Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Reglement basisinformatie 2018 (Eerste wijzigingsbesluit Reglement basisinformatie 2018)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op:

  • artikel 122 en 160 van de Gemeentewet;

  • artikel 15 en 17a van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb),

overwegende dat:

  • het college van burgemeester en wethouders op 4 september 2018 het Reglement basisinformatie 2018 heeft vastgesteld;

  • het Reglement basisinformatie 2018 dient te worden gewijzigd met het oog op de wijziging van de Wkpb, om deze aan te passen aan actuele ontwikkelingen zoals dat de Registratie gevoelige objecten voldoet aan de eisen van een kernregistratie, en om fouten te herstellen,

besluit:

Artikel I. Het Reglement basisinformatie 2018 wordt als volgt gewijzigd.

  • A.

    Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd.

    • de onderdelen j tot en met u worden geletterd k tot en met v;

    • er wordt een nieuw onderdeel j ingevoegd, luidende:

      ‘bronhouder: bronhouder van een registratie, of gemachtigde tot het verrichten van alle verplichtingen van bestuursorganen van de gemeente bij of krachtens artikel 15 en 17a van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb);’.

  • B.

    Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd.

    • In het tweede lid wordt ‘of het correctieverzoek van een belanghebbende tot wijziging of aanvulling (kortweg: terugmelding)’ verwijderd;

    • Toegevoegd wordt een tiende lid, luidende:

      ‘Het tweede tot en met negende lid zijn van overeenkomstige toepassing op een correctieverzoek van een belanghebbende tot wijziging of aanvulling.’

  • C.

    In artikel 11, eerste lid, onder d, wordt ‘basis- of kern’ verwijderd uit ‘gegevens zijn niet al in een andere basis- of kernregistratie of –register opgenomen’.

  • D.

    Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd.

    Voor ‘Nederlandse norm NEN 1773’ en voor ‘Nederlandse norm NEN 1772’ wordt ‘actuele’ verwijderd.

  • E.

    Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd.

    • De titel, ‘Ambtenaar bevoegd tot het besluiten over de wijziging of opneming van een gegeven en het opmaken van een proces-verbaal van constatering’ wordt vervangen door:

      ‘Ambtenaar bevoegd tot het opmaken van een proces-verbaal van constatering of van een verklaring als bedoeld in het Besluit BAG’;

    • ‘Als ambtenaar bevoegd tot het:

      • besluiten over de wijziging of opneming van een gegeven na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 37 of een verzoek als bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, als bedoeld in artikel 39, eerste lid, van de Wet BAG, of na ontvangst van een terugmelding;

      • opmaken van processen-verbaal van constatering, als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet BAG’

    • wordt vervangen door:

      ‘Als ambtenaar bevoegd tot het opmaken van:

      • processen-verbaal van constatering als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet BAG;

      • een verklaring als bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit BAG’.

  • F.

    In Hoofdstuk 5 wordt ‘Paragraaf 3. Gemeentelijke beperkingenregistratie’ als volgt gewijzigd.

    • De paragraaf wordt vervangen door: ‘Paragraaf 3. Basisregistratie kadaster’;

    • Artikel 21, Loket, wordt ingetrokken;

    • Artikel 22, Financiële verantwoordelijkheid, wordt als volgt gewijzigd.

      • In het eerste lid wordt na ‘aan de bronhouder van’ ingevoegd: ‘een brondocument’.

      • In het eerste lid wordt ‘artikel 7, vierde lid, van de Wkpb’ vervangen door ‘artikel 15, derde lid, van de Wkpb’.

      • Het tweede lid wordt ingetrokken onder vernummering van het derde en het vierde lid tot het tweede en het derde lid.

      • In het nieuwe tweede en derde lid wordt ‘naar de landelijke voorziening als bedoeld in artikel 10’ tweemaal vervangen door ‘aan de Dienst, genoemd in artikel 15 en 17a’.

      • In het nieuwe derde lid wordt ‘beperkingenbesluit’ vervangen door ‘brondocument’.

      • In het nieuwe derde lid wordt ingetrokken: ‘;

        • geven van inzage in of verstrekken informatie over de beperkingenregistratie en het beperkingenregister’.

  • G.

    Bijlage 1, Lijst van kernregistraties als bedoeld in artikel 11, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

    • verwijderd worden:

      • ‘BRT+ (aanvullende gegevens op de Basisregistratie topografie, BRT)’

      • ‘Gemeentelijke beperkingenregistratie op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb)’;

    • toegevoegd wordt na ‘Registratie monumenten’:

      • ‘Registratie gevoelige objecten’.

