Gemeenteblad van Venray
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venray | Gemeenteblad 2021, 4105 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venray | Gemeenteblad 2021, 4105 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray houdende regels omtrent het verstrekken van subsidie (Besluit nadere regels subsidieverstrekking gemeente Venray 2021)
Het college van burgemeester en wethouders van Venray,
gelet op: het bepaalde in artikel 3, 4 en 9 van de Algemene subsidieverordening gemeente Venray 2020,
besluit: vast te stellen het Besluit nadere regels subsidieverstrekking gemeente Venray 2021.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Hoofdstuk 4. Jeugd en jongeren
Hoofdstuk 5. Participatie migranten
Hoofdstuk 7. Maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging
Hoofdstuk 1. Algemene Bepalingen
Artikel 1.1. Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
Kennismakingsactiviteit: Een speciaal georganiseerde activiteit voor inwoners van de gehele gemeente of van een wijk of dorp in de gemeente met als doel mensen blijvend te interesseren voor actieve deelname aan een vereniging. Hieronder wordt niet verstaan het openstellen van de reguliere repetities/trainingen voor geïnteresseerden,
De-minimissteun: steun die wordt verstrekt op basis van Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352/1); Verordening (EU) nr. 2019/316 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector (PbEU L 51 I/1); Verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (PbEU L 190/45), of Verordening (EU) 2018/1923 van de Commissie van 7 december 2018 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen (PbEU L 313/2), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving.
Artikel 1.2. Toepassingsbereik
Het bepaalde in dit besluit is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in hoofdstuk 2 tot en met 11 van dit besluit bedoelde activiteiten.
Artikel 1.5. Algemene voorwaarden voor incidentele en periodieke subsidies
Indien voor de benodigde gelden een beroep kan worden gedaan op een andere (gemeentelijke) subsidieregeling, organisatie of fonds voor dezelfde activiteit, dan geldt dit als voorliggend en is subsidiering op grond van de ASV en dit besluit uitgesloten tenzij voor een beroep op een andere subsidieregeling, organisatie of fonds de voorwaarde van cofinanciering wordt gesteld.
De rechtspersoon zonder winstoogmerk wordt in ieder geval geacht over voldoende middelen te kunnen beschikken indien uit de bij de aanvraag gevoegde, laatst opgemaakte jaarrekening als bedoeld in artikel 2:361 BW, dan wel uit de balans en de staat van baten en lasten, blijkt dat sprake is van hogere reserves dan toegestaan in dit artikel.
Tevens zijn geoormerkte reserves toegestaan voor de vervanging van uniformen of instrumenten (muziekvereniging), nieuwbouw of verbouwing van de accommodatie, voor aanschaf of vervanging van inrichting of inventaris en jubileumviering. De toegestane grootte van deze geoormerkte reserve is maximaal twee keer de omvang van de begroting van het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan.
Artikel 1.7. De verantwoording
De rechtspersoon zonder winstoogmerk waaraan een incidentele subsidie is verstrekt van meer dan € 2.500,00 per subsidietijdvak, legt verantwoording af door middel van een activiteitenverslag en een overzicht van de aan de activiteiten verbonden inkomsten en uitgaven binnen 8 weken na afloop van de activiteit.
Artikel 1.8. Hardheidsclausule
Het college kan in individuele gevallen van een of meer bepalingen van dit besluit afwijken dan wel deze buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan voor een of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de bepaling(en) te dienen doelen, dan wel leidt tot onbillijkheden van zwaarwegende aard.
Het beleid op het gebied van kunst en cultuur is opgenomen in de Kadernota Kunst en Cultuur in Venray. Dit vormt, tezamen met de bepalingen uit de ASV en de wet, het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van kunst en cultuur.
Instellingen die hun diensten op het gebied van kunst en cultuur tegen een meer dan geringe vergoeding beschikbaar stellen dienen dit vooraf aan het college kenbaar te maken. De hoogte van de vergoeding kan aanleiding vormen de instelling van subsidiering uit te sluiten. Of er sprake is van een meer dan geringe vergoeding (die leidt tot uitsluiting) is ter beoordeling aan het college.
