Gemeenteblad van Beekdaelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2021, 440309 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2021, 440309 | beleidsregel |
Evenementenbeleid gemeente Beekdaelen 2022
Op 1 januari 2019 ontstond, na een fusie van de voormalige gemeenten Nuth, Onderbanken en Schinnen, de gemeente Beekdaelen. In het kader van deze herindeling en in lijn met de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) worden diverse beleidsvelden geharmoniseerd. Door de harmonisatie ontstaat een uniform beleid met betrekking tot de diverse werkvelden binnen de gemeente. Het voorliggend stuk beschrijft het geharmoniseerde evenementenbeleid.
1.1 Doel van het evenementenbeleid
Het doel van het evenementenbeleid is om duidelijkheid te verschaffen omtrent de mogelijkheden tot het houden van evenementen in de gemeente Beekdaelen, de randvoorwaarden waaronder deze kunnen plaatsvinden en de medewerking/ondersteuning die de gemeente hierbij kan verlenen. Daarnaast wil de gemeente middels het stimuleren en ondersteunen van evenementen, de sociale cohesie in de (kleine) kernen bevorderen. Tevens wordt in dit beleid aandacht geschonken aan het voorkomen c.q. beperken van de mogelijke negatieve gevolgen van evenementen.
1.2 Totstandkoming van het evenementenbeleid
Het evenementenbeleid is tot stand gekomen in een samenwerking tussen een multidisciplinaire ambtelijke werkgroep en de raadswerkgroep. Daarnaast zijn de organisatoren van evenementen, vertegenwoordigd door een aantal stakeholders, nauw bij de opstelling van het voorliggende beleid betrokken. Het beleid is gebaseerd op een aantal strategische documenten en de Global Goals. De rode draad in deze gemeentelijke stukken is de koestering van het landschap, het behoud van de eigenheid van de diverse kernen en een grote mate van zelfsturing door de bewoners, bedrijven en organisaties. Daarnaast is er vanzelfsprekend voor een Global Goal-gemeente aandacht voor de inzet voor een duurzame, rechtvaardige, veilige en welvarende wereld.
Centraal in het evenementenbeleid staan de volgende uitgangspunten. Aan deze uitgangspunten wordt in het bijbehorende uitvoeringsplan – waar nodig – nadere invulling gegeven.
Dit houdt onder meer in dat we aansluiten bij het initiatief van de provincie Limburg inzake vermindering van regeldruk bij evenementen.
De vertaling van de strategische stukken en de duurzame ontwikkelingsdoelen (global goals) hebben geleid tot een visie op de evenementen in de gemeente Beekdaelen. Vanzelfsprekend is de visie op het evenementenbeleid geënt op de strategische visie van Beekdaelen, Leven en werken in het landschap. De in deze overall-visie genoemde ontwikkelperspectieven (i.c. Excellent wonen en vitale kernen; Landschappelijke ontwikkeling als kans voor lokale en regionale opgaven; Duurzame economische ontwikkeling; en Nieuwe relatie tussen gemeente en gemeenschap) en hun uitgangspunten zijn min of meer kader stellend voor de visie op evenementen in Beekdaelen.
“Uitgangspunt voor het evenementenbeleid in Beekdaelen is, dat het bedoeld is om een goede balans te creëren tussen sociaal-maatschappelijke functies, economische belangen, gezondheidsaspecten, promotie van de gemeente, veiligheid en het beperken van overlast.”
De gemeente Beekdaelen is erg begaan met het in stand houden van de leefbaarheid in de verschillende kerkdorpen en hecht grote waarde aan hetgeen er leeft in deze dorpen. Het positief benaderen en ondersteunen van dergelijke evenementen is een onderstreping van de waarde die de gemeente hier aan toe kent.
