriteit. Zowel bij het ontwerp als het beheer van bos- en natuurgebieden, landschappelijke elementen en het groen en de speelplekken in de dorpskernen worden de moge-lijkheden voor verhogen van de biodiversiteit benut.
Relevante plannen en regelgeving: Klimaatwet, Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, gemeentelijke klimaatstresstest.
Als gevolg van de mondiale opwarming is het klimaat aan het veranderen. Naar verwachting zal dit in de nabije en verdere toekomst steeds vaker gaan leiden tot hittestress, wateroverlast en periodes van droogte. Duurzaam behoud, versterking en ontwikkeling van groen zien wij hierbij als één van de belangrijkste manieren om hierop te anticiperen. Ons streven is dat de dorpen, gehuchten en bui-tengebied ruim ingebed zijn in het groen. Hierbij is het belangrijk dat het groen gezond, duurzaam en multifunctioneel inzetbaar is, zodat de gewenste bijdragen op het gebied van verkoeling, scha-duwwerking en wateropvang zo goed mogelijk vervuld kunnen worden.
* vanuit groen aanhaken bij gemeentelijk klimaatplan;
Relevante plannen en regelgeving: Omgevingswet, Kadernota burgerparticipatie (2013).
Wij hechten veel belang aan het betrekken van onze inwoners en ondernemers bij het maken van plannen en het uitvoeren van werkzaamheden in de openbare ruimte. Wij willen ruimte bieden aan groene initiatieven uit de samenleving en vrijwillige inzet om deze te realiseren. Dit maakt niet al-leen dat er een ‘plus’ op de inrichting en het onderhoud van het groen gezet kan worden, maar ook dat inwoners en ondernemers hun betrokkenheid en invloed op hun leefomgeving kunnen vergro-ten. Tevens biedt het kansen om het gebruik van het groen verder te stimuleren (bv. groen ommetje, buurtmoestuin).
7 GROEN-, BOS-, NATUUR- EN LANDSCHAPSBEHEER
Relevante plannen en regelgeving: Nota Ruimtelijke kwaliteit (2021), Landelijke lijst Monumentale bo-men; Algemene Plaatselijke Verordening-afdeling Bewaren houtopstanden, Handboek Openbare Ruim-te.
De plantsoenen, bomen, bossen, natuurgebieden, landschapselementen en bermen vormen het groene kapitaal van onze gemeente waaraan we tal van functies en waarden toekennen. Dit groen is onmisbaar voor een prettige en gezonde leefomgeving voor mens, dier en plant, zowel nu als in de toekomst. Het groen kan deze functies allen langdurig vervullen door het groen kwaliteitsgericht, vakkundig en kostenefficiënt te beheren, vervangingen en renovaties tijdig en accuraat uit te voeren en overlast te voorkomen of te beperken.
Voor het groen in de kernen geldt hierbij de in de loop der jaren ontstane streekeigen aanpak vol-gens het ‘Kempisch concept’ als vertrekpunt. Het ‘Kempisch concept’ houdt in een veelvuldig ge-bruik van hagen en/of als blokhaag gesnoeide beplantingsvakken als straatbegeleidende beplan-tingen, veelal met hierin geplaatste aaneengesloten bomenrijen of als omzoming van grotere ga-zons. Dit geeft een rustig ogend, samenhangend beplantingsbeeld met een nette uitstraling dat ge-lijktijdig op een efficiënte, hoofdzakelijk machinale wijze te onderhouden is. Deze aanpak is in aan-vang door gemeente Bladel samen met KempenPlus ontwikkeld en vervolgens ook in de andere Kempengemeenten geïntroduceerd.
Wij beschouwen bomen als de belangrijkste groenelementen in de openbare ruimte en dragers van de aangewezen groenstructuren waarbij ze tevens uiteenlopende functies vervullen of waarden ver-tegenwoordigen. Om te zorgen dat bomen nu en in de toekomst optimaal kunnen functioneren, zet-ten wij primair in op het behouden en creëren van goede groeiplaatsen en een planmatige aanpak van het boombeheer zodat jonge bomen kunnen uitgroeien tot waardevolle volwassen exemplaren en volwassen bomen voor lange tijd duurzaam kunnen functioneren. Tot slot koesteren wij de (toe-komstig) monumentale bomen door hieraan vanuit het beheer extra aandacht te geven en de be-scherming te borgen.