  • H.

    Bijlage 2, Aanwijzing van Amsterdams-authentieke gegevens als bedoeld in artikel 9, vierde lid, wordt als volgt gewijzigd.

    • a.

      Identificatie

      • Aan de kenmerken van objectklassen van kernregistraties wordt toegevoegd als Amsterdams-authentiek kenmerk: ‘Identificatie’ met als reden (‘Waarom Amsterdams-authentiek?’) ‘Maakt het mogelijk om andere gegevens te koppelen aan [de betreffende objectklasse]’. Behalve als de objectklasse geen relatie heeft met andere objectklassen of met een objectklasse in een andere registratie.

      • Als Identificatie al was aangemerkt als Amsterdams-authentiek, dan wordt de reden veranderd in: ‘Maakt het mogelijk om andere gegevens te koppelen aan [de betreffende objectklasse]’.

      • Als ‘Identificatie’ anders was geschreven, dan wordt de schrijfwijze veranderd in ‘Identificatie’.

    • b.

      De objectklassen en kenmerken worden geschreven met een hoofdletter conform de stelselcatalogus.

    • c.

      Waarom Amsterdams-authentiek?

      • ‘Waarom authentiek?’ wordt gewijzigd in: ‘Waarom Amsterdams-authentiek?’;

      • De redenen onder ‘Waarom Amsterdams-authentiek?’ worden opgemaakt als zinnen.

    • d.

      Actoren

      • ‘afdeling BAG’ en ‘afdeling Georegistraties’ worden vervangen door ‘de bronhouder’;

      • ‘S&A’ wordt vervangen door ‘de bronhouder’ als het gaat om de Registratie panoramabeelden en door ‘de stelselbeheerder’ als het gaat om het verwerven van registraties en het relateren van registraties aan elkaar.

    • e.

      Onder BAG+ worden ‘Toegangcode’, ‘Redenopvoer code’ en ‘Redenafvoer code’ vervangen door respectievelijk ‘Toegang’, ‘Redenopvoer’ en ‘Redenafvoer’.

    • f.

      Onder BGT+ wordt:

      ‘als stelselbeheerder kan Basisinformatie de kwaliteit van de Imgeo-kenmerken die geen BGT-kenmerk zijn, niet garanderen en (laten) onderzoeken bij een terugmelding.

      Ook als bronhouder kan Basisinformatie de 95% juistheid’

      vervangen door:

      ‘de stelselbeheerder kan de kwaliteit van de Imgeo-kenmerken die geen BGT-kenmerk zijn, niet garanderen en (laten) onderzoeken bij een terugmelding.

      Ook de bronhouder kan de 95% volledigheid’.

    • g.

      Verwijderd worden:

      • -

        ‘BRK+ (aanvullende gegevens op de Basisregistratie Kadaster)

    • Niet van toepassing, omdat Amsterdam geen plusgegevens aan de BRK toevoegt.’

      • -

        ‘BRT+ (aanvullende gegevens op de Basisregistratie topografie)

    • Niet van toepassing, omdat Amsterdam geen plusgegevens aan de BRT toevoegt.

      Er worden wel zelfstandig elementen ingewonnen in de vorm van de KBKA10-plus, maar de KBKA10 is 'slechts' een cartografische visualisatie. M.a.w. de KBKA10-plus is zelf geen kernregistratie.’

      • -

        ‘HR+ (aanvullende gegevens op het Handelsregister)

    • Niet van toepassing, omdat Amsterdam geen plusgegevens aan de HR toevoegt.’

    • h.

      Toegevoegd wordt voor Registratie gebieden:

       

      ‘WOZ+ (aanvullende gegevens op de Basisregistratie waarde onroerende zaken)

       

      Niet van toepassing, omdat de bronhouder Belastingen de 95% juistheid van de kenmerken die geen WOZ-kenmerk zijn, niet kan garanderen.’

    • i.

      Onder de Registratie gebieden wordt het volgende gewijzigd.

      • ‘Buurtcombinatie’ wordt tweemaal vervangen door ‘Wijk’, en ‘buurtcombinatiegeometrie’ door ‘Geometrie van Wijk’;

      • toegevoegd wordt de objectklasse ‘Gebiedsgericht werken praktijkgebieden’.

