Verkeersbesluit – Aanpassing infrastructuur Ringweg-Heidebrug

 

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Best,

 

Gelet op

De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een Waterschap;

 

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer & Realisatie bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994;

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op af aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

Voor de aanpassing van de infrastructuur op de Ringweg, tussen de Willem de Zwijgerweg en de Brem de volgende verkeersmaatregelen toe te passen op zowel de rijbaan als de fiets- en voetpaden:

  • Het verwijderen van het fietspad aan de westzijde van de Ringweg;

  • Het verwijderen van het de westelijke aansluiting van het fietspad Dijkpad op de Ringweg;

  • Het versmallen van de rijbaan op de Heidebrug

  • Het aanleggen van een voetpad tussen het Plantheuvelpad en de verkeerslichten;

  • Het bestaande fietspad aan de oostzijde van de Ringweg verbreden naar 4,10m;

  • Het fietspad open te stellen in beide richtingen;

  • Een klein gedeelte bromfietspad te maken;

  • De bestaande aansluiting van het Dijkpad aan de oostzijde van de Ringweg verleggen;

 

Motivering

Aanleggen infrastructuur

Het fietspad naast de Ringweg tussen de Willem de Zwijger en de Brem wordt verbreed naar 4,10 meter. Dit fietspad wordt veelvuldig gebruikt door forenzen, scholieren en recreatieve gebruikers. Het fietspad geeft een directe route vanaf het bedrijventerrein naar de middelbare school het Heerbeeck die ook in twee richten bereden mag worden. Daarnaast is het bestaande fietspad aan de westzijde van de Ringweg niet berijdbaar in verband met wortelopdruk en zal worden verwijderd. Met het aanleggen van het fietspad houden we de weg in stand en waarborgen we de bruikbaarheid hiervan alsmede de vrijheid van het verkeer.

 

De bestaande aansluiting van het Dijkpad op het fietspad zal worden verlegd. Door de aansluiting te verleggen ontstaat er een geleidelijke aansluiting waarbij het hellingspercentage beter kan worden gespreid. Daarnaast hoeft de (brom)fietser met de nieuwe aansluiting geen haakse bocht meer te maken, maar kan op een comfortabele manier gebruik maken van de aansluiting.

 

Tot slot wordt er tussen het Plantheuvelpad en de verkeerslichten een voetpad aangelegd. Op dit moment ligt er geen voetpad en moeten voetgangers gebruik maken van het fietspad. Dit zorgt ervoor dat de voetgangers bij de fietsoversteek oversteken. Deze geeft minder lang groen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Om de voetganger beter richting te geven en over te laten steken bij de voetgangersoversteek, wordt er een voetpad aangelegd. Hiermee beschermen we de weggebruikers en passagiers bij de oversteek van de Ringweg.

 

Verwijdering infrastructuur

Het fietspad aan de westzijde van de Ringweg is niet langer veilig te berijden door hevige wortelopdruk van de bomen. Door het brede fietspad aan de oostzijde van de Ringweg is hier een goed alternatief. Daarom wordt het fietspad aan de westzijde verwijderd alsmede de aansluiting van het Dijkpad op dit fietspad. Hiermee wordt valgevaar voorkomen en bijgedragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Daarnaast hoeft de fietser niet meer over te steken, omdat het fietspad in twee richtingen te berijden is. Hiermee wordt bijgedragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Om het fietspad te verbreden wordt de bestaande rijbaan op de brug versmald. In het midden ligt een brede strook asfalt met sergeantstrepen. Dit wordt verwijderd waarmee er ruimte ontstaat om het fietspad te verbreden. Het verwijderen van dit vlak draagt bij aan het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan.

 

Daar waar de fietspaden worden verwijderd, wordt de groene structuur doorgetrokken. Met het nieuwe groen dragen we bij aan het terugdringen van de hittestress en een verbetering van de waterhuishouding in het projectgebied.

 

Bromfietspad

Het Dijkpad is een bromfietspad dat gebruikt wordt door forenzen en scholieren. Het Dijkpad sluit aan op de fietspaden langs de Ringweg. Om bij het bedrijventerrein te komen met de bromfiets is het noodzakelijk om het stuk fietspad tussen de aansluiting Dijkpad en de rotonde Brem open te stellen voor bromfietsers. Zo kunnen de bromfietsers van het bedrijventerrein aansluiting vinden op het Dijkpad. Omdat het fietspad geheel vrijliggend is van de weg is het niet mogelijk om ter hoogte van de brug een doorsteek te maken om de bromfietsers op de rijbaan te geleiden. Dit wordt ter hoogte van de rotonde Brem gedaan. Hier is ruim overzicht op de verkeersdeelnemers en is de snelheid laag. Hiermee ontstaat er een veiligere in- en uitvoegsituatie voor de bromfietsers. Hiermee verzekeren we de veiligheid op de weg, beschermen we de weggebruikers en passagiers, houden we de weg in stand en garanderen de bruikbaarheid hiervan en waarborgen we de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

Het nieuwe ontwerp sluit zoveel mogelijk aan bij de landelijke inrichtingseisen van het CROW en bij de beleidswensen wat betreft de breedte van de fietspaden.

 

Bij de motivering is per onderdeel ook aangegeven welke doelen uit artikel 2 van de Wegenverkeerswet er gediend worden.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Het bestaande fietspad aan de oostelijke zijde van de Ringweg tussen de Willem de Zwijgerweg en de Brem te verbreden en open te stellen voor verkeer in beide richtingen;

  • 2.

    Het instellen van een bromfietspad tussen de aansluiting Dijkpad en de rotonde Brem door het plaatsen van verkeersbord G12a uit bijlag I van het RVV 1990;

  • 3.

    De bestaande oostelijke aansluiting van het Dijkpad op de Ringweg te verleggen;

  • 4.

    Een voetpad aan te leggen tussen het Plantheuvelpad en de verkeerslichten op de Ringweg;

  • 5.

    Het fietspad alsmede de aansluiting van het Dijkpad ten westen van de Ringweg te verwijderen tussen Heuveleind en rotonde Brem;

  • 6.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening;

  • 7.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige gebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 8.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

 

Bezwaar

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

 

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders (B&W). De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd.

 

Bij onverwijlde spoed, heeft u de mogelijkheid om een verzoek tot voorlopige voorziening in te dienen. Dit kunt u doen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank in ’s-Hertogenbosch bij de sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Let u erop dat u voor een voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd bent.

 

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Dit kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor dient u wel te beschikken over een DigiD. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaardes.

 

11-10-2021

 

Met vriendelijke groet,

 

Namens burgemeester en wethouders,

 

Verkeerskundige gemeente Best

 

 

 

 

Naar boven