Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in Amstenrade aan de Hoofdstraat en aan het verlengde daarvan in Oirsbeek aan de Provincialeweg een vrachtwagenverbod in te stellen.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
- dat de Hoofdstraat in de huidige situatie is vastgesteld op 30km/uur binnen de bebouwde kom en de Provincialeweg 50km/h binnen de bebouwde kom en 60km/h buiten de bebouwde kom;
- dat deze straten worden gebruikt door doorgaand vrachtverkeer van en naar Hoensbroek;
- dat deze straten zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen;
- dat de verblijfsfunctie van de erftoegangswegen worden aangetoond door de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan qua markering (met fietssuggestiestroken) en reeds zijn ingericht als erftoegangsweg (binnen als buiten de bebouwde kom);
- dat erftoegangswegen zorgen voor het veilig toegankelijk maken van percelen in verblijfsgebieden;
- dat de bovengenoemde wegvakken niet geschikt zijn voor doorgaand vrachtverkeer van- en naar Hoensbroek;
- dat de route door de komst van de Buitenring Parkstad Limburg geen primaire doorgaande verbinding meer is;
- dat het gewenst is om in Amstenrade aan de Hoofdstraat en aan het verlengde daarvan in Oirsbeek aan de Provincialeweg een vrachtwagenverbod in te stellen;
- dat hierdoor de beoogde route voor vrachtverkeer over de N276 en N300 beter tot zijn recht komt;
- dat vrachtwagens met bestemming binnen Oirsbeek en Amstenrade uitgezonderd zijn van het vrachtverbod op de Hoofdstraat en de Provincialeweg;
- dat de weg waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen in beheer zijn bij de gemeente Beekdaelen.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan en akkoord bevonden door de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Belangenafweging
Het voorstel sluit aan bij het Mobiliteitsplan, wat door de Raad is vastgesteld. Dit benadrukt het brede draagvlak van de verkeersmaatregel. Ook heeft de gemeente diverse verzoeken van bewoners uit de omgeving ontvangen waarmee het lokale draagvlak is aangetoond.