Daarnaast heeft de gemeente Beekdaelen zich uitgesproken om zich, in het kader van de visie op Recreatie en Toerisme, te willen profileren als gemeente die grote waarde hecht aan het extensief gebruik van haar buitengebied en landschap. De visie van de gemeente Beekdaelen op evenementen sluit aan op haar visie op Recreatie en Toerisme, met dien verstande dat enerzijds tradities in dit opzicht een warm hart worden toegedragen en anderzijds nieuwe initiatieven die uit de gemeenschappen opkomen in beginsel positief worden ontvangen. Daarnaast koestert de gemeente Beekdaelen haar cultureel verenigingsleven.
2.1 De strategische beleidskaders
De strategische visie van de gemeente Beekdaelen “Leven en werken in het landschap”, is uitgewerkt in vier strategische ontwikkelperspectieven:
De doorvertaling van de bovenstaande vier strategische ontwikkelperspectieven zorgt ervoor dat gemeente Beekdaelen met name de volgende evenementen belangrijk vindt:
De gemeente Beekdaelen is trots op de hoeveelheid en diversiteit aan evenementen. Om deze mooie en belangrijke traditie te behouden streeft de gemeente ernaar om de organisatoren van evenementen zo goed mogelijk te faciliteren en te ondersteunen. Om dit mogelijk te maken moeten de beschikbare middelen zo effectief mogelijk worden ingezet.
Evenementen worden ingedeeld in drie typen. Het type bepaalt de mate van financiële ondersteuning vanuit de gemeente. De uitgangspunten van deze ondersteuning zijn uitgewerkt in hoofdstuk 4. De volgende typen evenementen zijn te onderscheiden:
De manier waarop de gemeente Beekdaelen omgaat met evenementen draagt bij aan de doelstellingen van de Global Goals.
Dit evenementenbeleid is met name gericht op drie Global Goals:
Deze doelstelling richt zich op economische productiviteit, ondernemerschap, creativiteit en het ondersteunen van innovatie voor met name het MKB en de toeristische sector. De gemeente Beekdaelen wil met dit evenementenbeleid invulling geven aan deze doelstelling door ruimte te bieden aan iedereen om zelf evenementen te ontplooien.
Deze doelstelling is gericht op het tegengaan van voedselverspilling, het beperken van afvalproductie, verantwoord beheer van afvalstoffen en terugdringen van verontreiniging. De gemeente Beekdaelen probeert met dit evenementenbeleid invulling aan deze doelstelling te geven door organisatoren te wijzen op de impact van het evenement op het milieu en samen met hen te zoeken naar mogelijkheden om op een voor alle partijen verantwoorde wijze de milieubelasting te verminderen.
Fig. 2 De drie belangrijkste global goals binnen het evenementenbeleid
Een evenement kan invloed hebben op de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente. Van de gemeente Beekdaelen wordt verwacht dat deze twee aspecten altijd gewaarborgd worden.
Het evenementenbeleid wil een balans aanbrengen tussen de veiligheid en de waarde van het evenement. Om dit in te kaderen is in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) een vergunningplicht/meldingsplicht opgenomen voor evenementen.
De gemeente Beekdaelen gebruikt de EvenementAssistent (hierna: EA) als online tool voor het aanvraagproces van een evenement. De EA is een speciale website waar de vergunningen worden aangevraagd door de organisaties en die automatisch alle belangrijke partijen informeert over een evenement. Denk hierbij aan gemeenten, politie, brandweer en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties. Bijna alle gemeenten in Zuid-Limburg zijn aangesloten bij de EA
De voordelen van de EA voor de organisatoren van een evenement zijn:
Vóórdat een evenement via de EA wordt aangevraagd geldt als startpunt een intakegesprek om de mogelijkheden / haalbaarheid van een evenement te bezien. Dit intakegesprek vindt plaats met een van de medewerkers van het cluster APV/bijzondere wetten. Aanvragen voor vergunningen worden op die manier zoveel mogelijk proactief begeleid vanuit de gemeentelijke organisatie.
Het wettelijke kader van evenementen in de gemeente Beekdaelen bestaat uit:
Specifieke landelijke wet- en regelgeving. Hierbij kan gedacht worden aan de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, de Drank- en Horecawet etc.
