VERKEERSBESLUIT

Registratienummer: Z/21/067583 Staatscourant: 2021, Nr.???

Onderwerp: Instellen tweerichtingsfietspad de Versnelling en aanpassen diverse fietsoversteken in Woezik.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Wijchen

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW),

- artikel 18 van de WVW,

- artikel 15 van de WVW,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 20 juli 2021 positief is geadviseerd;

Hoewel de politie positief adviseert op het verkeersbesluit, geven ze de gemeente de volgende overweging mee. ‘In het kader van duidelijkheid en veiligheid, naast de haaientanden op het wegdek aangebracht daarbij bord B6 wordt geplaatst. In dezelfde context dat bij de tweerichtingsfietspaden, aangeduid door bord G11 dat daaronder het onderbord OB505 wordt bevestigd. Dit onderbord heeft naast de functie dat het de gebruikers attendeert op tegenliggers tevens een signalerende functie voor gebruikers van de hoofdrijbaan. Immers zij kunnen zien dat er fietsers uit een ongewone richting kunnen komen.’

Reactie gemeente. Wij onderschrijven de overweging van de politie dat de ‘extra borden’ van toegepaste waarden zal zijn. Bij de genoemde locaties in dit verkeersbesluit zullen wij deze echter niet plaatsen. De situaties zijn naar onze mening duidelijk zat, dat extra bebording niet noodzakelijk is.

- het feit dat de genoemde wegen in het verkeersbesluit in Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Wijchen.

 

Overwegende dat:

1. Instellen twee richtingsfietspad de Versnelling.

• door de woonwijk Veenhof het fietspad de Versnelling loopt;

• het fietspad loopt vanaf de Zwanensingel tot aan de Veenhof 17e straat:

• deze fietsverbinding de wijk Veenhof verbindt met de vrijliggende fietspaden langs de Randweg Noord, die een verbinding vormen naar bijvoorbeeld de sportvelden;

• dit verkeersbesluit specifiek gaat over het gedeelte tussen de tunnel Randweg Noord tot aan de Veenhof 17e straat;

• tussen de tunnel en Veenhof 19e straat het fietspad ongeveer 4 m breed is, daarna wordt het fietspad ongeveer 2,50 m breed;

• dit leidt tot verwarring omdat een breedte van 4 m, breed genoeg is voor een tweerichtingsfietspad, terwijl een breedte van 2,50 m suggereert dat dit een éénrichtingsfietspad is;

• door het ontbreken van bebording en markering, het voor de gebruikers niet duidelijk is of het een éénrichtingsfietspad of tweerichtingsfietspad is;

• dit in de praktijk tot verkeersonveilige situaties kan leiden, omdat gebruikers geen tegenliggers verwachten;

• tussen de tunnel en Veenhof 17e straat het fietspad een breedte krijgt van 3,50 m;

• hiermee het fietspad over de hele lengte een voldoende breedte krijgt om er een veilig tweerichtingsfietspad van te maken;

• dit wordt aangeven met een as markering (0,30-2,70);

• het gedeelte tussen de tunnel Randweg Noord en Zwanensingel geen onderdeel uitmaakt van dit verkeersbesluit;

• dit gedeelte van het fietspad van ondergeschikt belang is, maar als zich de kans voordoet gekeken wordt om er ook een tweerichtingsfietspad van te maken;

2. Fietsdoorsteek Tunnelweg-Startvenseweg

• deze doorsteek alleen voor fietsers toegankelijk is;

• hier de voorrang niet geregeld is, waardoor fietsers van rechts voorrang hebben op het verkeer op de Tunnelweg en Startvenseweg;

• de praktijk uitwijst dat zowel het fietsverkeer op de doorsteek, als het verkeer op de Tunnelweg en Startvenseweg niet altijd in de gaten hebben dat dit een gelijkwaardige kruising is;

• dit tot verkeersonveilige situaties kan leiden;

• de fietsdoorsteek van ondergeschikt belang is en geen onderdeel uitmaakt van een (hoofd) fietsroute;

