Gemeente Hoorn – Verkeersbesluit tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen in de Kersenboogerd Zuid.

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

29 november 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

 

 

 

 

gelet op:

  • artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

 

overwegende dat:

  • gemeentes in Nederland naar aanleiding van het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur verplicht een elektrische laadvisie en een bijbehorende laadpalenkaart moeten vaststellen;

  • de elektrische laadpalen visie en het uitvoeringsbeleid vastgesteld zijn door de Raad van de gemeente Hoorn;

  • de elektrische laadpalen kaart en visie een doorkijk geeft tot 2030;

  • deze elektrische laadpalen kaart tot stand gekomen is door een burgerparticipatie, waarbij inwoners van de gemeente Hoorn mee hebben kunnen denken;

  • de elektrische laadpalen kaart potentiële locaties weergeeft voor elektrische laadparkeerplaatsen;

  • de in dit besluit en laadpalenkaart genoemde straten gelegen zijn binnen de bebouwde kom van de gemeente Hoorn;

  • de in dit besluit en laadpalenkaart genoemde straten in beheer zijn bij de gemeente Hoorn;

  • de in dit besluit en laadpalenkaart genoemde straten wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • pas bij minimaal één aanvraag van een elektrische rijder uit de omgeving een op de laadkaart beschreven locatie toegewezen wordt als elektrische laadparkeerplaats;

  • er geen elektrische laadpalen geplaatst worden zonder aanvraag, behalve bij nieuwbouw locaties en locaties voor algemeen belang of dat de bestaande laadpalen niet voldoende capaciteit hebben om de vraag aan te kunnen;

  • er hierdoor geen laadpalen geplaatst worden die ongebruikt blijven;

  • het op dat moment niet mogelijk is om deze aanvragen tijdig in behandeling te nemen en uit te voeren, omdat de doorlooptijd van het realiseren van laadpalen afhankelijk is van doorlooptijd van wettelijke procedures en levertijden;

  • een dergelijk tekort aan laadpalen en de lange doorlooptijd leidt tot klachten en meldingen over een niet toereikend netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s;

  • onvoldoende of vertraagde plaatsing van laadpalen ontmoedigend is voor de elektrificatie van de mobiliteit en dit daarmee de ambitie van zowel de gemeente Hoorn als het Rijk in de weg staan;

  • daarom wenselijk is om locaties vast te stellen waar in de (nabije) toekomst een laadpaal komt te staan;

  • hierdoor tevens de doorlooptijd voor realisatie van een laadpaal aanzienlijk wordt verkort;

  • wij voor de realisatie van elektrische laadpunten een samenwerking zijn aangegaan met de provincie Noord-Holland om via de Metropool Regio Amsterdam Elektrisch laadpunten te plaatsen in de gemeente Hoorn;

  • elektrische auto’s bij het rijden geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk zijn voor het milieu;

  • de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert doordat gebruikers van deze voertuigen geen of beperkt wegenbelasting en BPM (Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) betalen;

  • elektrische auto’s in opkomst zijn en er in Nederland op dit moment (najaar 2021) meer dan 330.000 elektrische en hybride personenauto’s zijn geregistreerd;

  • wij het aanbieden van voldoende laadmogelijkheid zien als stimulans aan onze inwoners in hun overwegingen tot aanschaf van een (deels) elektrische auto, omdat beschikbaarheid van laadinfrastructuur daarvoor belangrijk is, met name voor hen die niet over een parkeermogelijkheid op eigen terrein beschikken;

  • het daarom noodzakelijk is dat er op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn, voor gebruikers die niet over eigen parkeermogelijkheid beschikken, voor het laden van (deels) elektrische voertuigen;

  • de parkeerplaatsen bij de laadpaal beschikbaar moeten zijn voor het laden van de (deels) elektrische voertuigen;

  • de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in de ‘Mobiliteitsvisie Hoorn 2030, doorkijk naar

  • 2040 – meer stad met mobiliteit’;

  • in de Mobiliteitsvisie Hoorn 2030 staat opgenomen dat de gemeente Hoorn zich verder inzet op verduurzaming van automobiliteit;

  • deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

  • de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

  • het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;

  • gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E4 – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel voorts strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

  • gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van onderschikt belang wordt geacht;

  • dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeerbord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘Alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op twee parkeervakken;

  • het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan met als doel de auto op te laden zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;

  • dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk: ‘de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven';

  • Overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit.

