Gemeenteblad van Vaals
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2021, 419715 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2021, 419715 | beleidsregel |
Terrassenbeleid Koningin Julianaplein
Met het opstellen van dit beleid willen wij voor de toekomst vastleggen onder welke omstandigheden en onder welke voorwaarden terrassen geëxploiteerd kunnen worden op het Koningin Julianaplein. Er worden regels gesteld, zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht. Hiermee willen we komen tot een zekere ordening van de openbare ruimte en dat de openbare ruimte de kwaliteit bezit die de gemeente nastreeft.
Een terras is in beginsel de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Een terras is echter ook mede bepalend voor de uitstraling van de openbare ruimte. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen en te bevorderen. Met name daar waar het de bijzondere kwaliteiten van onze kernen betreft.
De gemeentelijke visie en het samenspel tussen de ondernemer en overheid kan als volgt worden omschreven: “Ruimte geven waar het kan en richting geven waar het moet!”
3.1. Algemene wet bestuursrecht
Op grond van artikel 4:81 Awb kan een bestuursorgaan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende bevoegdheid. Ingevolge artikel 2:28 van de vigerende Algemene plaatselijke verordening gemeente Vaals (Apv) komt aan de burgemeester de bevoegdheid toe een vergunning te verlenen ten behoeve van de exploitatie van een horecabedrijf inclusief terras. De onderhavige beleidsregels hebben specifiek betrekking op de voorschriften die kunnen worden gesteld aan de exploitatie van een terras, deel uitmakend van een horecabedrijf.
In artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is bepaald dat het bevoegd gezag bij de voorbereiding van een besluit de nodige kennis vergaart omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen. Deze beleidsregels geven een nadere invulling van deze bepaling. Aldus is voor de aanvrager duidelijk welke gegevens moeten worden overgelegd bij het indienen van de aanvraag, zodat de burgemeester hierop een besluit kan nemen.
De hardheidsclausule als bedoeld in artikel 4:84 Awb is uiteraard ook hier van toepassing. Dit betekent dat van deze beleidsregels wordt afgeweken indien bijzondere omstandigheden tot gevolg hebben dat toepassing van de beleidsregels voor een belanghebbende gevolgen heeft die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In de praktijk geldt de hardheidsclausule als een bevoegdheid van de burgemeester om van de voorschriften en voorwaarden af te wijken.
3.2 Algemeen plaatselijke verordening
Op grond van artikel 2:28, eerste lid van de Apv is het verboden een horecabedrijf te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester. In artikel 1:8 alsmede artikel 2:28, Apv staan de weigeringsgronden die in acht moeten worden genomen bij het besluit op een aanvraag om een exploitatievergunning. De onderhavige beleidsregels hebben o.a. betrekking op de geldigheidsduur, openingstijden en kwaliteit van de inrichting van de terrassen.
3.3 Relatie tot andere gemeentelijke beleidsregels
Het terrassenbeleid heeft onder andere betrekking op de indeling, aankleding en uitstraling van terrassen. Voor zover het (omgevingsvergunningplichtige) bouwwerken betreft, wordt het toetskader gevormd door het bestemmingsplan en de welstandsnota. Gaat het om andere terrasgerelateerde zaken niet zijnde bouwwerken of niet zijnde omgevingsvergunningplichtige bouwwerken, dan geeft het voorliggende beleid nadere invulling aan de criteria die gelden. Aldus kunnen de welstandsnota en het voorliggende beleid niet met elkaar op gespannen voet komen te staan: zij bevatten elk criteria die betrekking hebben op twee verschillende beleidsvelden.
In bijlage 1 treft u een gebiedsweergave van het Koningin Julianaplein aan met daarop aangegeven de delen in de openbare ruimte waar géén terrassen toegestaan zijn. Hiermee geeft het College invulling van de visie “ruimte geven waar het kan en richting geven waar het moet”. Immers, door aan te geven waar geen terrassen toegestaan zijn, heeft de exploitant de vrijheid om de wel toegestane ruimte op de voor hem optimale wijze te benutten.
