Bevoegdheid:
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit van 26 oktober 2010, is het hoofd van de afdeling Bouwen, Milieu en Leefomgeving bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Heumen.
Aanleiding verkeersbesluit:
Op de Sint Walrickweg in Overasselt, wordt regelmatig gedeeltelijk op de rijbaan geparkeerd door bezoekers van het natuurgebied Overasseltse en Hatertse vennen. Zeker bij grote drukte belemmeren zij de doorgang voor het gemotoriseerde verkeer waardoor bv. de busdiensten vertraging oplopen. Om de passeermogelijkheid op de Sint Walrickweg te verbeteren worden er aanvullend diverse passeerhavens aangelegd aan beide zijden van de weg. Om te voorkomen dat deze passeerhavens gebruikt worden als parkeerstrook wordt op deze passeerhavens een parkeerverbod ingesteld.
Waarom een verkeersbesluit?
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een verkeersbesluit vereist is als door de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De algemene maatregel van bestuur is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). In artikel 12 van het BABW staan verkeerstekens en onderborden opgenomen. Door het plaatsen of verwijderen van deze verkeerstekens en onderborden ontstaat of wijzigt een gebod of verbod. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.
Doelstelling verkeersbesluit:
De doelstelling van het verkeersbesluit is het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Overwegingen:
De Sint Walrickweg heeft een wegbreedte van ca. 5,50 meter waarop een snlehiedslimiet van 60 km/h van kracht is.
Bij grote drukte in het bosgebied ontstaan er hinderlijke situaties met parkerende voertuigen die gedeeltelijk op de rijbaan staan.
De Sint Walrickweg maakt onderdeel uit van de busroute van lijn 9 tussen Grave en Nijmegen. Parkerende voertuigen kunnen voor vertraging zorgen op deze route en daarom is een parkeerverbod wenselijk.
De knelpunten met betrekking tot hinderlijk parkeren doen zich voor op het wegvak tussen de Parksesteeg en de Loksheuvelseweg. Dit wegvak is gedeetelijk al voorzien van een parkeerverbod, dit verkeersbesluit voorziet in een volledig parkeerverbod aan beide zijden van de weg. Dit verkeersbesluit vervangt eerdere besluiten met betrekking tot parkeerverboden langs dit wegvak.
De maatregel wordt uitgevoerd door middel van plaatsing van de borden E01 uit bijlage 1 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Om de maatregel te benadrukken zullen er op diverse locaties fysieke belemmeringen in de berm worden geplaatst om te voorkomen dat er geparkeerd wordt.
Overleg politie:
Overeenkomstig art. 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.
Bekendmaking:
Dit verkeersbesluit wordt in het digitale Gemeenteblad gepubliceerd.