Verkeersbesluit Aanwijzen parkeerplaats voor opladen elektrische auto’s Kweldam Oosterhout

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

  •  

  •  

  •  

  • Gelet op

  • Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12, lid b van het BABW, ingevolge het plaatsen van bord E1 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie.

  •  

  • Overwegende dat:

  • De gemeente op 2 december 2016 de visie 'Duurzaam Overbetuwe' heeft vastgesteld, waarin elektrisch rijden een belangrijk speerpunt is en het parkeren van elektrische auto's prioriteit krijgt ten opzichte van meer vervuilende auto's;

  • Op 28 augustus 2018 een ontwerpverkeersbesluit is vastgesteld, dat op 5 september 2018 is gepubliceerd in de Staatscourant. Het ontwerpverkeersbesluit voorziet in het reserveren van openbare parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s in het gehele binnen-gebied van de gemeente Overbetuwe voor in totaal 155 locaties; Op 16 juni 2020 het verkeersbesluit definitief is vastgesteld;

  • Na bepaling met strategische criteria en vanuit verkeerskundig oogpunt de betreffende laadpaallocatie aangewezen is ter hoogte van Kweldam 7 in Oosterhout.

  •  

  • Zienswijzeprocedure

  • In de collegevergadering van 17 juni 2020 is besloten is om de uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht op dit verkeersbesluit van toepassing te verklaren;

  • Dit verkeersbesluit ligt zes weken ter inzage voor zienswijzen vanaf datum van publicatie;

  • In beginsel kunnen alleen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend beroep instellen bij de rechtbank. Er is geen bezwaarmogelijkheid.

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  • Overwegende dat:

  • Steeds meer inwoners en bezoekers van Oosterhout beschikken over een elektrische auto;

  • Het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

  • Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride auto (vierwielig);

  • Elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • Gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening;

  • Gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • Het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • De gemeente de visie ‘Duurzaam Overbetuwe’ heeft vastgesteld waarin elektrisch rijden een belangrijk speerpunt is en het parkeren van elektrische auto’s prioriteit krijgt ten opzichte van meer vervuilende auto’s;

  • Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

  • Daarom een plankaart openbare laadinfrastructuur (Plankaart) is opgesteld waarin onder andere de laadlocatie aan de Kweldam te Oosterhout is bepaald waar, op basis van een (geldige) aanvraag en/of behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • De laadlocaties in de Plankaart zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet (in samenwerking met de netbeheerder);

  • Daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

  • De gemeente een concessieovereenkomst is aangegaan met een bedrijf (de concessiehouder) voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer;

  • De concessiehouder op aanvraag van gebruikers van elektrische voertuigen laadpalen mag plaatsen op de locaties van de Plankaart;

  • Het voor zowel de gebruiker als voor de concessiehouder van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

  • De gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

  • De oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

  • Er daarvoor bij iedere paal van de Plankaart twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • Door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle locaties van de Plankaart, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van laadinfrastructuur korter wordt;

  • De uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen”;

  • Het verzamelverkeersbesluit niet automatisch inhoudt dat alle daarin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, aangezien de uitvoering afhankelijk is van de aanvragen van derden;

  • Bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op één van de locaties, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • De tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

  • Bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • De openbare laaddienst uitsluitend wordt verzorgd met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland;

  • Het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • De bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • Overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd.

  •  

  •  

  • B E S L U I T E N:

  •  

  • 1.

    Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s ter hoogte van Kweldam 7 in Oosterhout (zie bijlage met openbare laadpaal op kaart) en daartoe het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met het onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen” en het onderbord met pijlen wijzend naar de betreffende parkeervakken, maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:

a. die parkeervakken conform het verkeersbesluit worden ingericht;

b. bij voldoende gebruik van de laadvoorziening, en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;

  • 2.

    Voor dit verkeersbesluit een onbepaalde uitvoeringstermijn te hanteren.

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

Burgemeester en wethouders,

medewerker Verkeer, team Ruimte

L. van Teeffelen

Dit verkeersbesluit wordt bekendgemaakt in Hét Gemeentenieuws en digitaal gepubliceerd in het Gemeenteblad.

Afschrift aan: Politie

Divisie Executieve Ondersteuning

Afd. Verkeersadvisering

Niet mee eens?

Bent u het met het verkeersbesluit niet eens? Dan kunt u op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht een zienswijze indienen. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.

 

Wilt u na dit gesprek alsnog een zienswijze indienen? Stuur dan uw zienswijze naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u de zienswijze indient binnen zes weken na de dag waarop het is gepubliceerd op het Gemeenteblad. Daarmee voorkomt u dat wij uw zienswijze niet meer kunnen behandelen.

 

De zienswijze kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw zienswijze:

Uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;

de datum en een omschrijving van dit besluit;

uw zienswijze op het besluit;

Vergeet u ook niet uw zienswijze te ondertekenen!

 

U kunt ook via www.overbetuwe.nl bezwaar maken. U heeft dan wel uw DigiD nodig. Kijk daarvoor onder ‘Alle formulieren’ op de homepage van de website en kies ‘bezwaar indienen’.

 

Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer L. van Teeffelen (0481 - 362 300) van het team Ruimte.

  •  

  •  

Naar boven