 

Besluit :

  • door middel van het plaatsen van het verkeersbord conform model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘Alleen voor opladen elektrische voertuigen’ - en een onderbord OB504 met pijlen waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeerplaatsen van toepassing is – op onderstaande locaties een tweetal parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. Op het moment dat er een specifiek bord voor het opladen van elektrische voertuigen opgenomen is in de RVV zal deze worden geplaatst.

  •  

  • Vier parkeervakken aan de voorzijde van Aagje Dekenplein 4

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Aagje Dekenplein 90

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Cézannehof 79

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Bazillehof 17

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Bazillehof 33

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Bazillehof 70

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Bertus Aafjeshof 87

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Bertus Aafjeshof 14

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 107

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 155

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 177

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 258

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 59

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 80

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Boedijnhof 84

  • Twee parkeervakken op het parkeerterrein aan de achterzijde van Brederodegracht 1

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Breitnerhof 1

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Breitnerhof 118

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Breitnerhof 136

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Breitnerhof 164

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Breitnerhof 219

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Breitnerhof 51

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Breitnerhof 87

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Ceder 3

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Ceder 39

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Ceder 64

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Ceder 9

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Cees Buddingh'hof 131

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Cees Buddingh'hof 50

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Cees Buddingh'hof 13

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Cézannehof 36

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Cézannehof 94

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Charlotte van Pallandthof 38

  • Vier parkeervakken aan de voorzijde van Charlotte van Pallandthof 54

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Cole Porterhof 78

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Cole Porterhof 79

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Diepenbrockhof 21

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Diepenbrockhof 65

  • Twee parkeervakken op het parkeerterrein aan de voorzijde van Dorpel 2

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Dubloen 96

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Dubloen 145

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Dubloen 163

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Dubloen 26

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Dubloen 89

  • Twee parkeervakken aan de achterzijde van Dukaat 1

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Duke Ellingtonhof 32

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Duke Ellingtonhof 47

  • Vier parkeervakken aan de zijkant van Dvorákhof 35

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Dvořákhof 46

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Dvořákhof 58

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Florijn 156

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Florijn 24

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Florijn 62

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Gerard den Brabanderhof 168

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Gerard den Brabanderhof 92

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Gerrit Achterberghof 78

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Gerrit Achterberghof 8

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Glenn Millerhof 12

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Gording 47

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Gording 54

  • Vier parkeervakken aan de zijkant van Gording 76

  • Twee parkeervakken aan de achterzijde van Gording 8

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Han Hoekstrahof 143

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Hanebalk 35

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Hanebalk 48

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Hanebalk 7

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Jacques Bloemhof 14

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Jacques Bloemhof 114

  • Vier parkeervakken aan de voorzijde van Jan Bronnerhof 6

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van John Raedeckerhof 75

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van John Raedeckerhof 156

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van John Raedeckerhof 87

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van John Raedeckerhof 30

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Kap 1

  • Twee parkeervakken op het parkeerterrein aan de voorzijde van Kap 41

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Kap 43

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Kinderbalk 15

  • Twee parkeervakken op het parkeerterrein van de Albert Heijn op het Stan Kentonhof 88

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Mari Andriessenhof 34

  • Twee parkeervakken aan de voorkant van Mari Andriessenhof 65

  • Twee parkeervakken aan de overzijde van Matissehof 21

  • Twee parkeervakken aan de achterzijde van Messing 15

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Moerbalk 80

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Moerbalk 99

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Nok 13

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Pergola 128

  • Twee parkeervakken aan de achterzijde van Pergola 146

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Pergola 21

  • Twee parkeervakken aan de achterzijde van Pergola 36

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Reaal 100

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Reaal 120

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Reaal 18

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Reaal 24

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Reaal 52

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Reaal 85

  • Vier parkeervakken aan de zijkant van Renoirhof 37

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Robert Stolzhof 15

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Robert Stolzhof 191

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Robert Stolzhof 21

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Robert Stolzhof 53

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Robert Stolzhof 219

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Robert Stolzhof 225

  • Vier parkeervakken aan de zijkant van Robert Stolzhof 106

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Sophie Vitringastraat 78

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Spant 116

  • Twee parkeervakken aan de achterzijde van Spant 59

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Spant 80

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Stijl 48

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Stijl 69

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Van Goghhof 18

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Veranda 49

  • Twee parkeervakken aan de voorzijde van Volkerakweg 1

  • Twee parkeervakken aan de zijkant van Patio 140

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

- middels publicatie in het Gemeenteblad

Aldus vastgesteld

 

 

 

namens het college van burgemeester en wethouders

De heer J. Croes

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.

Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.

Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven