Aanpassing APV Drimmelen 2021

De raad van de gemeente Drimmelen;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 oktober 2021;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en andere voor de APV relevante wet- en regelgeving;

Besluit:

De APV gemeente Drimmelen 2021 als volgt aan te passen:

 

De artikelen 4:10 tot en met 4:11f per 1 maart 2022 in de trekken en te vervangen door de volgende artikelen:

Artikel 4:10 Definities

  • 1.

    In deze afdeling wordt verstaan onder:

    • a.

      houtopstand: hakhout, een houtwal of één of meer bomen;

    • b.

      hakhout: één of meer bomen die na te zijn geveld, opnieuw op de stronk uitlopen;

    • c.

      dunning: velling ter bevordering van het voortbestaan van de houtopstand.

    • d.

      houtopstand als onderdeel van agroforestry: teeltsysteem waarbij akkerbouw of veehouderij wordt gecombineerd met de aanplant van een houtopstand.

  • 2.

    In deze afdeling wordt onder vellen mede verstaan: rooien, met inbegrip van verplanten, alsmede het verrichten van handelingen zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ontsiering van houtopstand ten gevolge kunnen hebben.

  • 3.

    Waardevolle bomenkaart: De kaart waarop zijn weergegeven de van gemeentewege beschermde Waardevolle bomen en houtopstanden.

  • 4.

    Bomeneffect-analyse (BEA): een beoordeling van de gevolgen van voorgenomen bouw- of aanlegactiviteiten voor een houtopstand op basis van richtlijnen van de Bomenstichting (BEA 2.0) of het handboek Bomen van het Norminstituut Bomen.

  • 5.

    Boomwaardebepaling: deze bestaat uit de geleidelijke kosten voor het (her-) planten van een boom, plus de kosten van beheer en onderhoud tot de betreffende boom op gelijkwaardige wijze de functie vervult van de verwijderde boom (volgens de methode van de NVTB).

Artikel 4:11 Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden

  • 1.

    Het college stelt een Waardevolle bomenkaart vast;

    • a.

      De Waardevolle bomenkaart geeft aan de plaatselijke aanduiding en voorts een beschrijving van de houtopstand.

    • b.

      Houtopstanden, die na plaatsing op de Waardevolle bomenkaart worden geveld alsmede te herplanten bomen op basis van een herplantplicht, worden door het college op een separate lijst bijgehouden en verwerkt bij een actualisatie van de Waardevolle bomenkaart;

  • 2.

    Het is verboden zonder vergunning van het bevoegd gezag de houtopstanden te vellen of te doen vellen die staan vermeld op de in het eerste lid genoemde Waardevolle bomenkaart.

  • 3.

    In afwijking van artikel 1:7 kan de vergunning worden geweigerd op grond van:

    • a.

      de boomwaarde van de houtopstand;

    • b.

      de natuurwaarde van de houtopstand;

    • c.

      de landschappelijke waarde van de houtopstand;

    • d.

      de waarde van de houtopstand voor stads- en dorpsschoon;

    • e.

      de beeldbepalende waarde van de houtopstand;

    • f.

      de cultuurhistorische waarde van de houtopstand; of

    • g.

      de waarde voor de leefbaarheid van de houtopstand.

  • 4.

    Het in het tweede lid gestelde verbod is niet van toepassing als de burgemeester toestemming verleent voor het vellen van een houtopstand in verband met een spoedeisend belang voor de openbare orde of een direct gevaar voor personen of goederen.

  • 5.

    Het in het tweede lid gestelde verbod is niet van toepassing als houtopstanden moeten worden geveld op grond van de Plantgezondheidswet (PGW) of een aanschrijving van het bevoegd gezag;

  • 6.

    Het in het tweede lid gestelde verbod is niet van toepassing op periodiek onderhoud van houtopstanden, waaronder binnen een houtopstand ook dunnen en afzetten worden verstaan.

  • 7.

    Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet voor erfbeplantingen rondom agrarische bedrijven in het buitengebied indien bedrijfseconomische motieven (zoals het functioneren van het bedrijf, bedrijfsuitbreiding of bij gewassenschade) het kappen van de erfbeplanting noodzakelijk maakt. In dat geval dient het voornemen tot kappen aan burgemeester en wethouders gemeld te worden.

  • 8.

    Het in het tweede lid gestelde verbod is niet van toepassing op houtopstanden als onderdeel van agroforestry, waaronder mede begrepen een voedselbos.

Artikel 4:11a Aanvraag vergunning

De vergunning moet worden aangevraagd door of namens dan wel met toestemming van degene die krachtens zakelijk recht of door degene die krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over de houtopstand te beschikken.