    • Daarachter wordt in de kolom ‘Opmerkingen’ toegevoegd: ‘Geometrie van Gebiedsgericht werken praktijkgebieden is niet als authentiek aangewezen, omdat deze is af te leiden uit de Geometrie van Buurt.’

    • j.

      Onder de Registratie luchtfoto’s wordt het volgende gewijzigd:

      • de objectklasse ‘Stereofoto’ eenmaal genoemd i.p.v. viermaal;

      • ‘KBKA’ wordt driemaal vervangen door ‘KBKA10’;

      • ‘inkoper’ wordt driemaal vervangen door ‘verwerver’.

    • k.

      Aan de Registratie meetbouten worden toegevoegd de objectklassen Referentiepunt en Rollaag.

    • l.

      Onder de Registratie monumenten wordt het volgende gewijzigd:

      • ’Coördinaten monument’ en ‘Geometrie monument’ worden vervangen door ‘Monumentcoördinaten’ respectievelijk ‘Monumentgeometrie’;

      • ‘Situering-identificatie’ wordt vervangen door ‘Identificatie’;

      • ‘BAG_nummeraanduiding_id’ wordt vervangen door ‘Betreft’.

        Daarachter wordt in de kolom ‘Herkomst’ toegevoegd: ‘BAG:nummeraanduiding’.

    • m.

      Onder de Registratie normaal Amsterdams peil (NAP) wordt aan het kenmerk ‘Hoogte’ toegevoegd: ‘t.o.v. NAP’.

    • n.

      Onder de Registratie panoramabeelden wordt het volgende gewijzigd.

      • ‘opnamelocatie’ wordt verwijderd als objectklasse;

      • ‘positie + oriëntatie’ wordt vervangen door ‘Opnamelocatie’ (kenmerk van de objectklasse ‘Panoramabeeld’).

    • o.

      Na de Amsterdams-authentieke gegevens van de Registratie panoramabeelden worden verwijderd: ‘Gemeentelijke beperkingenregistratie op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb)’ en de bijbehorende tabel.

  • I.

    Bijlage 3, Categorieën derden als bedoeld in artikel 16, wordt als volgt gewijzigd.

    • a.

      Na de rij ‘Thuiszorgorganisaties’ wordt ingevoegd:

       

      Ouderenorganisaties

      Het verwezenlijken van de doelstelling van de organisatie. Dit mag echter geen betrekking hebben op incassodoeleinden.

    • b.

      Na de rij ‘Sportverenigingen’ wordt ingevoegd:

    •  

      Kredietbank

      Het verwezenlijken van de doelstelling van de organisatie. Dit mag echter geen betrekking hebben op incassodoeleinden.

    • c.

      Na de rij ‘Vakorganisaties’ wordt ingevoegd:

       

      Migrantenorganisaties

      Het verwezenlijken van de doelstelling van de organisatie. Dit mag echter geen betrekking hebben op incassodoeleinden.

    • d.

      Na de rij ‘Huiseigenaren’ wordt ingevoegd:

       

      Gewestelijke Afvalstoffen Dienst Gooi en Vechtstreek

      Ten behoeve van de aan deze organisatie opgedragen taken voor het inzamelen, vervoer en de verwerking van het huishoudelijk afval.

      Versa Welzijn

      In verband met de overeenkomst voor het leveren van diensten van een consulent ten behoeve van het centrum jeugd en gezin.

      Stichting Nationale gesprek

      Mensen met elkaar in gesprek te brengen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten. Dit wordt onder begeleiding gedaan door mfn registermediators.

    • e.

      Verwijderd wordt de rij ‘Culturele organisaties’ (en hun doel).

  • J.

    De Toelichting wordt als volgt gewijzigd.

    ’Registratiehouder’ wordt vervangen door ‘opdrachtgever’.

  • K.

    De Artikelsgewijze toelichting wordt als volgt gewijzigd.

     

    • a.

      ‘Onder k’, ‘Onder p’ en ‘Onder s’ worden gewijzigd in ‘Onder l’, ‘Onder q’ respectievelijk ‘Onder t’.

    • b.

      Toegevoegd wordt voor ‘Onder l. Gemeentebestuur’:

      ‘Onder j. Bronhouder

      Behalve dat de bronhouder een bronhouder van een registratie kan zijn, kan deze ook gemachtigde zijn tot het verrichten van alle verplichtingen van bestuursorganen van de gemeente bij of krachtens artikel 15 en 17a van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb). Door de bronhouder zo te definiëren, geldt binnengemeentelijk de rolverdeling van bronleverancier en bronhouder voor de uitvoering van de Wkpb als bedoeld in artikel 6 en 7 van dit reglement.

