Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2021, 430874 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2021, 430874 | beleidsregel |
Regels gebruik bodycams gemeente Waalwijk
Hoofdstuk 2 Opname, opslag en bekijken van beeldmateriaal
De opslag van data wordt alleen toegestaan op de bodycam en de gemeentelijke server.
Indien nodig kan worden afgeweken van lid 1c en kunnen beelden op de gemeentelijke server worden veiliggesteld zodat deze ook na maximaal 28 dagen bewaard blijven. Het veiligstellen van beelden vindt altijd plaats door een boa van de gemeente Waalwijk. Van beeldmateriaal dat wordt veiliggesteld wordt een proces-verbaal gemaakt waarin vermeld staat op welke wijze de beelden zijn opgenomen, wat er op de beelden te zien is en wanneer, waar en door wie de beelden zijn opgenomen. Beelden kunnen bijvoorbeeld worden veiliggesteld wanneer deze worden gebruikt als bewijsmateriaal voor de politie en/of Openbaar Ministerie of voor behandeling van klachten over het optreden van een handhaver. Beelden worden veiliggesteld totdat de klachtprocedure, of strafzaak bij het Openbaar ministerie onherroepelijk is afgerond. In andere gevallen worden de beelden voor maximaal 1 jaar veiliggesteld. Voor deze gevallen worden door de boa in het verslag (zoals genoemd onder de paragraaf verslaglegging) de feiten, omstandigheden en redenen omschreven die hebben geleid tot een langere bewaartermijn dan maximaal 28 dagen.
Betrokken burgers of diens wettelijk vertegenwoordiger mogen beelden bekijken:
Een betrokkene of diens wettelijk vertegenwoordiger ontvangt nooit tijdens inzage een kopie en het is tevens niet toegestaan om foto’s, geluidsopnames of beeldmateriaal te maken.
Bij het bekijken van de beelden van de bodycam mogen aantekeningen worden gemaakt. De betrokkene of diens wettelijk vertegenwoordiger krijgt hier vooraf uitleg over;
Toelichting Doel, Grondslag en Noodzaak
Regelmatig hebben boa´s van de gemeente Waalwijk te maken met situaties waarbij zij handhavend moeten optreden of vervelende gesprekken moeten voeren. Bij deze werkzaamheden is de kans op agressie of geweld vanuit betrokkenen substantieel aanwezig. Het doel van de bodycam kan als volgt worden opgesomd:
Beelden die met bodycams zijn gemaakt van situaties waarin escalatie heeft plaatsgevonden en waarbij eventuele strafbare feiten zijn gepleegd, kunnen in een opsporingsonderzoek na vordering van de Officier van Justitie, worden gebruikt.
Een burger (of diens wettelijke vertegenwoordiger) heeft op basis van artikel 15 AVG recht om inzage te vragen van beelden die zijn opgenomen. Het doel van deze inzage kan ter verificatie dienen van hetgeen zich heeft voorgedaan bijvoorbeeld ter onderbouwing van het indienen van een klacht of schadevergoeding.
Grondslagen bevoegdheden boa´s
De gemeente heeft meerdere boa’s in dienst. Boa’s vinden hun wettelijke grondslag in artikel 142 Sv. Zij hebben strafrechtelijke opsporingsbevoegdheid en mogen binnen het domein waarin zij zijn aangesteld strafbare feiten opsporen.
Grondslag persoonlijk beschermingsmiddel
Boa´s moeten veilig en gezond kunnen werken. In de Arbowet staan de kaders en verplichtingen van werkgevers om Arbobeleid op te voeren. De bodycam wordt aan boa´s ter beschikking gesteld op basis van artikel 3 lid 1 onder b Arbowet. Ondanks alle maatregelen (zowel landelijk als lokaal) om agressie en geweld een halt toe te roepen blijft er een verhoogd risico bij de uitvoering van toezichthoudende en handhavende taken. De bodycam wordt ingesteld als persoonlijk beschermingsmiddel.
Met de inzet van bodycams wordt gepoogd incidenten en onrechtmatige gedragingen jegens de boa´s te voorkomen en hiermee de veiligheidsrisico’s voor de boa´s en psychosociale arbeidsbelasting zoveel mogelijk te beperken. De bodycams zijn persoonsgebonden; iedere boa heeft een eigen bodycam. De boa’s dragen de bodycams tijdens werkzaamheden in het kader van de handhaving van de lokale veiligheid en leefbaarheid, een publiekrechtelijke taak van de gemeente. De boa zet de bodycam enkel aan als de situatie daar om vraagt.