Artikel 4:11b Bijzondere vergunningsvoorschriften

  • 1.

    Tot de aan de vergunning te verbinden voorschriften kan behoren het voorschrift dat binnen een bepaalde termijn en overeenkomstig de door het bevoegd gezag te geven aanwijzingen moet worden herplant of moet worden voldaan aan de financiële verplichting ter compensatie van herplant.

  • 2.

    Wordt een voorschrift als bedoeld in het eerste lid gegeven, dan kan daarbij tevens worden bepaald binnen welke termijn na de herbeplanting en op welke wijze niet geslaagde beplanting moet worden vervangen.

  • 3.

    In het geval de aanvraag verband houdt met een bouwplan, werken of werkzaamheden betreffende of nabij beschermde houtopstanden, kan tot de aan de vergunning te verbinden voorschriften de verplichting behoren:

    • a.

      een boombeschermingsplan op te stellen en ter vaststelling aan burgemeester en wethouder voor te leggen en

    • b.

      bij de uitvoering van de vergunning het vastgestelde boombeschermingsplan te gebruiken.

Artikel 4:11c Moment benutting omgevingsvergunning

Aan de omgevingsvergunning voor het (doen) vellen van Waardevolle bomen en houtopstanden die is verleend in relatie tot (bouw)werkzaamheden, het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of andere ruimtelijke herinrichting of reconstructie, kan het bevoegd gezag het voorschrift verbinden dat pas mag worden overgegaan tot het (doen) vellen van houtopstanden bij het starten van de (bouw)werkzaamheden.

Artikel 4:11d Herplant-/instandhoudingsplicht

  • 1.

    Als zonder omgevingsvergunning voor het (doen) vellen van Waardevolle bomen en houtopstanden is overgegaan tot het (laten) vellen van Waardevolle bomen en houtopstanden, dan wel dat deze Waardevolle bomen en houtopstanden op andere wijze teniet zijn gegaan, kan het bevoegd gezag aan de eigenaar of aan de overtreder indien deze niet de eigenaar van de Waardvolle houtopstand is, de verplichting opleggen dat binnen een bepaalde termijn en overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen moet worden herplant.

  • 2.

    Indien redelijkerwijs niet (volledig) kan worden voldaan aan de herplantplicht uit lid 1, kan het bevoegd gezag, in afwijking van lid 1, aan de eigenaar of aan de overtreder indien deze niet de eigenaar van de waardevolle boom of houtopstand is, de verplichting opleggen dat op basis van de boomwaarde moet worden overgegaan tot het storten van een financiële bijdrage.

  • 3.

    Wordt een verplichting als bedoeld in het eerste lid opgelegd, dan kan daarbij worden bepaald binnen welke termijn na de herbeplanting en op welke wijze niet geslaagde beplanting moet worden vervangen.

  • 4.

    Indien Waardevolle bomen of houtopstanden in het voortbestaan ernstig worden bedreigd, kan het bevoegd gezag aan de eigenaar of aan de overtreder indien deze niet de eigenaar van de Waardevolle boom of houtopstand is, de verplichting opleggen om:

    • a.

      overeenkomstig de door het bevoegd gezag te geven aanwijzingen binnen een door het bevoegd gezag te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen;

    • b.

      een Bomen Effect Analyse op te stellen en aan te bieden aan het bevoegd gezag.

  • 5.

    Degene aan wie een verplichting als bedoeld in het eerste tot en met vierde lid is opgelegd, alsmede zijn rechtsopvolger, is verplicht daaraan te voldoen.

Artikel 4:11e Bestrijding van boomziekten

  • 1.

    Als zich op een terrein van één of meer houtopstanden bevinden die naar het oordeel van het bevoegd gezag gevaar opleveren van verspreiding van een boomziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders zoals insecten en schimmels, is de eigenaar, als hij daartoe door het bevoegd gezag is aangeschreven, verplicht binnen de bij aanschrijving vast te stellen termijn:

    • a.

      de boom te kappen;

    • b.

      conform richtlijnen van de gemeente de gekapte boom direct zodanig te behandelen dat verspreiding van de boomziekte wordt voorkomen.

  • 2.

    Het is verboden, zonder vergunning, gekapte bomen of delen daarvan voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren, als het om een boomsoort gaat die de desbetreffende boomziekte kan verspreiden.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Drimmelen van 18 november 2021.

F.M.C. Ronde

griffier

drs. G.L.C.M. de Kok

voorzitter

Naar boven