Artikel 2.4. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten op het gebied van amateurkunst en -cultuur zijn:
Artikel 2.6. Normen periodieke subsidie
Voor de instellingen waarvan, naar het oordeel van het college, het ledenaantal niet relevant is maar de activiteiten, gezien de aard, het doel en de beoogde effecten, wel relevant zijn, zijn lid 2 en 4 niet van toepassing. Aan deze instellingen wordt, indien voldaan wordt aan de van toepassing zijnde voorwaarden en verplichtingen, een vaste periodieke subsidie van €471,48 per jaar verstrekt.
Voor het Historisch Platform Venray zijn lid 2 t/m 7 niet van toepassing. Deze instelling ontvangt € 24.104,47 per jaar, indien voldaan wordt aan de van toepassing zijnde voorwaarden en verplichtingen. Deze periodieke subsidie is bestemd voor de bekostiging van de activiteiten ten behoeve van/door de aangesloten historische verenigingen.
Instellingen kunnen een maal per drie jaar in aanmerking komen voor een incidentele subsidie van maximaal € 500,00 in het tekort van een "Promsconcert". Om hiervoor in aanmerking te komen dient het concert met tenminste een andere instelling uit de kunst- en/of cultuurwereld of andere beleidsterreinen te worden samengewerkt.
Artikel 3.1. Begripsbepalingen
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Sportvereniging: Een bij een overkoepelende sportbond aangesloten amateurvereniging, die de leden in staat stelt sport te bedrijven. De overkoepelende sportbond is aangesloten bij NOC*NSF. Deze eis geldt niet voor de vereniging “Invaliden Sport- en Belangenvereniging Venray e.o.” met betrekking tot de in artikel 3.9 bedoelde periodieke subsidie voor gebruik van zwembad De Sprank.
Het sportbeleid is neergelegd in de Kadernota 2008-2011: Sporten en Bewegen in Venray. Nieuw beleid op het gebied van sport en bewegen is momenteel nog in ontwikkeling. Er ligt een projectplan “Venray Beweegt”, waarin de inzet van de consulenten voor sport en bewegen in Venray wordt beschreven en dit besluit nadere regels. Dit vormt, tezamen met de bepalingen uit de ASV en de wet, het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van sport.
In afwijking van artikel 1.3 van dit besluit geldt de eis van statutaire vestiging in Venray niet voor VV Holthees-Smakt.
Artikel 3.5. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten op het gebied van sport zijn:
Artikel 3.6. Bijzondere voorwaarde periodieke en incidentele subsidie
De sportverenigingen die voor subsidie in aanmerking komen, hebben een actieve jeugdafdeling. De eis met betrekking tot de in artikel 3.9 bedoelde periodieke subsidie voor gebruik van zwembad De Sprank geldt niet voor de “Invaliden Sport- en Belangenvereniging Venray e.o.”.
Artikel 3.7. Bijzondere verplichtingen periodieke subsidie
Ter bevordering van de leefbaarheid dienen de sportverenigingen waaraan periodieke subsidie verstrekt wordt, minimaal eenmaal per jaar een kennismakings- of wijkactiviteit te verzorgen. De eis met betrekking tot de in artikel 3.9 bedoelde periodieke subsidie voor gebruik van zwembad De Sprank geldt niet voor de “Invaliden Sport- en Belangenvereniging Venray e.o.”.
Hoofdstuk 4. Jeugd en jongeren
Venray heeft geen specifiek beleid t.a.v. jeugd en jongeren. De ASV, de wet en dit besluit vormen het toetsingskader voor subsidieaanvragen op het gebied van jeugd en jongeren.
Artikel 4.3. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten op het gebied van jeugd en jongeren zijn:
Artikel 4.5. Bijzondere verplichting periodieke en incidentele subsidie
Bij de activiteiten zijn begeleiders aanwezig die in het bezit zijn van de voor deze activiteiten relevante en noodzakelijke diploma's op het gebied van hulpverlening.
Artikel 4.6. Bijzondere verplichtingen periodieke subsidie
Instellingen, met uitzondering van instellingen voor kindervakantiewerk en jongerenfestivals, organiseren, bij voorkeur in samenwerking met instellingen werkzaam op andere beleidsterreinen, minimaal eenmaal per jaar een kennismakings- of wijkactiviteit voor de wijk of voor het dorp waar men doorgaans activiteiten organiseert.
