Gemeenteblad van Zoetermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2021, 423235 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2021, 423235 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Culturele basisinstellingen, gemeente Zoetermeer, 2021
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Culturele basisinstelling: een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtspersoon zonder winstoogmerk, die gedurende ten minste drie jaar zelfstandig in Zoetermeer in vaste huisvesting op eigen naam is gevestigd, met een stabiele, professioneel geleide bedrijfsvoering, zich houdend aan de geldende landelijke codes voor governance, diversiteit en fair pay, die werkzaamheden verricht op één van de gebieden als bedoeld in artikel 5;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor het in artikel 3 genoemde doel.
De Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Deze meerjarige subsidieregeling heeft tot doel middels exploitatiesubsidies te voorzien in de instandhouding van een culturele basisinfrastructuur die het cultureel vermogen van Zoetermeer duurzaam versterkt met programma’s en activiteiten die passen binnen de doelstellingen, doelgroepen en uitgangspunten zoals vastgelegd in de Cultuurvisie en die aansluiten bij de criteria genoemd in de subsidieregeling.
Subsidie kan slechts worden verstrekt aan maximaal één culturele basisinstelling per gebied als bedoeld in artikel 5.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de instandhouding van culturele basisinstellingen, die activiteiten verrichten op één van de volgende gebieden:
De weigeringsgronden als bedoeld in artikel 7 van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 zijn van toepassing.
Artikel 9. Hoogte van de subsidie
Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie kan het college rekening houden met het eigen vermogen van de subsidieaanvrager. Het aanwezige weerstandsvermogen (maximaal 10% van de totale jaaromzet) wordt bij de beoordeling van de hoogte van het te verlenen subsidiebedrag buiten beschouwing gelaten.
Subsidie wordt verstrekt voor een periode van maximaal 4 jaar. Verlenging van de subsidieperiode vergt een nieuwe aanvraag en beoordeling voor een volgende periode van 4 jaar. De vervolgaanvraag dient in het vierde en laatste jaar van de periode binnen de in artikel 14 genoemde aanvraagtermijn ingediend te worden.
Hoofdstuk 2 Subsidieplafond en wijze van verdeling
Artikel 12. Wijze van verdeling
De ambtelijke commissie zal de aanvragen per gebied als bedoeld in artikel 5 beoordelen aan de hand van het Afwegingskader. De rangschikking wordt bepaald door het totaal aantal punten dat wordt gehaald. Niet voor rangschikking in aanmerking komen aanvragen die na de beoordeling minder dan 70 van de 100 punten hebben gehaald. Die aanvragen zullen worden afgewezen.
Voor de in het Afwegingskader genoemde criteria kan maximaal het volgende aantal punten worden gehaald:
het bijdragen aan de specifieke doelen die in de programmalijnen van de cultuurvisie staan benoemd en aan het uitvoering geven aan de bijzondere rol die de basisinstellingen hebben bij het versterken van het cultureel vermogen en de stadscultuur van Zoetermeer zoals beschreven in het Cultureel Convenant Zoetermeer (totaal 20p.)
Hoofdstuk 3 Subsidieaanvraag en subsidieverlening
Een aanvraag om een subsidie kan worden aangevraagd vanaf 1 juni tot en met 31 augustus voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft.
Hoofdstuk 5 Betaling en verantwoording
Het college kan de subsidieontvanger een voorschot van maximaal 100% van het in de subsidiebeschikking genoemde bedrag voor één jaar verstrekken.
Artikel 20. Betaling en verantwoording
De bepalingen over betaling en verantwoording als bedoeld in de artikelen 8 en 13b van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 zijn van toepassing.
Artikel 21. Rapportage en tussentijds wijzigen van het subsidiebedrag
In aanvulling van artikel 17 geldt het volgende:
Jaarlijks wordt op uiterlijk 1 mei een jaarverslag, jaarrekening en balans over het voorgaande jaar overlegd. Deze dient (conform het bepaalde in artikel 13b. van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016) voorzien te zijn van een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijke accountant.
Artikel 22. Intrekkings- en terugvorderingsgronden
De bepalingen over intrekking en terugvordering van de subsidie als bedoeld in artikel 7 van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 zijn van toepassing.
Artikel 23. Subsidievaststelling
De bepalingen over vaststelling van de subsidie als bedoeld in artikel 14 van de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 zijn van toepassing.
In afwijking van het bepaalde in deze regeling kan het college voor de aanvraagprocedure voor de eerste aanvraagperiode eenmalig afwijken van het gestelde in artikel 13 en 14 van deze regeling. Dit om de implementatie van de subsidieregeling in het eerste aanvraagjaar (2021) soepel te laten verlopen. Het betreft hier mogelijke aanpassing van de aanvraagtermijn en bepalingen rond de vorm en inhoud van in te dienen documenten bij de eerste aanvraag.
Bijlage 1 afwegingskader Subsidieregeling Culturele basisinstellingen gemeente Zoetermeer, 2021
De gemeente Zoetermeer geeft uitvoering aan haar cultuursubsidiebeleid middels de Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016 en de daarop gebaseerde twee regelingen: de Subsidieregeling culturele basisinstellingen gemeente Zoetermeer 2021 (hierna te noemen Subsidieregeling culturele basisinstellingen) en de Subsidieregeling culturele jaarprogramma’s gemeente Zoetermeer 2021 (hierna te noemen Subsidieregeling culturele jaarprogramma’s).
De Subsidieregeling culturele basisinstellingen voorziet in de meerjarige subsidiëring van specifieke culturele instellingen. Via het Cultureel Convenant Zoetermeer geven deze basisinstellingen en de gemeente gezamenlijk richting en invulling aan de uitvoering van het beleid.