      Het doel van de Wkpb is om kopers en eigenaren, maar ook (zakelijk) geïnteresseerden inzicht te bieden in opgelegde beperkingen op het gebruik van onroerende zaken als gebouwen en grond. De Wkpb is gewijzigd. Het college heeft het gemeentelijke beperkingenregister op 1 november 2020 overgebracht naar de openbare registers van het Kadaster (artikel 17a van de Wkpb). Sindsdien vormen deze openbare registers het enige register van publiekrechtelijke beperkingenbesluiten. Dit register kan worden geraadpleegd via de Basisregistratie kadaster (BRK) van het Kadaster. De afzonderlijke beperkingenregistraties en -registers bij gemeenten en daarmee de rol van het college als bronhouder zijn vervallen.

      Zowel de burgemeester, het college als de gemeenteraad kan beperkingenbesluiten als bedoeld in de Wkpb vaststellen. Als een bestuursorgaan een beperkingenbesluit heeft vastgesteld , moet dit bestuursorgaan dat besluit aanbieden aan het Kadaster ter inschrijving in de openbare registers (artikel 15 van de Wkpb). Datzelfde geldt voor een op dat beperkingenbesluit betrekking hebbende beslissing in administratief beroep, rechterlijke uitspraak of verklaring met betrekking tot het vervallen van die beperking.

      De gemeenteraad machtigt en de burgemeester heeft het college gemachtigd tot het verrichten van alle verplichtingen van bestuursorganen van de gemeente bij of krachtens artikel 15 van de Wkpb. Het college heeft ingestemd met deze machtiging (art. 10:12 en 10:4 Awb). Het college machtigt op zijn beurt een functionaris om deze feitelijke handelingen en de feitelijke handelingen bij of krachtens artikel 17a van de Wkpb uit te voeren.’

    • c.

      Aan de toelichting op artikel 7 wordt toegevoegd na ‘[…] waaromtrent zij bevoegd zijn.’:

      ‘Onder deze systematische verstrekking kan vallen: het aanwijzen van een vervangend object als werkingsgebied van een publiekrechtelijke beperking, als een aangewezen object blijkens de bijbehorende registratie niet langer actueel is (artikel 7 Regeling kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken).’

    • d.

      De toelichting op artikel 9, vierde lid, wordt als volgt gewijzigd

      • Na ‘‘Vitaal’ betekent voor de vervulling van gemeentelijke taken van groot belang.’

        wordt toegevoegd:

        ‘De reden dat ‘Identificatie’ vitaal is, is dat dit gegeven het mogelijk maakt om andere gegevens te koppelen aan het betreffende object.’;

      • ‘Naam 24-posities (NEN)’ wordt gewijzigd in:

        ‘Naam NEN’;

      • na ‘We spreken over ‘Amsterdams-authentieke gegevens’ om geen verwarring te scheppen bij de bronhouders die authentieke gegevens uit basisregistraties moeten verstrekken aan landelijke verstrekkers.’

        wordt toegevoegd:

        ‘Landelijke wetgeving wijst authentieke gegevens aan, bijvoorbeeld Bijlage 1 van het Besluit basisregistratie personen (zie bovenstaande toelichting op artikel 1 onder c).’

    • e.

      De toelichting op artikel 10 wordt als volgt gewijzigd.

      • Onder ‘Eerste lid’ worden:

        • ‘correctieverzoek of bezwaar’ vervangen door ‘terugmelding of bezwaar’; en

        • ‘correctieverzoek of terugmelding’ vervangen door ‘terugmelding’.

      • De volgende toelichting onder ’Tweede lid’ wordt verwijderd: ‘

        In tegenstelling tot een afnemer moet niet, maar kan een belanghebbende een verzoek tot wijziging of aanvulling (correctieverzoek) doen. Voor persoonsgegevens bepaalt artikel 16 van de AVG, of – ingevolge de in voorbereiding zijnde Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming - het wettelijk voorschrift voor de specifieke registratie dit.

        Onder ‘terugmelding’ wordt ook correctieverzoek verstaan, omdat stelselbeheerder, bronhouder en –leverancier hiermee op dezelfde wijze moeten omgaan.’