Voor wat betreft de bossen, natuurterreinen en kleine landschapselementen streven we naar een multifunctionele invulling waarbij natuur, recreatie en houtproductie (bossen) leidend zijn. We zetten in op het creëren van de juiste randvoorwaarden voor natuurherstel en brengen versterkingen aan waar nodig. De bossen worden op basis van de beproefde methode geïntegreerd bosbeheer ont-wikkeld naar gevarieerde eenheden met een steeds verder toenemende natuurkwaliteit en zones voor recreatie. De beheermethode geïntegreerd bosbeheer is gericht op het samengaan van de functies natuur, recreatie en houtproductie, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van na-tuurlijke processen. Deze methodiek wordt sinds 2004 toegepast, waarbij onder meer wordt toege-werkt naar meer inheems loofhout, meer variatie en menging, meer oud bos, meer struiken, meer dood hout, goed ontwikkelde bosranden en lage investeringen.
8 UITVOERINGSPROGRAMMA EN KOSTEN
Relevante plannen en regelgeving: Zorgplicht Nieuw Burgerlijk wetboek, Besluit Begroting en Verantwoording (BBV, zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0014606/2019-07-01)
Door de bevolkingsgroei, veranderende leefwijze, bouw van woningen en bedrijven en ontwikkelin-gen op het gebied van het klimaat is onze blik op groen veranderd. Buiten kunnen bewegen, elkaar ontmoeten, frisse lucht inademen, gezond en prettig voelen, droge voeten houden en warmte of verkoeling kunnen opzoeken. Groen kan dit allemaal leveren en meer! Groen is dus een effectieve en efficiënte manier om in één keer vele maatschappelijk gewenste functies te vervullen! Groen is dus 7 en meer halen en 1 betalen.
In dit hoofdstuk volgt een overzicht van de opbouw van de kosten van het groenonderhoud op basis van de in de vorige hoofdstukken genoemde ambities en beleidslijnen en de kosten voor de uitvoe-ring van dit plan. Per onderwerp zijn aan het eind steeds de begrote kosten vermeld.
Het regulier onderhoud (exploitatiebudgetten) bestaat uit het verzorgend en technisch onderhoud van het groen binnen en buiten de kom. Door het verzorgend en technisch onderhoud op de juiste wijze en volledig uit te voeren, kunnen de groenvoorzieningen duurzaam in stand blijven volgens het de afgesproken onderhoudskwaliteit. De afgelopen jaren is echter met name op het openbaar groen bezuinigd en zijn investeringen achterwege gebleven, waardoor momenteel op diverse loca-ties zowel de technische staat als de verzorgingsgraad niet meer voldoen.
Er wordt gewerkt op basis van een zonering in onderhoudskwaliteiten volgens CROW-kwaliteitsnomen. Zie bijlage III voor enkele voorbeelden ervan.
Differentiatie van de onderhoudskwaliteit naar gebiedstype leidt tot het volgende kwaliteitsprofiel:
Deze niveaus hebben alleen betrekking op het onderhoud. Als de inrichting daar niet op is afge-stemd, dan is de gewenste onderhoudskwaliteit niet of alleen met extra inspanningen te bereiken. Op diverse locaties in de gemeente is de inrichtingskwaliteit niet meer op orde met als gevolg dat de afgesproken onderhoudskwaliteit niet meer wordt bereikt.
