Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2021, 411664 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2021, 411664 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Stimuleringsbudget Lokaal preventieakkoord Apeldoorn
Artikel 4 Aanvraagperiode, aanvragers en aanvraagvereisten
Een subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van:
een beschrijving van de activiteit, periode en hoe de activiteit aansluit op tenminste één ambitie uit het Lokaal preventieakkoord of als de aanvraag betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 3, derde lid, een omschrijving van hoe deze activiteit aansluit op de negatieve effecten van corona of de coronamaatregelen;
als de aanvraag een leefstijlprogramma betreft gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl: een beschrijving van de planmatige aanpak, een beschrijving hoe de doelgroep betrokken wordt, de wijze waarop wordt omgegaan met de sociaal culturele waarden van de doelgroep en een opgave van de professionaliteit van de uitvoerende medewerker of medewerkers;
Artikel 7 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt de subsidie geweigerd als:
Artikel 11 Subsidievaststelling en betaling bij subsidies tot en met € 10.000,-
Subsidies tot en met € 10.000,- worden direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats.
Artikel 12 Verantwoording en subsidievaststelling bij subsidies hoger dan € 10.000,-
Voor subsidies hoger dan € 10.000,- legt het college in de beschikking tot subsidieverlening vast op welke wijze de subsidieontvanger bij de aanvraag tot vaststelling aantoont dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 14, aan de afdelingsmanager Beleid Maatschappelijke Ontwikkeling.
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van activiteiten of projecten die bijdragen aan een betere gezondheid van inwoners tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld op 9 november 2021.
Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn,
de secretaris,
T.J.H.M. Berben
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
In mei 2021 is het Lokaal preventieakkoord voor Apeldoorn ondertekend door ruim 20 organisaties en partijen in de gemeente Apeldoorn, die op een of andere manier een steentje kunnen en willen bijdragen aan de gezondheid van inwoners van Apeldoorn. Vanuit de Rijksoverheid is in 2021, 2022 en 2023 jaarlijks € 80.000 beschikbaar gesteld als uitvoeringsbudget om daarmee te stimuleren dat een lokale publiek-private samenwerking van de grond komt. Een kwart van dit budget wordt collectief ingezet om de partners van het Lokaal preventieakkoord te stimuleren en te ondersteunen bij onderlinge samenwerking en het ontwikkelen van initiatieven. Denk aan netwerkbijeenkomsten, onderlinge kennisdeling, advisering en de aanschaf van borden van de Rookvrije Generatie. De rest van het budget wordt ingezet als stimuleringsbudget voor de uitvoering van initiatieven van individuele of samenwerkende partners.
In 2021 heeft de rijksoverheid tevens een éénmalige financiële impuls aan gemeenten toegezegd voor de bevordering van een gezonde leefstijl van groepen die door corona of de coronamaatregelen hard zijn getroffen. Het budget voor deze regeling is in 2021 verhoogd met die éénmalige impuls.
Daarmee is het doel van deze regeling om nieuwe samenwerkingsrelaties, activiteiten of andersoortige initiatieven op het gebied van een gezonde leefstijl of een gezonde omgeving in Apeldoorn te helpen van de grond te komen. Bij voorkeur kunnen activiteiten na afloop van de subsidieperiode zonder subsidie voortbestaan.
De gemeente Apeldoorn beheert het uitvoeringsbudget en zorgt voor de subsidieregeling op basis waarvan de beschikbare middelen kunnen worden verdeeld. Daarvoor is deze regeling vastgesteld.
In onderdeel a worden met een activiteit alle mogelijke activiteiten verstaan die de gezondheid van inwoners bevorderen en die passen binnen de thema’s van het Lokaal preventieakkoord; roken, alcohol, gezond gewicht en leefomgeving. Dat kan in de vorm van samenwerkingsrelaties, programma’s voor inwoners, of andersoortige initiatieven.
In onderdeel b worden alle activiteiten verstaan die een gezonde leefstijl bevorderen van inwoners die door corona of de coronamaatregelen hard zijn getroffen. Dit hoeft niet beperkt te blijven tot thema’s uit het Lokaal preventieakkoord.
In het eerste lid zijn de criteria vermeld op basis waarvan de subsidie kan worden verstrekt gedurende de hele periode van de subsidieregeling.
Het vereiste dat de activiteit aansluit bij een behoefte of problematiek van de inwoners vraagt van de subsidieaanvrager dat aangetoond kan worden hoe de activiteit een oplossing biedt voor de geschetste problematiek. Daarbij onderbouwd door onderzoeksgegevens, literatuur of relevante bronnen waarnaar verwezen wordt.
Indien de activiteit een leefstijlinterventie betreft, dient aangegeven te worden op welke wijze de medewerker(s) die de leefstijlinterventie uitvoeren, professioneel zijn opgeleid voor het uitvoeren van deze activiteit. Dat kan aangetoond worden door gevolgde opleiding(en) of inschrijving bij een beroepsregister.
