Gemeenteblad van Coevorden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2021, 438425 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Coevorden | Gemeenteblad 2021, 438425 | verkeersbesluit of -mededeling |
COEVORDEN: VERKEERSBESLUIT INSTELLEN 60 KM/U ZONE 'T HAANTJE
Burgemeester en wethouders van Coevorden;
De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen rondom de kern ’t Haantje. Dit gebied grenst aan de buurgemeenten Emmen en Borger-Odoorn. Het gebied wordt omsloten door Kibbelveen, de Middelesweg, ‘t Haantje, de N34, de N381 en de Kanaaldijk zuidzijde. Deze wegen zijn gecategoriseerd als “erftoegangswegen” buiten de bebouwde kom.
Op 29 oktober 2013 is het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en Doelstellingen in paragraaf 3.2 zijn de uitgangspunten genoemd. Deze uitgangspunten zijn o.a.:
- het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30 en 60 km zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);
- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom).
In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden in paragraaf 5.2 Buitengebied is aangegeven dat voor het inrichten van 60 km/u zones deze gebiedsgericht en fasegewijs zullen worden ingericht om de doelstellingen te behalen.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Verkeersmaatregelen en argumentatie
Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.
Op de in dit besluit bedoelde wegen wordt een 60 km/u zone ingesteld. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekeningen behorende bij dit besluit. In overleg met de aangrenzende gemeenten wordt de 60 km/u zone ingesteld. De vaststelling van de zone en de locaties van de borden zijn onderling overlegd zodat er sprake is van een aansluitend bebordingsplan.
Door het instellen van de 60 km/u zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom.
Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 60 km/u te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 60 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.
De weggedeelten die vallen binnen de 60 km/u zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. De in de 60 km/u zone liggende wegen worden naast het lokale verkeer gebruikt door agrarisch verkeer en overig langzaam verkeer (fietsers en bromfietsers); er is sprake van gemengd gebruik. Om de snelheidsverschillen tussen de verschillende weggebruikers te verkleinen wordt de maximum snelheid teruggebracht naar maximaal 60 km/u. De wegen in het gebied worden, bij voldoende breedte, voorzien van een onderbroken markering aan weerszijden van de rijbaan, zodanig dat er een rijloper ontstaat met aan weerszijden een suggestiestrook. Om de snelheidsovergangen duidelijk aan te geven gaan wij die locaties voorzien van opvallende portalen, zo ook op de bebouwde komgrenzen, voorzien van bijbehorende markeringen.
Langs de weg ’t Haantje (gedeelte buiten de bebouwde kom, vanaf de N376 tot aan de komgrens ’t Haantje) is wel een vrijliggend (brom)fietspad gelegen. Dit blijft ongewijzigd. De markering op dit gedeelte weg (kantmarkering met rijloper 4.50 meer) is aangebracht.
De weg ’t Haantje (gedeelte buiten de bebouwde kom, vanaf de N376 tot aan de komgrens ’t Haantje) heeft een aantal kruisingen. Deze kruisingen blijven voorrangskruisingen. Pas op het moment dat er fysieke maatregelen worden getroffen op de kruispunten overwegen wij om de voorrangsregeling in te trekken.
Bestuurders gebruikmakend van het fietspad langs de weg ’t Haantje behouden voorrang op verkeer vanuit de aansluitende zijwegen. Met markering wordt deze voorrang herkenbaar en duidelijk zichtbaar benadrukt.
Op de wegen rondom de Kibbelkoele wordt een 30 km/u zone ingesteld. Het gebied rondom de Kibbelkoele is een recreatiegebied en verblijfsgebied. De wegen zijn smal. Het is wenselijk om op deze wegen een maximum snelheid van 30 km/u in te stellen. Aanvullende maatregelen zijn nu niet noodzakelijk.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer hebben wij overleg gehad met de politie.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.
1. Kibbelveen, Kanaaldijk Noordzijde, gedeelte van ’t Haantje buiten de bebouwde kom aan te wijzen als 60 km/u zone door het plaatsen van borden A1 (begin 60 km/u zone) en A2 (einde 60 km/u zone) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op situatietekeningnr. 101.
2. ’t Haantje en Kibbelkoele aan te wijzen als 30 km/u door het plaatsen van de borden A1 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 19900. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op situatietekeningnr. 101.
3. Dit besluit te publiceren in het Gemeenteblad op www.officiëlebekendmakingen.nl
4. Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.
Burgemeester en wethouders van Coevorden,
Het verkeersbesluit ligt ter inzage van 4 december 2021 tot en met 14 januari 2022. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum. Voor meer inforamtie over dit besluit kunt u contact opnemen.
Belanghebbenden kunnen gedurende bovengenoemde termijn bezwaar indienen. De bezwaren moeten gemotiveerd zijn en belangen betreffen die door de verkeerswetgeving worden beschermd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-438425.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.