      • Toegevoegd wordt:

        ‘Tiende lid

        In tegenstelling tot een afnemer moet niet, maar kan een belanghebbende een verzoek tot wijziging of aanvulling (correctieverzoek) doen. Voor persoonsgegevens bepaalt artikel 16 van de AVG dit, behalve als artikel 47 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing is.

        Onder ‘terugmelding’ wordt ook correctieverzoek verstaan, omdat stelselbeheerder, bronhouder en –leverancier hiermee op dezelfde wijze moeten omgaan. Een belanghebbende die correctieverzoek over een authentiek gegeven uit de Wkpb en BRK (art. 7t Kadasterwet), BAG (art. 41 en 38 Wet BAG), HR (art. 34-36 Handelsregisterwet 2007) en de BRP (art. 2.60 en 2.58 Wet BRP) indient, heeft recht op bezwaar en beroep tegen een besluit hierover.’

    • f.

      De toelichting op artikel 11, eerste lid, onder c, wordt als volgt gewijzigd.

      ‘de last onder dwangsom: deze beperking in de Wkpb-registratie ligt tijdelijk op een kadastraal object, maar het feit dat een last onder dwangsom wordt opgelegd en dus wordt geregistreerd’’ wordt vervangen door:

      ‘’Verdieping toegang’: dit BAG+-kenmerk van een verblijfsobject kan veranderen, maar het feit dat een verblijfsobject een toegangsdeur op een bepaalde verdieping (zoals begane grond, verdieping 0) heeft,’.

    • g.

      Aan de toelichting op artikel 11, eerste lid, wordt toegevoegd:

      ‘Onder d

      Ook als gegevens al in een registratie worden bijgehouden, die geen basis- of kernregistratie is, is het inefficiënt deze dubbel bij te houden in een nieuwe kernregistratie. Zo moet Amsterdam geen registratie van aardgasvrije gebieden bijhouden, nu de ACM dit al doet voor heel Nederland in het gasregister, 1 ook al is dit geen basisregistratie.’

    • h.

      Verwijderd worden ‘Artikel 21 Loket’ en de bijbehorende toelichting.

    • i.

      De toelichting op artikel 22, Financiële verantwoordelijkheid, wordt als volgt gewijzigd.

      • ‘vermeld in artikelen 4, 5, 6, 7 en artikel 21 van dit reglement en artikel 10 van de Wkpb’ wordt vervangen door:

        ‘vermeld in artikelen 4, 5, 6 en 7 van dit reglement en artikel 15 van de Wkpb’;

      • ‘doordat de inschrijving in het register of de registratie in strijd met de Wkpb heeft plaatsgehad of is nagelaten;

        door alle verdere vergissingen, verzuimen, vertragingen of andere onregelmatigheden begaan bij het beheer van, het verlenen van inzage in en het verstrekken van informatie over het register of de registratie, of het doorgeven van informatie binnen de gemeente of van de gemeente naar de landelijke voorziening (artikel 13 van de Wkpb)’

        wordt vervangen door:

        ‘door vergissingen, verzuimen, vertragingen of andere onregelmatigheden, door de gemeente of door personen voor wier gedragingen zij aansprakelijk is begaan bij de nakoming van de bij of krachtens artikel 15 aan haar opgedragen verplichtingen (artikel 17 van de Wkpb).

      • ‘Wkpb-registratie’ wordt vervangen door:

        ‘BRK’.

      • Verwijderd worden ‘Tweede lid’ en de bijbehorende toelichting.

Artikel II.

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van drie dagen na bekendmaking.

  • 2.

    De bepalingen in artikel I, onder A. en F., werken terug tot en met 1 november 2020.

Artikel III.

Dit besluit wordt aangehaald als Eerste wijzigingsbesluit Reglement basisinformatie 2018.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 november 2021.

De burgemeester,

Femke Halsema

De gemeentesecretaris,

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen deel

 

Het reglement moet gewijzigd worden, omdat het is vervallen door de wijziging van de Wkpb (artikel 122 van de Gemeentewet): de gemeentelijke beperkingenregistratie is opgegaan in de Basisregistratie kadaster (BRK) met ingang van de datum waarop het college het gemeentelijke beperkingenregister heeft overgebracht naar de openbare registers (artikel 17a van de Wkpb), 1 november 2020. Bovendien moet het reglement worden aangepast aan actuele ontwikkelingen zoals de toevoeging van derden aan wie op verzoek gegevens uit de BRP worden verstrekt als bedoeld in Bijlage 3 vooruitlopend op de herindeling met de gemeente Weesp, en dat de Registratie gevoelige objecten voldoet aan de eisen van een kernregistratie. Ten slotte worden fouten hersteld, bijvoorbeeld in Amsterdams-authentieke gegevens als bedoeld in Bijlage 2.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I, onder D.