De bodycams leiden tot een inmenging in de persoonlijke levenssfeer en daarmee maken ze inbreuk op een grondrecht (artikel 10 Grondwet en artikel 8 EVRM). Eén van de voorwaarden voor de beperking van dit recht is dat hier in elk geval een wettelijke grondslag voor moet bestaan. Bij het maken, opslaan en beoordelen van beelden met bodycams is sprake van het verwerken van (bijzondere) persoonsgegevens. Gelet op de doelstelling van de inzet van bodycams (het bevorderen van de veiligheid van handhavers en het voorkomen van ongewenst gedrag jegens de handhaver) wordt het juridisch kader gevormd door de AVG.
De verwerking van persoonsgegevens is alleen rechtmatig indien er aan een grondslag in artikel 6 van de AVG wordt voldaan. In dit geval wordt er voldaan aan artikel 6 lid 1 sub f AVG:
f) de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is.
Hoewel dit artikel niet geldt voor de verwerking door overheidsinstanties in het kader van de uitoefening van hun taken, is deze uitzondering niet van toepassing wanneer het gebruik van bodycams geheel onder het vlak van ‘goed werkgeverschap’ valt, en derhalve niet wordt gebruikt in het kader van de uitoefening van de uitvoering van een overheidstaak. Het gaat er immers om of het gebruik van bodycams noodzakelijk wordt geacht voor het bieden van een veilige werkplek aan de boa’s. Dit belang weegt zwaarder dan het belang van een persoonlijke levenssfeer zonder inmenging. De wettelijke grondslag voor de inzet van de bodycams is derhalve gelegen in artikel 3 lid 1 onder b van de Arbowet, artikel 3 lid 2 van de Arbowet en artikel 2.15 van het Arbobesluit.
Voorkomen is beter dan genezen. Naast dat de gemeente een veiligere werkomgeving wil creëren met de bodycam wil de gemeente ook het lerend vermogen van boa´s in contacten met agressieve personen vergroten. De instructie over het handelen van boa´s bij agressie en geweld wordt regelmatig getraind.
Uit evaluatiemomenten moet blijken of het gebruik van bodycams een positieve invloed heeft op het veiligheidsgevoel van de boa’s en of deze een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen dan wel de-escaleren van ongewenst gedrag.
Noodzaak, proportionaliteit en subsidiariteit
Agressie en geweld kunnen ernstige gevolgen hebben voor de betrokken boa, zowel fysiek als mentaal. De gevolgen kunnen variëren van lichte verwondingen tot permanente fysieke gevolgen. De gevolgen van verbale vormen van agressie lijken wellicht minder schadelijk, maar komen veel vaker voor. Dit kan leiden tot psychische pijn en andere gezondheidsklachten zoals angstgevoelens, slaapstoornissen, maagpijn, psychosomatische klachten en PTSS. Agressie en geweld zijn volgens de Arbowet een vorm van psychosociale arbeidsbelasting. Werkgevers zijn, zoals beschreven in artikel 2.15 Arbobesluit, verplicht maatregelen vast te stellen en uit te voeren om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of indien dat niet mogelijk is te beperken.
De bodycams worden pas aangezet wanneer de boa’s in situaties terechtkomen die (dreigen te) escaleren. De beelden zijn voorzien van encryptie en worden opgeslagen op een beveiligde server waardoor ze niet zomaar bekeken kunnen worden. De beelden mogen niet verspreid worden via internet of social media. Door de strikte voorwaarden die gesteld worden aan het gebruik van de bodycams in combinatie met de doelstellingen waarvoor deze worden ingezet wordt voldaan aan het proportionaliteitsbeginsel.
De veiligheid van de boa´s heeft voortdurend bijzondere aandacht. Er wordt met regelmaat aandacht besteed aan dit onderwerp en er worden telkens passende maatregelen getroffen wanneer dit nodig is. Los van de bodycams heeft de uitrusting van de boa’s geen vergelijkbaar middel dat kan worden ingezet in escalerende situaties om de in de inleiding gestelde doelen te bereiken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-430874.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.