Gemeente Hoorn – Verkeersbesluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen in het Venenlaankwartier.

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

29 november 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

 

 

 

 

gelet op:

  • artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

 

overwegende dat:

  • gemeentes in Nederland naar aanleiding van het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur verplicht een elektrische laadvisie en een bijbehorende laadpalenkaart moeten vaststellen;

  • de elektrische laadpalen visie en het uitvoeringsbeleid vastgesteld zijn door de Raad van de gemeente Hoorn;

  • de elektrische laadpalen kaart en visie een doorkijk geeft tot 2030;

  • deze elektrische laadpalen kaart tot stand gekomen is door een burgerparticipatie, waarbij inwoners van de gemeente Hoorn mee hebben kunnen denken;

  • de elektrische laadpalen kaart potentiële locaties weergeeft voor elektrische laadparkeerplaatsen;

  • de in dit besluit en laadpalenkaart genoemde straten gelegen zijn binnen de bebouwde kom van de gemeente Hoorn;

  • de in dit besluit en laadpalenkaart genoemde straten in beheer zijn bij de gemeente Hoorn;

  • de in dit besluit en laadpalenkaart genoemde straten wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • pas bij minimaal één aanvraag van een elektrische rijder uit de omgeving een op de laadkaart beschreven locatie toegewezen wordt als elektrische laadparkeerplaats;

  • er geen elektrische laadpalen geplaatst worden zonder aanvraag, behalve bij nieuwbouw locaties en locaties voor algemeen belang of dat de bestaande laadpalen niet voldoende capaciteit hebben om de vraag aan te kunnen;

  • er hierdoor geen laadpalen geplaatst worden die ongebruikt blijven;

  • het op dat moment niet mogelijk is om deze aanvragen tijdig in behandeling te nemen en uit te voeren, omdat de doorlooptijd van het realiseren van laadpalen afhankelijk is van doorlooptijd van wettelijke procedures en levertijden;

  • een dergelijk tekort aan laadpalen en de lange doorlooptijd leidt tot klachten en meldingen over een niet toereikend netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s;

  • onvoldoende of vertraagde plaatsing van laadpalen ontmoedigend is voor de elektrificatie van de mobiliteit en dit daarmee de ambitie van zowel de gemeente Hoorn als het Rijk in de weg staan;

  • daarom wenselijk is om locaties vast te stellen waar in de (nabije) toekomst een laadpaal komt te staan;

  • hierdoor tevens de doorlooptijd voor realisatie van een laadpaal aanzienlijk wordt verkort;

  • wij voor de realisatie van elektrische laadpunten een samenwerking zijn aangegaan met de provincie Noord-Holland om via de Metropool Regio Amsterdam Elektrisch laadpunten te plaatsen in de gemeente Hoorn;

  • elektrische auto’s bij het rijden geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk zijn voor het milieu;

  • de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert doordat gebruikers van deze voertuigen geen of beperkt wegenbelasting en BPM (Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) betalen;

  • elektrische auto’s in opkomst zijn en er in Nederland op dit moment (najaar 2021) meer dan 330.000 elektrische en hybride personenauto’s zijn geregistreerd;

  • wij het aanbieden van voldoende laadmogelijkheid zien als stimulans aan onze inwoners in hun overwegingen tot aanschaf van een (deels) elektrische auto, omdat beschikbaarheid van laadinfrastructuur daarvoor belangrijk is, met name voor hen die niet over een parkeermogelijkheid op eigen terrein beschikken;

  • het daarom noodzakelijk is dat er op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn, voor gebruikers die niet over eigen parkeermogelijkheid beschikken, voor het laden van (deels) elektrische voertuigen;

  • de parkeerplaatsen bij de laadpaal beschikbaar moeten zijn voor het laden van de (deels) elektrische voertuigen;

  • de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in de ‘Mobiliteitsvisie Hoorn 2030, doorkijk naar

  • 2040 – meer stad met mobiliteit’;

  • in de Mobiliteitsvisie Hoorn 2030 staat opgenomen dat de gemeente Hoorn zich verder inzet op verduurzaming van automobiliteit;

  • deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

  • de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

  • het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;

  • gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E4 – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel voorts strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

  • gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van onderschikt belang wordt geacht;

  • dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeerbord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘Alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op twee parkeervakken;

  • het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan met als doel de auto op te laden zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;

  • dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk: ‘de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven';

  • Overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit.

 

 

Besluit :

  • door middel van het plaatsen van het verkeersbord conform model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘Alleen voor opladen elektrische voertuigen’ - en een onderbord OB504 met pijlen waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeerplaatsen van toepassing is – op onderstaande locaties een tweetal parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. Op het moment dat er een specifiek bord voor het opladen van elektrische voertuigen opgenomen is in de RVV zal deze worden geplaatst.

  •  

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Van Beijerenstraat 28;

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Draafsingel 30;

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Draafsingel 59;

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Emmalaan 20;

  • Twee parkeervakken op het parkeerterrein aan de Alexanderstraat;

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Frederik Hendrikstraat 9;

  • Vier parkeervakken aan de voorzijde van van de Blocqueriestraat 10;

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Venenlaan 218;

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Mecklenburgstraat 1;

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Venenlaan 272;

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Venenlaan 51;

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Willemsweg 43;

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Venenlaan 83;

  • Vier parkeervakken op het parkeerterrein aan de Holenweg ter hoogte van de Sportlaan;

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

- middels publicatie in het Gemeenteblad

Aldus vastgesteld

 

namens het college van burgemeester en wethouders

 

De heer J. Croes

 

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.

Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.

Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven