Definitief verkeersbesluit reserveren parkeerplaatsen voor laden elektrische voertuigen - Trompstraat

Besluit van burgemeester en wethouders d.d. 2 december 2021 over het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Trompstraat in Son en Breugel.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel;

Gelet op:

- artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994; op grond hiervan moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994; op grond hiervan is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten;

- het mandaatregister van de gemeente Son en Breugel 2021 van burgemeester en wethouders d.d. 6 april 2021; inhoudende dat permanente verkeersbesluiten, voor zover deze vallen binnen de kaders van de door de gemeenteraad en/of het college vastgestelde plannen, zijn gemandateerd aan de beleidsmedewerker van het team Projecten Uitvoering Beheer en Beleid;

Gevolgde procedure:

Voor dit besluit volgen we de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb. Na openbare kennisgeving van het voorgenomen besluit (3 augustus 2021) heeft het ontwerpbesluit 6 weken voor zienswijzen ter inzage gelegen. Zoals bij het ontwerp verkeersbesluit aangegeven neemt na afloop van de zienswijzentermijn het college van Burgemeester en Wethouders een definitief besluit.

Uit het oogpunt van:

- het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Overwegende:

De provincie Noord-Brabant en de provincie Limburg willen elektrisch rijden bevorderen en vormen samen de NAL regio zuid. NAL staat voor Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Zij hebben namens de gemeente Son en Breugel een contract met Vattenfall afgesloten voor de "Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur.". De gemeente is via de provincie een concessieovereenkomst aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten. De provincies geven met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de NAL. Er is een plankaart opgesteld waari locaties zijn bepaald waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst. Deze laadlocaties zijn bepaald aan de hand van:

1) toekomstprognoses per wijk tot 2025;

2) de plaatsingscriteria zoals afgestemd tussen Vattenfall, de provincies en deelnemende gemeenten;

3) de lokale kennis vanuit de gemeente Son en Breugel.

Dit definitieve besluit heeft betrekking op de locatie in de Trompstraat die op de plankaart is aangeduid. Er is sprake van een situatie waarin inwoners actief hebben aangegeven tot aanschaf van een elektrisch voertuig over te (willen) gaan, maar niet beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein.

De onderstaande verkeersmaatregelen, als bedoeld in artikel 2 WVW 1994, kan leiden tot het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet Milieubeheer. Het is de eigenaar of houder van een elektrische auto toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats. De gemeente is bevoegd om met een verkeersbesluit parkeerplaatsen te reserveren uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto's. De parkeerplaatsen zijn gelegen aan een weggedeelte dat in beheer is bij de gemeente Son en Breugel.

De laadpaal kan gelijktijdig twee elektrische voertuigen opladen, daarom dienen bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd te worden voor het opladen van elektrische auto’s. In beginsel wordt er één parkeerplek ingericht. Monitoring van het gebruik vindt plaats door Vattenfall. Bij gebleken structureel veelgebruik wordt de tweede parkeerplek op termijn ook ingericht voor het opladen van elektrische auto’s.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is over het besluit overleg geweest met de politie.

Belangenafweging

De ontvangen zienswijzen hebben betrekking op het ervaren gebrek aan openbare parkeerplaatsen en het verwachte effect (op stoep parkeren) van het reserveren van bestaande parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Een ontvangen voorstel is om nabij huisnummers 28 / 30 de laadpaal te plaatsen, terwijl anderen refereren aan de aanwezigheid van een reeds bestaande laadpaal binnen loopafstand van de Trompstraat en andere mogelijkheden in de omgeving (zoals Piet Heinlaan en op parkeerterrein bij Coop). Het voert te ver om in het kader van dit besluit een totale analyse van de parkeerdruk in de Trompstraat e.o. uit te voeren, aangezien het reserveren van 2 parkeerplaatsen maar een marginaal effect heeft op de parkeerbezetting in de straat. Het maandelijkse gebruik van de laadpaal aan de Doormanlaan is van dermate omvang, dat een nieuwe laadpaal benodigd is. Mogelijke alternatieven voor het eerdere voorgenomen besluit zijn beschouwd, met daarbij als uitgangspunt dat de locatie op termijn ruimte dient te bieden om twee elektrische voertuigen te kunnen laden. Er zijn in de omgeving helaas weinig opties. Het clusteren van laadpalen is, in de aanwezige situatie zoals op de hoek Piet Heinlaan – Doormanlaan, niet reëel. Het beperkte aantallen beschikbare parkeerplaatsen in de aanvangssituatie zorgt voor een relatief grote impact van een besluit om nogmaals 2 openbare parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen te reserveren. In de omgeving van de Coop ligt een parkeerterrein (met al 1 laadpaal), deze zou wellicht wel in beeld kunnen zijn. Ware het niet dat er een voornemen bestaat om tot een herinrichting van het centrumgebied te komen en bijplaatsing van een extra laadpaal nu niet duurzaam mogelijk is. De meest geschikte oplossing, die in onze ogen ook recht doet aan de ingebrachte zienswijzen, is om in de Trompstraat een extra parkeerplaats te realiseren en deze parkeerplaats te reserveren voor het laden van elektrische voertuigen. Daarmee neemt de parkeerdruk door dit verkeersbesluit zeker niet toe en is het reserveren van parkeerplaatsen voor elektrisch rijden ook redelijkerwijs in lijn met de verwachte huidige en toekomstige laadbehoefte. Zodra het laadgebruik van deze nieuwe gereserveerde parkeerplaats 3.500 kWh per jaar / 875 kWh per kwartaal omvat, wordt het bestaande parkeervak links van het nieuwe parkeervak alsnog gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Doelstelling

Dit besluit draagt bij aan de doelstelling zoals verwoord in de Wegenverkeerswet 1994, artikel 2, lid 2 en 3:

1) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2) het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden;

4) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

BESLUIT

Doelstelling

Dit besluit draagt bij aan de doelstelling zoals verwoord in de Wegenverkeerswet 1994, artikel 2, lid 2 en 3:

1) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2) het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden;

4) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

BESLUIT

Op grond van voorgaande motivering komt de gemeente tot het besluit:

- Het instellen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen in de Trompstraat nabij huisnummer 34, en daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen voorzien van het onderbord met opschrift “alleen voor opladen elektrische voertuigen”,

maar wel onder de opschortende voorwaarde dat het verkeersbesluit in eerste instantie uitgevoerd wordt voor één nieuw te realiseren parkeerplaats en dat pas bij voldoende gebruik van de laadvoorziening, zijnde 3.500 kWh per jaar / 875 kWh per kwartaal, op verzoek van de exploitant of in opdracht van de gemeente, het besluit ook voor de tweede (reeds bestaande) parkeerplaats (links van de nieuw te realiseren parkeerplaats) wordt uitgevoerd.

Een tekening van de laadlocatie is als informatieve bijlage bij deze digitale publicatie te downloaden.

 

Son en Breugel, 2 december 2021,

namens het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel,

Met vriendelijke groet,

H. Smits - beleidsmedewerker team PUBB

Bezwaar en beroep

Belanghebbenden kunnen conform de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na publicatie van dit besluit op de gemeentepagina bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Postbus 8, 5690 AA Son en Breugel. In dit bezwaarschrift moet de naam en het adres van degene die bezwaar maakt vermeld worden, evenals de datum waarop het bezwaarschrift is opgesteld. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en aangeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en om welke reden(en). Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 90.125, 5200 MA te 's-Hertogenbosch. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven