Gemeenteblad van Kaag en Braassem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kaag en Braassem | Gemeenteblad 2021, 43736 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kaag en Braassem | Gemeenteblad 2021, 43736 | Beleidsregels |
Nadere regels Covid-19-steunpakket
Het college van burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015;
‘Nadere regels Covid-19 steunpakket’
Artikel 1.1 Waar wordt een aanvraag aan getoetst
De aanvrager heeft ondanks lid c. een continuïteits- en/of een acuut liquiditeitsprobleem in de periode maart tot en met december 2020, en/of ervaart een significante inkomstendaling. De aanvrager heeft niet-noodzakelijke uitgaven en/of variabele kosten maximaal teruggebracht en waar mogelijk getracht inkomsten te vermeerderen.
De hoogte van het aangevraagde bedrag staat in verhouding tot het financiële probleem dat door de Covid-19-pandemie is ontstaan. Indien de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende eigen geld kan beschikken om uit de financiële problemen te komen, kan dat een reden zijn om de subsidie te weigeren (zie hiervoor ook artikel 9 lid 2 sub f Asv K&B 2015). Hierbij houdt gemeente rekening met het Eigen Vermogen van de aanvragende organisatie.
Artikel 1.2 Beslissingsbevoegdheid
De beslissingen ten aanzien van het Covid-19-steunpakket zijn een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Indien het gevraagde subsidiebedrag het subsidieplafond overschrijdt, wordt het beschikbare budget naar evenredigheid over de ingediende aanvragen verdeeld.
Voor het Covid-19-steunpakket is maximaal € 166.145 beschikbaar en de aanvragen kunnen in de periode tot en met 15 april 2021 worden ingediend, over de periode van maart 2020 tot en met december 2020. Dit bedrag is daarom het subsidieplafond voor deze periode. In het kader van de verdeling van schaarse middelen is de gemeente verplicht dit plafond te noemen en te publiceren.
Artikel 1.5 Proces van aanvraag en besluitvorming
De gemeente kan extra informatie of bewijsstukken opvragen, bijvoorbeeld wanneer er twijfels zijn over de rechtmatigheid of wanneer onvoldoende is aangeleverd om een goed oordeel te kunnen vormen over de aanvraag. Bij een onvolledige aanvraag krijgt de aanvrager een Awb-hersteltermijn van twee weken. Als de aanvrager hier niet tijdig op reageert of niet de juiste stukken instuurt, dan kan het college besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Kaag en Braassem op 9 februari 2021.
De gemeentesecretaris, de burgemeester
Bijlage 1 Toelichting op nadere regels
Artikel 1.1 Waar wordt een aanvraag aan getoetst
Onder e wordt aangegeven dat de aanvrager (ook na de Covid-19 pandemie) levensvatbaar is (heeft financiële draagkracht). De regeling is daarmee niet bedoeld om financiële problemen van voor 1 maart 2020 op te vangen.
Artikel 1.5 Proces van aanvraag en besluitvorming
De aanvragen voor het Covid-19 steunpakket komen binnen via een online formulier op de website, of via een overleg met de betrokken ambtenaren. In geval dat laatste, is het een optie om met elkaar (beleid, financiën en aanvrager) in gesprek te gaan om de situatie en de aanvraag goed in beeld te krijgen. Alsdan kunnen diverse stukken overgelegd worden, en kan vervolgens samen het aanvraagformulier worden ingevuld.
Bijlage 2 Basis voor de aanvraag
Aanvragers moeten het volgende minimaal verklaren:
En het volgende minimaal beschrijven:
En het volgende minimaal aanleveren:
Een nieuwe/aangepaste begroting of jaarrekening 2020 waarin zichtbaar is gemaakt ten opzichte van de originele begroting 2020:
a. Welke inkomsten in welke periode en in welke mate wegvallen;
b. Welke kosten de aanvrager heeft weten te verminderen of uit te stellen;
c. Welke verplichtingen op welke termijn uiterlijk voldaan moeten worden;
d. Welke inkomsten van andere vangnetregelingen aanvrager heeft ontvangen of verwacht te ontvangen.
hiermee maakt aanvrager het continuïteits- en/of liquiditeitsknelpunt voor de gemeente inzichtelijk;
Bij een aanvraag boven de € 20.000 ook:
Een liquiditeitsoverzicht 2020 en volgende jaren (cashflow), waarin rekening is gehouden met het schrappen/verschuiven van alle beïnvloedbare uitgaven die niet relevant zijn voor financiële vitaliteit van organisatie. Indien gebruik is gemaakt van steunmaatregelen vanuit het Rijk, moeten deze zijn verwerkt in het liquiditeitsoverzicht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-43736.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.