Artikel 4.7. Normen periodieke subsidie
In de subsidieperiode vindt, indien wordt voldaan aan de van toepassing zijnde voorwaarden en verplichtingen, periodieke subsidiering van deze categorie instellingen plaats door middel van een vaste bijdrage, een variabel bedrag per lid, dan wel per (deelnemend) kind behorend tot de doelgroep en een vergoeding voor huisvestingskosten.
Het variabel bedrag per jaar is voor:
instellingen voor open jeugdwerk in dorp of wijk: per kind in de leeftijd van 4 t/m 14 jaar woonachtig in het dorp of de wijk: € 5,76 indien het aantal deelnemende kinderen uit het dorp of de wijk aantoonbaar groter is dan 60% van het aantal in het betreffende dorp of wijk woonachtige kinderen in die leeftijdscategorie.
Wanneer het percentage 30 of lager is, dan is het bedrag per in het dorp of wijk woonachtige kind € 1,35. Bij een percentage van meer dan 30 maar minder dan 60 is het bedrag per in het dorp of wijk woonachtige kind € 2,83.
Voor alle jongerenfestivals te samen geldt een subsidieplafond per jaar. leder festival wordt beoordeeld op basis van een aantal criteria, te weten: uitstraling, aantal bezoekers, promotie, cofinanciering, entree, doelgroep, aantal vrijwilligers gemeentelijk beleid(zie verder bijlage).
De verdeling per festival wordt bepaald door de puntenscore van het betreffende festival te delen door de totaal puntenscore van alle festivals samen en dit vervolgens te vermenigvuldigen met het subsidieplafond ad € 15.813,48.
Hoofdstuk 5. Participatie migranten
Artikel 5.1. Begripsbepalingen
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Migranten: Personen die woonachtig zijn in de gemeente en waarvan de ouders of zelf geboren zijn in Turkije of in een van de landen in het Midden Oosten, Afrika, Latijns-Amerika of Azië.
Het beleid op het gebied van participatie van migranten bestaat uit de nota "Integratie= Participatie", de kadernota Wet maatschappelijke ondersteuning, de uitvoeringsnota Wet Inburgering en dit besluit. Dit vormt, tezamen met de bepalingen uit de ASV en de wet, het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van participatie van allochtonen.
Artikel 5.3. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en beoogde effect van subsidiering van activiteiten op het gebied van participatie van migranten is om integratie en participatie van migranten te bevorderen waardoor zij, ieder afzonderlijk en als groep, een gelijkwaardige plaats in de Venrayse samenleving innemen en gelijke ontplooiingskansen hebben in vergelijking met autochtone inwoners van de gemeente.
Artikel 5.5. Bijzondere verplichtingen periodieke subsidie
De te organiseren activiteiten moeten, naar het oordeel van het college, in voldoende mate door en voor allochtone vrouwen georganiseerd worden. De inspanning wordt als voldoende beoordeeld als 50% van de activiteiten mede wordt georganiseerd door vrouwen, of als meer dan 50% van de deelnemers uit vrouwen bestaat.
Artikel 5.6. Normen periodieke subsidie
Indien wordt voldaan aan de van toepassing zijnde voorwaarden en verplichtingen, vindt periodieke subsidiering plaats doormiddel van een vaste bijdrage.
De subsidie bedraagt per jaar voor de Stichting Somalië Venray € 554,18, voor de Stichting Turkse Gemeenschap € 5.278,77 en voor de Stichting Injaz €22.676,86.
Het beleid op het gebied van ouderen heeft betrekking op drie onderdelen, te weten:
Het beleid ten aanzien van deze drie onderdelen wordt behandeld in de Wmo 2015. Deze wet vormt samen met dit besluit, de bepalingen uit de ASV en de wet, het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van ouderen.
Artikel 6.2. bis. Uitbreiding.
In afwijking van artikel 1.3 van dit besluit geldt de eis van statutaire vestiging in Venray niet voor KBO Holthees-Smakt.