In de afgelopen jaren is er gewerkt onder de noemer ‘sober en genuanceerd’. Zo is het aantal knip-beurten van bepaalde hagen teruggebracht naar slechts 1 keer per jaar, hetgeen in de praktijk op tal van locaties tot klachten leidt en/of zorgt voor onveilige situaties. Op een aantal locaties (zoals rond-om scholen, smallere voet- of fietspaden of oversteekplaatsen) leidt de verlaagde knipfrequentie tot te smalle doorgangen (o.a. voor mindervaliden) of beperken het uitzicht (o.a. voor overstekende kin-deren). Ook het kantensteken langs grasvelden is teruggebracht tot 1 keer per jaar, waardoor het gras verder over de verharding groeit. Dit heeft een negatieve invloed op het netheidsbeeld en be-heerbaarheid. Ook vanuit het participatietraject is dit duidelijk naar voren gekomen. Met dit beleids-plan willen we daarom op basis van een heldere, meetbare en eenduidige doorgevoerde onder-houdskwaliteit (conform A- B- en C-CROW-kwaliteit) werken en op basis daarvan afspraken met uitvoerende partijen maken.
De kosten van het duurzaam in stand houden van bovengenoemde kwaliteitsprofiel zijn geraamd op € 830.000 per jaar (zie bijlage VI), dit betreft kosten exclusief de ureninzet van eigen personeel, ge-baseerd op de doorrekening uit het Groenplan 2020-2024 en inclusief diverse doorgevoerde bezui-nigingen (nuanceringen).
Desondanks verwachten wij dat we de oorspronkelijk begrote kosten kunnen verlagen door:
Door ook de eerder doorgevoerde aanpassingen van het beheer (nuanceringen als verlaagde fre-quenties voor knippen hagen en snoeien sierheesters) vrijwel op te heffen en primair in te zetten op kwaliteitsgericht beheer conform CROW-kwaliteitsniveaus (met minimale nuancering) verwachten wij de kosten voor het reguliere onderhoud te kunnen reduceren tot € 680.000 per jaar.
Dit betreft het planmatig en grootschalig ‘rooien en herplanten’ van bomen en plantsoen die zich aan het einde van hun levenscyclus bevinden, waarbij nieuwe keuzes kunnen worden gemaakt voor wat betreft vormgeving en invulling. In het huidige groenbudget wordt echter GEEN rekening gehou-den met afschrijvingen van groen of investeringen voor vervangingen. In de praktijk betekent dit dat bij uitval of renovatie er dus geen geld beschikbaar is voor vervangende of nieuwe aanplant. Dit geldt zowel voor het reguliere groenbeheer als integrale herinrichtingsprojecten. Tot op heden wordt dit pragmatisch opgelost door hiervoor achteraf in de jaarrekening verantwoording af te leggen of apart extra middelen aan te vragen. Het mag duidelijk zijn dat dit begrotingstechnisch ongewenst is en geen structurele oplossing kan zijn. Gemiddeld genomen gaat het in de planperiode 2022-2031 om 2 grotere herinrichtingsprojecten (weg-/rioolreconstructie) waarbij vanuit groen een bijdrage van gemiddeld € 100.000 per project voor de groeninrichting als realistische schatting geldt.
Veel groen in de gemeente is aangelegd in de periode 1950-1980 en raakt hiermee ‘op leeftijd’. Dit betekent dat veel groen het einde van zijn levensduur heeft bereikt en toe is aan renovatie. Daar komt bij dat er – vanwege het ontbreken van een vervangingsbudget – slechts minimaal is geïnves-teerd in vervanging van groen. Dat is buiten zichtbaar aan het worden: er vallen gaten in de beplan-tingsvakken en steeds meer bomen vallen weg. Uit het veldwerk voor dit beleidsplan blijkt dat anno 2021 vooral cultuurlijke beplantingen (heesters, bodembedekkers, hagen) een afgenomen techni-sche kwaliteit laten zien en renovatie op steeds meer locaties urgent is of op korte termijn zal gaan worden.
Dit maakt dat het van groot belang is om in de begroting structurele middelen op te nemen voor het vervangen van het groen. Door dit budget slim in te zetten, kunnen in combinatie hiermee niet alleen de broodnodige inhaalslag voor het op orde brengen van de technisch kwaliteit worden gere-aliseerd maar ook een deel van de verbeter- en omvormingsvoorstellen – zoals die naar voren ko-men uit dit plan en bijbehorende groenstructuurkaarten.
