Plaatsen landbouwsluis Onlandweg Tynaarlo VERKEERSBESLUIT Zaaknummer: 1221607

 

Burgemeester en wethouders van Tynaarlo nemen een verkeersbesluit voor de plaatsing van een landbouwsluis op de Onlandweg in Tynaarlo.

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, is het college bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Gelet op:

- De Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994)

- Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

- Het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

- De Algemene wet bestuursrecht (Awb)

- De Mandaatregeling gemeente Tynaarlo

 

Overwegende dat:

De gemeente Tynaarlo en de provincie Drenthe op 18 september 2019 de verkeersbesluiten ten behoeve van de doorfietsroute ‘de Groene As’ gepubliceerd hebben. Met het in werking treden van het verkeersbesluit van de provincie Drenthe is de oostelijke kade van het Noord-Willemskanaal tussen de Taarlosebrug en de Onlandweg aangewezen voor (brom)fietsers. Door middel van onderborden is aangegeven dat het voor bestemmingsverkeer is toegestaan, gebruik te maken van de oostelijke kade. Onder bestemmingsverkeer wordt hier in ieder geval verstaan, aanwonenden en landbouwers waarvan de ontsluiting van hun percelen direct op de kade uitkomen. Daarnaast worden ook onder andere vissers, dienstenaanbieders en bezoekers van aanwonenden als bestemmingsverkeer gezien.

 

Dat er in de afgelopen periode is gebleken dat de route ook veelvuldig wordt gebruikt door verkeer van en naar Tynaarlo en door vracht- en landbouwverkeer naar bedrijven en landbouwpercelen, welke geen directe ontsluiting hebben op de oostelijke kade. Deze verkeersstromen vallen niet onder het bestemmingsverkeer. Dit verkeer dient gebruik te maken van andere bestaande routes, zoals bijvoorbeeld vanuit Taarlo en Oudemolen via Ubbena en Vries naar het bedrijventerrein ‘Vriezerbrug’ of de A28.

 

Dat door de aanleg van een landbouwsluis op de Onlandweg, het onmogelijk wordt voor personenauto’s en vrachtverkeer gebruik te maken van deze route.

 

Zowel komende vanaf de doorfietsroute, als komende uit Tynaarlo, worden in de Onlandweg de volgende verkeerborden geplaatst, om de te plaatsen landbouwsluis aan te kondigen;

• Bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, met onderbord 54 (ob54) uitgezonderd fietsers en bromfietsers en onderbord 55 (ob55) uitgezonderd landbouwvoertuigen;

• Bord J37, gevaar met onderbord (landbouwsluis);

• Bord L8, doodlopende weg met onderbord 54 (ob54) uitgezonderd fietsers en bromfietsers en onderbord 55 (ob55) uitgezonderd landbouwvoertuigen.

 

Motivering en belangenafweging:

Artikel 2, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 noemt de motieven op grond waarvan een verkeersbesluit genomen dient te worden; deze motieven zijn o.a.:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen daarvan en;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Uit het oogpunt van bovengenoemde motieven is het gewenst om een landbouwsluis aan te leggen op de Onlandweg in Tynaarlo (zie bijgevoegde tekening). Hierbij wordt de weg in beide richtingen door middel van het plaatsen van een verkeersbord C1 gesloten voor voertuigen, met uitzondering van fietsers, bromfietsers en landbouwvoertuigen, aangegeven d.m.v. een onderbord.

 

Het is niet wenselijk dat er gebruik wordt gemaakt van de Onlandweg en de Groene As als sluiproute door (vracht)auto’s die op genoemd punt vaak ook nog veel harder rijden dan is toegestaan en daarmee de verkeersveiligheid van de (brom)fietsers ernstig in gevaar brengen.

 

De Groene As is bedoeld als een snelle fietsroute, waar fietsers en bromfietsers voorrang horen te krijgen van het overige verkeer. De Groene As is aangelegd en bedoeld als snelle fietsverbinding. Alle voertuigen die geen bestemmingsverkeer zijn mogen geen gebruik maken van Groene As en worden daarom geweerd. De aanleg van de landbouwsluis zorgt er voor dat ongewenste voertuigen van de Groene As geweerd worden en helpt zo de veiligheid van de gebruikers te borgen. Door het plaatsen van een landbouwsluis in de Onlandweg in Tynaarlo wordt een eventuele ‘sluiproute’ naar Tynaarlo afgesloten.

Uit metingen van de provincie Drenthe blijkt dat op een gemiddelde werkdag circa 35 voertuigen over de nieuwe doorfietsroute rijden. Een deel er van gaat via de Tip en een deel via de Onlandweg. Op het betonnen pad (bromfietspad buiten de bebouwde kom) is een maximale snelheid van 40 km/uur voor bromfietsers toegestaan. Uit eerste indicatieve metingen blijkt dat 10% van de (vracht)auto’s op de Groene As harder dan 60 km/uur rijd en dat de maximale snelheid tussen de 70 en 80 km/uur ligt.

 

Daarnaast heeft de provincie Drenthe van meerdere gebruikers van de Groene As begrepen dat er sprake is van sluipverkeer over de Groene As richting Tynaarlo (A28) en dat deze auto’s met hoge snelheid over de Groene As rijden en ze daarbij fietsers nagenoeg van de weg ‘duwen’.

De oostelijke kade van het Noord-Willemskanaal tussen de Taarlosebrug en de Onlandweg is aangewezen voor (brom)fietsers. Door middel van onderborden is aangegeven dat het voor bestemmingsverkeer is toegestaan, om gebruik te maken van de oostelijke kade. Vracht- en landbouwerkeer van en naar Tynaarlo, naar bedrijven en naar landbouwpercelen, welke geen directe ontsluiting heeft op de oostelijke kade, valt daar niet onder.

 

Overleg:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersadviseur van de Politie Drenthe.

 

Besluit:

Op grond van bovenstaande overwegingen is het college voornemens tot het plaatsen van het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, met onderbord 54 (ob54) uitgezonderd fietsers en bromfietsers en onderbord 55 (ob55) uitgezonderd landbouwvoertuigen, zoals aangegeven op bijgevoegde tekening (Onlandweg, Tynaarlo).

 

Zienswijze:

Op basis van artikel 3:10 Awb heeft het college besloten om de uniforme voorbereidingsprocedure (uov) van toepassing te laten verklaren. Er zijn geen zienswijzen binnengekomen. Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep indienen bij de rechtbank Noord-Nederland. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u ook een zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijze heeft ingediend.

Meer informatie? Neem contact met ons op via info@tynaarlo.nl of via telefoonnummer 0592-266 662.

 

Publicatie:

Dit ontwerp verkeersbesluit wordt gepubliceerd op de gemeentepagina van de gemeente Tynaarlo, conform artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen van het wegverkeer.

 

 

 

 

 

Vries, 4 november 2021.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Tynaarlo

De heer J.H. Kuiper

manager Gemeentewerken

Naar boven