Op locaties waar blijkt dat een onevenwichtige verhouding dreigt te ontstaan tussen het door één of meerdere terrassen ingenomen terrasoppervlak in relatie tot de omgeving kan de burgemeester het terrasoppervlak beperken, voorwaarden verbinden aan de terrasvergunning of besluiten in zijn geheel geen terras toe te staan. Een terrasvergunning is altijd maatwerk!
4.2 Terrassen in het voetgangersgebied
De publieke ruimte wordt intensief gebruikt. Belangrijk uitgangspunt is dat de publieke ruimte voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Dat betekent dat met name de voetgangers zich veilig, en niet gehinderd door objecten, door de openbare ruimte moeten kunnen voortbewegen. Maar ook hulpdiensten moeten ongehinderd op alle plekken kunnen komen.
Terrassen zijn onder te verdelen in drie verschillende soorten. Terrassen die direct zijn gelegen aan de gevel van een horecagelegenheid (gevelterras) en terrassen die aan de straat (straatterras) of op een bijzondere locatie zoals bijvoorbeeld een plein zijn gelegen (pleinterras).
Gevelterras: Een terras direct aansluitend aan de voorgevel (en in uitzonderlijke gevallen de zijgevel). Bij de Maastrichterlaan is bijvoorbeeld sprake van een gevelterras.
Straatterras: Een terras uitsluitend met een vrije doorloop langs de gevel of door het terras. De doorloop wordt in voorkomende gevallen bepaald door de ter plaatse aanwezige infrastructuur en de vereiste ongehinderde doorgang.
Pleinterras: Een terras op een bijzondere locatie zoals het Koningin Julianaplein, het Prins Willem Alexanderplein en het Wilhelminaplein. Bij het pleinterras ligt de terraslocatie recht tegenover of ter hoogte van de gevel van de bijbehorende inrichting dan wel in de onmiddellijke nabijheid van die inrichting.
In een situatie waar enkele terrassen van verschillende horecagelegenheden met een visuele samenhang min of meer aaneensluitend zijn gelegen, is er sprake van een zogenaamd „ensemble‟. Omdat bij ensembles sprake is van een visuele samenhang dient de visuele verschijning van de terrassen op elkaar te zijn afgestemd. Op het Koningin Julianaplein is sprake van pleinterrassen die samen weer een ensemble vormen.
De terrassen mogen het hele jaar door worden geëxploiteerd.
De gemeente besteedt veel aandacht aan de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte. Terrasmeubilair is toegestaan, mits aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
Daarnaast zijn streefbeelden van mogelijk terrasmeubilair op het Koningin Julianaplein toegevoegd (bijlage 2). Van belang is om te benadrukken dat de in 4.6 lid a genoemde afstemming diversiteit en individualiteit niet uitsluit.
In de periode dat terrassen mogen worden geplaatst is het weer niet altijd aangenaam. Het is echter niet de bedoeling dat terrassen veranderen in volledig met schotten omgeven ruimtes met een altijd zomers binnenklimaat. “Buiten zitten” moet ook echt “buiten zitten” blijven. Om er toch voor te zorgen dat bezoekers uit de wind kunnen zitten, is het onder voorwaarden toegestaan om terrasschotten te plaatsen.
Voor terrasschotten op het Koningin Julianaplein geldt het navolgende:
het terrasschot dient een kwalitatief hoogwaardige uitstraling te hebben. Zo is een frame van metaal met een vulling van (plexi)glas toegestaan. Het toepassen van plastic zeilen is niet toegestaan. Het toepassen van andere materialen van hoogwaardige kwaliteit is mogelijk mits dit niet ten koste gaan van de beoogde ensemblewaarde, dit ter beoordeling van de stadsbouwmeester
Binnen de vergunde terrasoppervlakte is het toegestaan om terrasgerelateerde accessoires te plaatsen die een esthetisch geheel vormen met het terrasmeubilair.
