Gemeenteblad van Oosterhout
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2021, 437303 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2021, 437303 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van de raad van de gemeente Oosterhout van 23 november 2021 tot vaststelling van de "Verordening afvalwater 2021"
Afdeling 1. Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
openbaar riool: voorziening voor de afvoer en inzameling van afvalwater en/of hemelwater in beheer bij de gemeente of een rechtspersoon die door een gemeente met het beheer is belast, met inbegrip van de daartoe behorende rioolgemalen, persleidingen, kolk- en perceelaansluitingen en werken en installaties van overeenkomstige aard;
Afdeling 2. Begrenzing openbaar riool
Artikel 2 – Begrenzing openbaar riool
Het college kan buizen en bijbehorende werken voor de afvoer en inzameling van afvalwater, hemelwater op niet-openbare grond aanwijzen als openbaar riool en in die situaties streven naar het aangaan van een overeenkomst met de betrokken grondeigenaar over afspraken betreffende beheer en onderhoud van die leiding.
Afdeling 3. Beheer, onderhoud en gebruik
Artikel 3 – Beheer, onderhoud, renovatie en vervanging
Bij wijziging door de gemeente van de hoogteligging van het overnamepunt of bij aanpassen van de perceelaansluiting ten gevolge van een wijziging in het openbaar riool wordt de rechthebbende hierover door de gemeente in kennis gesteld en dient de rechthebbende ervoor te zorgen dat het particulier riool hierop kan worden aangesloten op een zodanige wijze dat de afvoer vanuit het perceel ongehinderd plaats kan vinden.
Artikel 4 – Verstoppingen en verstoringen
In geval van de in lid 4 bedoelde situatie zijn de door rechthebbende gemaakte kosten naar redelijkheid en billijkheid voor rekening van de gemeente. De rechthebbende kan de gemeente aansprakelijk stellen voor de gemaakt kosten met overleg van bewijs van de storing in de perceelaansluiting en bewijs van de gemaakte kosten.
Afdeling 4. Aansluitverplichting en afvoereisen
In het geval van nieuwbouw of bij toename van de afvoercapaciteit, waaronder leegloop zwembaden, moet de rechthebbende op zijn kosten een buffervoorziening aanleggen indien uit een capaciteitsberekening blijkt dat:
De buffervoorziening moet voldoende capaciteit hebben waardoor het maximale afvoerdebiet niet wordt overschreden.
Bij de aanvraag dienen de volgende gegevens door de rechthebbende te worden verstrekt:
bij een bedrijfsmatige afvoer een capaciteitsberekening met de aard en de hoeveelheid van het af te voeren water, waarbij dient te worden aangegeven of niet-verontreinigd water, zoals regen- of koelwater, en/of verontreinigd water, zoals huishoudelijk of industrieel afvalwater, zal worden afgevoerd;
De aanvraag voor een aansluiting op het openbaar afvalwaterriool wordt slechts in behandeling genomen nadat bij de aanvraag alle in het tweede lid vermelde gegevens zijn verstrekt. Bij ontbreken van gegevens wordt de rechthebbende daarover geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld deze gegevens binnen vier weken na kennisgeving daarvan alsnog aan te vullen.
De rechthebbende aan wie toestemming voor een aansluiting op het openbaar afvalwaterriool is verleend kan de gemeente verzoeken de perceelaansluiting of wijziging daarvan uit te voeren. Hiertoe kan de rechthebbende contact opnemen met de toezichthouder van de Gemeente Oosterhout, die met de uitvoering belast is.
Afdeling 7. Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 13 – Hardheidsclausule
Het college kan van de bepalingen in deze verordening afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat deze regeling beoogd te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college dan wel door het college aan te wijzen personen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oosterhout, gehouden op: 23 november 2021
De voorzitter,
de griffier,
De gemeente Oosterhout heeft haar rioleringsbeleid vastgelegd in het Water- en Rioleringsplan. In dit Water en Rioleringsplan zijn verschillende doelstellingen omtrent de riolering vastgesteld. Deze doelstellingen kunnen enkel bereikt worden met de medewerking van derden. Door de vaststelling van deze verordening bindt de gemeente Oosterhout derden aan de doelstellingen die zijn vastgelegd in het Water- en Rioleringsplan. Deze verordening is van toepassing voor het hele grondgebied van de gemeente Oosterhout.
De regels in deze verordening zijn toegespitst op lozingen en aansluitingen op het openbaar riool. In beginsel is een aparte verordening niet noodzakelijk. Het aansluitvoorschrift in het Bouwbesluit 2012 en de lozingsregels in onder meer het Besluit lozing afvalwater huishoudens zijn voldoende om ongewenste lozingen te voorkomen en de ligging van particuliere riolen te sturen. Maar de gemeente heeft de mogelijkheid hier aanvullende bepalingen voor op te stellen. De onderhavige verordening is daarom aanvullend en is niet in strijd met plichten die elders zijn vastgelegd. Bij strijd zou de hogere regeling – de “lozingsbesluiten” en het Bouwbesluit – voorgaan.