Het beschikbare budget voor de regeling wordt vastgesteld door de gemeenteraad. De verdeling van het beschikbare budget over de basisinstellingen wordt, bij aanvang van de meerjarige subsidierelatie, door het college bepaald aan de hand van het afwegingskader. De instellingen leveren daartoe de benodigde informatie aan, gebruik makend van het in de bijlage bij dit afwegingskader beschreven instructie.
In artikel 5 van de Subsidieregeling Culturele basisinstellingen is benoemd welke culturele basisfuncties in Zoetermeer aanwezig moeten zijn. Deze functies worden daar aangeduid als ‘gebieden’. In de nieuwe cultuurvisie ‘De stad leeft, leve de stad. Zoetermeerse Cultuurvisie 2030’ (hierna te noemen: Cultuurvisie) worden de beleidsdoelen voor de komende cultuurperiode voor wat betreft de culturele basis benoemd in programmalijn “Stabiele basis”. De instellingen die op basis van artikel 24 van de Subsidieregeling Culturele basisinstellingen bij de inwerkingtreding van de subsidieregeling worden benoemd kunnen een aanvraag indienen op grond van de Subsidieregeling Culturele basisinstellingen gemeente Zoetermeer 2020. 1 Zij verbinden zich daarmee ook aan de uitvoering van het Cultureel Convenant Zoetermeer, waarin is beschreven dat het duurzaam versterken van het cultureel vermogen en de stadscultuur van Zoetermeer een langjarige, georkestreerde inzet vraagt, die de basisinstellingen en de gemeente in het convenant verwoorden, concretiseren en stroomlijnen.
De aanvraag moet worden ingediend in de periode 1 juni tot en met 31 augustus 2020, aan de hand van het aanvraagformulier. De aanvraag beschrijft de specifieke bijdrage van de instelling aan de beleidsdoelen en programmalijnen van de Cultuurvisie, zoals die zijn uitgewerkt in het convenant. Het hoofddoel van de Cultuurvisie, waaraan alle programmalijnen bijdragen, is: het versterken van het cultureel vermogen en de stadscultuur van Zoetermeer.
De instelling geeft in een meerjarenbeleidsplan per programmalijn aan welke inzet en prioriteiten worden gesteld en hoe die worden vertaald naar een samenhangende inzet van activiteiten, programma’s, samenwerking en ontwikkeling, en hoe hierop wordt gestuurd en geëvalueerd.
In de financiële onderbouwing geeft de instelling meerjarig inzicht de verdeling van vaste kosten, sturingskosten en variabele kosten, zoals in het aanvraagformulier en de instructie wordt toegelicht.
De gemeente hanteert bij de beoordeling van de aanvragen drie afwegingen: een drempel, een inhoudelijke afweging en een zakelijke afweging.
De drempel bepaalt of de aanvraag in aanmerking kan komen voor verdere beoordeling. De subsidieaanvraag moet voldoen aan de drempeleisen zoals die zijn geformuleerd in artikel 6 van de Subsidieregeling.
Bij de inhoudelijke beoordeling van de aanvragen beoordeelt een ambtelijke commissie in welke mate de instellingen bijdragen aan het versterken van het cultureel vermogen en de stadscultuur van Zoetermeer en de doelen die in de Cultuurvisie staan geformuleerd. De instellingen dienen dit te beschrijven in hun meerjarenbeleidsplan en -activiteitenplan, aan de hand van het formulier en de instructie die bij dit afwegingskader is gevoegd. Op basis van dit oordeel wordt een ambtelijk advies aan het college uitgebracht, waarna het college over de toe te kennen subsidies een besluit neemt.
De zakelijke afweging betreft de kans van slagen en de doelmatigheid van de plannen. We beoordelen dat we aan de hand vragen over (bijvoorbeeld) de organisatie, PR en financiën. Ook aanvullende documenten (zoals een inhoudelijk jaarverslag, een financieel jaarverslag en accountantsverklaring) zijn daarbij van belang.
De gemeente beoordeelt op basis hiervan in hoeverre de activiteiten en programma’s die in de aanvraag zijn beschreven organisatorisch en financieel deugdelijk zijn onderbouwd. De aanvraag beschrijft:
Hoe en door wie worden de aanvragen beoordeeld? Hoe zwaar wegen de verschillende onderdelen ten opzichte van elkaar?
Als alle aanvragen zijn beoordeeld en besproken, dan gaat de verdeling van het beschikbaar gestelde budget als volgt in zijn werk:
De aanvragen die 70 of meer punten hebben behaald, worden (indien van toepassing) door de commissie gerangschikt per gebied op volgorde van het aantal toegekende punten. De aanvraag met de meeste punten wordt voor de betreffende categorie gehonoreerd, de aanvragen met minder punten vallen af. Vervolgens kent de commissie, op basis van het aantal punten, per (gehonoreerde) aanvraag een adviesbedrag toe.
Tot slot kijkt de ambtelijke commissie hoe het totaal gevraagde bedrag past binnen het vastgestelde subsidieplafond.
Het college van B&W neemt, met kennis van het advies van de ambtelijke commissie, de uiteindelijke beslissing over de toekenning van de subsidie. De aanvrager ontvangt daarover (binnen 13 weken) bericht in de vorm van een voorlopige subsidiebeschikking. Vervolgens kan de aanvrager tegen dat besluit bezwaar maken. Hoe dat in zijn werk gaat, staat in de beschikking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-423235.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.