Gemeente Uithoorn - tijdelijke maatregel Amsterdamseweg / Petrus Steenkampweg - Uithoorn

Uithoorn, kenmerk: 2021-095639

 

Burgemeester en wethouders van Uithoorn,

 

Formeel kader

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle gemeentelijke wegen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de politiechef politieregio Amsterdam, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Motivering

Vanwege de bouwwerkzaamheden aan de trambaan met projectnaam Uithoornlijn kan het busverkeer tijdelijk niet meer van de huidige busbaan gebruik maken. Het busverkeer krijgt een tijdelijke op- en afrit van de busbaan op de Petrus Steenkampweg en moet vervolgens invoegen op de Amsterdamseweg.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1 a en b Wegenverkeerswet 1994) is het gewenst om in deze tijdelijke situatie op de Amsterdamseweg ter hoogte van de Petrus Steenkampweg een snelheidsregime van 30km/h in te stellen. Dit wordt bewerkstelligd door het plaatsen van de borden A01-30 (maximumsnelheid) en A02-30 (einde maximumsnelheid) van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990, aan weerszijden van de Petrus Steenkampweg zoals weergegeven op de tekening behorende bij dit verkeersbesluit.

Tevens worden de borden B6 in combinatie met haaientandmarkering gesitueerd om een fietspad dat tijdelijk geschikt gemaakt wordt voor twee richtingen, veiliger de Thamerweg te laten oversteken.

Inrichtingseisen

Gezien het 30km/h-regime op de nabij gelegen Thamerlaan en prins Bernhardlaan die het vervolg vormen van de Amsterdamseweg, is de tijdelijke verlaging van de snelheid op de Amsterdamseweg ter hoogte van de Petrus Steenkampweg een voor verkeersdeelnemers een logisch te verwachten verkeersmaatregel en behoeft hierom geen verdere aanpassingen aan de infrastructuur. Het zicht op alle verkeersdeelnemers is goed vanuit alle richtingen. Bij de situatie waar het fietspad aansluit op de Thamerweg is het zicht ook goed en de snelheid van alle verkeersdeelnemers laag door het snelheidsregime van 30km/h en de inrichting van de weg.

Doel

Het tijdelijke 30km-regime op de Amsterdamseweg wordt ingesteld om bussen veiliger en makkelijker te kunnen laten in- en uitvoegen tussen de Amsterdamseweg en Petrus Steenkampweg. Om de fietsers van en naar de Thamerweg beter te geleiden wordt het aansluitende fietspad middels een voorrangsituatie voor de fietsers over de Thamerweg geleid.

Belangenafweging

Het belang van een veilige verkeerssituatie staat voorop. De kruising Amsterdamseweg met de Petrus Steenkampweg is overzichtelijk en door het instellen van een 30km/-regime wordt het in en uitvoegen van lijnbussen vergemakkelijkt voor de periode dat deze bussen van de Petrus steenkampweg gebruik maken van januari tot en met augustus 2022.

Er is slechts weinig verkeer op de Thamerweg en het is slechts autoverkeer komende uit de Thamerweg dat voorrang dient te verlenen aan fietsers richting de Thamerweg. De conflicten zullen derhalve niet hoogfrequent zijn terwijl deze fietsers extra attentie krijgen waardoor de verkeersveiligheid wordt vergroot.

BESLUIT

Door het plaatsen van de borden A01-30 en A02-30 van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990, een 30km-regie in te stellen en het plaatsen van de borden B06 in combinatie met haaientandmarkering gesitueerd op de kruising van de Thamerweg met de Petrus Steenkampweg om de voorrang te regelen van het kruisende fietspad, voor de periode van januari 2022 tot en met augustus 2022 op de Amsterdamseweg te Uithoorn, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 203180-07A08-C.

Uithoorn, 1 december 2021

Namens dezen,

ing. P.M. Louwerse

Teamleider Inrichting en beheer

Afdeling Buurt

Uitvoeringsorganisatie Duo+

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Een bezwaarschrift tegen dit besluit kan door belanghebbenden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders (Postbus 8, 1420 AA Uithoorn) binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

1. naam en adres,

2. datum bezwaarschrift,

3. omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt,

4. de reden(en) waarom u bezwaar maakt,

5. schrijft u het bezwaarschrift in een vreemde taal, dan zorgt u voor een vertaling,

6. (bij voorkeur) een kopie van het besluit waartegen u bezwaar wilt maken.

Een dergelijk bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Wel bestaat de mogelijkheid om de voorzitter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank, postbus 75850, 1070 AW Amsterdam, om een voorlopige voorziening te vragen. Een gemotiveerd verzoekschrift kan de belanghebbende daartoe tot hem richten. Voor de behandeling van een verzoekschrift worden door de rechtbank kosten in rekening gebracht.

 

Naar boven