Met kwetsbaarheid wordt hier bedoeld dat inwoners gedurende langere tijd onvoldoende goed in staat zijn om zelfstandig gezonde keuzes te maken. Dit resulteert vaak in gezondheidsachterstanden. Om gezonde keuzes te maken, zijn ze ergens afhankelijk van, bijvoorbeeld van scholing, of een gezondere omgeving. Wijken zijn kwetsbaar als een groot deel van de inwoners kwetsbaar is.
Het besteden van aandacht aan de manier waarop wordt omgegaan met andere thema’s uit het Lokaal preventieakkoord en andere gezondheidsbelemmeringen zoals financiën, sociale problematiek, laaggeletterdheid, kan ingevuld worden door samenwerkingsafspraken te maken met andere organisaties die op het betreffende gebied actief zijn.
Activiteiten worden bij voorkeur na afloop van de subsidieperiode gecontinueerd zonder afhankelijk te zijn van tijdelijke subsidies. Om die reden wordt bij de start gevraagd naar het toekomstperspectief na afloop van de subsidieperiode.
In 2021 kunnen tevens subsidieaanvragen worden ingediend die de negatieve gezondheidseffecten van corona of de coronamaatregelen zoveel mogelijk tegengaan om verdere schade te voorkomen. Dit komt voort uit een eenmalige rijksimpuls, bedoeld om de preventie akkoorden te versterken en het inzetten van erkende leefstijlinterventies te stimuleren.
Voor de aanbevolen inzet van erkende interventies wordt verwezen naar de landelijke database van erkende leefstijlinterventies van het RIVM, afdeling Gezond Leven (https://www.loketgezondleven.nl). Deze erkende leefstijlinterventies zijn gericht op een brede range aan leefstijlthema’s, doelgroepen en leeftijdsgroepen. De uitvoering wint aan kracht als die sterk is ingebed in de lokale structuren en gebaseerd op eerder bewezen werkwijzen. Meerdere landelijke organisaties waaronder VNG, VSG, Trimbos-instituut, Pharos, JOGG, Kenniscentrum Sport en Bewegen en het RIVM kunnen waar gewenst ondersteunen bij de keuze en toepassing van passende en erkende interventies.
Artikel 4 Aanvraagperiode en aanvraagvereisten
In het eerste lid zijn de perioden aangegeven waarin aanvragen ingediend kunnen worden: de periode maart tot en met april en de periode september tot en met half oktober van het jaar waarin de activiteit start. Deze werkwijze betekent dat volledig ingevulde aanvragen worden behandeld op basis van binnenkomst. De subsidieaanvrager kan reeds voor de aanvraagperiode gebruik maken van een groep deskundigen (ambtenaren gemeente Apeldoorn en partners van het Lokaal preventieakkoord) om mee te denken een initiatief beter te maken. Bijvoorbeeld door de activiteit te laten aansluiten bij de dienstverlening van een andere partner, of door de activiteit te laten aansluiten bij de problematiek en behoeften van de Vitaliteitsagenda van een wijk. Deze werkwijze beoogt twee doelen: 1) zoveel mogelijk samenwerking en verbinding tussen activiteiten en 2) zoveel mogelijk passende activiteiten die aansluiten bij de gezondheidsproblematiek van die doelgroep of wijk.
Het tweede lid vereist dat de aanvrager en uitvoerders partner zijn van het Lokaal preventieakkoord. Dit dient ervoor te zorgen dat het uitvoeringsbudget terecht komt bij Apeldoornse organisaties of organisaties die Apeldoorn als werkgebied hebben, en die zich langdurig willen verbinden aan tenminste één ambitie uit het preventieakkoord, en die zich openstellen voor samenwerking met andere partners binnen het ‘preventienetwerk’. Dit betekent dat informatie over de eigen activiteiten wordt gedeeld met andere partners. Nieuwe organisaties kunnen zich altijd aansluiten als partner van het Lokaal preventieakkoord. Daarmee is de stimuleringsregeling ook beschikbaar voor organisaties die nu nog geen partner zijn van het Lokaal preventieakkoord.
Het derde lid is opgenomen zodat organisaties die géén partner zijn van het Lokaal preventieakkoord, in 2021 subsidie kunnen aanvragen voor gezonde leefstijlinterventies vanwege de corona effecten.
In het vijfde lid, onder h, is een aanvraagvereiste opgenomen die alleen van toepassing is op ondernemingen en bedoeld is om ongeoorloofde staatssteun te voorkomen. Als de aanvrager een onderneming is dan moet er een de-minimisverklaring worden ingevuld. De aanvrager kan alleen voor subsidie in aanmerking komen als uit die de-minimisverklaring blijkt dat in het jaar van de aanvraag en de twee daaraan voorafgaande kalenderjaren niet meer dan € 200.000 aan de-minimissteun is ontvangen.
Het zesde lid maakt onderscheid tussen subsidieaanvragen tot en met € 5.000,- en subsidieaanvragen van meer dan € 5.000,-.
Artikel 5 Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf
In het eerste lid is het subsidieplafond genoemd. Het subsidieplafond voor de jaren 2022 en 2023 is vastgesteld op € 60.000,- per jaar.