Artikel 6.3. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten op het gebied van ouderen zijn:
Hoofdstuk 7. Maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging
Artikel 7.1. Begripsbepalingen
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Geestelijke bedienaar: de door een instelling benoemde persoon die een geestelijk, godsdienstig of levensbeschouwelijk ambt bekleedt, arbeid verricht als geestelijk voorganger, godsdienstleraar of zendeling, dan wel ten behoeve van een kerkgenootschap of een ander genootschap op geestelijke of levensbeschouwelijke grondslag werkzaamheden van overwegend sociaal maatschappelijke, geestelijke of levensbeschouwelijke aard verricht.
Artikel 7.2. Vrijwilligersinstellingen
In afwijking van artikel 1.1. lid 2 onder m in samenhang met artikel 1.1. lid 2 onder o van dit besluit worden in het kader van subsidiering van maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging de volgende instellingen tot de vrijwilligersinstellingen gerekend, te weten:
Geestelijk bedienaren, Algemene Hulpdienst Venray, EHBO vereniging, Reumavereniging, Gehandicapten Platform Venray, Platform Lage Inkomens Venray, Mondiaal platform Venray, Moedercentrum Eva, Steunpuntvrijwilligerswerk Match, Stichting Afasie Noord-Limburg, stichting Voedselbank, stichting Hard voor hart, Stichting Leergeld, Stichting Samen Leunen, inloop Schöpke, Inloop Stekske, Dorpservicepunt Oostrum, wijkinformatiepunten (Wanssum, Geijsteren, Blitterswijck), Stichting Jeugdsportfonds en Stichting Cultuurfonds, BNMO.
Uitbreiding van het aantal in lid 1 vermelde instellingen is mogelijk nadat de levensvatbaarheid en duurzaamheid van de instelling is gebleken. Dit is het geval indien in het eerste jaar een incidentele subsidie is verkregen. Daarnaast is vereist dat voldaan wordt aan de relevante voorwaarden en verplichtingen.
Beleid op het gebied van maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging staat in de kadernota sociaal domein met onderliggende nota’s. Deze beleidsnota's, de wet, de ASV en dit besluit vormen tezamen het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging.
Artikel 7.4. Doel en beoogde effecten van periodieke en incidentele subsidie.
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten op het gebied van maatschappelijke dienstverlening en belangenbehartiging zijn:
De instelling moet door middel van de activiteiten aantoonbaar een bijdrage leveren aan de leefbaarheid en saamhorigheid in dorp, wijk of gemeente, waarbij het uitgangspunt is dat de activiteit openstaat voor iedereen. Dit is ter beoordeling van het college. Afhankelijk van de activiteit is hierbij het aantal deelnemers of toeschouwers van belang alsmede de mate waarin het initiatief voortkomt uit de behoeften en wensen van de inwoners van de gemeente Venray of het betreffende dorp of wijk.
Hoofdstuk 8. Dorps- en Wijkraden
Het beleid op het gebied van dorps- en wijkraden bestaat uit de Participatienota 1982, de Beleidsnota subsidiering dorps- en wijkraden 2002, de nota burgerparticipatie 2007 en dit besluit. Dit vormt, tezamen met de bepalingen uit de ASV en de wet, het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van dorps- en wijkraden.
Artikel 8.3. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van dorps- en wijkraden zijn dat burgers verantwoordelijkheid nemen voor het behouden of verbeteren van de leefbaarheid en daartoe op eigen initiatief actie ondernemen. Dorps- en wijkraden hebben daarin een verbindende en ondersteunende rol.
Artikel 8.4. Bijzondere voorwaarden periodieke en incidentele subsidie
De activiteiten of projecten gericht op leefbaarheid mogen niet in strijd zijn met het overheidsbeleid.
In afwijking van het bepaalde in artikel 1.7, tweede lid, van dit Besluit, vindt verantwoording van de aan dorps- en wijkraden verleende subsidie plaats door vaststelling van de jaarstukken van deze organisaties, waaronder de jaarrekening, door het bestuur in een openbare jaarlijkse vergadering waarin de dorps- of wijkraad inzicht geeft in de besteding van de verkregen subsidie, gevolgd door toezending van het verslag van deze jaarvergadering aan het college voor 1 juni, na afloop van het betreffende subsidietijdvak. Nadrukkelijk wordt in de openbare vergadering ook het eigen vermogen in beeld gebracht, met daarbij de beoogde bestemming van het beschikbaar eigen vermogen boven het toegestane bedrag van tweemaal de jaarlijkse gemeentelijke subsidie.