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze verordening gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 – Begrenzing openbaar riool
Het kan voorkomen dat de conditie van buizen en bijhorende werken voor de afvoer en inzameling van afval- en hemelwater op niet-openbare grond belangrijk is voor de juiste werking van het openbaar rioolsysteem. De gemeente Oosterhout maakt in dat geval afspraken met de rechthebbende over afspraken betreffende beheer en onderhoud van het betreffend riool.
Artikel 3 – Beheer, onderhoud, renovatie en vervanging
De gemeente Oosterhout is verantwoordelijk voor de uitvoering van de gemeentelijke zorgplichten voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Voor de afvalwaterketen is dat het inzamelen en transporteren van afvalwater via het gemeentelijk riool. Voor de instandhouding van het openbare riool is de gemeente verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, renovatie en vervanging.
Artikel 3 geeft nadere regels over het beheer, onderhoud, renovatie en vervanging. Deze worden door en voor rekening van de gemeente uitgevoerd tot het aansluitpunt, gerekend vanaf het openbaar riool, tenzij het aannemelijk is dat de betreffende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden ten gevolge van onjuist gebruik van het particulier riool. Zie daarvoor ook artikel 4.
Artikel 4 – Verstoppingen en verstoringen
In beginsel is de rechthebbende zelf verantwoordelijk voor het constateren, lokaliseren en oplossen van verstoppingen en storingen. Indien is geconstateerd dat de storing in de perceelaansluiting of het openbaar riool zit, dan moet de rechthebbende contact opnemen met de gemeente. De gemeente stuurt dan een aannemer om het probleem te verhelpen. Alleen de aannemer van de gemeente heeft toestemming om te werken in openbaar terrein en is dus de enige die de perceelaansluiting op mag graven en hier werkzaamheden aan mag verrichten.
De door de rechthebbende gemaakte kosten in het vooronderzoek zijn voor rekening van de gemeente als het probleem in het openbaar riool of de perceelaansluiting is gelegen. Mocht blijken dat de verstopping of verstoring alsnog de oorzaak is van rechthebbende dan heeft de gemeente een verhaalsrecht van de door de gemeente gemaakte kosten op de rechthebbende.
Grond- of regenwater kan voor overlast zorgen. Om dit overtollige water af te voeren, wordt vaak drainage aangelegd. Deze drainage mag niet aangesloten worden op een rioolstelsel waarmee ook vuilwater ingezameld wordt. Vulling van het riool kan als gevolg hebben dat vuilwater via de drainage infiltreert in de bodem en door schoon grond- of regenwater af te voeren naar de rioolwaterzuivering wordt deze onnodig belast.
De gemeente Oosterhout heeft alle ongezuiverde afvalwaterlozingen in het buitengebied de afgelopen jaren via aanleg van drukriolering gesaneerd. IBA’s zijn daarbij niet gebruikt en deze worden in nieuwe situaties ook niet toegestaan.
Voor panden die op drukriolering worden aangesloten geldt dat er alleen afvalwater op de perceelsgrens aangeboden mag worden. Lozing van (schoon) regenwater op het drukriool is verboden in verband met een adequate en zoveel mogelijk storingsvrije werking van het drukrioolsysteem.
Drukriolering wordt voornamelijk toegepast in het buitengebied. Afvoer van hemelwater in het buitgebied gaat voornamelijk via watergangen of bodeminfiltratie.
Artikel 6 – Aansluitverplichting
Voor zover bekend bij de gemeente Oosterhout zijn alle percelen (inclusief woonschepen) in de gemeente aangesloten op de riolering. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn dan is de rechthebbende verplicht alsnog aan te sluiten op het riool. In de praktijk zal deze regel voornamelijk van toepassing zijn op nieuwbouw.
Bij een toename van het afvoerdebiet moet met een capaciteitsbeperking de hoeveelheid af te voeren water worden bepaald. Het openbaar riool van de gemeente Oosterhout heeft namelijk een maximale capaciteit. Als de capaciteit wordt overschreden kan dit leiden tot overlast.
Overlast kan bijvoorbeeld ontstaan als in het buitengebied een bedrijf gaat uitbreiden waardoor het afvoerdebiet toeneemt. Het buitengebied is namelijk voorzien van drukriolering met een relatief lage afvoercapaciteit.
Voor de bescherming van het grond- en oppervlaktewatersysteem moet bij nieuwbouw de achtertuin voorzien zijn van een afvoer naar het openbaar riool. Zonder deze eis hebben achtertuinen mogelijk geen afvoermogelijkheid of worden vuilwaterputjes aangesloten op het hemelwaterriool. Dan bestaat de kans dat rechthebbende via de bodem of het hemelwaterriool schadelijke middelen lozen op het grond- of oppervlaktewatersysteem.
De lozing van hemelwater op de afvoer in de achtertuin is niet uit te sluiten. Wel moet de tuin dusdanig zijn ingericht en de afvoer dusdanig geplaatst dat zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat hemelwater geloosd wordt op het openbaar riool voor de inzameling van afvalwater. Ontwerp en plaatsing van de afvoer moet daarop toezien.
