Gemeenteblad van Zandvoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zandvoort | Gemeenteblad 2021, 438668 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zandvoort | Gemeenteblad 2021, 438668 | beleidsregel |
Beleidsregel verblijfsontzeggingen gemeente Zandvoort 2021
In de Algemene plaatselijke verordening Zandvoort (hierna APV) is artikel 2:78 opgenomen. Dit artikel geeft de burgemeester de bevoegdheid om aan degene die strafbare feiten of openbare orde verstorende handelingen verricht, een verbod op te leggen om zich te bevinden op de in het verbod aangewezen plaatsen, waar of in de nabijheid waarvan de gedragingen/handelingen plaatsvonden.
Dit verbod wordt opgelegd, in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, het voorkomen of beperken van aantastingen van het woon- en of leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen en de gezondheid of de zedelijkheid.
Dit verbod staan bekend onder de naam “verblijfsontzeggingen”. In deze beleidsregel is aangegeven hoe de burgemeester van zijn bevoegdheid gebruik maakt.
Onderscheid wordt gemaakt tussen 24-uurs verblijfsontzeggingen en langere verblijfsontzeggingen tot maximaal 12 weken.
Bij het opleggen van een langere verblijfsontzeggingen wordt onderscheid gemaakt tussen drie in zwaarte oplopende, categorieën van feiten waarvoor een verblijfsontzegging kan worden opgelegd. Het betreft een niet-limitatieve opsomming van feiten. Als in de bestuurlijke rapportage strafbare feiten worden vermeld, die niet voorkomen in de feitentabel, zoekt de burgemeester aansluiting bij het onderscheid dat het Wetboek van Strafrecht maakt tussen overtreding en misdrijf. Om vervolgens de categorie te bepalen weegt de burgemeester de impact van het strafbare feit(en) op de in artikel 2:78 APV genoemde belangen af.
Bij het opleggen van een 24-uurs verblijfsontzegging wordt het onderscheid in categorieën niet gemaakt. Deze kan voor alle categorieën worden opgelegd en wordt gebruikt om notoire overlastplegers direct aan te pakken en de overlastsituatie die zij veroorzaken direct te kunnen beëindigen.
De burgemeester kan om zwaarwegende redenen van de openbare orde afwijken van de beleidsregels verblijfsontzeggingen Zandvoort indien de openbare orde dermate ernstig is verstoord dat meteen een verblijfsontzegging moet worden opgelegd, ook als de eerste ordeverstoring in zes maanden is gepleegd door betrokkene. Ook indien de openbare orde in groepsverband ernstig wordt verstoord, zonder dat duidelijk wie precies welke gedraging heeft gepleegd en rol heeft gehad, kan van deze beleidsregel worden afgeweken.
In gevallen dat de aard en de omstandigheden dat vereisen, kan hij dan ook gemotiveerd het beleid ter zijde stellen, stappen overslaan of samenvoegen om zo als het ware maatwerk te leveren.
3. Strafbare en/of openbare orde verstorende handelingen en duur verblijfsontzegging
Onder andere bij de volgende strafbare feiten en/of openbare orde verstorende handelingen binnen de gemeentegrenzen kan een verblijfsontzegging worden gegeven, mits dit dient ter bescherming van de in artikel 2:78 APV genoemde belangen.
4.1 Procedure voor een ontzegging van meer dan 24 uur
Voor het opleggen van een verblijfsontzegging van meer dan 24 uur is de ontvangst van de bestuurlijke rapportage/mutatie of een (mini)proces-verbaal voor de burgemeester de basis. De verblijfsontzegging kan voor maximaal 12 weken worden opgelegd. In de rapportage/mutatie worden de strafbare feiten vermeld waarvan betrokkene wordt verdacht deze gepleegd te hebben. Aan de hand van het feitentabel (onderdeel 3) wordt vastgesteld voor hoe lang de verblijfsontzegging wordt opgelegd. Onder “strafbaar feit “wordt ook poging tot strafbaar feit” verstaan indien hierdoor de openbare orde wordt verstoord.
Wordt het strafbare feit in het Wetboek van Strafrecht aangemerkt als een overtreding, dan valt deze onder categorie 1 of 2 van de feitentabel. Als het strafbare feit in het Wetboek van Strafrecht wordt aangemerkt als misdrijf, dan valt deze onder categorie 2 of 3 van het feitentabel. Om de categorie te bepalen weegt de burgemeester de impact van het strafbare feit(en) op de in artikel 2:78 APV genoemde belangen af.
