Gemeenteblad van Wijdemeren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijdemeren | Gemeenteblad 2021, 44043 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijdemeren | Gemeenteblad 2021, 44043 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Wijdemeren houdende regels omtrent vergaderingen van de raad (Reglement van Orde gemeenteraad Wijdemeren 2021)
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger. De griffier is in elke vergadering aanwezig. Bij verhindering wordt de griffier vervangen door een door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier. De griffier kan tevens, indien de daartoe door de voorzitter uitgenodigd, aan de beraadslagingen bedoeld in dit reglement van orde deelnemen;
vergaderschema: een door de gemeenteraad vastgestelde schema waarin over een heel jaar alle data zijn vastgelegd voor oriënterende sessies, oordeelsvormende commissie- en raadsvergaderingen. Tevens staan op de het vergaderschema de data voor behandeling kadernota en begroting, recessen, evenals reeds bekende regiopodia en -congressen;
voorzitter: Voorzitter van de raad of commissie of diens plaatsvervanger die is belast met het leiden van de vergadering, het handhaven van de vergaderorde., het doen naleven van dit RvO en al het overige de Gemeentewet hem opdraagt. In het geval dat noodzaakt kan de voorzitter gemotiveerd afwijken van het bovengenoemde. Bij afwezigheid van de voorzitter van de raad, wordt het voorzitterschap overeenkomstig het bepaalde in art. 77, tweede lid van de Gemeentewet waargenomen door het langstzittend lid van de raad.
De griffie verzamelt en categoriseert de technische vragen en draagt zorg voor de overdracht van de vragen naar het college en de ambtelijke organisatie.
Vragen waarvan het college acht dat die niet-technisch en daarmee politiek zijn, worden niet beantwoord. Deze vragen kunnen tijdens de commissiebehandeling aan de orde komen evenals verduidelijkingsvragen op de schriftelijke beantwoording.
HOOFDSTUK 6 TAKEN EN SAMENSTELLING RAADSCOMMISSIES
Artikel 13. Indeling commissies
De raadscommissie voor Ruimte en Economie overlegt en adviseert over de zorg voor ruimtelijke ordening, bouw- en woningtoezicht, openbare werken, verkeer en vervoer, economische zaken en werkgelegenheid, toerisme en recreatie, volkshuisvesting, milieu, duurzaamheid, grondzaken, infrastructuur en beheer, wijkbeheer en reiniging.
De raadscommissie Bestuur en Middelen overlegt en adviseert over de zorg voor financiën, belastingen, beleidscoördinatie, planning en control, openbare orde en veiligheid inclusief Brandweer, personeel en organisatie, communicatie en voorlichting, informatie en automatisering, algemeen bestuurlijke en juridische zaken, het gemeentelijk gebouwenbeheer en gemeentelijke eigendommen.
Artikel 14. Samenstelling raadscommissie
Een raadscommissie bestaat uit maximaal twee leden per fractie. Vervanging per onderwerp is toegestaan. Per raadscommissievergadering mogen niet meer dan twee commissieleden per fractie deelnemen, met uitzondering van gecombineerde commissievergaderingen waar het maximum aantal van vier commissieleden aan mag deelnemen.
HOOFDSTUK 7 DE WIJZE VAN BERAADSLAGEN IN DE COMMISSIE
Artikel 17. Quorum raadscommissies
Indien het in lid 1 vermelde aantal fracties niet aanwezig is, belegt de voorzitter van de commissie een nieuwe vergadering (minimaal 24 uur later), die kan worden gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden. In deze vergadering worden geen punten behandeld die niet in de oproep voor de eerste vergadering vermeld zijn geweest.
HOOFDSTUK 8 VOORBEREIDING VAN DE RAADSVERGADERING
Artikel 22. Aanvullende agenda en stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen dienen, worden gelijktijdig met de agenda op de gemeentelijke website geplaatst, indien deze digitaal beschikbaar zijn. Indien na dit tijdstip - uiterlijk 24 uur voor de raadsvergadering - aanvullende stukken worden gepubliceerd of ter inzage gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
HOOFDSTUK 9 FACILITAIRE AFSPRAKEN
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de gemeentesecretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de afsprakenlijst bij de griffier te worden ingediend. Die toetst de verandering aan de hand van de bandopname.
Interrupties in eerste termijn kunnen louter vragen ter verduidelijking zijn, in tweede termijn zijn interrupties onderdeel van het politiek debat en kunnen interrupties op interrupties tot de mogelijkheid behoren. De voorzitter kan evenwel bepalen dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties zal afronden.
HOOFDSTUK 12 HET VERLOOP VAN STEMMING OVER VOORSTELLEN
Artikel 41. Hoofdelijke stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
HOOFDSTUK 13 HET VERLOOP VAN STEMMING OVER PERSONEN
Artikel 43. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan: a) blanco, b) ondertekend, c) het invullen van meerdere of andere namen als dit niet op het stembriefje wordt gevraagd, d) stemming op een persoon die niet is voorgedragen.
Artikel 44. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen heeft een derde stemming plaats tussen twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
HOOFDSTUK 14 INSTRUMENTEN VAN DE RAAD
De indiener van een motie kan deze wijzigen of intrekken voordat de besluitvorming door de raad heeft aangevangen. Het wijzigingsvoorstel wordt door de indiener schriftelijk bij de voorzitter ingediend, tenzij de voorzitter oordeelt dat met het oog op het eenvoudige karakter van de voorgestelde wijziging met een mondeling wijzigingsvoorstel kan worden volstaan.
Artikel 51. Initiatiefvoorstellen
De griffier plaatst het initiatiefvoorstel als bedoeld in het eerste lid op de lijst van ingekomen stukken en zendt een afschrift aan het college met het verzoek binnen vier weken hierover een schriftelijke reactie aan de raad te sturen. In deze reactie maakt het college haar wensen en bedenkingen kenbaar.
HOOFDSTUK 16 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN, WETHOUDERS EN FRACTIES
HOOFDSTUK 17 GEHEIMHOUDING, VERTROUWELIJKHEID EN INTEGRITEIT
Artikel 58. Geheimhouding in een vergadering
Indien de raad op grond van gestelde in artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55 tweede en derde lid of artikel 86 tweede en derde lid van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een geheime vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 59. Geheimhouding op stukken
Raads- en commissieleden kunnen stukken waaromtrent door een raadscommissie of de raad geheimhouding is opgelegd inzien bij de griffier. Deze inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang of als de raad besluit dat commissieleden geen inzage mogen hebben in de stukken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-44043.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.