De dynamische verwijzing naar NEN-normen wordt vervangen door een statische verwijzing omwille van de rechtszekerheid en om te voorkómen dat een privaatrechtelijke regelsteller als de Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut tevens publiekrechtelijk regelsteller wordt.

 

Artikel I, onder E.

Voor het ‘besluiten over de wijziging of opneming van een gegeven na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 37 of een verzoek als bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, als bedoeld in artikel 39, eerste lid, van de Wet BAG, of na ontvangst van een terugmelding’ hoeft het college in het reglement geen ambtenaar aan te wijzen. Dat doet het college in het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam, Bijlage 4, onder ‘Wet basisregistratie adressen en gebouwen’.

Het Besluit BAG, daarentegen, vereist wel dat een ambtenaar wordt aangewezen voor het opmaken van een verklaring als bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit BAG.

 

Artikel I, onder F.

De plicht om inzage te verlenen in en gegevens te verstrekken uit het gemeentelijke beperkingenregister en de gemeentelijke beperkingenregistratie (‘Loket’) vervalt van rechtswege op het moment waarop het college het gemeentelijke beperkingenregister heeft overgebracht naar de openbare registers (artikel 17a van de Wkpb): artikel 9 van de Wkpb is ingetrokken (artikel 122 van de Gemeentewet).

 

Artikel I, onder G.

Amsterdam voegt geen plusgegevens aan de BRT toe. Er worden wel zelfstandig elementen ingewonnen in de vorm van de KBKA10-plus, maar de KBKA10 is 'slechts' een cartografische visualisatie. M.a.w. de KBKA10-plus is zelf geen kernregistratie.

Sinds het college het gemeentelijke beperkingenregister heeft overgebracht naar de openbare registers maakt de Gemeentelijke beperkingenregistratie onderdeel uit van de BRK.

Een ‘gevoelig object’ is een verblijfsobject, stand- of ligplaats (kortom: adresseerbaar object) waarvan de informatie in openbaarheid moet worden beperkt ter voorkoming van terroristische activiteiten of criminaliteit of ter bescherming van de privacy die de eigenaar of gebruiker van het object verlangt. Hoe wordt bepaald of een object gevoelig is? In de Beheergroep gevoelige objecten, bestaande uit SAA, VTH, de Omgevingsdienst (OD) NZKG, OOV, Liander en de rijksrecherche. Deze informatie wordt alleen beschikbaar gesteld aan degenen die deze informatie nodig hebben voor het uitvoeren van hun gemeentelijke taak en aan belanghebbenden. De kernregistratie Gevoelige objecten dient ter ondersteuning van ten eerste de vergunningverlening, handhaving en toezicht, onder andere op de openbare orde en veiligheid, en ten tweede de verstrekking van (informatie over) bouw- en BAG-dossiers, onder andere door het Stadsarchief en op Data.amsterdam.nl.

 

Artikel I, onder H, onder d.

Door organisatieonderdelen te vervangen door rollen blijft het reglement onafhankelijk van eventuele reorganisaties.

 

Artikel I, onder H, onder e.

De wijzigingen onder BAG+ volgen uit de stelselcatalogus.

 

Artikel I, onder H, onder f.

De BGT normeert de volledigheid in plaats van de juistheid.

 

Artikel I, onder H, onder g.

Deze registraties zijn geen kernregistraties (zie Bijlage 1) en hoeven dus niet behandeld te worden in Bijlage 2.

 

Artikel I, onder H, onder i.

Vooruitlopend op de samenhangende objectenregistratie wordt gekozen voor de term ‘Wijk’.2

 

Artikel I, onder H, onder l.

De wijzigingen onder de Registratie monumenten volgen uit de stelselcatalogus.

 

Artikel I, onder H, onder o.

Sinds het college het gemeentelijke beperkingenregister heeft overgebracht naar de openbare registers (artikel 17a van de Wkpb) maakt de Gemeentelijke beperkingenregistratie onderdeel uit van de BRK. Amsterdam voegt geen plusgegevens toe aan deze basisregistratie.

 

Artikel J.

Het vervangen van ‘registratiehouder’ door ‘opdrachtgever’ is conform de terminologie van rollen op Digitaleoverheid.nl.

Naar boven