Informatieve artikelen gemeente Bladel, week 6 - 2021

 

Vrijwilligersondersteuner Marjo Leijten met pensioen – Yvette Prummel neemt het over

Na tien jaar in de functie van vrijwilligersondersteuner/stagemakelaar in de gemeente Bladel te hebben gewerkt, geeft Marjo Leijten het stokje door aan Yvette Prummel. Marjo stond aan de wieg van de functie en heeft het een gezicht gegeven. Zij geeft in een gesprek aan ontzettend veel leuke, aardige en energieke mensen te hebben ontmoet in de vijf kernen.

Verbindingen leggen

Samenwerking is in al die jaren de spil geweest. Zo kon een succesvolle werkwijze rondom de maatschappelijke stages van de leerlingen van het Pius X College worden opgezet. Marjo: ”Dit is gelukt dankzij de steun van veel vrijwilligers die in hun eigen tijd iets doen voor een ander en voor onze samenleving. Mensen die met veel plezier bezig zijn om verbindingen te leggen, een ander iets te leren, anderen te helpen en te ondersteunen.”

Pionieren

Ze straalt als ze vertelt. Wat begon met een proef, kon uiteindelijk uitgebouwd worden. “Nu terugkijkend op al die jaren zie je duidelijk ontwikkeling. Vroeger was het echt afwachten; is er behoefte aan hetgeen dat we opzetten, slaat het aan? Het was echt pionieren. We bieden ieder jaar een netwerkavond voor stagebieders aan en we organiseren een stagemarkt voor nieuwe leerlingen die een maatschappelijke stage zoeken.” Het mes snijdt daarbij aan twee kanten; organisaties kunnen uitleg geven en leerlingen krijgen een duidelijk beeld van wat er mogelijk is, zodat ze een goede afgewogen keuze kunnen maken. Zo vonden jaarlijks tussen de 500 en 600 leerlingen een mooie en leerzame stage. Hopelijk kan dit worden voortgezet.

Ontzorgen

Ook is een vacaturebank opgezet voor alle organisaties die met vrijwilligers werken. Vraag en aanbod van vrijwilligerswerk komen hier bij elkaar. De website www.vrijwilligersbureaubladel.nl en www.ikwilvrijwilligerswerkdoen.nl werpen hun vruchten af. Ook het inloopspreekuur dat vijf jaar geleden is opgestart, is een succes. Je ontzorgt de organisaties en faciliteert de mensen die op zoek zijn naar een fijne activiteit die bij hen past.

Grote betrokkenheid

Beide dames zeggen in koor: “Nergens in de omgeving werkt men zoals wij dit hier doen!” Door de mogelijkheden vanuit de gemeente is er een groot netwerk opgebouwd. Daardoor is verbinding leggen met de inwoners -van jong tot oud-, via hun verenigingen en organisaties een makkelijke stap, maar wel erg belangrijk. Zo kan een gesprek dat we voeren in de winkel of op straat een vergadering van een uur schelen. Uitgangspunt is: “We doen wat we beloven en doen graag een keer iets terug!” Belangrijk voor de vrijwilligersondersteuner is dat ze weet wat er gebeurt in de dorpen. Ook het bijhouden van de informatie in de huis-aan-huis kranten komt goed van pas zodat ze proactief de verenigingen kan benaderen. Ze is erg betrokken bij alles wat met vrijwilligers te maken heeft. “Het is een functie van 20 uur per week over drie dagen, maar je kijkt toch elke dag even in de mail. Ik wil dat men het gevoel heeft dat je er altijd bent en ze altijd bij je kunnen aankloppen”, licht Yvette toe.

Voordeel

Ook intern weten ze goed de weg te vinden binnen de gemeente. “Iedere collega werkt mee, dat is zó fijn”, aldus Marjo. “Ook al is het moeilijk om iemand als Marjo op te volgen, denk ik dat ik verder kan voortborduren op haar werk. Ik ken de omgeving, omdat ik al ruim twee jaar betrokken ben bij het vrijwilligersbureau en al jaren in de Kempen woon. Dat levert zeker een voordeel op”, aldus Yvette.

Van elkaar leren

Inmiddels breidt de gemeente haar dienstverlening verder uit. Zo is er in oktober een mantelzorgondersteuner en een ouderenconsulent gestart voor de gemeente Bladel. Ook is er per 1 januari weer een nieuwe jeugdcoach. Dat betekent dat er nu nog meer tijd is om op de juiste wijze op actuele dingen in te springen.

Zoals voor de vele “Informele Zorg”-organisaties binnen onze gemeente, waaronder bijvoorbeeld de KBO’s, de eetpunten voor ouderen, de Zonnebloem en niet te vergeten alle mantelzorgers, die allemaal hun activiteiten richten op de kwetsbare burger. Zij vormen het Platform Informele Zorg en hebben twee keer per jaar een bijeenkomst om een actueel onderwerp te bespreken en met elkaar te netwerken. En ook de avonden die we hebben georganiseerd over vergunningen en instructies verantwoord alcohol schenken (IVA) liepen gesmeerd. Daar was altijd veel animo voor! Dit zijn de avonden waar men veel informatie kreeg, maar nog meer om van elkaar te leren!