In het jaar 2021 is het budgetplafond verhoogd tot € 190.000,-. Dit komt voort uit een eenmalige rijksimpuls bedoeld voor leefstijlbevordering vanwege de effecten van de coronapandemie in 2021.
In het negende lid is bepaald dat in de jaren 2022 en 2023 het budgetplafond wordt verdeeld over twee periodes per kalenderjaar. Dat betekent € 30.000,- per periode. Indien in de eerste periode het budget niet volledig wordt benut, wordt dat deel toegevoegd aan het budget voor de tweede periode. Hiermee is het mogelijk om op twee momenten per jaar een subsidieaanvraag in te dienen.
Initiatieven die pas later in een kalenderjaar ontstaan, maken hiermee een grotere kans om in aanmerking te komen voor een subsidie zonder dat het subsidieplafond al bereikt is.
In het tiende lid is bepaald dat aanvragen die in de eerste periode niet gehonoreerd kunnen worden vanwege het bereiken van het subsidieplafond, in de tweede periode opnieuw ingediend kunnen worden. Aanvragen schuiven niet automatisch door naar de volgende aanvraagperiode om daarmee te voorkomen dat een soort wachtrij ontstaat van aanvragen en nieuwe aanvragen daarmee als het ware automatisch achteraan moeten sluiten en minder kansrijk zijn vanwege het bereiken van het subsidieplafond.
Voor het jaar 2021 is het maximum gesteld op € 50.000,-. Hiermee is het mogelijk om langlopende activiteiten te bekostigen die in 2021 starten en doorlopen in de periode 2022 of later.
Voor de jaren 2022 en 2023 is het maximale subsidiebedrag vastgesteld op € 20.000,- om daarmee zowel een beperkt aantal grotere aanvragen als een aantal kleinere aanvragen te kunnen honoreren.
Artikel 7 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
In dit artikel is vastgelegd welke kosten subsidiabel (eerste lid) en niet-subsidiabel (tweede lid) zijn.
Verder is in het derde lid vastgelegd dat de begroting reëel en sluitend moet zijn en moet bestaan uit de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit of het project uit te voeren. Dit om te voorkomen dat er teveel ‘lucht’ in de begroting zit.
In artikel 9 van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn zijn de algemene weigeringsgronden opgenomen. In aanvulling hierop bevat dit artikel nog enkele specifieke voor deze regeling geldende weigeringsgronden. Zo mag er bijvoorbeeld niet al met de activiteit of het project begonnen zijn, voordat de aanvraag om subsidie is ontvangen.
Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Het eerste lid, onder a, vereist dat alle subsidieontvangers de opgedane kennis en ervaringen delen met de partners van het Lokaal preventieakkoord. Dit geldt ook voor niet-partners die in 2021 subsidie ontvangen voor de bestrijding van negatieve corona effecten. Het beschikbaar stellen van opgedane kennis en ervaringen kan aan de hand van bijvoorbeeld hand-outs, werkplannen en of presentaties tijdens netwerkbijeenkomsten.
Het tweede lid vereist dat de activiteiten gericht op het tegengaan van gezondheidseffecten door corona, in 2021 moeten starten. Voorbereidingen voor activiteiten vallen hier ook onder.
Het derde lid is toegevoegd om in de subsidiebeschikking in ieder geval afspraken te kunnen maken over de wijze waarop tussentijds en na afloop wordt geëvalueerd.
Artikel 10 Bevoorschotting en betaling
Dit artikel bepaalt dat subsidies tot en met € 30.000,- 100% worden bevoorschot. Voor subsidies die hoger zijn dan € 30.000,- worden afspraken over bevoorschotting en betalingstermijnen vastgelegd in de beschikking. Subsidies hoger dan € 30.000,- zijn alleen mogelijk voor aanvragen in 2021 zoals aangegeven in artikel 6, eerste lid.
Artikel 11 Subsidievaststelling en betaling bij subsidies tot en met € 10.000,-
In het eerste lid is aangegeven dat subsidies tot en met € 10.000,- direct worden vastgesteld. Het college kan steekproefsgewijs om verantwoording vragen. Daarbij is het mogelijk de subsidieontvanger fysiek of administratief te controleren of aan de verplichtingen is voldaan. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat de activiteit of het project niet of niet volledig is afgerond of niet aan de verplichtingen is voldaan, kan dit leiden tot het wijzigen of intrekken van de beschikking tot subsidievaststelling, met als gevolg dat de subsidie lager of op nihil kan worden vastgesteld en gedeeltelijk of volledig wordt teruggevorderd.
Artikel 12 Verantwoording en subsidievaststelling bij subsidies hoger dan € 10.000,-
Dit artikel bepaalt dat subsidies hoger dan € 10.000,- na afloop van de activiteit vastgesteld worden. Daarvoor dient de aanvrager binnen 12 weken na afloop een vaststellingsverzoek in.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van activiteiten of projecten die bijdragen aan de gezondheid van inwoners, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-411664.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.