Conform artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze te geven. De termijn voor het geven van de zienswijze is binnen 10 werkdagen gerekend vanaf de dag na verzending van het voornemen en/of de in het voornemen vermelde datum. Van de zienswijze wordt afgezien bij spoedeisende gevallen.
Bij het besluit wordt een kaart gevoegd waarop het gebied, waarvoor de verblijfsontzegging geldt, is aangegeven. Indien voor de burgemeester voldoende aannemelijk is dat de betrokkene een zwaarwegend belang heeft om zich in het gebied op te houden, worden het gebied of de tijden waarop het verbod van toepassing is dienovereenkomstig aangepast.
4.2 Procedure 24-uurs verblijfsontzegging
Bij het besluit wordt een kaart van het gebied gevoegd waarvoor de verblijfsontzegging geldt. Indien voor de burgemeester voldoende aannemelijk is dat de betrokkene een zwaarwegend belang heeft om zich in het gebied op te houden, worden het gebied of de tijden waarop het verbod van toepassing is dienovereenkomstig aangepast.
Het zal dan gaan om belangen in de persoonlijke sfeer, zoals wonen, werken, het bezoek aan een huisarts, advocaat of hulpverleningsinstanties.
De burgemeester kan een langere verblijfsontzegging opleggen indien de betrokkene meerdere strafbare feiten heeft gepleegd, met een maximum van 12 weken.
In het geval de verblijfsontzegging wordt opgelegd op het moment dat de betrokkene zich (nog) in voorlopige hechtenis bevindt, gaat de verblijfsontzegging in op de dag na vrijlating en/of opheffing van de voorlopige hechtenis.
De burgemeester kan afzien van het opleggen van een verblijfsontzegging als de betrokkene meer dan 12 weken in voorarrest/hechtenis heeft gezeten.
Als aan een persoon een verblijfsontzegging wordt opgelegd terwijl er voor hem al een verblijfsontzegging voor (een gedeelte van) datzelfde gebied geldt, gaat de nieuwe verblijfsontzegging in na afloop van de eerder opgelegde verblijfsontzegging.
In plaats van een verblijfsontzegging kan de burgemeester een bestuurlijke waarschuwing geven. Dit kan hij bijvoorbeeld doen indien er sprake is van 1 overtreding van de in categorie 1 genoemde feiten en uit de feiten en omstandigheden blijkt dat de kans op herhaling klein is en geen gevaar bestaat voor de in artikel 2:78 APV genoemde belangen. Een bestuurlijke waarschuwing is geen besluit.
Als de betrokkene in de 24 maanden voorafgaand aan de aanhouding/staande houden een op naam gestelde waarschuwing heeft ontvangen, wordt een verblijfsontzegging opgelegd aan betrokkene conform de termijn uit de feitentabel, aangezien er gerechtvaardigde vrees bestaat voor hernieuwde openbare ordeverstoring.
Indien er in de 24 maanden voorafgaand aan de aanhouding een verblijfsontzegging is uitgereikt dan wordt opnieuw een verblijfsontzegging opgelegd conform de termijn uit de feitentabel, aangezien er gerechtvaardigde vrees bestaat voor hernieuwde openbare ordeverstoring.
Een opgelegde collectieve horeca ontzegging kan bij de feiten uit de categorieën 1 en 2 worden meegewogen bij de duur/termijn van de verblijfsontzegging.
Bij de verhoging van de duur van de verblijfsontzegging zoekt de burgemeester aansluiting bij de duur van de collectieve horecaontzegging zoals bepaald in het Protocol horecaontzeggingen Zandvoort van 6 februari 2012.
Bij een collectieve horecaontzegging van 3 maanden wordt de duur van de verblijfsontzegging verlengd met 1 week, bij 6 maanden met 2 weken, bij 12 maanden met 3 weken en langer dan 12 maanden maar korter dan 5 jaar met 4 weken.
Bij een CHO van 5 jaar wordt de duur van de verblijfsontzegging verlengd met 6 tot een maximum van 12 weken.
Indien sprake is van een individuele horecaontzegging kan de burgemeester een waarschuwing opleggen. Dit is geen besluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-438668.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.