Proactiviteit

Yvette: “De nadruk lag toen op het opzetten van samenwerkingen. Proactiviteit is en blijft hierbij erg belangrijk”, vertelt Yvette. “Zelf verenigingen benaderen, aangeven waar je hulp kan bieden zodat mensen het gevoel krijgen dat ons werk en die van de vrijwilligers er iets toe doen.” Blijft er nog iets te wensen over nu de functie zo is ingeburgerd? Marjo noemt het opzetten van cursussen voor verenigingen rondom bestuursfuncties, omdat het tegenwoordig lastiger is om aan vrijwilligers te komen. “Maar we blijven uitgaan van de behoefte die er bij de organisaties liggen.”

Het werk is een feestje!

Marjo blikt nog één keer terug: “Er zijn in deze jaren veel samenwerkingsverbanden tot stand gekomen en voor praktisch elke vraag is er een oplossing gevonden. Dit dankzij het feit dat de gemeente Bladel doordrongen is van het belang van een breed en bloeiend vrijwilligerswerk. Voor mij als vrijwilligersondersteuner was het een eer iets te kunnen betekenen voor zoveel mensen. Ook het vertrouwen dat ik kreeg van de medewerkers van het Pius X-College maakte dat we veel voor elkaar kregen voor de maatschappelijke stages. Ik zei altijd: ‘mijn werk is een feestje!’ Daarom wil ik iedereen bedanken voor de fijne samenwerking!”

Wat Marjo gaat doen met zoveel vrije tijd nu ze met pensioen is? Ze gaat veel wandelen en heeft uiteraard nog een aantal vrijwilligerstaken. Dit werk loslaten vindt ze nog lastig dus blijft ze nog even stand-by.

Opstarten

Heel graag had Marjo op een gepaste wijze afscheid genomen. Maar zoals zoveel zaken tijdens deze coronaperiode kan ook dit niet plaatsvinden. Yvette probeert in de tussentijd al op zoveel mogelijk plekken zich voor te stellen binnen de geldende regels. “Je merkt dat de verenigingen alweer naar de toekomst kijken en creatief zijn in het bedenken van alternatieve activiteiten. Als vrijwilligersondersteuner sta ik voor ze klaar. Dus bel me gerust via telefoonnummer 06 – 15 58 12 83 of stuur een e-mail naar: y.prummel@bladel.nl.”

 

Militaire oefening

Van 8 t/m 12 maart 2021 is er een militaire oefening in de gemeente Bladel. De oefening wordt gehouden in het kader van opleiding voor militairen van de Koninklijke Luchtmacht. Praktisch gezien houdt dit in dat de militairen getraind worden in het uit handen blijven van de tegenstander in vijandelijk gebied. Men zal hierbij het doorgaand verkeer niet hinderen. Tevens worden de COVID-19 regels In acht genomen tijdens de gehele oefening.

 

Publicatie definitief aanwijzingsbesluit locatie ondergrondse restafvalcontainer Specht, Bladel

Op grond van de Afvalstoffenverordening gemeente Bladel 2018 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om aan te wijzen via welke inzamelvoorziening de inzameling van een bepaalde categorie huishoudelijk afvalstoffen plaatsvindt. Het college heeft op grond van artikel 10, lid 3, van die Afvalstoffenverordening de bevoegdheid om regels te stellen over de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden.

Op 16 december 2020 heeft het college ingestemd met het voornemen van Schipvast/Specht BV, p/a Rond Deel 12, 5531 AH Bladel, om aan Specht in Bladel een ondergrondse verzamelcontainer te plaatsen voor het huishoudelijk restafval van de bewoners van het aldaar in aanbouw zijnde appartementencomplex.

Eveneens op 16 december heeft het college een ontwerp-aanwijzingsbesluit vastgesteld waarbij de exacte locatie van die container is aangewezen.

Dat ontwerp-aanwijzingsbesluit en de bijbehorende stukken hebben gedurende 6 weken vanaf 23 december 2020 ter inzage gelegen met voor iedereen de mogelijkheid om daar bezwaren tegen in te brengen. Niemand heeft van die mogelijkheid gebruik gemaakt.

Op 3 februari 2020 heeft het college dan ook het definitieve aanwijzingsbesluit vastgesteld. Dat definitieve aanwijzingsbesluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 12 februari 2021 gedurende 6 weken ter inzage bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Bladel aan de Markt 21 in Bladel. Het gemeentehuis is geopend op maandag en woensdag van 9.00 tot 19.00 uur en op dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. Het aanwijzingsbesluit kan ook ingezien worden via de website van de gemeente Bladel: www.bladel.nl.

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden, die eerder hun zienswijzen hebben kenbaar gemaakt tegen het ontwerp-aanwijzingsbesluit, een gemotiveerd beroepschrift indienen bij de rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beroep kan worden ingesteld tot zes weken na de dag waarop het besluit ter inzage is gelegd. De inzage start op de eerste werkdag na verschijning van de publicatie.

Daarnaast kunt u - als u spoedeisend belang heeft - de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, verzoeken een voorlopige voorziening (tot schorsing van het besluit) te treffen.

Aan het indienen van een beroepschrift of een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Burgers kunnen ook digitaal beroep instellen en/of een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

 

Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente Bladel

Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.

Periode: week 37-2020 t/m 40-2021

Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497-361636.

 

Naar boven