Artikel 8.6. Bijzondere verplichting incidentele subsidie
De activiteiten of projecten gericht op leefbaarheid, waarvoor de subsidie wordt gevraagd, dienen de leefbaarheid van het dorp c.q. de wijk te verbeteren. Het college toetst of in redelijkheid sprake is van verbetering van de leefbaarheid.
Artikel 8.7. Normen periodieke subsidie.
Subsidiering van dorpsraden vindt plaats, indien voldaan wordt aan de van toepassing zijnde voorwaarden en verplichtingen, door een vaste bijdrage in de organisatiekosten van € 1.000,-per jaar plus een variabel bedrag van € 0,30 per inwoner per jaar te verstrekken (de peildatum voor het bepalen van het aantal inwoners per dorp is 1 januari van het jaar waarin de subsidie wordt toegekend) . Tevens vindt subsidiering van activiteiten op het gebied van leefbaarheid plaats door een vast bedrag van € 2.700,00 per jaar plus een variabel bedrag van € 1,26 per inwoner per jaar (peildatum is 1 januari van het jaar dat de subsidieaanvraag wordt toegekend). De vaste bijdrage voor overleg - en organisatiekosten van het dorpsradenoverleg is € 2.200,00 per jaar.
Subsidiering van wijkraden vindt plaats, indien voldaan wordt aan de van toepassing zijnde voorwaarden en verplichtingen, door een vaste bijdrage in de organisatiekosten van € 1.000,00 per jaar plus een variabel bedrag van € 0,30 per inwoner per jaar te verstrekken (de peildatum voor het bepalen van het aantal inwoners per wijk is 1 januari van het jaar waarin de subsidie wordt toegekend) . Tevens vindt subsidiering van activiteiten op het gebied van leefbaarheid plaats door een vast bedrag van € 4.050,00 per jaar. De vaste bijdrage voor het wijkradenoverleg voor overleg - en organisatiekosten is € 1.400,00 per jaar.
Voor een wijk- of dorpsraad in oprichting kan een incidentele subsidie ad € 1.000,00 verstrekt worden ter dekking van de aanloopkosten. Zodra de wijk- of dorpsraad is opgericht, heeft zij recht op subsidie conform resp. lid 4 of lid 3 van dit artikel. Het bepaalde in artikel 9. lid 2 uit ASV is hierbij niet van toepassing.
Het beleid op het gebied van mobiliteit en infrastructuur is beschreven binnen “Trendsportal”.
De doelstellingen van “Trendsportal” zijn vastgesteld in raadsvergadering Venray 30-01-2018, waaronder ‘Het verbeteren van de verkeersveiligheid: streven naar 0 slachtoffers’.
“Trendsportal”, tezamen met dit besluit, vormt, naast de bepalingen uit de ASV en de wet, het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van verkeersveiligheid.
Artikel 9.3. Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidie
Het doel en de beoogde effecten van subsidiering van activiteiten op het gebied van verkeer zijn:
Artikel 9.3. bis. Uitbreiding.
In afwijking van artikel 1.3 van dit besluit geldt de eis van statutaire vestiging in Venray niet voor Veilig Verkeer Nederland, Onderwijsgroep Buitengewoon en Dynamiek Scholengroep.
Artikel 10.1 Begripsbepalingen
Natuureducatie: door educatieve activiteiten bevorderen van het milieubewustzijn en de bescherming van de natuur en het landschap.
De gemeente hecht veel waarde aan natuureducatie. De afgelopen jaren is er subsidie verstrekt aan verenigingen die zich hiervoor inzetten, daarnaast organiseert de gemeente zelf ook activiteiten. In het coalitieakkoord 2018-2022 is opgenomen dat de gemeente zich inzet om de biodiversiteit te beschermen en verbeteren. Natuureducatie kan hier onder andere een belangrijke rol in spelen. Door inwoners in een vroeg stadium te betrekken bij de natuur, wordt het natuurbelang nadrukkelijk onder de aandacht gebracht wat in een latere fase kan zorgen voor meer begrip en draagvlak. Aanvragen op dit terrein worden beoordeeld op basis van de ASV, dit besluit en de wet.