De vervangingskosten zijn berekend op basis van een theoretische afschrijving (areaal vermenig-vuldigd met de aanlegkosten gedeeld door de afschrijvingstermijn). Het totaalbedrag voor het groenkapitaal bedraagt afgerond 12,5 miljoen. Uitgaande van gemiddelde vervangingstermijnen van 40 en 80 jaar bedragen de jaarlijkse vervangingsinvesteringen € 310.000. Dit komt overeen met het bedrag in het Groenplan 2020-2024. De kapitaallasten in de begroting worden hiermee jaar-lijks met € 7.000 verhoogd.
Projecten uitvoering Beleidsplan openbaar groen
In de voorgaande hoofdstukken zijn per onderwerp onder de noemer ‘wat werken we uit’ diverse thematische acties en projecten benoemd. Sommige hiervan zullen in het beheerplan worden uit-gewerkt. Voor andere acties en projecten zal een apart traject gevolgd moeten worden waarvoor ex-tra middelen nodig zijn. Voor een overzicht van alle acties en projecten – inclusief kosten en periode van uitvoering – wordt verwezen naar bijlage VII, het uitvoeringsprogramma. Voor de planperiode 2022-2031 zijn de incidentele totale kosten geraamd op € 205.000. Dit betekent dat verspreid over de planperiode jaarlijks gemiddeld een bedrag van € 20.500 nodig is om uitvoering te geven aan de thematische acties en projecten van het Beleidsplan openbaar groen. Daarnaast zijn er een aantal projecten zoals monitoring die jaarlijks terugkeren; hier is een bedrag van € 70.000 per jaar ge-raamd. Dit laatste bedrag is inclusief het inhuren van tijdelijke extra formatie om een aantal project uit te kunnen voeren.
Het verhogen van de door samenleving benoemde ‘beeldbepalende locaties’ (zie bijlage IV) naar CROW A-niveau vraagt om een verhoging van het reguliere onderhoudsbudget van € 75.000 per jaar.
Tot slot geldt dat de groenstructuurkaart diverse locaties en gebieden aanduidt waar realisatie, ver-sterking en ontwikkeling van het groen gewenst is (bv. doorzetten bomenstructuren, vergroenen van stenige gebieden, omschakeling naar ecologisch groenbeheer, realiseren nieuwe groene verbin-dingen etc.). Insteek vanuit het Beleidsplan openbaar groen is dat deze groenruimtelijke wensen en ideeën gerealiseerd worden door slimme combinaties te maken met te renoveren groen, integrale herinrichtingsplannen, stedelijke in- en uitbreidingen, uitvoering van klimaatplannen, gezamenlijke aanpak met andere partijen en/of subsidiemogelijkheden. Ook is het uitgangspunt dat het omscha-kelen naar andere beheermethoden (bv. extensief maaibeheer) of inrichtingen (omvorming van cul-tuurlijk groen naar natuurlijk groen) binnen de voorgestelde vervangingsinvestering kan plaatsvin-den. Verwachting is dan ook dat voor het uitvoeren van de inrichtings- en beheervoorstellen gedu-rende komende planperiode geen aanvullende investeringen nodig zullen zijn.
Gelet op de resultaten uit het doorlopen traject en de financiële omstandigheden eind 2021 is de verwachting dat met een jaarlijks budget van € 680.000 voor het regulier groenonderhoud de ge-wenste kwaliteitsslag en een consistent groenonderhoud zijn te realiseren. Dit budget is gebaseerd op de hoogst geprioriteerde onderhoudsmaatregelen: hagen knippen, sierheesters snoeien en ge-faseerd maaibeheer bermen. De laagst geprioriteerde onderhoudsmaatregelen (graskanten steken en stamschot verwijderen) worden op de huidige werkwijze voortgezet (instandhouding van de nu-ancering). Dit wordt in het Beheerplan openbaar groen nader gemotiveerd.
Na vaststelling van dit beleidsplan kan op basis van het uitvoeringsprogramma 2022-2031 jaarlijks integraal (met andere beheerdisciplines) worden afgewogen aan welke belangrijke of actuele be-leidsambities uitvoering wordt gegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-440906.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.