Aansluiting van een particulier riool op een openbaar riool of wijziging van een dergelijke aansluiting is verboden zonder toestemming. Bij de toestemming zijn voorschriften opgenomen over het particulier riool zoals dat aanwezig moet zijn op het moment dat de aansluiting tot stand wordt gebracht. Daarnaast worden bij de toestemming mogelijk regels vermeld met betrekking tot het onderhoud, renovatie, vervanging en sloop van de aansluiting.
Tijdens graafwerkzaamheden kan het zijn dat de grondwaterspiegel tijdelijk verlaagd moet worden om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Hiervoor is, naast een goedkeuring van waterschap Brabantse Delta, ook een toestemming nodig van de gemeente Oosterhout om bronneringswater te mogen lozen op het gemeentelijke riool. Deze toestemming wordt alleen in overweging genomen mits aan de voorwaarden wordt voldaan. Zie daarvoor artikel 8 en 9.
De gemeente kan met de aansluitvergunning aangeven waar de perceelaansluiting komt te liggen. Rechthebbende is dan verplicht op die locatie het particulier riool te plaatsen.
De toestemming moet worden aangevraagd door de rechthebbende. Om dit te vereenvoudigen, moet de aanvraag worden gedaan met het daartoe bestemde formulier.
Indien de gegevens incompleet zijn krijgt de aanvrager, na daarover geïnformeerd te zijn, vier weken de tijd om de gegevens aan te vullen. Als na het verstrijken van deze periode de gegevens nog steeds onvolledig zijn of opnieuw een onvolledige aanvraag wordt ingediend, kunnen burgemeester en wethouders op basis van de Algemene wet bestuursrecht besluiten de aanvraag niet te behandelen.
Artikel 10 – Weigering van de aansluitvergunning
Een weigering voor de toestemming tot aansluiten of lozen is op basis van technische, juridische of milieuhygiënische weigeringsgronden. Een technische weigeringsgrond is bijvoorbeeld de hoogte ligging. Een milieuhygiënische weigeringsgrond is bijvoorbeeld de lozing van betreffende stoffen op het openbaar riool. Een juridische weigeringsgrond is bijvoorbeeld dat de verlening van andere benodigde vergunningen, zoals de bouwvergunning, is geweigerd.
Het moment voor uitvoering van het werk wordt bepaald in overleg met de rechthebbende. Het volstaat om telefonisch contact op te nemen met Gemeente Oosterhout, daarbij dienen de gegevens doorgegeven te worden zoals vermeld in het tweede lid.
De perceelaansluiting mag uitsluitend door of vanwege de gemeente aangelegd of gewijzigd worden. Het is ieder ander verboden werken uit te voeren in of aan de openbare ruimte zonder schriftelijke toestemming van de gemeente.
Een aansluiting vindt alleen plaats als het particulier riool voldoet aan de daaraan te stellen bouwtechnische eisen. Deze bepaling moet gezien worden als een vangnetbepaling. In de meeste gevallen zal op basis van de eisen die gesteld zijn in de bouwvergunning al een particulier riool aanwezig zijn dat voldoet aan de eisen. Daarnaast vormt ook het feit dat een particulier riool niet goed is aangelegd een grond om de toestemming tot aansluiten te weigeren. In het geval al een toestemming is verleend en nadien bijvoorbeeld het particulier riool nog is verlegd of beschadigd, kan toch worden afgezien van aansluiting.
Een niet standaardrioolaansluiting is over het algemeen complexer en lastiger te realiseren. Voorbeelden zijn bedrijfsaansluitingen, aansluiten op drukriolering, aansluitingen onder een rijbaan van asfalt of diepe aansluitingen waarbij bronnering noodzakelijk is.
Het is mogelijk dat de kosten voor de aansluiting reeds zijn verhaald bij de bouw van de woning of het bedrijf, bijvoorbeeld op grond van een overeenkomst. In dat geval kan de gemeente niet nogmaals kosten in rekening brengen aan de particulier.
Artikel 13 – Hardheidsclausule
Om te voorkomen dat toepassing van de bepalingen van deze verordening in een concreet geval zou leiden tot een beslissing in strijd met de redelijkheid en billijkheid is een mogelijkheid geboden om af te wijken van de bepalingen in deze verordening.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Aanvragen tot aansluiting of wijziging van een aansluiting die voor inwerkingtreding van de verordening in behandeling zijn genomen, worden behandeld volgens de regeling in de verordening.
Op alle reeds bestaande aansluitingen zijn met deze verordening de bepalingen met betrekking tot het beheer en onderhoud en de zorgplicht bij verwijdering en sloop van toepassing verklaard. Hierbij mag uiteraard geen strijd ontstaan met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Omdat het denkbaar is dat in het verleden met perceeleigenaren overeenkomsten zijn gesloten waarin afspraken zijn gemaakt die strijd opleveren met de aansluitverordening, is in lid 3 vastgelegd dat in dergelijke situaties de bepalingen van de overeenkomst prevaleren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-437303.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.