• in de praktijk de fietsers veelal voorrang geven aan het verkeer op de Tunnelweg en Startvenseweg;

• met het aanbrengen van haaientanden, het bestaande informeel voorrang geregeld wordt;

3. Fietspaden west- en oostzijde Tunnelweg , bij aansluiting Randweg Noord

• de fietspaden aan de west- en oostzijde van de Tunnelweg tweerichtingsfietspaden zijn;

• de fietsoversteken van de Randweg Noord uitgevoerd zijn als éénrichtingsfietspaden;

• het fietspad aan de zuidzijde van de Randweg Noord een éénrichtingsfietspad is;

• de aanwezige bebording tot verwarring kan leiden wat de status van de fietspaden zijn en hoe de voorrang geregeld is;

• de bebording ook niet helemaal in overeenstemming is met de wettelijke eisen;

• met het plaatsen van de borden G11 (inclusief het aanbrengen van haaientanden) er geen verwarring meer is over de status van de fietspaden en voorrangsregeling;

• hiermee ook voldaan wordt aan de wettelijke eisen;

4. Oversteek Holenbergseweg -Randweg Noord en Holenbergseweg .

• het zuidelijk fietspad langs de Randweg Noord, tussen de Pluvierstraat en de westelijke oversteek van de Randweg Noord naar de Holenbergseweg, een breedte heeft van ongeveer 4,5 m;

• deze breedte ruim voldoende is voor het instellen van een tweerichtingsfietspad; en daarvoor ook is aangelegd en gebruikt wordt;

• dit gedeelte ook aangelegd is en gebruikt wordt als tweerichtingsfietspad;

• de bijbehorende bebording hiervoor ontbreekt;

• met het plaatsen van bord G11, inclusief onderbord OB502, het gedeelte van het fietspad tussen de Pluvierstraat en de westelijke oversteek van de Randweg Noord aangewezen wordt als tweerichtingsfietspad;

• het noordelijke fietspad langs de Randweg Noord een tweerichtingsfietspad is;

• komend vanaf de westelijke oversteek van de Randweg Noord volgens de regels hier een bord G11 moet staan, maar deze ontbreekt;

• met het plaatsen van bord G11 aan de wettelijke regels wordt voldaan;

5. Tunnel onder Randweg Noord bij de Veenhof

• het noordelijke fietspad langs de Randweg Noord, tussen het fietspad de Versnelling en de Holenbergseweg, met markering is aangeven als tweerichtingsfietspad;

• door het ontbreken van bebording en/of markering bij het zuidelijk gelegen fietspad, dit een éénrichtingsfietspad is;

• de breedte van het zuidelijk gelegen fietspad ook niet aan de richtlijnen voldoet die gesteld worden aan een tweerichtingsfietspad;

• de voorrang op de kruisingen van het noordelijk en zuidelijk fietspad met fietspad de Versnelling niet geregeld is, fietsers van rechts hebben dus voorrang;

• de fietspaden langs de Randweg Noord in een helling liggen, waardoor er relatief hard op de kruising met de Versnelling wort afgereden; de kruisingen met (hoog) groen zijn omgeven;

• beide kruisingen omgeven zijn door (hoog) groen, waardoor het uitzicht niet optimaal is;

• de fietspaden langs de Randweg Noord deel uitmaken van een (hoofd) fietsroute;

• fietspad de Versnelling ter plaatse van de kruisingen, van ondergeschikt belang is en dat zo ook wordt ervaren;

• door het aanbrengen van haaientanden op de Versnelling, fietsers op de fietspaden langs de Randweg Noord voorrang krijgen op de fietsers op de Versnelling;

• tijdens de schouw met de verkeersadviseur van de politie bleek de bebording niet helemaal te voldoen aan de regels, die hiervoor gelden;

• met het plaatsen van de borden C02 en G11, de kruisingen voldoen aan de regels;

• de doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verbeteren van de bruikbaarheid van de weg, en het vergroten van de verkeersveiligheid. Op basis van art. 2, lid 1 van de WVW liggen de belangen van vrijheid van het verkeer, de bruikbaarheid van deze wegen en een veilige inrichting van de weg ten grondslag aan het verkeersbesluit. Deze belangen zijn in de voorgaande overwegingen tegen elkaar afgewogen.