3.3.1 Artikelen 2:24, 2:25 en 2:25a APV
De artikelen uit de APV van de gemeente Beekdaelen die voor het evenementenbeleid van belang zijn worden weergegeven in bijlage I. Uit deze artikelen kan onder meer worden afgeleid dat voor een klein evenement géén vergunning nodig is. Ten aanzien van dergelijke evenementen is het voldoende om via de EA een melding te maken bij de gemeente. Dit moet minimaal vier weken van tevoren gebeuren. Voor grotere evenementen daarentegen geldt de vergunningsplicht. Deze dient minimaal 8 weken en maximaal 26 weken voorafgaand aan het evenement aangevraagd te worden.
3.3.2 Weigeringsgronden evenementenvergunning
Een aanvraag voor een vergunning op grond van de APV wordt getoetst aan de weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 1:8. Uit dit artikel volgt de basistaak van de gemeente, namelijk het waarborgen van de openbare orde, de veiligheid, de gezondheid en het milieu. Deze aspecten vormen de algemene weigeringsgronden voor vergunningplichtige evenementen.
3.4 Vier risicocategorieën van evenementen
Door de Veiligheidsregio Zuid-Limburg is een indeling in categorieën gemaakt op basis van het risico dat een evenement met zich mee brengt. Bij een ingekomen vergunningsaanvraag wordt op basis van de risicoscan bepaald tot welke categorie het evenement is geclassificeerd. Afhankelijk van de categorie worden de hulpdiensten gevraagd om nader advies of aanvullende maatregelen voor het evenement uit te werken.
Er zijn vier categorieën van evenementen ten aanzien van risico en handhaving:
Geluid is het aspect bij evenementen dat vaak voor overlast zorgt in de omgeving. Sommige evenementen zorgen voor een geluidsproductie die tot ver buiten het terrein van het evenement te horen is. Door geluidsoverlast kan het woon- en leefklimaat van omwonenden worden aangetast.
Geluidsoverlast kan zelfs invloed hebben op de gezondheid van mensen. Zo kunnen bezoekers van evenementen gehoorschade oplopen als het geluid te hard is, al of niet in combinatie met de duur van de blootstelling. Steeds vaker blijkt dat niet alleen de geluidnorm een rol speelt, maar vooral ook andere niet-akoestische factoren, zoals:
Evenementen trekken over het algemeen veel mensen aan, waardoor gezondheids- en hygiëneaspecten belangrijk zijn. In het uitvoeringsdocument zijn onder meer regels met betrekking tot alcoholmatiging en preventieve voorlichting over alcohol- en drugsgebruik opgenomen.
De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) behartigt de volksgezondheid bij evenementen. De adviseurs van de GHOR adviseren de gemeente op basis van landelijke richtlijnen voor een optimale veiligheid en gezondheid bij evenementen en op het gebied van openbare ruimte. De adviezen van de GHOR worden meegenomen in de vergunningsvoorschriften.
3.6.2 Onvoorziene omstandigheden
Het jaar 2020 heeft met het ‘coronavirus’ (helaas) laten zien dat zich te allen tijde onvoorziene omstandigheden kunnen voordoen, zo ook bij de organisatie van evenementen. Vele evenementen hebben door voornoemde crisis geen doorgang kunnen vinden. Er gold immers lange tijd een algemeen verbod op zowel meld- als vergunningplichtige evenementen. Met name de landelijke overheid heeft daarin gestuurd, vooral aan de hand van adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het was – na opheffing van dit algemene verbod – aan de lokale autoriteiten om te bepalen of organisatoren voldoende rekening zouden kunnen houden met ‘1,5-meter-afstand’ en andere specifieke voorwaarden. Maatwerk was dan ook veelal aan de orde.
Ook voor de toekomst geldt dat bij de organisatie van evenementen altijd rekening moet worden gehouden met onvoorziene omstandigheden. Gemeente Beekdaelen denkt wanneer dergelijke omstandigheden zich onverhoopt voordoen zeker met organisatoren mee. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat altijd de landelijke ontwikkelingen en opgelegde regels/richtlijnen goed worden gevolgd en veelal leidend zijn.
Naast gezondheidsaspecten spelen ook veiligheidsaspecten een belangrijk rol bij het organiseren en vergunnen van evenementen.
De organisatie van een evenement is het eerste aanspreekpunt voor, tijdens en na het evenement voor derden. De organisatie is als vergunninghouder immers verantwoordelijk voor het naleven van de voorwaarden en voor een ordelijk verloop van het evenement.
De organisatoren van een evenement zijn verantwoordelijk voor het veilig en goed laten verlopen van de verkeerssituatie rondom het evenement. Voor alle evenementen met een impact op de verkeersveiligheid verwacht de gemeente Beekdaelen de aanwezigheid van een verkeersplan.
3.7.3. Besluit brandveilig gebruik
Op grond van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna: Besluit Bgbop) worden landelijke uniforme regels gesteld voor het brandveilig gebruik van plaatsen die in georganiseerd verband worden gebruikt. Het doel risico’s op terreinen waar veel mensen bij elkaar zijn te beheersen en de brandveiligheid te bevorderen.
3.7.4 Constructieve veiligheid tijdelijke bouwwerken
Op basis van de landelijke Richtlijn voor constructieve toetsingscriteria bij een aanvraag voor een evenementenvergunning stelt de gemeente Beekdaelen eisen aan de constructieve veiligheid van tijdelijke bouwwerken voor evenementen. Denk hierbij aan podia, tenten en dergelijke. De eisen kunnen door de gemeente getoetst worden.
Evenementenbeveiliging is een eerste verantwoordelijkheid van de organisator en niet van de politie. Afhankelijk van de aard en omvang van het evenement en het profiel van de bezoekers, moeten er beveiligingsmedewerkers worden ingezet. Het aantal in te zetten beveiligingsmedewerkers en de te nemen maatregelen wordt per evenement bepaald.
De mate van toezicht en handhaving kan per evenement verschillen. Dit is onder ander afhankelijk van de omstandigheden die zich voor, tijdens of na een evenement voordoen.
Toezicht vindt zo veel mogelijk integraal plaats door de gemeente en de hulpdiensten.
Afhankelijk van de categorieën van evenementen ten aanzien van risico en handhaving zijn de onderstaande uitgangspunten vastgesteld.
Handhaving vindt plaats op bevel van de burgemeester van de gemeente Beekdaelen of door het college dat toeziet op de bijzondere wetten bij onder andere ordeverstoring, overtreding van de vergunningvoorschriften of in situaties waarbij de veiligheid, gezondheid of milieu in het geding is.
Overlastmeldingen moeten als eerste gericht worden aan de organisatoren van het evenement.
Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor, tijdens en na het evenement voor derden. De organisatoren worden geadviseerd duidelijk te communiceren over de aard en duur van het evenement op verschillende manieren. Bij een escalatie van klachten kan dit gemeld worden via de meldkamer van de Politie Limburg-Zuid.
De gemeente heeft verschillende rollen bij de organisatie van een evenement. Enerzijds zijn dit wettelijke rollen en anderzijds worden zij bepaald door gemeentelijk beleid.
De gemeente heeft de volgende rollen:
4.1.1 Subsidieregeling evenementen.
Het verlenen van subsidie kan een belangrijk middel zijn om evenementen te stimuleren en te faciliteren. In de begroting is hiervoor structureel een bedrag per jaar geraamd. Op basis van het type evenement, zoals beschreven in paragraaf 2.2, wordt bepaald of en op welke manier een evenement financieel wordt ondersteund. Specifieke uitgangspunten daarbij zijn:
Deze evenementen leveren een positieve bijdrage aan de ambities van de gemeente op het gebied van toerisme en recreatie, cultuur, sport of economie. In veel gevallen hebben deze evenementen een economische spin-off en versterken ze de maatschappelijke samenhang binnen de gemeente. Dit type evenementen worden gestimuleerd met een aflopende aanjaagsubsidie voor maximaal drie jaar.