Stimuleren van initiatieven vanuit verenigingen, stichtingen of andere organisaties zonder winstoogmerk om kennis en bewustwording onder de inwoners van Venray te vergroten op het gebied van natuur en milieu. Door het belang van natuur en milieu uit te dragen wordt een positieve houding gecreëerd onder jong en oud waardoor zorgvuldiger en op een andere manier wordt gekeken naar de natuur en het milieu in Venray. Daarnaast kunnen initiatieven, zowel in beheer en onderhoud als in educatie een positieve bijdrage leveren aan natuur, landschap en het milieu in Venray.
Artikel 10.4 Beoogde effecten subsidie
Het activiteitenaanbod op het gebied van natuureducatie leidt tot:
Artikel 10.5 Beoordelingscriteria subsidie
De subsidie is bestemd voor verenigingen, stichtingen of andere organisaties zonder winstoogmerk binnen de gemeentegrenzen van Venray. Door subsidie te verstrekken worden organisaties gestimuleerd om activiteiten te organiseren met als doel natuureducatie. Gestreefd wordt naar zelfredzaamheid bij activiteiten met een langdurig, repeterend karakter. Indien een activiteit in grote mate bijdraagt aan het maatschappelijk belang en zelfredzaamheid niet haalbaar is, kan hiervan worden afgeweken.
Bij de aanvraag van subsidie wordt door de initiatiefnemer een plan van aanpak ingediend. Hierin wordt de aard van de activiteit beschreven en de eventuele kosten inzichtelijk gemaakt. Subsidie draagt bij, maar is niet kostendekkend. Inzet van vrijwilligersuren kunnen worden meegerekend als bijdrage vanuit het initiatief. Minimaal 50% van de financiering van een activiteit is afkomstig van eigen of andere bronnen dan de gemeentelijke subsidie.
Er moet aan alle beoordelingscriteria worden voldaan om in aanmerking te komen voor een subsidie. Het subsidieplafond bedraagt € 4.854,-- per jaar (prijspeil 2020). Indien het plafond bereikt wordt, kunnen aanvragen niet meer in behandeling genomen worden. Aanvragen kunnen jaarrond worden ingediend en worden op basis van indieningsdatum afgehandeld.
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Economische activiteit: activiteit die leidt tot een toename of versterking van de (economische) bedrijvigheid waaronder begrepen toerisme en recreatie in Venray. Daarbij kan o.a. gedacht worden aan een toename van de werkgelegenheid, het ontstaan van nieuwe bedrijvigheid, een toename van het aantal bezoekers aan de gemeente of het vergroten van de naamsbekendheid van Venray;
Vestigingsklimaat: alle aspecten die voor een bedrijf van belang kunnen zijn bij de locatiekeuze. Daarbij kan o.a. gedacht worden aan beschikbaarheid vestigingsruimte, ontsluitingsinfrastructuur, grondprijs, lokale belastingdruk, lokaal voorzieningenniveau, beschikbaarheid woningen, recreatiemogelijkheden, imago.
Het beleid op het gebied van de economische ontwikkeling wordt gevormd door de Economische Visie Venray 2008-2020. Deze visie, tezamen met de bepalingen uit de wet, de ASV en dit Besluit, vormt het toetsingskader voor de beoordeling van subsidieaanvragen op het gebied van de economische ontwikkeling.
Artikel 11.3 Doel en beoogde effecten periodieke en incidentele subsidies
Het doel van de subsidiering van initiatieven is het bevorderen van de economische activiteit in Venray. De beoogde effecten zijn een of meerdere van de volgende:
Artikel 11.4 Bijzondere voorwaarde periodieke en incidentele subsidies
In afwijking van artikel 1.5, lid 3 van dit Besluit kan subsidiering slechts plaatsvinden indien tevens financieel wordt bijgedragen door een andere organisatie of middels een ander fonds of regeling. Er kan daarom alleen maar sprake zijn van subsidiering in de vorm van cofinanciering.
Artikel 11.5 Bijzondere verplichting periodieke en incidentele subsidie
Bij promotionele activiteiten ten behoeve van de gesubsidieerde activiteit wordt vermeld dat de gemeente Venray optreedt als subsidiegever.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-4105.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.