Plantenbakken mogen een maximale oppervlakte van 0,2 m2 hebben waarbij de plantenbak inclusief beplanting niet hoger mag zijn dan ca. 1 meter. Plantenbakken mogen geen afschermende werking hebben en dienen daarom zowel qua situering als qua vorm zicht te blijven geven op het terras.
Aanvullend zijn plantenbakken enkel toegestaan mits:
Ook menuborden mogen maximaal 1 meter hoog zijn en ze mogen niet bevestigd worden aan de gevel, bomen, lantaarnpalen e.d. Menuborden mogen alleen worden geplaatst binnen de terrasgrenzen.
Een serveermeubel moet qua verschijning passen binnen de totale inrichting van het terras en mag geen tappunt (water, bier, etc.) bevatten. Op een dergelijk meubel is ook geen reclamevoering toegestaan. Het serveermeubel moet worden opgesteld binnen de terrasgrenzen. Verder is het op een terras niet toegestaan om geluidsboxen, vlonders of vloerbedekking te plaatsen.
Verwarming aan de gevel is niet toegestaan; verwarming die in de luifel of het zonnescherm is verwerkt, is wel toegestaan . Ook het gebruik van vrijstaande terrasverwarming (zoals gaspaddestoelen) is toegestaan.
Verlichting op het terras is toegestaan onder de voorwaarden dat de verlichting niet voorzien is van reclame-uitingen en de verlichting niet hinderlijk is naar de omgeving.
Bekabeling van het terras op het Koningin Julianaplein is uitsluitend toegestaan via ondergrondse mantelbuizen.
4.9 Bereiden spijzen en (alcoholische) dranken op het terras
Op een terras mogen geen spijzen en (alcoholische) dranken worden bereid (zoals bijvoorbeeld barbecues en biertappen). Van dit verbod kan worden afgeweken in het geval het terras deel uitmaakt van een vergund evenement.
Op het Koningin Julianaplein zijn geen markiezen toegestaan.
Voor zonneschermen en luifels aan de gevel van een horeca-inrichting geldt dat:
Voor zonneschermen en luifels geldt dat eveneens aan het bepaalde in Bijlage 3 wordt voldaan. Daarenboven geldt dat op het plein enkel reclamevoering van de inrichtingsnaam is toegestaan op de volant van het zonnescherm. Indien geen volant wordt gevoerd is reclame toegestaan op de bovenzijde van het zonnescherm tot max. 5% per segment.
Detaillering, materiaal en kleur:
Om de identiteit van de individuele horecaonderneming te waarborgen en overlap naar belendende terrassen of overkapping van de doorgang en rijbaan te voorkomen, wordt gekozen voor een maximale maatvoering, het vrijhouden van zichtlijnen en het waarborgen van afstanden in uitgeklapte toestand van de parasols.
De parasols dienen aan de navolgende voorwaarden te voldoen:
Daarenboven geldt dat op het plein enkel reclamevoering van de inrichtingsnaam is toegestaan op de volant van de parasols. Indien geen volant wordt gevoerd is reclame toegestaan op de bovenzijde van de parasol tot max. 5% per segment.
Tot slot geldt voor het Tuchterrasse dat enkel vierkante c.q. rechthoekige parasols zijn toegestaan.
4.12 Terrassen tijdens evenementen en infrastructurele werkzaamheden
Wanneer een groot evenement plaatsvindt of door de gemeente (infrastructurele) werkzaamheden worden uitgevoerd is terrasvoering niet altijd mogelijk. De terrasvergunning wordt dan ook verleend onder de voorwaarde dat in die gevallen, bij eerste aanzegging van de burgemeester (en dat is minimaal twee weken van tevoren) het terras moet worden verwijderd gedurende de periode van het evenement (eventueel inclusief op-en afbouw van het evenement) of gedurende de (infrastructurele) werkzaamheden.
De openingstijden van de terrassen zijn gelijk aan die van de inrichting.
4.15 Opruimen en schoonhouden terras en directe omgeving
Indien het terrasmeubilair gedurende langere tijd (langer dan 6 weken) niet wordt gebruikt moet het meubilair geheel opgeruimd en verwijderd worden. Het verkleinen van het terras buiten de maanden met terrasweer, behoort tot de mogelijkheden.
De exploitant van het terras moet het terras en de directe omgeving daarvan in nette staat houden gedurende de tijden dat van het terras gebruik wordt gemaakt. Afval moet regelmatig worden verwijderd van het terras en de directe omgeving daarvan. In ieder geval na sluiting van het terras aan het einde van de dag. Het afval mag niet in de goot en/of het riool worden gedeponeerd.
Op basis van de positionering en inrichting van de markt zal bekeken worden in hoeverre het mogelijk is om terrassen tijdens marktdagen toe te staan.
Het terrasmeubilair dient elke dag tussen 08:00 uur en 10:00 uur opgesteld te worden.
De ondernemer zorgt ervoor dat na sluitingstijd het terrasmeubilair op een deugdelijke manier wordt opgeslagen zodat vernieling en/of vervreemding wordt voorkomen. Gestapeld opslaan van het terrasmeubilair is op het plein niet toegestaan. De ondernemer dient het terrasmeubilair in het pand op te slaan danwel de terrasopstelling (gezekerd) op te slaan waar het terras tijdens openingstijden staat. Een en ander binnen het aangewezen terrasoppervlakte. De wijze van opruimen van het terras dient vooraf te worden overlegd bij de vergunningaanvraag. Vrijstaande terrasverwarming (zoals gaspaddestoel) dient na sluitingstijd inpandig opgeslagen te worden.
Een bestaande gevestigde horeca-inrichting met een geldige exploitatievergunning op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregels heeft het recht op voortzetting van de exploitatie van dat terras op de wijze zoals die in de vergunning is vastgelegd, voor de duur van de geldigheid van die vergunning.
Vanaf het moment dat dit nieuwe beleid is vastgesteld zijn deze nieuwe regels van toepassing voor aanvragen voor nieuwe vergunningen en wijzigingen van bestaande terrassen binnen (aflopende) exploitatievergunningen.
In het algemeen geldt dat de aanvrager zodanige gegevens moet overleggen dat de aanvraag kan worden beoordeeld. De aanvraag wordt ingediend door middel van een daartoe opgesteld ondertekend aanvraagformulier en gaat vergezeld van:
De overlegde gegevens maken integraal onderdeel uit van de vergunning. Gegevens die al in het bezit zijn van de gemeente en voldoende actueel zijn om de aanvraag te kunnen beoordelen (bijvoorbeeld de situatietekening, de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de drank- en horecawetvergunning of exploitatievergunning), hoeven niet (opnieuw) te worden overgelegd.
Welstandsaspecten van terrasonderdelen
Wat welstandsaspecten betreft van terrasonderdelen, niet zijnde bouwwerken of niet zijnde omgevingsplichtige bouwwerken, wint de burgemeester advies in bij de stadsbouwmeester.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning worden legeskosten in rekening gebracht conform de tarieventabel van de legesverordening (ook indien de vergunning wordt geweigerd).
Op grond van artikel 228 van de Gemeentewet bestaat de mogelijkheid dat de gemeente precariobelasting heft. Hiervan wordt gebruik gemaakt ter zake van de aanwezigheid van een terras op gemeentegrond. Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven gemeentegrond wordt precariobelasting geheven. Hieronder valt ook het plaatsen van een terras. Het precariotarief is afhankelijk van de locatie. Van precariobelasting wordt geen kwijtschelding verleend.
Dit beleid kan uiteraard alleen het gewenste effect hebben wanneer de regels ook worden nageleefd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-419715.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.