Via de jaarlijkse waarderingssubsidie aan de verenigingen draagt de gemeente indirect bij aan de bekostiging van dit soort evenementen. Vandaar dat deze evenementen niet in aanmerking komen voor evenementensubsidie. Daarnaast vinden er ook kleinschalige evenementen plaats zoals straat- en buurtfeesten. Ook deze evenementen komen niet in aanmerking voor evenementensubsidie.
4.1.2 Facilitering evenementen uit andere begrotingsposten
Met name aan een aantal carnavalsevenementen draagt de gemeente jaarlijks bij uit het representatiebudget. Denk hierbij aan de sleuteloverdracht of de ontvangst Blauw Sjuut.
Deze tradities blijft de gemeente Beekdaelen ondersteunen uit het representatiebudget en komen niet voor evenementensubsidie in aanmerking.
Er is sprake van een subsidieplafond ter hoogte van het geraamde budget in de gemeentebegroting.
Incidenteel grootschalige evenementen komen voor evenementensubsidie in aanmerking en worden op maat ondersteund.
Onderscheidende evenementen komen maximaal drie achtereenvolgende jaren in afnemende mate voor evenementensubsidie in aanmerking . De subsidie voor een onderscheidend evenement bedraagt:
De gemeente Beekdaelen biedt ook ondersteuning via de binnen- en buitendienst. De binnendienst zal onder andere proactief handelen richting de organistoren van een evenement in de aanvraag van vergunningen en door in de vergunningsvoorschriften realistisch handhaafbare regels op te nemen. Daarnaast zal de prioritering van toezicht en handhaving worden bepaald op het moment van de aanvraag. De buitendienst faciliteert onder andere door middel van het beschikbaar stellen van materialen.
De gemeente Beekdaelen heeft een vrijwilligersverzekering afgesloten. Dit is de VNG Vrijwilligersverzekering (Centraal Beheer). Als iemand schade of letsel veroorzaakt óf oploopt tijdens vrijwilligerswerk, kan het zijn dat de verzekering van de gemeente hiervoor dekking biedt.
Informatie over de verzekering kunt u vinden op de website van Centraal Beheer: https://www.centraalbeheer.nl/zakelijk/bedrijfsverzekeringen/vrijwilligersverzekering en https://www.centraalbeheer.nl/zakelijk/bedrijfsverzekeringen/vrijwilligersverzekering/voorwaarden
5.1 Gemeentelijke communicatie
De evenementenkalender is digitaal beschikbaar via de EA. De vergunde evenementen worden ook op de website van de gemeente vermeld. De gemeente zorgt ervoor dat de meest actuele informatie over de inhoud, locaties en tijden van de evenementen worden verwerkt. Hierdoor kan op het niveau van de Veiligheidsregio afstemming plaatsvinden en kunnen onder andere de hulpdiensten de meest actuele informatie terugvinden.
5.3 Communicatie met omwonenden
Een organisator is verantwoordelijk voor een goede, duidelijke communicatie met omwonenden en ondernemers. Bewoners en gebruikers van nabijgelegen woningen en bedrijven moeten vooraf door de organisatie geïnformeerd worden over het evenement en de eventuele gevolgen daarvan voor bewoners en gebruikers. Het is daarbij van groot belang dat bewoners en ondernemers op tijd en correct worden geïnformeerd over bijvoorbeeld verkeersmaatregelen en contactgegevens van de organisatie. Verder moeten de omwonenden door de organisator geïnformeerd worden waar men zich kan melden bij eventuele overlast tijdens het evenement.
5.5 Communicatie in de openbare ruimte
Organisatoren van evenementen kunnen, op grond van de uitvoeringsregel tijdelijke publiciteitsborden, bekendheid geven aan hun evenement door middel van het plaatsen van driehoeksborden.
Relevante wetsartikelen Algemene Plaatselijke Verordening Beekdaelen
Artikel 2:25 Evenementenvergunning
De burgemeester kan binnen 10 dagen na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van een evenement als bedoeld in het eerste lid te verbieden indien er strijdigheid bestaat met het evenementenbeleid of indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt, dan wel bepaalde voorschriften hieraan te verbinden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-440309.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.