Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2021, 421842 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2021, 421842 | beleidsregel |
de Wet: de Wet basisregistratie personen (Wet BRP).
bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het Besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden.
aangehaakte gegevens: gegevens die niet behoren tot de verplichte gegevensset van de basisregistratie personen, maar die de gemeente per persoon bijhoudt voor eigen gebruik, zoals gezinsrelatie /gezinsverhouding en interne aantekenvakken (telefoonnummer, aantekening briefadres).
audit: het evaluatie-instrument als bedoeld in art. 4.3. Wet BRP en art. 47 Besluit basisregistratie personen.
systeem / toepassingssysteem: het geautomatiseerde toepassingssysteem dat wordt gebruikt voor de uitvoering van de werkzaamheden met betrekking tot de Basisregistratie personen
kwaliteitsproef: een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten.
foutverslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten.
foutenlijst: het door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de basisregistratie personen bevinden.
autorisatie: het binnen het systeem toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.
verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de basisregistratie, dit is het College van Waalwijk (hierna: het college).
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen.
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding over de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures en de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures.
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening.
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem.
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening.
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene bij het verzamelen en verwerken van gegevens en de informatievoorziening.
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde systeem opnemen in een gegevensbestand.
bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens bewerkt zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen en die geen zeggenschap heeft over de verwerking.
beveiligingsbeheer: het geheel aan activiteiten gericht op de controle van de afgesproken beveiligingsactiviteiten en –maatregelen.
De teammanager Publiekszaken van de gemeente Waalwijk is beheerder van de basisregistratie personen en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem ondergeschikte ambtenaren. Daarnaast kan hij besluiten tot het inschakelen van een bewerker.
Samen met de teammanager ICT van de gemeente Waalwijk kan de teammanager Publiekszaken besluiten om het toepassingssysteem door een derde te laten beheren (het systeembeheer), mits dit aan alle door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens gestelde voorwaarden voldoet. Hiervoor moet een bewerkersovereenkomst met de leverancier worden gesloten.
De informatiebeheerder adviseert het college als de verantwoordelijke van de gemeentelijke basisadministratie personen over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisregistratie personen, te weten:
De gegevensbeheerder is bevoegd om, in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid, de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en het bijhouden van gegevens in de basisregistratie personen.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit volgens de eisen van artikel 4.3 wet BRP. Uiterlijk op in artikel 47 Besluit basisregistratie personen bepaalde datum, wordt jaarlijks het door het ministerie van binnenlandse zaken beschikbaar gestelde evaluatie-instrument ingevuld en ingestuurd door de gegevensbeheerder.
De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitsproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college vastgestelde procedurebeschrijving voor de gemeentelijke basisregistratie;
De applicatiebeheerder beslist –na overleg met de informatiebeheerder en de systeembeheerder- over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk.
De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door het college vastgestelde Reglement voor de basisregistratie personen gemeente Waalwijk;
De privacybeheerder vertegenwoordigt mede de bestuursorganen van de gemeente Waalwijk bij alle bezwaarschriftenprocedures en gerechtelijke procedures die voortvloeien uit de door of namens die bestuursorganen genomen beslissingen op grond van of krachtens de Wet, de Algemene verordening gegevensbescherming.
De gegevensverwerkers zorgen voor:
het verwerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de Wet, op de in het Logisch Ontwerp (LO) en de handleiding uitvoeringsprocedures (HUP), voorgeschreven wijze, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;
Het LO en de HUP zijn opgesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en te vinden op de website van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
i. de toezending van de complete persoonslijst met informatie over de basisregistratie personen op hoofdlijnen aan de geregistreerde ingeval van een:
De beveiligingsfunctionaris is verantwoordelijk voor het beheer van de beveiligingsvoorschriften voor de basisregistratie personen.
De beveiligingsfunctionaris is bevoegd om medewerkers van het team Publiekszaken aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet en de beveiligingsvoorschriften voor de basisregistratie personen.
De beveiligingsfunctionaris ziet er op toe op de naleving van beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en de binnengemeentelijk vastgestelde beveiligingsvoorschriften en de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden niet alleen voor de basisregistratie personen maar ook voor het bevroren bevolkingsregister, en voor de in de basisregistratie personen aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Algemene verordening gegevensbescherming vallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-421842.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.