Overleg Leefbaarheidsgroep Wijchen Noord (LBG)

De LBG heeft zelf de punten 2 t/m 5 aangedragen. Over de aanpassingen die nu in het verkeersbesluit genoemd staan kunnen ze instemmen.

Bij onderdeel 3 zouden ze graag zien dat wettelijk geregeld zou worden dat beide oversteken in twee richtingen gebruikt konden worden.

 

Deze vraag valt buiten het verkeersbesluit en zal daarom in het reguliere overleg met de LBG beantwoord worden.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

1. Instellen tweerichtingsfietspad de Versnelling.

  • I.

    Het instellen van een tweerichtingsfietspad door het plaatsen van de verkeersborden G11 (Verplicht fietspad), uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • II.

    Bijbehorende tekening LV-07-022 vast te stellen.

2. Fietsdoorsteek Tunnelweg-Startvenseweg

  • I.

    De voorrang regelen door het aanbrengen van haaientanden, uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • II.

    Bijbehorende tekening LV-06-020 vast te stellen

3. Fietspaden west- en oostzijde Tunnelweg, bij aansluiting Randweg Noord

  • I.

    Het instellen van een verplicht fietspad door het plaatsen van de verkeersborden G11 (Verplicht fietspad), uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • II.

    Het regelen van de voorrang door het aanbrengen van haaientanden, uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • III.

    Bijbehorende tekening LV-06-021 vast te stellen

4. Oversteek Holenbergseweg-Randweg Noord en Holenbergseweg.

  • I.

    Het instellen van een tweerichtingsfietspad door het plaatsen van het verkeersbord G11 (Verplicht fietspad) inclusief onderbord OB502 (Geldig in twee richtingen), uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • II.

    Het instellen van een verplicht fietspad door het plaatsen van de verkeersbord G11 (Verplicht fietspad), uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • III.

    Bijbehorende tekening LV-07-020 vast te stellen

5. Tunnel onder Randweg Noord bij de Veenhof

  • I.

    Het instellen van een verplicht fietspad door het plaatsen van de verkeersborden G11 (Verplicht fietspad), uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • II.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer door het plaatsen van bord C02 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, etc.), uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • III.

    Het regelen van de voorrang door het aanbrengen van haaientanden, uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • IV.

    Bijbehorende tekening LV-07-021 vast te stellen

 

  • 6.

    Eerdere verkeersbesluiten die met de bovenstaande verkeersbesluiten strijdig zijn in te trekken.

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Jan Rouw

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

 

 

Datum: 20 juli 2021

 

Bijlage 1: Situatietekening instellen tweerichtingsfietspad de Versnelling (LV-07-022) in Wijchen.

Bijlage 2: Situatietekening fietsdoorsteek Tunnelweg-Startvenseweg (LV-06-020) in Wijchen.

Bijlage 3: Situatietekening fietspaden west- en oostzijde Tunnelweg, bij aansluiting Randweg Noord (LV-06-021) in Wijchen.

Bijlage 4: Situatietekening oversteek Holenbergseweg-Randweg Noord en Holenbergseweg (LV-07-020) in Wijchen.

Bijlage 5: Situatietekening tunnel onder Randweg Noord bij de Veenhof (LV-07-021) in Wijchen.

Bijlage 6: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 7: bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

- naam en adres van de indiener,

- datum van het bezwaarschrift,

- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,

- de gronden van het bezwaar.

 

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het gemeentehuis bij de balie van de Afdeling Bouwen en Leefomgeving, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

 

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer; de heer M. van Mourik, Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Team Tweestromenland, Teamchef A. Buco;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein Publiekszaken, Balie Bouwen en Leefomgeving (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team ruimtelijk beheer.

 

 

Naar boven